Absolver – recenze

Stres, rozhořčení, frustrace, ale i výborný pocit vítězství. Takové stavy jsem měl při recenzování nové online bojovky Absolver.

Odpadlíci z Ubisoftu, kteří pracovali třeba na Watch Dogs, se rozhodli, že odejdou a vytvoří si vlastní studio. Vzniklo tak indie studio Sloclap, které začalo již v roce 2015 vytvářet svůj debutový titul Absolver. Online bojovka založená na mixu bojových umění dost těžká na to, abyste dostali chuť zdemolovat svoje herní vybavení a vlastně i zbytek pokoje.

Vítej v Adalu, bojovníku!

Na začátku příběhu, dá-li se tomu tak říkat, na vás čeká tajemný rituál, po němž následuje procitnutí ve světě Adal s podivnou maskou na hlavě. Ještě divnější je, že podobnou masku nosí i všichni okolo. Váš úkol je poměrně jasný, ne však jednoduchý – stát se Absolverem. Tato jednotka v sobě ukrývá nejlepší bojovníky ze světa a vy se chcete stát jejich členem. Za tímto cílem ale vede trnitá, avšak nepříliš dlouhá cesta.

Celý svět je absolutně otevřený vašemu prozkoumávání. V Adalu narazíte na různorodé části: starý přístav, rozpadlé domy nebo bažiny. O celém území však platí, že je vybydlené. Nenajdete zde žádné běžné obyvatele.

Jak se do světa dostanete, se dozvíte hned na začátku. Co vás v něm ale čeká? Herní náplní pak jsou souboje s běžnými NPC postavami, bossy a narazíte samozřejmě i na ostatní online hráče. Hlavním posouvačem v příběhu pak jsou ale souboje s bossy. Hlavní záporáky máte označené na mapě, která se vám zjeví vždy v kontrolním bodu. Navigace ve světě je potom už zcela na vašem orientačním smyslu a intuici. Žádnou minimapu zde totiž nehledejte.

Po poražení všech 8 hlavních postav se vám odemkne závěrečná lokace a to už máte, co by kamenem dohodil, ke konci příběhu.

For Honor na druhou?

To, co dělá Absolver tak unikátní, je jistojistě jeho bojový systém. Při boji se nejdříve zaměříte na svého protivníka a poté již může potyčka začít. Využívat budete moci základní dvojici slabého a silného útoku, kde je samozřejmé, který útok je rychlejší ale ubírá méně zdraví, a který je pomalejší ale protivníka zasáhne více. Samozřejmě pak můžete používat i různé úskoky nebo blokování. Při vytváření vaší postavy si také můžete zvolit preferovaný styl boje. K dispozici jsou 3 a umožní vám třeba uhýbat na poslední chvíli útokům nebo je i odrážet.

Nejlepším aspektem, který dělá soubojový systém ještě zajímavějším a komplikovanějším, je jeho modifikovatelnost. Pomocí takzvaného Combat Deck si můžete úplně překopat celý soubojový systém. Není tak problém, pokud vám nejde opakovaně skolit jeden z nepřátel, naprosto předělat svou sbírku útoků a třeba se s neřádem poštěstí lépe.

Stejně jako právě ve For Honor můžete rozdávat útoky ze čtyř stran s tím, že z každé strany ale vypadá útok jinak. Zde právě nastupuje zmiňovaný Combat Deck, kdy si poskládáte jednotlivé útoky za sebe tak, abyste vytvářeli působivá komba. Slabé útoky pak můžete prokládat i těmi silnými a vytvářet tak smrtící řetězce za sebou jdoucích úderů.

Jednotlivých úderů máte v Absolver k dispozici opravdu hodně. Odemykat si je můžete, jak jinak, než soubojem s nepřáteli. Pokud se vám povede dobře vyblokovat nebo se vyhnout nepřátelskému chvatu, který sami ještě nevlastníte, začne se vám plnit kolečko, které ukazuje, za jak dlouho si onen útok odemknete. Často jsem se tak přistihl, že jsem samotné souboje uměle prodlužoval pouhým vyhýbáním se nebo bráněním onoho útoku, který jsem tak moc chtěl. Nutno podotknout, že body k odemčení se vám přičtou pouze v případě vyhraného zápasu. Když půjdete k zemi, žádné body nedostanete.

