Call of Duty: Black Ops 4 – Recenzia

Singleplayer kampaň v Call of Duty je minulosťou. Call of Duty: Black Ops 4 ale úplne prekopal multiplayer a prináša Battle Royale.

Ak patríte medzi tých, ktorí hrajú COD každý rok, určite ste boli v šoku, že Call of Duty: Black Ops 4 neprinesie singleplayer kampaň. Dokonca ja sám som v úžase, ako rýchlo Activision zareagoval na trend menom Battle Royale a ako rýchlo dokázali vytvoriť tento herný mód na úkor singleplayeru. Už je to tak, Black Ops 4 je prvé Call of Duty v sérii bez príbehovej kampane, no aj napriek tomu hra priniesla obrovskú hodnotu. Vďaka Battle Royale módu Blackout možno aj väčšiu, ako 5 hodinový príbeh.

Tipujem, že vývojári z Treyarchu na singleplayer kampani skutočne pracovali a zrušená bola len minulý rok, niekedy okolo leta. Práve vtedy zažil PUBG obrovský boom, neskôr sa pridal Fortnite. Activisionu sa podarilo v rýchlosti alokovať vývojárov na nový projekt Blackout a za rok dokázali engine prekódiť tak, aby zvládal na jednom serveri synchronizovať 100  hráčov na mape, ktorá bola väčšia než všetky mapy z posledných hier dokopy. A to sa musí fakt uznať. Blackoutu sa budem v recenzii ešte venovať, ide o veľkú vec.

Renderované filmečky, respektíve náznak nejakého príbehu, nájdeme v sekcii špecialistov. Tu si všetky multiplayerové postavy môžete vyskúšať v offline tréningovom režime, ktorým vás bude sprevádzať známy Frank Woods. Tréningom týchto postáv si určite prejdite, nie len preto že sa naučíte ovládať ich schopnosti, ale práve aj vďaka kvalitným CGI ukážkam venovaným každej z desiatich postáv. Multiplayer je teda znova venovaný špecialistom tak ako v Black Ops 3, pričom šiesti z nich sú už známe postavy. Neprišli sme ale ani o možnosť vytvoriť si vlastný loadout, takže je len na vás, či budete hrať s SMG, brokovnicou, sniperkou alebo revolverom. Všetky tie chytré vecičky a gadgety z moderných COD sa v podstate vrátili v nezmenenej forme.

Špecialisti majú ale ešte špeciálne gadgety a schopnosti. Ruin sa dokáže pritiahnuť vystreľovacím hákom, Firebreak má k dispozícii plameňomet alebo Reactor Core, ktorý radiáciou rozloží nepriateľov aj za stenou, Recon zase vidí cez steny a Nomad si vie na pomoc zavolať psa K-9. Špeciálne schopnosti sa ale veľmi pomaly nabíjajú a tak za desať minútový zápas ich každý z hráčov využije raz, gadgety o niečo častejšie. Vývojári sa tak vyhli spamovaniu gadgetov a granátov a primárne sa tak musíte spoľahnúť len na svoj skill. Aj keď niektoré schopnosti sú riadne cool. Keď je tím hráčov zložení zo špecialistov na každú príležitosť, dokážu spolu ovládnuť hru.

Žiadne jet-packy ani double jumpy, zmizol aj auto-heal

Tento krát sa multiplayer drží pri zemi, takže žiadne boosty, jetpacky a double jumpy. COD je stále extrémne rýchle a pri súboji 1v1 znova rozhoduje reakcia. Kto prvý stlačí spúšť, väčšinou vyhráva súboj a ak ste noob alebo proste slimák, za jeden zápas umriete aj 25-krát. Rýchly pohybový systém COD a handling zbraní sú proste stavané na reflexy. Osobne tento typ hier moc nepreferujem a radšej budem dve hodiny ležať v tráve v Arme, ako každých 10 sekúnd umierať v COD. Aj keď, v niektorých taktickejších módoch sa mi extrémne darilo. Obrovskou zmenou v multiplayeri je aj systém lekárničiek, hráči majú kontrolu nad tým, kedy si doplnia zdravie, autoheal tu už nenájdete.

Nový herný mód Heist som vám už predstavil v dojmoch z Bety a podľa môjho názoru ide stále o jeden z najzábavnejších v multiplayeri Call of Duty: Black Ops 4. Dva tímy proti sebe sa musia zmocniť balíčka peňazí a ten extrahovať, pričom každý z hráčov má v kole len jeden život. Po zastrelení však hneď neumierate a spoluhráči vás môžu dvihnúť zo zeme. Na začiatku každého kola si všetci hráči nakúpia zbrane a vybavenie za získané peniaze (rovnako ako v Counter Strike) a obmedzené sú ako náboje, tak aj lekárničky. Ide tak o pravdepodobne najviac taktický herný mód v sérii Call of Duty. Hráči väčšinou hlboko spolupracujú a nepobehujú po mape ako ovečky v módoch Deathmatch. Počet hráčov sa v jednotlivých herných módoch zmenšil na 5v5, trochu sa zvýšila rýchlosť pohybu a mapy sa zase o niečo zmenšili. Niekoľko obľúbených máp sa znovu vracia, podľa mňa to je len recyklácia obsahu.

Zmenou prešiel aj time-to-kill, niečo na čo som sa sťažoval už dlhé roky. Hráča už nezabijete za desatinu sekundy ako v predchádzajúcich dieloch, už budete potrebovať viac nábojov v závislosti od toho, kde triafate. V móde Heist to bude ešte viac, lebo nakúpiť sa tam dá aj ťažké brnenie. Občas sa tak vyskytne možnosť sa po ranách skryť, použiť lekárničku a okamžite sa vrátiť na bojisko. Oproti minulým dielom fakt zmena a multiplayer sa so všetkými týmito úpravami proste hrá inak. Lepšie. Je stále sakra rýchly, ale či už pohyb, systém zdravia alebo predvídateľný recoil zbraní robia z Black Ops 4 najlepší multiplayer doteraz.

