Detroit Become Human Recenzia

Detroit: Become Human - Recenzia

Detroit: Become Human vám ukáže, že aj roboti môžu mať city.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

Pamätám si na to, ako by to bolo včera. Dvadsiaty siedmy október 2015, Paríž. Sedím na konferencii Sony, keď tu zrazu vychádza na pódium David Cage a spomína na ich tech demo s názvom Kara. Po obrovskom záujme hráčov sa aj on so svojim tímom začali pýtať čo sa stalo s Karou? A tak vznikala prvotná myšlienka hry, ktorú v ten večer predstavili. Trvalo ďalších dva a pol roka, kým sa Detroit: Become Human dostal k hráčom. No verte mi, na dobré hry v podaní Sony sa vždy oplatí čakať.

Ako už názov napovedá, hra sa odohráva v Detroite. No v trocha inom než, ako ho poznáme dnes. Detroit v roku 2038 sa zmenil. Práve tu totižto pred rokmi Elijah Kamski založil spoločnosť CyberLife, ktorá sa špecializuje na výrobu Androidov. Kamski, ako vôbec prvý človek na svete, vyrobil Androida, ktorý úspešne prešiel Turingovým testom. To znamenalo revolúciu obrovských rozmerov. V roku 2038 sú Androidi súčasťou prakticky každej rodiny. Nahrádzajú ľudí na všetkých postoch, z čoho vyplýva nezamestnanosť siahajúca takmer k štyridsiatim percentám. Niet sa teda čo čudovať, že zatiaľ čo im niektorí rozumejú a berú ich za rovnocenných, tí druhí ich nenávidia. V takejto napätej atmosfére stačí už len málo na to, aby vybuchla časovaná bomba, ktorá už tiká. Poslednou kvapkou sú Devianti. Androidi, ktorí po nejakom zážitku začali prežívať emócie. Cítia strach, lásku, bolesť zo straty priateľov, no najmä, boja sa smrti.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Detroit: Become Human | Announce Trailer | PS4

Detroit: Become Human | Announce Trailer | PS4

Detroit: Become Human rozpráva príbeh troch hlavných postáv. Prvou z nich je Connor. Najpokrokovejší Android, akého CyberLife doteraz vyrobil. Bol vyvinutý na chytanie Deviantov. Je striktne logický, racionálny a často na prvý pohľad chladný. Ako stroj. Zato Kara, naprogramovaná na pomoc v domácnosti, je úplne iná. Je milá, priateľská, občas pôsobí až trochu naivným dojmom. Práve to dáva jej príbehu tú správnu emóciu. Posledná z hlavných postáv, Markus, je podobne ako Kara, pomocník v domácnosti. Stará sa o starého profesora Carla, ktorý sa k nemu chová ako k rovnocennému. Vďaka tomu je Markus vzdelaný, chápavý a priateľský, no sám na vlastnej koži zistí, že takých ľudí ako profesor Carl v roku 2038 v Detroite veľa neostalo.

Všetci traja žijú viac-menej pokojným životom. Až sa jedného novembrového večera všetko zmení. Connor je povolaný na miesto činu. Daniel, prvý Deviant, tu má za rukojemníka malé dievčatko a chce s ním skočiť zo strechy. Connorovou úlohou je toto dievčatko za každú cenu zachrániť. Budete priateľskí, alebo naopak, veľmi agresívni? Zastrelíte ho, či obetujete seba? No pozor, stačí jeden zlý krok a zo strechy bude padať aj nevinné dievča.

Kara je svedkom toho, ako jej majiteľ Todd bije svoju malú dcéru Alice. Je tak len na vás, či sa z Kary stane Deviant, ktorý malej Alice pomôže a spoločne utečú, alebo ostanete bez pohnutia stáť a pozerať sa na to, ako Todd ubije Alice na smrť.

Markus je v zlom čase na zlom mieste. Nechce nič iné, len byť slobodný a mať tie isté práva ako ľudia. No udalosti ktorými si prešiel ho sformujú natoľko, že sa stáva tvárou revolúcie. Je len na vás, či budú umierať aj nevinní ľudia.