Svou postavu můžete navíc upravovat i pomocí různého vybavení, které najdete různě po své cestě Adalem. Narazíte na všelijaké masky, helmy, chrániče, brnění a další věcičky, kterými můžete ověsit svého hrdinu, aby se mu lépe vedlo v soubojích. Klasicky má každý kousek vybavení své statistiky určující poškození, obranu a pohyblivost.

Pozor na záda!

Jak jsem zmiňoval již výše, v Absolver narazíte mimo NPC postav i na skutečné hráče. Ti se do vás mohou pustit hlava nehlava a rázem se vracíte na poslední kontrolní bod. Současně ale můžete s až 2 dalšími hráči uzavřít alianci a putovat ve světě bok po boku. To se hodí, pokud se na vás seběhne více nepřátel najednou. Zde si dovolím přirovnání k Dark Souls, protože sami proti 3 a více nepřátelům nemáte ve většině případů víceméně šanci. Je tak proto lepší hezky v kooperaci s dalšími hráči dojít na místo a bandu zlotřilců rozprášit.

Na hráče narazíte v každém koutu světa, mohou zrovna bojovat s nějakým bossem či čelit nájezdu početné skupiny protibojovníků. Je pak zcela na vás, zda s mávnutím ruky projdete nezaujatě okolo, nebo zda kolegovi pomůžete. I tato volba se vám může samozřejmě nevyplatit. Pokud hráči pomůžete se může stát, že krvelačnost v očích hráče zůstane po padnutí posledního počítačem ovládaného bojovníka a hráč se poté pustí ještě do vás.

Hurá do školy!

Absolver nabízí i vžití se do role správného filmového kung-fu mistra s dlouhými vousy (které teda stejně neuvidíte, protože všechny postavy mají masky) a roky zkušeností. Vývojáři nám tuto možnost odhalili již před vydáním samotné hry. Ve světě Adalu je totiž možné narazit na zkušenější hráče, kteří si otevřou vlastní školu bojových umění. Vy s nimi pak můžete uzavřít vztah žák-mentor a učit se od nich. Společnost mentora měla být výhodná hlavně díky učení se nových chvatů, které vy sami ještě neovládáte.

Upřímně jsem ale bohužel během mého hraní na žádnou ze bojových škol a ani na jednoho mistra. Absolver umožňuje všem hráčům otevřít si vlastní školu po dosažení určitého levelu v arénových zápasech s online hráči. Vysvětlení, proč jsem na žádného mistra nenarazil, je tedy jednoduché. Žádný z okolo se pohybujících hráčů v době mého hraní nedosahoval patřičné úrovně pro otevření školy.

Dáme 1V1?

Po vaší cestě Adalem narazíte na sloupky, které fungují jako kontrolní body. Pokud sloupek aktivujete, můžete před něj pokleknout a on vám nabídne řadu možností. Hlavní výhodou v příběhu je samozřejmě mapa, která se vám objevuje, jak jsem již v recenzi zmiňoval, právě u sloupků. Můžete však zde upravovat i svou postavu, co se týče vybavení, ale i Combat Deck. Od Altarů, jak se sloupkům říká, však můžete vniknout do online zápolení v arénách s dalšími hráči. Za online zápasy samozřejmě dostáváte zkušenosti, které vám posléze umožní otevřít si výše zmiňovanou školu bojových umění.

Staňte se Absolverem!

Absolver je rozhodně, co se originality týče, velmi unikátním dílem. Popis soubojového systému si myslím, že mluví za vše. Hře výborně sedí malovaný grafický kabátek, který v mnoha místech vykresluje krásné scenérie opuštěného světa. Škoda, že ve hře neuslyšíte příliš soundtracku, který by všechno skvěle doplňoval. Pokud máte navíc rádi ukecané hry, tak z Absolveru budete šílet. Ve hře totiž nepadne jediné rozumné slovo. Běžně postavy nemluví vůbec, a když už se tak v cutscénách stane, jde o nesrozumitelnou řeč, která je doplněna o anglické titulky.

Recenzovaná verze: PC (Intel Core i5-6600, NVIDIA GTX 960 – 4GB, 32GB RAM)

Vojtěch Sahula

Nejdůležitější věc na hře? Příběh! Jooo, příběhové hry mám rád. Jsem velký fanoušek Playstation exkluzivit a hrdý majitel Ps4.