Assassins-Creed-Origins-Screenshot-2017.11.07-19.53.05.30

Assassin’s Creed Origins - Recenzia

Assassin’s Creed Origins je hra tejto jesene. Ak ste na sériu už aj zabudli, je čas sa vrátiť.

S mnohými hernými sériami som od samotného začiatku. Tak to je aj s Assassin’s Creed, kde som preskákal všetkými hrami, či už s Altairom, Eziom, Connorom a dokonca mi neunikla ani PS Vita verzia so ženskou postavou  Aveline. No len u zlomku herných sérii som videl takú revolúciu, akú prináša Assassin’s Creed Origins. Po niekoľkých desiatkach odohraných hodín môžem prehlásiť, že ide o najlepšiu hru tejto série od čias Ezia. A to je vlastne aj dôvod, prečo som recenziu nepriniesol skôr, hoci som ju mal v predstihu pred vydaním. Proste som sa pri hraní extrémne bavil a nachádzal som nové a nové veci. Hre rozhodne prospelo, že bola vo vývoji dlhšie, než všetky ostatné diely za posledné roky.

Nový Assassin’s Creed Origins sa odohráva v Egypte a to je prosím pekne jedno z najkrajších herných prostredí, aké sme tu mali. Takúto dávnu históriu vývojárom schvaľujem a odklon od relatívne moderných dielov priniesol priestor pre nové herné mechaniky a gameplay. Historický Egypt vyzerá neskutočne famózne, či už z vizuálnej stránky alebo tej atmosférickej. Grafici, dizajnéri a umelci sa neskutočne dobre pohrali s celkovým dojmom tejto krajiny. Iste že nejde o realistické kopírovanie terénu krajiny faraónov, ale vývojárom sa podarilo spojiť sekcie od severskej Alexandrie s gréckym vplyvom až po Gízu s egyptskými zvykmi a obyčajmi. Mapa Assassin’s Creed Origins je neuveriteľne obrovská a rozmanitá, je tá najväčšia v histórii série a budete ju môcť skúmať v sedle ťavy, koňa, na lodi, či pešo – klasickým parkour štýlom na aký sme zvyknutí.

Čo milujem na prostredí je fakt, že si jednotlivé miesta dobre zapamätáte – niečo čo mi v posledných hrách hrozne chýbalo. V každom významnom meste sú dominanty, ktoré sa vám vryjú do pamäti, či už sú to obrovské pyramídy, maják v Alexandrii, palác v Memfise, či tržnica v Siwe. Proste fantastické, vždy zaujímavé originálne miesta. Nemusíte ani pozerať na mapu, kde sa práve nachádzate – mapa je tak dokonale konštruovaná, že po pár hodinách hrania sa všade budete cítiť ako doma. Nehovoriac o tom, ako Ubisoft preniesol do digitálneho sveta skutočné pamiatky a miesta. S historikmi prepracovali drvivú väčšinu unikátnych monumentov a my tak máme možnosť sa pozrieť na to, ako to v skutočnosti vyzeralo v Egypte pred dvoma tisíckami rokov. Veľkosť starovekých chrámov vám vyrazí dych.

Ale žije to aj mimo miest. Púštnymi cestami neustále premávajú vozy, či hliadky faraóna, všade sa potuluje zver, krokodíly v močiaroch lovia ibisov, plameniaky sa pasú okolo, hrochy si užívajú hlboké vody a v prírode vidieť loviť hyeny, či svorky levov. Proste máte pocit, že tento svet nebol navrhnutý pre hráča, ale žije sám o sebe, vy ste tu len návštevník. Prostredie v tejto hre hrá rolu samo o sebe, je to najvýznamnejšia postava. Tak skvelý pocit pri prechádzke na koni som mal naposledy v treťom Zaklínačovi. Akurát tu sa prechádzam v sedle ťavy po gigantických pieskových dunách pri západe žeravého slnka s pyramídami na horizonte, a aj to má niečo do seba.

