Battlefield 4 – Recenzia

Battlefield 4_01

Battlefield 4 znova posúva hranice online multiplayeru, tento krát aj na next-gen konzoly s masívnou deštrukciou a Levolution.

Už minulý diel posunul latku FPS žánru nie len po stránke grafickej, ale aj hernej, PC hráčom priniesol online zážitok, aký žiadna iná multiplayerovka nepriniesla a stala sa obľúbenou po celom svete. Battlefield 3 napokon slávil úspech aj u nás a v Českej a Slovenskej republike sa za dva roky predalo 75 tisíc kópií v domácich obchodoch.

Battlefield 4 prináša Frostbite 3 engine, ktorý je pripravený ako na starú, tak aj novú generáciu konzol, konečne tak aj konzolisti ochutnajú multiplayer pre 64 hráčov. Nesmiem však zabudnúť ani na kampaň, ktorá znovu hrá skôr výcvikovú rolu, no Patrick Bach z DICE sľuboval nejaké to prekvapenie. Prekvapenie sa konalo a to veľmi pozitívne, škoda len, že v samom závere hry.

  

Battlefield 4 sa odohráva v Juhočínskom mori v roku 2020 a nadväzuje na svetový konflikt medzi Ruskom a USA, ktorý bol načatý v trojke. Do konfliktu sa však pridáva aj Čína, ktorú predstavuje hlavný nepriateľ  Admirál Chang a v prípade vypuknutia konfliktu medzi Čínou a USA sa Rusko prikloní práve k Číne. Kľúčový je jeden muž, ktorého evakuáciu zaisťuje špeciálna jednotka “Tombstone” a velí jej nemý seržant Recker – vy.

Príbeh sa odohráva chronologicky, žiadne flashbacky (až na úvodnú misiu dobre známu z videí) sa nekonajú a teda by ste z toho nemali mať chaos. Práve vďaka tomu sa na to pozerá o čosi príjemnejšie ako v prípade trojky, udalosti pekne na seba nadväzujú a nie je problém si ich za 5-6 hodín kampane zapamätať.

Jednotka Tombstone v zložení  Recker, Irish a Pac sa dostane na rôzne miesta vo východnej Ázii, ako v sérii Battlefield býva zvykom. Špeciálne väznica niekde v zasnežených horách vám po východe do exteriéru doslova vyrazí dych a famózne vyzerá aj obrovská priehrada ťahajúca sa do hmly. Frostbite Engine dokonale vykreslil aj tropickú búrku v Singapure a fantasticky vyzerajú aj súboje v interiéroch a na palube lietadlových lodí. Vidieť to v traileri je jedna vec, no pohybovať sa po scéne tak, aby vám neušli žiadne detaily vec druhá.

Český Singleplayerový trailer ku spusteniu hry:

Menej vábne vyzerá potom scéna v Tashgare, ktorá je obklopená močiarmi a džungľou, tieto zelené oblasti celkovo vyzerajú z hry úplne najslabšie. To platí aj o zelených tropických mapách v multiplayeri. Naopak, všetko ostatné zvláda Frostbite 3 bravúrne a všetky ostatné scény ponúknu pohľady, ktoré by ste si najradšej odfotili.

Krátka kampaň v siedmich misiách predstaví niekoľko noviniek, je totiž vidieť, že sa naplnili slová autorov. Inšpirovali sa viac multiplayerom, do kampane zaviedli niekoľko inovácií. Napríklad si všade v misiách môžete zvoliť vlastné zbrane, aj vybavenie, ktoré sa odomyká postupom, alebo zbieraním zo zeme, či na tajných miestach. Trošku potom škoda, že zbrane nie je možné upraviť, minimálne voľba optiky by veľmi pomohla.

