Avatar Frontiers of Pandora Recenzia

Avatar: Frontiers of Pandora - Recenzia

Taký lepší Far Cry na Pandore.

Ubisoft sa po čase zhostil niekoľkých filmových licencií, podľa ktorých už vytvára nové hry. Tou najnovšou je Avatar: Frontiers of Pandora, open-world FPS zasadená do filmového sveta Avatar od Jamesa Camerona. Hoci to na prvý pohľad vyzerá ako kópia Far Cry, akurát na inej planéte s troj-metrovým hlavným hrdinom, nie je tomu celkom tak. Ubisoft sa totiž v tejto hre odvážil trochu experimentovať a podardilo sa im prekvapiť.

Avatar: Frontiers of Pandora sa odohráva na úplne inom kontinente, než kde sa odohrávajú filmy s Jakeom Sullym. Western Frontier je však tiež domovom mnohých kmeňov Na'vi, ktorí roky bojujú proti ľuskej nadvláde RDA. Hráč sa stáva jedným z Na'vi, ktoré od detstva vyrastali v zajatí RDA, v dospelosti sa vám však podarí ujsť a prischne vám oslovenie "Sarentu."

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Avatar: Frontiers of Pandora - Launch Trailer

Avatar: Frontiers of Pandora - Launch Trailer

Epické momenty, ale aj nevýrazné postavy

Hlavným vodítkom príbehu je však získať si dôveru troch klanov Na'vi, ktoré Western Frontier obývajú, naučiť sa ich zvyky aj znalosti a nakoniec ich spojiť v boji proti RDA. Hra vás tak prevedie klanmi, ich kultúrou, naučí vás lietať na Ikranoch a jazdiť na chrbte koní direhorse. Dávkovanie obsahu naprieč kampaňou je podané skvele, pretože Avatar vás nezaťažuje všetkými hernými mechanikami a súbojmi hneď na začiatku.

Naopak, príbeh je roztiahnutí naprieč niekoľkými lokalitami, v ktorých budete neustále stretávať nové postavy s ťažko zapamätovateľnými menami a tvárami. Avatarovi tak veľmi chýba nejaké osobné spojenie s charaktermi, všetci vám budú ukradnutí a dialógy, aj keď veľmi dobre napísané, budete púšťať rýchlo z hlavy.

Čo sa príbehu darí skvele je prezentácia a výprava. Avatar: Frontiers of Pandora vám ukáže všetky krásy Pandory v epických momentoch podobným tým z filmov. Vyliezť na horu Ikranov a potom na jednom z nich letieť, bol skutočne nezabudnuteľný zážitok sprevádzaný epickou, ikonickou filmovou hudbou.

Pandora je jedným z najkrajších svetov, aké Ubisoft kedy vytvoril. Najskôr vám príde ako totálne vertikálna a husto zarastená, neskôr sa však otvorí do širokých plání s pasúcimi sa zvieratami. Každá časť má svoje čaro, napríklad práve v husto zarastenej džungli si môžete vychutnať krásu prírody vo dne aj v noci, kedy mnoho z nich žiari neónovými farbami. Prostredia sú navyše pretkané hrubými koreňmi, veľkými listami, lietajúcimi skalami a útesmi, ktoré doslova nabádajú na skok do neznáma.

Vďaka absolútne dokonalému pohybovému systému je skúmanie Pandory v Avatar: Frontiers of Pandora úplna lahôdka. Keďže Avatar má tri metre, takmer žiadna prekážka mu nerobí problém a väčšinu prekážok automaticky prekračuje alebo preskakuje, čo je takmer parkour. Vďaka ďalekému skoku, schopnosti plávať aj tlmiť zoskoky z výšky, presne budete vedieť, kam doskočíte a na čo máte. Pohyb vo svete Pandory je tak absolútne plynulý, rýchly a skutočne zábavný.

Koniec otáznikom na mape

Veľkou zmenou oproti predchádzajúcim open-world titulom je až riskantný krok, zmazať minimapu a s ňou všetky otázničky, ktoré by vás pri skúmaní Pandory mohli vyrušovať. Ubisoft chcel spraviť Avatarov viac autenticky a tak budete na 90% využívať ich zmysly. Len pri použití zaostrenia zmyslov sa vám totiž ukáže smer, ktorým nájdete ďalší quest, inak je obrazovka hry takmer prázdna. Občas si otvoríte veľkú mapu v menu hry, len aby ste sa zorentovali, kde je čo.