Podľa ukážok som si myslel, že Zombie kampaň dokáže nahradiť singleplayer. Nie je tomu celkom tak. Hra sa snaží rozprávať príbeh neprieč troma realitami ale ten sa stráca v komplikovanosti gameplayu. Nováčik sa v Zombies kampani úplne stratí, či už v starovekom Ríme, v Alcatraze alebo na Titanicu. Mapy sú originálne, ale vývojári to trochu prehnali s obsahom. V Zombies kampani už nestačí zbierať peniaze na odomykanie ďalších ciest, treba sa venovať aj elixírom, talizmanom, špeciálnym perkom, upgradom zbraní, existujú tu aj portály do alternatívnej reality a množstvo easter eggov. Dokonca aj v Zombies kampani je možnosť vytvoriť si vlastnú hrateľnú triedu a v novom hernom móde Rush sa postavíte ostatným hráčom v súťaži o najvyšší počet bodov. Kooperatívna zložka hry v podobe Zombies plní svoj účel, ale pokiaľ pri sebe nebudete mať niekoho, kto Zombies rozumie, pravdepodobne si mód vôbec neužijete. A v konečnom dôsledku, sú tu len tri mapy (štyri so season pass) čo je proste málo.

Blackout je najlepšie technicky zvládnutý Battle Royale na trhu

Chuť vám napraví najnovší herný režim v Call of Duty: Black Ops 4. Blackout je totiž odpoveď Activisionu na trend Battle Royale a ten sa fakt podaril. Keď si to porovnám s PUBG, alebo inými podobnými BR hrami (Fortnite nerátam, to je iná kapitola), Blackout je najlepšie vyvážený a technicky najlepšie odladený Battle Royale mód na trhu. Blackout do COD prináša najväčšiu mapu v histórii značky a najvyšší počet hráčov na serveri, až do 100 hráčov na jednej mape. Podobne ako v iných BR hrách, začnete skokom z helikoptéry kdekoľvek na mape v Sólo, Duos alebo Quads režime a snažíte sa prežiť ako poslední.

V Blackout sa na rozdiel od štandardného multiplayeru môžete vybaviť brnením, rôznymi druhmi lekárničiek aj perkami, ktoré poskytujú dočasné bonusy. Tu musím povedať, že inventár je skôr katastrofálny, vôbec sa v ňom nevyznám, itemy sa nedajú zoradiť a ani zbrane v inventári sa nedajú zobraziť naraz. UI by som kompletne prekopal. Mapa Blackout je poskladaná zo starších máp Call of Duty a zahrať si môžete za akúkoľvek postavu z COD Black Ops univerza. Nechýbajú ani vozidlá ako štvorkolky, nákladiaky či vrtuľník a vďaka rýchlemu gameplayu Black Ops je hra extrémne dynamická. Vývojári si iste vyhodili z kopýtka, lebo na mape sú aj miesta, kde sa spawnujú zombíci s exkluzívnym lootom. Myslím si, že Blackout ponúka momentálne oveľa vyššiu hodnotu do Black Ops, ako nejaká 5 hodinová singleplayer kampaň na ktorú aj tak budeme kydať, že je moc obmedzená. Na druhej strane, tým že je mapa dosť malá a gameplay rýchly, otázka je či sa Blackoutu neprejeme skôr, ako si myslíme.

Pred pár dňami bol v Call of Duty: Black Ops 4 spustený aj Black Market. Je to akási tržnica a zároveň systém progresu, kde si môžete kupovať kozmetické itemy, emotikony, skiny a postavy. Black Market je inšpirovaný systémom Fortnite Battle Pass, no momentálne je totálne nevyvážený. Máte len 50 dní na to, aby ste v Black Market dosiahli Tier 200 a tak si odomkli všetok obsah. Podľa výpočtov na Reddite to vychádza, že každý jeden deň budete musieť hrať aspoň 40 hier v multiplayeri (zhruba 6 a pol hodiny denne). Toto vyzerá ako pekný podvod a Activision pravdepodobne plánuje speňažiť odomknutie tierov, namiesto zdĺhavého hrania. Nehovoriac o tom, že Season Pass do tejto hry stojí ďalších 50 eur!

Osobne, singleplayer mi v Call of Duty: Black Ops 4 vôbec nechýba. Obsah hry je dostatočný na to, aby si užili všetci, ktorí radi rýchly multiplayer, masívny Battle Royale aj kooperatívnu Zombie kampaň. Hra vám tak v podstate vydrží viac, ako 5 hodinová kampaň. A keď sa trochu pohrabete v menu, narazíte aj na CGI ukážky a príbehové prepojenie s predchádzajúcimi dielmi Black Ops. Napokon, multiplayer je skvele vyvážený, prvý krát v sérii aj taktický a extrémne zábavný. Blackout ešte potrebuje trochu starostlivosti hlavne čo sa užívateľského prostredia týka. Ale aj tu sa dá povedať, že ide po technickej stránke o najlepšie zvládnutý moderný Battle Royale.

Hre určite neznížim hodnotenie len preto, že nemá singleplayer kampaň. Nie som fanúšik Black Ops série aby som plačkal nad tým, že neviem ako bude ďalej pokračovať príbeh. Ako multiplayerový titul je Black Ops 4 nabitý obsahom a či tomu odpovedá cenovka, to je už na zváženie.

Call of Duty: Black Ops 4 vyšlo na PC, Xbox One a PS4. Hru si môžete objednať na XGames.sk

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2010, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom