Crossout – Recenzia PlayStation 4 verzie

Postaviť, bojovať a vyhrať. A tak stále dookola. Ako sa nám hrá Crossout?

S Crossout (info o hre) som sa po prvýkrát stretol na GamesCome 2015, kde nám bol spolu s Lukášom ukázaný zaujímavý koncept. Ten dával hráčovi prakticky neobmedzené možnosti pri stavbe svojho bojového auta, s ktorým sa mal neskôr pustiť do online bojov proti ostatným hráčom. Odvtedy však už uplynula nejaká doba a z konceptu sa stala plnohodnotná hra, ktorá sa snaží zaujať hráčov. Darí sa jej to? Aké sú plusy a mínusy Crossoutu?

Crossout je MMO, kde proti sebe hráči rozdelení do dvoch týmov bojujú na rôznych mapách. Hru si môže zahrať každý, nakoľko sa jedná o Free-to-Play hru, tak ako to má Gaijin vo zvyku. Okrem toho v hre nájdete aj raidy, náročné úlohy zamerané na kooperáciu hráčov, ktorí sa potom postavia AI. Podstate je však tá istá vo všetkých herných módoch – jazdíte na vlastnom vybudovanom vozidle a strieľate po ostatných. Princíp je neskutočne jednoduchý, no o to chytľavejší. Aj keď, robiť stále to isté dookola nemusí sadnúť každému. No ak máte podobný štýl hier radi či máte kamaráta, s ktorým v hre strávite hodiny, hra vás poriadne chytí.

Najzákladnejším elementom celej hry je vaše auto a súčiastky, z ktorých si ho staviate. Tie získavate ako odmenu v zápasoch, za postup o level vyššie, či si ich craftíte z materiálov, ktoré tak isto získavate ako odmenu v zápasoch a raidoch. A keď už máte súčiastky, môžete sa vrhnúť na stavbu vášho auta. Pri stavbe váš však obmedzuje zopár vecí. Tou prvou je maximálny počet súčiastok, ktoré môžete použiť. Tento počet sa zvyšuje s vašim narastajúcim levlom. Drouhou vecou je energia. Tá je potrebná na zbrane a z veľkej miery ovplyvňuje, akým štýlom hru hráte. Ste dobrý strelec? Dajte si na auto kanón, ktorý síce páli strašne pomaly, no na jednu presne zamierenú ranu viete spraviť s vašim protivníkom krátky proces. Lenže, kanón berie veľa energie a tak sa stane, že na iné zbrane vám jej ostane veľmi málo. Alebo si na auto dáte machine gun, ktorých na auto vďaka nižšej spotrebe energie zmestíte viacej, no demage, ktorý spôsobíte súperovi na jeden zásah je nižší. Preto pri stavbe auta budete tráviť veľké množstvo času, aby ste si ho vypiplali do posledného možného detailu pre váš herný štýl.

Možností tak máte neskutočne veľa a jediné čo vás okrem spomínaných vecí obmedzuje, je už len počet vašich súčiastok, ale hlavne vaša fantázia. Na internete sa dajú nájsť vozidlá od výmyslu sveta. Od Formule, cez rakety až po pavúčie samochody. Jeden by až žasol, akú neskutočnú slobodu vám hra v tomto smere ponúka. A hlavne, ako komplexne sa to celé správa. Do úvahy tak musíte brať veci ako už spomínaný počet súčiastok, vďaka ktorým sa zvyšuje damage, ktoré vaše auto dokáže obsorbovať. Tak isto sa ale zvyšuje vaša váha a vaše auto sa tak stáva s pribúdajúcou váhou pomalšie. Potom je už na vás, čo vám viac sedí. Stanete sa obávaným rýchlikom, ktorý sa vyrúti do boja z čista jasna a pár cielenými ranami odrovná súpera a ide ďalej, alebo si postavíte z vášho auta tank, ktorý znesie neskutočne veľa? V tomto smere treba autorov hry pochváliť za neskutočnú robotu, ktorú v editore stavania auta odviedli. Neskutočná sloboda!

Vo virtuálnej garáži navyše nájdete zoznam vozidiel, ktoré zdieľajú hráči. Na testovacej dráhe si ich môžete vyskúšať, prípadne aj postaviť ak máte dostatok rovnakých súčiastok. Hotové vozidlá si totiž nemusíte budovať podľa predlohy – postačí vám kúpa plánu na jeho výrobu za virtuálne peniaze.