  

Ďalším prvkom prebraným z multiplayeru je označovanie nepriateľov a zadávanie pokynov. Jednotke je možné vyslať jednoduchý pokyn, po ktorom začnú spoluhráči na pozície nepriateľa vyprázdňovať zásobníky. Tu a však prejavila jedna veľká neduha AI, a tou je neustále zameranie na samotného hráča. Je jedno, že na nepriateľa vydáte pokyn k útoku a ten to dostáva od členov vašej jednotky, nepriateľ pôjde vždy a len po vás, len čo sa dostanete do jeho zorného poľa. Inak je umelá inteligencia celkom prepracovaná, nepriateľ má tendenciu prechádzať z jedného krytu do druhého, vzájomne sa kryť a potlačovať vás, aj keď práve nie ste v zameriavači.

Jednotlivé misie Battlefield  4 mi tiež trochu prídu inšpirované posledným Crysisom, ktorý mal relatívne otvorené levely. Podobne aj v Battlefield 4 už nie sú mapy tak koridorové, ako v minulosti a hráč dostáva väčšiu slobodu, hlavne v boji na vozidlách. V tankoch, džípoch, alebo člnoch je možné si meniť aj pohľad a teda sa autori museli pohrať aj s modelom postavy Reckera, ktorému inak vidíte len ruky.

  

Oceňujem hlavne detailnosť a pedanciu, s ktorou boli jednotlivé úrovne kampane budované. Scény sú preplnené haraburdím, ktoré bude počas akcie lietať vzduchom, špičkové osvetlenie a animácie dodávajú scénam realistickosť a dabing tiež nie je na zahodenie. Vlastne považujem herecké výkony v Battlefield 4 za to lepšie, čo môžete v hrách vidieť a nebude to len realistickým spracovaním tvárí a pohybov. Správny feeling tomu dodávajú aj orgazmické pokriky Hannah, no keby kampaň trvala o hodinu dlhšie, asi by ste jej najradšej zavreli hubu.

Battlefield 4 totiž zase vsadil na emócie, ktoré bohu žiaľ, ako som spomenul na začiatku recenzie, vyplávajú až v závere hry. Ten bol nadmieru epický a cítiť sa môžete podobne, ako pri sledovaní odhalenia príbehu Bioshock Infinite. Fakt paráda. Počas kampane ale zažijete niekoľko hádok, úžasných ľudských činov a rozhodnutí, ale nemôžem povedať, že by ma scenár nejako presvedčil o tom, že Battlefield potrebuje kampaň. Nepotrebuje.

Multiplayer nabitý novinkami – Commander mód, Levolution, Battle Pickups, dynamické počasie, spectator, mobilný Battlelog…

Multiplayer sme mali možnosť otestovať niekoľko krát pred vydaním. Plná hra prináša desať máp a sedem herných módov. Rovnako ako na PC, aj na Next-Gen konzolách môže byť na jednej mape až 64 hráčov a pridajú sa k nim aj dvaja velitelia v Commander Móde, ktorý sa vracia po niekoľkých rokoch.

Multiplayerový trailer ku spusteniu hry:

Multiplayer je obohatený až-až a maže tak všetky dohady o tom, že Battlefield 4 je len veľký datadisk k trojke. Nie je a prináša inovácie, ktoré si hráči želali po vydaní trojky. V prvom rade to sú dva nové módy – Obliteration a Defuse. V móde Obliteration sa náhodne na mape spawne bomba. Tím ju musí zobrať a vyhodiť do vzduchu jeden z troch cieľov nepriateľského tímu. Tím, ktorý zničí všetky tri ciele vyhráva, respektíve vyhráva vtedy, ak počet tiketov nepriateľa stiahne na nulu. Defuse je mód, v ktorom hráči majú len jeden život. Je jasné, že vyhráva tím, ktorý prežije. Inak tu ostali obľúbené módy ako veľký Conquest, Domination, Rush a Deathmatch.

Ďalšou novinkou je mierna úprava jednotiek v multiplayeri. C4 nálož teraz znovu vlastní Sniper, ostatné triedy dostali do vienka viac vybavenia, aby sa ich variácie rozšírili na stovky. Je takmer nemožné potom nájsť hráča s rovnakou výbavou, akú ste mali vy. Najväčšou zmenou prešla kustomizácia zbraní a postáv. Zbrane teraz ponúkajú oveľa viac doplnkov, napríklad je možné si vybrať desať druhov optík (pribudla aj prídavná optika pri naklonení zbrane) a 128 kamufláží.

  

V Battlefield 4 si je možné konečne upraviť aj vozidlá po vizuálnej stránke, aj tie totiž ponúkajú desiatky kamufláží. Je potom oveľa príťažlivejšie lietať na vrtuľníku, ktorý vystihuje vašu osobnosť. BTW, exkluzívna kamufláž od DICE je matná čierna.

DICE kompletne prekopali aj jednotlivé zbrane. Pribudli nie len zbrane nové, ale aj ich vlastnosti. Špeciálne raketomety sú znakom toho, že v DICE rozhodne nedošli nápady a hráčom sa otvárajú nové možnosti boja. Raketomet RPG-7 je klasickým účinným raketometom s klesajúcou dráhou granátu, SRAW môžete navigovať po drôte, MBT LAW zase sama vyhľadá ciele v blízkosti hlavice a silný Javelin je nutné stále držať namierený na cieľ. Zmeny sa dočkali aj sniperky. Pribudol “zeroing” – funkcia, kedy si môžete ručne nastaviť približnú vzdialenosť od cieľa a eliminovať tak pokles dráhy strely. Vadí mi však tá hrubá biela čiara, ktorú za sebou zanecháva letiaci náboj, ktorý vďaka tomu nie je vôbec vidieť.

  

Na mapách sa tiež v Battlefield 4 objavujú takzvané Battle Pickups – neštandardne výkonné zbrane, ktoré sa raz za čas spawnú na rovnakom mieste. Ich pozícia je zobrazená na mape a kto sa k nim prvý dostane, má určitú výhodu s limitovaným zásobníkom. Napríklad ide o automatický granátomet, USAS-12 brokovnicu s frag nábojmi alebo poloautomatickú sniperku, čo strela, to kill.

Existuje potom ešte mnoho vylepšení, ktoré autori do hry zapracovali. Vozidlá majú vyššiu výdrž a sú posilnené kvalitnejšou samoopravou, so stíhačkami je možné manévrovať v menších kruhoch, tanky a vrtuľníky už majú obmedzenú muníciu (postupne sa dopĺňa) vďaka čomu nebudú nábojmi spamovať určitý bod a inak funguje aj systém lekárničiek a nábojov. Napríklad útočník má dva druhy lekárničiek – osobnú a skupinovú. Tú prvú si môže zobrať vždy len jeden človek, ktorému sa postupne dobijú životy, tú druhú zhodí medik klasicky na zem pre všetkých v okruhu. A viete, že defibrilátor je nutné nabíjať? A že stíhačky majú vizuálne navádzané rakety? A že pribudli bojové člny? A že v čate už sú piati hráči namiesto štyroch? A že…

  

Ďalšou, príjemnou zmenou a prídavkom je možnosť sa pripojiť na server ako Spectator, čiže divák. Vďaka tomu je možno kamerou voľne lietať po mape a točiť epické momenty, ktoré mohli hráči Battlefield 3 natáčať len provizórne. Tento nástroj zaručí, že z hry budú prúdiť minimálne tak dobré videá, aké vychádzajú z trojky.

Do Battlefield 4 sa vrátil Commander mód známy z Battlefield 2 aj 2142. Do zápasu sa môžete pripojiť ako veliteľ na svojom PC, či tablete a v reálnom čase sledovať bojisko z vtáčej perspektívy. Svojmu tímu môžete tak pomáhať čo sa zdrojov týka, zhadzovať z výšky podporné vozidlá, alebo zosielať Tomahawky. Môžete tiež označovať nepriateľov a jednotlivým čatám prideľovať rozkazy. Naopak, hráči priamo na bojisku môžu vaše rozkazy prijímať, alebo v prípade zaneprázdnenia ich odmietnuť. Veliteľ za spoluprácu a podporu tímu samozrejme dostáva body a pripisuje si ich klasicky k svojmu levelu.