Vývojárom sa však konečne podarilo vytvoriť aj zaujímavého hrdinu. Bayek je typický Egypťan, ktorý zastupuje funkciu Medžaja, čo je niečo ako miestny šerif. Vďaka tomu má Bayek sympatie u bežných obyvateľov a všetci Medžajov poznajú. Svet tak na Bayeka často reaguje a nebolo treba znásilňovať questy. Navyše keďže je trénovaný Medžaj, nie je treba prežívať nejaký vývoj jeho schopností a v podstate od začiatku máte k dispozícií profesionálneho zabijaka. Bayekovi bude robiť neustálu spoločnosť orol Senu, ktorý v tomto prípade nahradil orlí pohľad. Označovanie nepriateľov a bodov záujmu tak prebieha z vtáčej perspektívy.

Bayek sa ovláda trochu inak ako Asasíni v minulosti. Síce pohybový systém je len o čosi agilnejší a rýchlejší, súbojový systém kompletne prekopali. Po novom mi to pripomína viac hack and slash ako len nutnosť odraziť útok a zasadiť ranu. Hlavne s drobnými zbraňami náš Medžaj seká ako zmyslov zbavený a práve v tom je to čaro. S každou zbraňou sa hrá inak, či už máte sekeru, palicu, zahnutý meč, kopiju alebo dýky. Každá zbraň je vhodná na iný typ nepriateľa, no nájdete si aj tú svoju ultimátnu – univerzálnu. V mojom prípade to bola kopija, s ktorou som vedel kosiť viacero nepriateľov naraz a zároveň mala parádne zakončovacie animácie. Súbojový systém je teraz zameraný viac na taktiku pri prevahe a o využití príležitosti sekať množstvo úderov naraz. Občas som proste vyčkával, čo spravia nepriatelia. Bayek je veľmi agilný, nie je tak nalepený na nepriateľoch ako minule a tak sa viete okolo nich hýbať veľmi rýchlo. Je to veľká zmena v sérii, v starších dieloch bol Asasín skôr neohrabaný a nalepený na nepriateľoch.

Mimochodom, všetky zbrane majú fakt parádne animácie, ktoré sa prehrajú vždy pri poslednom protivníkovi. Špeciálnou kapitolou sú potom rôzne druhy lukov, od klasických loveckých po rapídne rýchle, až po tie luky, s ktorými viete vystreliť viac šípov naraz. A čo sa týka toho luku s navádzanou strelou (ovláda sa satelitne, prirodzene), sprvoti sa mi to zdalo šialené no celkom som si ho obľúbil a nesiem ho so sebou už cez dvadsať hodín.

Dizajnéri mysleli na všetko. Zatiaľ čo váš outfit slúži fakt len ako kozmetický doplnok (konečne!), zbrane si je možné nosiť počas celej hry. Ak si teda obľúbite nejaký kúsok zbrane, štítu či luku, u kováča si ho kedykoľvek môžete upgradovať aby zodpovedal levelu vašej postavy.  Normálne to v hrách býva tak, že ak si napríklad kúpite deluxe edíciu a dostanete nejaké parádne vecičky, o hodinu ich môžete zahodiť pretože sú slabé. Tu si svoje level 1 veci môžete proste vylepšiť za hernú menu a hrať s nimi do samého konca. Takáto fíčura by mala byť v každom RPG.

K vybaveniu sa väčšinou dostanete formou lootu, ktorý je veľmi rozumne riešený. Ten najlepší získate v hrobkách alebo ako odmenu za rôzne hlavné a vedľajšie questy. Vybavenie si je možné kúpiť aj u obchodníkov, no k tomu lepšiemu sa dostanete len formou loot crates. Tie si kúpite u špeciálneho obchodníka, je to ale zámerne predražené aby ste využili nejaké tie mikrotransakcie. Špeciálne v tejto hre miktotransakcie absolútne nijak nevadia a hru si dokonale užijete aj bez nákupu loot crates s legendárnym vybavením. U obchodníkov je možnosť masovo predať zbytočnosti, ďalšia vec na ktorú vývojári mysleli.