Ako ste možno z riadkov vyššie vyčítali, hra je len a len o vašich voľbách. Vy určujete akým smerom sa bude váš príbeh uberať, ako budete za jednotlivé postavy hrať. Lenže samotné voľby nerozhodujú len o tom, ako pôjde príbeh ďalej. Rozhodujú aj o tom, aký vzťah si hrdinovia vybudujú s ostatnými postavami na scéne. Neraz práve tie malé, na prvý pohľad bezvýznamné rozhodnutia majú ten najväčší dopad na priebeh hry. Len pre predstavu, úvodná scéna z hry s Connorom má dopad na scénu, ktorá sa odohráva prakticky v samom závere hry.

Dôležitosť volieb je navyše umocnená tým, že Kara, Connor aj Markus môžu v priebehu hry kedykoľvek zomrieť. Nikdy neviete, ktorá voľba vás dostane do situácie, z ktorej už niet návratu. A ak vaša postava umrie, nič sa nedeje. Príbeh proste pokračuje ďalej. V tomto treba Davida Cagea a jeho tím pochváliť. Vymysleli parádny príbeh troch postáv, ktorý funguje aj keď hociktorá z nich neprežije. Pokúsite sa s Karou ochrániť malú Alice, lenže zlyháte a Todd zbije na smrť aj vás? Jednoducho o časť s Karou prídete. Tu vám však dám jednu radu. Ak budete hru prechádzať prvýkrát, nesnažte sa ju hrať tak, aby vám všetky tri postavy prežili. Hrajte hru tak, ako to cítite. Vytvoríte si tak svoj vlastný, unikátny zážitok.

Spôsobov, ktorými sa príbeh v hre môže vyvíjať je neskutočné množstvo. Pri niektorých z nich budete mať na rozmyslenie času koľko chcete, no pri iných budete musieť konať rýchlo a impulzívne. Dám vám príklad. Úkryt, v ktorom sa Kara s Alice schovávali s ďalšou kopou Androidov prepadne polícia. Všade je veľký zmätok a tak sa so skupinou dávate na útek. V tom po vás zozadu začnú policajti strieľať a vy len sledujete, ako okolo vás na zem padajú nehybné telá. Čo urobíte? Bežíte ďalej a dúfate, že sa stihnete skryť ešte predtým ako to schytáte aj vy? Alebo sa s Alice hodíte o zem a budete hrať mŕtvych? Ja som si vybral možnosť hrať mŕtvoly. V tom však zozadu počujete kroky a vidíte, ako policajti postupujú smerom k vám a kontrolujú nevládne telá Androidov. Kara sa bojí o Alice a tak sa musí rozhodnúť. Napadne policajtov, čím pomôže Alice prežiť, no ohrozí seba, alebo nespraví nič a bude len dúfať, že ju s Alice neodhalia? Volieb a možností je veľa, častokrát to budú aj morálne voľby, ktoré vedia byť dosť nepríjemné, aj keď ide len o hru. Zabiť, alebo byť zabitý.

Detroit: Become Human bude od začiatku až po absolútny koniec jednou veľkou emocionálnou dráhou. Hra vám chce hrať na city a darí sa jej to. Ak máte podobné hry rádi, príbeh týchto troch Androidov si budete užívať plnými dúškami. A ako zistíte či je hra pre vás? Pozrite si všetky trailery. Ak vás z nich hra čo i len trocha zaujala, nemáte nad čím váhať. No a ak nie, zrejme vám hra nedá to, čo chcete. David Cage je totižto známy tým, že niektorí jeho tvorbu milujú, no iní ju nenávidia. Faktom však je, že Detroid: Become Human je vo všetkom väčšia a lepšia ako predchádzajúce projekty od Quantic Dream. Navyše, hra je určená pre staršie publikum a chce prinútiť jej hráča rozmýšľať nad tým, v akom svete sa zrazu ocitol.