Ja kvitujem, že konečne ma pri ceste ku questu nevyruší ďalších 10 otáznikov v okolí a väčšinou idem za cieľom. Výnimku tvoria miesta uzdravenia a skillov, ktoré budete "cítiť" zmyslami v ich blízkosti.

Autori sa snažili tento šiesty zmysel zakomponovať aj do side-questov. V nich prídete na miesto, zoskenujete okolie a štýlom detektíva sa snažíte pospájať rôzne stopy do rozuzlenia. Stopy sú väčšinou náhodné a nepovedali by ste, že spolu súvisia a tak tieto questy plníte väčšinou štýlom pokus-omyl, čo ich vlastne znehodnocuje a stávajú sa otravnými. Väčšinou končia tak, že z miesta prieskumu potom stopujete pach a nakoniec vás čaká krátky súboj. Tieto side-questy sa opakujú až príliš a nudia.

Skilly a crafting ako hlavný progres

Progres v hre je zameraný na skilly a crafting. Level postavy si totiž môžete zvýšiť len lepším vybavením, ktoré získate ako loot, alebo si ho vycraftíte. Tie najlepšie recepty a itemy ponúkajú Na'vi v klanoch, ktorým robíte láskavosti. Aj v tomto prípade Ubisoft spravil skvelé zmeny. V craftení totiž nebudete musieť naplniť nejaké kvóty, že nazbierať 10 kožušín a 5 konárov, ale itemy väčšinou vyžadujú len dve ingrediencie. Recept vám povie, aký typ a kde ho zvyčajne nájdete, ale väčšinou budete mať materiálov dosť. Kvalitu itemu však určite kvalita použitého materiálu pri craftení a to je už len a len na vás.

Lepší materiál zo zvieraťa získate napríklad čistým zabitím jedným šípom a nie že do neho vysypete broky. Kvalitu rastlín a iných materiálov zase určuje napríklad počasie, denná doba alebo to, ako čisto ich odtrhnete. PS5 verzia hry pre toto šikovne využíva haptickú odozvu ovládača DualSense.

Dostávam sa k súbojom, ktoré sú podobne zábavné, ako skúmanie Pandory. Na výber budete mať luky, vrhacie predmety, oštep ale aj tradičné strelné zbrane. Tento krát aspoň nie sú nepriatelia na každom kroku a neotravujú, ako býva zvykom v iných open-world hrách. Do súboja sa väčšinou pustíte preto, lebo sami chcete. Proti vám budú stáť obyčajní pešiaci RDA a ich mechanizované AMP jednotky, ktoré už vyžadujú nejakú tú taktiku.

Do kariet vám hrá to, že základne RDA sú stavané pre ľudí a 3-metrový Avatar sa v nich môže pohybovať ako na detskom ihrisku. Stealth v tejto hre príliš nefunguje, aj keď nevravím, že je nemožný. Ja som väčšinou riešiť situácie štýlom hit-and-run, teda som zaútočil, premiestnil sa a zaútočil znovu. Čím viac nepriateľov bolo v jednej lokalite, tým viac boli súboje frustrujúce. V sekunde presne vedeli kde som a neváhali na mňa nabehnúť napriamo aj niekoľkí naraz.

Pandora vás donúti zastať, nadýchnuť sa a poobzerať sa. Po audiovizuálnej stránke je to skutočná nádhera, takmer dokonalosť. Hustá vegetácia, skalné útesy, vodopády aj polia sú nádherne nasvietené v každej dennej dobe a západmi slnka sa budete kochať. Džungľa, listy, vysoké bambusy, tráva, ale aj mláčky na zemi, či samotné postavy, všetko vyzerá brutálne. Túto hru by som po vizuálnej stránke označil za taký nový Crysis.

PS5 verzia ponúka Quality aj Performance režim, vďaka ktorému si užijete väčšinou 60fps. Nechýba ani foto režim, z ktorého aj v tejto recenzii nájdete niekoľko záberov. Musím ešte doplniť že hru je možné si zahrať takmer celú v kooperácii, takže ak máte skúsenosti s kooperáciou vo Far Cry, toto je niečo pre vás.

Avatar: Frontiers of Pandora

Príbeh - 6.5/10

8.5/10

Avatar: Frontiers of Pandora je vizuálna predvádzačka a úžasná výprava do autentického sveta Pandory. Jej slabé stránky vo forme postáv, dialógov, či vedľajších úloh prekrýva celkovo zábavný gameplay, pohyb a niektoré pozitívne dizajnérske rozhodnutia, ktoré sú v žánri trochu netradičné.

Oficiálna stránka