Prakticky celá vaša hra závisí od vás. Toto hre treba uznať. Crossout vám nijako nepomáha, ani vás netrestá. Ak ste s vami postaveným autom dobrý a viete hrať, pravdepodobne sa budete po zápase v tabuľke vynímať ako MVP vášho týmu. Ale ak nie, veľa vody v zápase nenamútite. V tomto je hra férová a priamo ukáže, ako vám to s vašim autom ide, respektíve nejde. Nemáte sa tak na čo vyhovárať, iba sám na seba. Ak zistíte, že vám na aute niečo nesedí, prakticky okamžite zájdete do editora a hneď si ho upravíte. Pretože často krát sa vám stane, že vlastnosť vášho auta zistíte až v boji a ani testovacia jazda pred priamym bojom vám nepomôže.

Čo však už často krát férové nie je, je bodové hodnotenie po zápase. Neviem, ako ho autori hry nastavili, no nereflektuje to, ako hráči hrali. Dám vám príklad. Po zápase som skončil ako MVP (najviac killov a asistencií) a dostal som 1200 bodov reputácie, čo je obdoba XP. Zatiaľ čo Lukáš, ktorý skončil na treťom mieste dostal cez 4000 bodov. A takto sa to opakovalo niekoľko krát. Nechápeme, nerozumieme, no s týmto nie vždy spravodlivým systémom by vývojári mali niečo spraviť, nakoľko to vie dosť znechutiť po inak parádnom boji.

Body skúseností sa odomykajú v niekoľkých frakciách, prepínať medzi frakciami môžete až na vyššom leveli a odomykať si tak rôzne súčiastky v rôznych frakciách. K novým dielom sa môžete dostať aj na trhovisku, kde hráči predávajú svoje cenné ale aj menej cenné kúsky. Môžete si tu zarobiť predajom dielov aby ste si mohli nakúpiť diely nové.

Predsa len, akcia hre nechýba a vďačí za to parádne nastavenému systému boja. Zápasy Crossout sú rýchle a plné akcie, často netrvajú ani 3 minúty. Hráte, až pokým vás nezabijú. Máte len jeden život. Aj keď na mapách je vašim cieľom obsadiť nepriateľskú základňu či kontrolovať bod, zápasy sa väčšinou končia práve tým, že víťazný tým zničí všetkých protivníkov.

Prepracovaná je aj deštrukcia áut. Prakticky všetko vám váš súper môže z auta odstreliť. Ak vám súper odstrelí kolesá, ste pre tým prakticky nepoužiteľný. Ak sa akcia odohráva naokolo vás, môžete ešte týmu pomôcť, no pre súpera ste ľahkým cieľom. Ak prídete aj o zbrane, ste nepoužiteľný a už len čakáte na to, kto vám dá ranu z milosti. Musíte si tak dávať pozor, aby ste nespravili nejakú taktickú chybu. Vletieť sám rovno medzi protivníkov sa často krát rovná vašej smrti. A potom vám neostáva nič iné, len sledovať, ako súper kosí vašich retardovaných spoluhráčov.

Mapy sú celkom rôznorodé a v post-apo svete, do ktorého sú umiestnené sa takýto štýl hry veľmi dobre hodí. Prakticky vám pripomína Mad Max štýl. Bojovať tak budete medzi dunami piesku, v starej továrni či vrakovisku lodí. Mapy nie sú ani malé, ani veľké, na počet ľudí, ktorí proti sebe bojujú sú tak akurát. Skvele tak dopomáhajú rýchlemu štýlu hry.

Ak by som to mal zhrnúť, Crossout priniesol skvelý prvok budovania áut, ktorý dovolí každému hráčovi sa s tým jeho „miláčikom“ vymaznať do posledného detailu a postaviť si tak auto, ktoré skvelo padne vášmu štýlu. Dynamická akcia a zápasy v rýchlom slede napomáhajú tomu, že hra je stále napätá. Rýchlosť zápasov a dynamika sa dá kľudne prirovnať aj k Raketovej Lige.

Hra Crossout je dostupná zdarma na crossout.net, PlayStation Store a Xbox Store.

Mám 18, pre web centrumher.eu píšem už viac ako 2 a pol roka! Som hrdým majiteľom PS4, jej meno je Jenny a ako by sa mnohí z vás mohli nazdávať - nie, nie som nolifer 😀 mám aj úžasnú priateľku, Saši 🙂