A teraz k novinke, ktorá definovala Battlefield, ktorá mala upriamiť všetku pozornosť na hru pred jej vydaním. Levolution – tak si tvorcovia nazvali súbor scriptov, ktoré dynamicky počas zápasu zmenia mapu. Ide o často masívnu deštrukciu veľkých objektov či zmeny počasia, ktoré zmenia tvár mapy. Perfektným príkladom Levolution je mapa Obliehanie Shanghaja, na ktorej sa zrúti mrakodrap, ak budú hráči ostreľovať jeho podporné stĺpy. Najkrajšie však vyzerá iná mapa – Paracelská Búrka, ktorá sa počas zápasu zmení zo slnečného tropického súostrovia na hurikánom zmietanú zem. Aby toho nebolo málo, do ostrova občas narazí obrovská loď.

  

Zmena počasia vôbec so sebou prináša aj iné starosti, než len zníženú viditeľnosť a kývajúce sa palmy. V úderoch vetra je zrazu ťažšie udržať vo vzduchu vrtuľník, najmä ten malý, prieskumný. S búrkou sa tiež zdvihne more a začnú sa valiť niekoľko metrové vlny. Zatiaľ čo počasie beží u každého hráča automaticky a individuálne, more zdieľajú všetci rovnako, pretože ide o dôležitý prvok na bojisku. Je  tak trochu tajomstvom Frostbite 3 enginu, ako vie vyrátať vlny pre všetkých hráčov na serveri naraz, na vlnách totiž môžu prebiehať súboje a práve obrovské vlny môžu poskytnúť úkryt. Akákoľvek asynchronizácia by spôsobila len chaos.

Levolution však pôsobí zaujímavo aj na iných mapách. Na mape Flood Zone je možné doslova odstreliť priehradu, ktorá následne zatopí celú mapu a voda sa dvihne o niekoľko metrov. Súboje sa tak prevažne presúvajú na strechy budov. Na inej mape zase zhodíte obrovský satelit tým, že odstrelíte podporné káble, na druhej mape zase zrovnáte so zemou most odpálením plynového potrubia (mimochodom mapa, v ktorej sa noc zmení na ráno). Všetky tieto masívne deštrukcie vyzerajú fantasticky, ale je pravda, že sú scriptované. Vždy stačí urobiť to isté a spustiť akciu.

Dizajn väčšiny máp je skvelý. Iné sú zase natoľko otvorené, že sám pešiak na poli nedostáva priestor, presuny trvajú strašne dlho a bez techniky to proste nemá zmysel. Na mape Operation Locker tiež dochádza k podobnému scenáru, ako na mape Operation Metro v Battlefield 3. Dva tímy sa stretnú na jednom mieste a prášia do seba nábojmi bez toho, aby sa niekde pohli. Zvyšok máp však ponúka solídne pokrytie všetkých herných módov a majú relatívne slušný výber oblastí pre menšie zápasy. Stále však nájdete oblasti, ktoré sú nezmyselne prístupné zo všetkých strán, alebo naopak, prístupné len zo strany jednej a teda sniperi dokážu pokryť celý útočný smer nepriateľa. Hra sa tak nikam nepohne celý zápas.

  

Čo sa oproti minulému dielu polepšilo je deštrukcia. Nebudete mať problém preraziť s tankom dieru do dobu, celý ho prebúrať a vyjsť zadnými “dverami”. To isté platí o všetkých výbušninách, ktoré vedia komplet všetky budovy na mape rozporcovať, prederaviť ako sito a napokon poslať k zemi. Deštrukcia dá sa povedať prekonáva aj Bad Company 2 a zničiť môžete takmer každú stenu, plot, nádrže, strechy a ďalšie drobnosti na mape. Všetky tie poletujúce častice pôsobia epicky.

K multiplayeru spomeniem ešte možnosť vytvoriť si vlastný emblém, či prítomnosť mobilnej aplikácie Battlelog. Tá vám umožní si zvoliť vybavenie počas samotného hrania a dokonca sa na diaľku pripojiť na server. Tabletová aplikácia vám zase umožní si otvoriť druhú obrazovku, na ktorej bude zobrazená mini-mapa. Na mobilnom telefóne sa mi ju však spustiť nepodarilo.