Vlastne ja mám celú hru pocit, že Assassin’s Creed Origins skutočne prešiel oddelením kvality v Ubisofte. Vývojári mysleli na kvalitu života hráča, na drobné veci ktoré neovplyvňujú zážitok ale potešia keď si ich uvedomíte. Veci ako možnosť zoradiť si inventár a odfiltrovať vybavenie, okamžité zbieranie lootu bez zbytočnej animácie, netreba stále craftiť šípy ale Bayek si ich automaticky zoberie späť z mŕtvol, možnosť automatického cestovania na koni po ceste, prehľadný inventár aj strom schopností, zobrazenie crafting materiálov na mape, možnosť pripnúť si recept s materiálmi na obrazovku, možnosť naskočenia na koňa/ťavu bez nutnosti zastavenia, uložené dokumenty v inventári, možnosť preskočiť deň/noc a mnoho, mnoho ďalšieho. Dokonca vás hra upozorní na aktívne questy v blízkosti a vy ich tak jedným tlačidlom môžete znova sledovať bez nutnosti chodiť do menu. A konečne v Assassin’s Creed Origins sa nepriatelia nevracajú do kempov, ktoré ste už v minulosti raz vyčistili, juchú. Proste v tejto hre je vidieť, ako má pracovať ladenie, vývojári pridali také fíčury, ktoré zvyčajne do hier prichádzajú až po vydaní, na žiadosť fanúšikov. Tuto to všetko nájdete v základe. Na Ubisoft by som to nikdy nebol povedal.

Marek: „Čo chceš, paráda, konečne vidno, že na hru si zobrali dostatok času a rozhodli sa, že ju najprv dokončia, až potom vydajú. Lepšie ako hru, na ktorej vidno, že polroka navyše by jej bolo málo a takto mali čas nie na to aby sa starali o termíny, ale o to, aby zapracovali takéto drobnosti, ktoré ťa potešia a neskutočne zlepšia zážitok z hry.“

Akosi som v recenzii pozabudol na príbeh. V Assassin’s Creed Origins sa dostanete ku zrodu rádu Asasínov, hoci si oni tak od začiatku nehovoria. V službách Kleopatry sa postavíte faraónovi a jeho vojskám. Spiknutie v Egypte má na svedomí skupina, ktorých členov budete postupne zabíjať, čím sa vlastne zachoval koncept pôvodných hier. Bayek sa dostane prvý krát aj k legendárnej čepeli a prídete na to, ako prišiel o prst. Z toho sa napokon stala tradícia asasínov v neskorších dobách. No podstatnú časť hry sa o nejakom bratstve nehovorí a Bayek väčšinou koná na vlastnú päsť. Preto ani nepôsobí ako bábka, s ktorou všetci manipulujú. Bayek je po Eziovi môj najobľúbenejší hrdina hier Assassin’s Creed.

Ostatné postavy už nie sú tak výrazné a Ubisoftu tu stavil viac na kvantitu ako kvalitu. Dostanete síce šancu si obľúbiť aspoň Bayekovu ženu, no tá sa rozhodne ísť inou cestou a nefunguje teda ani toto. Možno by to chcelo nejaké dve, tri postavy, ktoré vás budú sprevádzať vo viacerých mestách, nie len v určitých sekciách hry. Alebo by to chcelo jedného centrálneho záporáka, ktorá by sa vracal, no ani tu Ubisoft nezabodoval. Skôr je tu možnosť objavovať väčšie množstvo menších príbehov. Ľudia v Egypte majú svoje mini príbehy, ktoré sú napodiv celkom rozvinuté. Aj zdanlivo triviálny quest – zabiť pár premnožených krokodílov – skončí tak, že odhalíte skupinu ľudí, ktorí sa spikli proti kňazovi a krokodíly do mesta lákali kúskami tiel zavraždených ľudí. Každý jeden vedľajší quest je prepracovaný a zvyčajne skrýva viac úloh, či nutnosť vycestovať za hranice mesta. Po čase som ale zistil, že šablóna vedľajších questov je väčšinou rovnaká, niekde sa dostať, obhliadnuť scénu, znova sa niekde posunúť a nakoniec niekoho zabiť.

V hlavných aj vedľajších questov si okrem súbojov užijete aj množstvo stealthu. Tak ako v ostatných hrách AC, aj tu je možnosť questy splniť bez spustenia alarmu, napríklad postupným vyhladením základne. Problém nastane ak sa postavíte nepriateľom vyššej úrovne, akú má aktuálne Bayek, stealth zabitia nie sú možné a tak si taký quest budete musieť nechať na neskôr. Dokonca aj súboje sú extrémne ťažké, hoci nepriateľ má len o dva levely viac ako vy. Pri takýchto činnostiach často narazíte na nedokonalosti v oblasti AI. Nepriatelia zvyknú pobehovať okolo ako retardovaní. Na druhej strane, často na dianie nereaguje ani obyvateľstvo a je im v podstate jedno, že sa pred prahom ich domu zjavila mŕtvola.

Na vyplnenie voľného času v Assassin’s Creed Origins je tu tona aktivít. Môžete hľadať staré hádanky na papyrusoch, poklady, čistiť hniezda nebezpečných zvierat, loviť zver, skúmať hrobky a pyramídy, závodiť na vozoch v aréne, bojovať ako gladiátor a rozhodne nejakú tú chvíľu strávite aj vo foto móde. Prostredia sú skutočne fascinujúce a foto mód ponúka rozsiahle možnosti na zachytenie najkrajších záberov. Z tých mojich vám potom prinesiem osobitný článok, mám ich stovky.

Assassin’s Creed Origins je momentálne graficky najkrajšou hrou od Ubisoftu. Pred pol rokom by som to povedal ešte na Ghost Recon: Wildlands, ale Egypt je skutočne nádherný. Farebná paleta pri západoch a východoch slnka perfektne hrá s červenými piesočnými dunami aj zelenými palmami a všade nájdeme úžasné detaily. Mapa je síce najväčšia v AC hrách vôbec, ale vôbec nebudete vnímať nejaké artefakty pri pohľade do vzdialenosti. Engine, inak výborne optimalizovaný, dokáže aj na veľké vzdialenosti vykresliť tisícky objektov, palmy, lode, budovy aj kopce. Primerane kvalitné sú aj animácie, ani NPC postavy nepôsobili pri dialógoch tak mŕtvo. Čo treba hre fakt pochváliť je hra so svetlom. Voxelová globálna iluminácia ukázala svoju silu a najmä pri kamenných stavbách dokáže vyčariť fotorealistické zábery. Nasvietenie tejto hry vyzerá za každých okolností jednoducho absolútne fantasticky. Nech je na trhu aj sto hier s väčšími detailmi, hre dávam za vizuálny dojem celých desať bodov. PC verzia má navyše tonu grafických nastavení, ktoré vidíte hneď v menu a tiež nástroj na benchmarkovanie, takže paráda, PC verzia sa konečne podarila, super vyladená, bez technických nedostatkov.

Assassin’s Creed Origins je čo sa týka zábavy najlepším dielom od čias Assassin’s Creed 2. Ubisoftu sa podarilo dať dokopy fantastický vizuál a výbornú hrateľnosť, ktorej zábavný faktor neklesá ani po desiatkach hodín. Tu a tam sa objavia techické nedostatky v správaní AI alebo drobné bugy a vývojárom sa nepodarilo zaujať ani ponukou príbehových postáv. No tento krát si na vyladení hry dali záležať a tak tu máme ucelený a kvalitný titul.

Assassin’s Creed Origins

9/10

Assassin’s Creed Origins je hrou, ktorá vás vtiahne späť do série, ak ste na ňu za tie roky zanevreli. Fantastická kombinácia živého prostredia, herných mechaník a parádnej grafiky.