  

Multiplayer navyše sužujú obrovské technické problémy. Strata postupu a experience za celý 40 minútový zápas nie je žiadna sranda a hráčom okrem zamŕzania a padania hry úplne vypadávajú aj zvuky. DICE sľubuje nápravu v najbližších dňoch, na oficiálnych fórach som sa však presvedčil, že niektorí hráči to proste nevedia vydržať a hru na niekoľko dní opúšťajú. Mne úplne spadlo asi 20% odohraných zápasov.

Frostbite 3 Engine vyzerá fakt nádherne. Dokonale maskuje svoje mierne nedostatky ďalšími drobnosťami, ktoré dopĺňajú scénu. V singleplayeri si budete užívať neuveriteľné scény, ktoré je možné porovnať s renderovanými videami iných vývojárov, akurát tu to všetko beží real-time. Postavy sú detailné, tváre realistické, voda a textúry nádherné, všetko je dokonale nasvietené a navyše to skvele beží. Hra je lepšie optimalizovaná ako posledný Crysis, či dokonca Batman od Warner Bros, aj tu však musíte čakať nejaký ten FPS drop.

  

Scény sa najlepšie hrajú so svetlom, deštrukciou a časticovými efektmi. V žiadnej hre som nevidel lepšie časticové efekty a to ani v tituloch využívajúcich PhysX technológie. Pri streľbe do kovových častí odletujú iskry, scéna je vďaka tomu krásne dynamická a farebná. Fakt sa na to skvele pozerá, adrenalín napumpujú aj všelijaké poletujúce úlomky, betón, prach atd. Navyše som v žiadnej inej hre nevidel krajšie explózie. O zvukoch ani netreba hovoriť, tie si držia nadpriemerný štandard už od série Bad Company. Po vizuálnej a zvukovej stránke nie je hre čo vytknúť, ide o ďalší miľník v grafickom spracovaní.

Battlefield 4 posúva latku ešte ďalej, ako to urobil predchodca. Nie len v multiplayeri prináša obrovské množstvo inovácií, noviniek sa dočkal aj singleplayer. Ten však znova príbehovo extra nezaujme a nepoteší ani krátka herná doba. Ponúkne však skvelé výhľady na rôzne scenérie a faktor zábavy si drží od začiatku až do konca. Multiplayer zase prináša kopu vylepšení a komunitou žiadaných možností, ktoré spravili z Battlefield 4 jednoznačne najprepracovanejšiu multiplayerovú FPS súčasnosti.

Battlefield 4 si môžete kúpiť s českými titulkami v dvoch edíciách z XGames.sk

Recenzovaná verzia: PC

Hodnotenie

Plus   PlusyMínus   Mínusy
využitie vozidiel v singleplayeri, prekvapivý záver kampane, špičková grafika a zvuky, pokročilá deštrukcia, efekty, obrovské možnosti úprav zbraní aj vozidiel, Levolution, dynamický multiplayer, Commander mód, dizajn mápnedostatková kampaň, neoriginálny príbeh, AI zameraná len na hráča, technické problémy a bugy, v malých herných módoch zle zvolená oblasť mapy, killcam
VerdiktBattlefield 4 je plný noviniek oproti predchodcovi v nabitom mulťáku aj slabšom singleplayeri, kto si rád užíva grafické orgie, multiplayerové boje a deštrukciu, jednoznačná voľba.
Skóre
89%
 
Zdieľajte na vaše sociálne siete...

    Lukáš Kanik

    Šéfredaktor webu Centrumher.eu, archeológ, pilot, vojak, stratég, veliteľ, preživší, policajt, závodník, farmár, detektív, superhrdina, mafián, dinosaurus a zlodej. Hráč všetkých žánrov.

    5 Komentárov k článku “Battlefield 4 – Recenzia”

    1. Filip Vondrát hovorí:

      Ještě aby opravili ty bugy. Lidi nebaví beta-testovat hru po zaplacení 60€

    2. Cono Codic hovorí:

      krásna recenzia

    Zanechať komentár

    Musíš sa prihlásiť pre pridanie komentára.

    Pridaj sa na FacebookPridaj sa na TwitterPridaj sa do Steam Skupiny