Rok 2038 totižto nie je až tak vzdialený, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Okrem neľahkých rozhodnutí si na vás autori hry pripravili aj množstvo morálnych a etických otázok, nad ktorými by ste sa mali zamyslieť. Čo ak sa nám ako druhu podarí vytvoriť inteligenciu, ktorá je schopná myslieť a cítiť minimálne tak ako my? Ako sa k Androidom budeme správať? Budeme ich mať za otrokov? Ako sa postavíme k sexu medzi ľuďmi a androidmi? Budú existovať zmiešané športové tími  ľudí s androidmi? Dovolíme im skladať hudbu a budeme chodiť na ich koncerty? A v neposlednom rade, jedna z tých najdôležitejších otázok, nad ktorými vás hra núti sa zamyslieť. Budeme ich považovať za rovnocenných? Alebo ich pri prvom náznaku nebezpečenstva bez milosti vystrieľame? A toto je len malá ukážka z tém, ktoré hra otvára.

Jednoznačne najlepší príbeh od Davida Cagea. Hra, ktorá na ďalšie roky nasadí latku všetkým interaktívnym drámam. Hra, ktorá ukázala že v danom žánri nemajú vývojári z Quantic Dream prakticky žiadnu konkurenciu.

Quantic Dream síce vytvoril svet zajtrajška, no jeho problémy sú aktuálne už dnes. Všetky technológie, ktoré v hre ukazujú, sa vo veľkej miere používajú aj dnes. Aj preto na vás Detroit pôsobí ako miesto, ktoré vám je známe. Mnohé z jeho zákutí sa absolútne nelíšia od dnešného sveta. Napríklad taký dom, v ktorom žije Todd je na nerozoznanie od dnešných priemerných rodinných domov. Navyše, Detroit v hre ani nepôsobí ako mesto. Skôr ako by to bol charakter, ktorý má čo prehovoriť do deja.

Priznám sa vám, keď som hral hru prvýkrát, povedal som si, že ju budem hrať presne tak, ako to cítim. V každom jednom momente som sa snažil robiť voľby tak, ako by ich nerobila Kara či Markus, ale ja sám. Absolútne som sa hre oddal a ona sa mi odvďačila neopakovateľným zážitkom plným neskutočne strhujúcich scén, ktoré boli doslova nabité emóciami. Hru som dohral na jeden záťah. Môže to trvať takých 10-12 hodín, a po skončení hry som ešte hodnú chvíľu spracovával to, čo sa práve stalo. V hre na vás čaká viacero zvratov a hoci niektoré začínate tušiť už na začiatku, iné vôbec nečakáte. O to viac vás šokujú. A aj keď sa príbehy Kary, Connora a Markusa zdajú na prvý pohľad úplne rozdielne, majú toho spoločného viac než sa môže zdať.

Keď som hru hral druhýkrát, snažil som sa ju hrať úplne inak. Spočiatku som mal pocit, že jednotlivé rozdiely sú malé, miestami dokonca kozmetické. Lámať sa to začalo za polovicou hry, kde som si začal všímať čoraz väčšie zmeny. Posledná hodina hry bola už úplne rozdielna a priniesla absolútne iné vyvrcholenie príbehu. A ono to stále všetko fungovalo a dávalo zmysel. Navyše, pri druhom prechádzaní hry som si začal všímať veci, ktoré mi predtým ušli. Dôsledky mojich rozdielnych rozhodnutí sa v plnej miere začali objavovať až ku koncu a tak už teraz viem, že aj keď hru prejdem tretí či štvrtý raz, stále dostanem odlišný príbeh. Možnosti na znovu-hrateľnosť sú teda naozaj nesmierne.

Navyše, vývojári tentokrát do svojej hry zakomponovali aj prehľad jednotlivých úrovní. Po prejdení danej scény sa vám zobrazí obrovský strom volieb a možností, na ktorom prehľadne vidíte, ako ste sa rozhodovali. Samozrejme, vidíte len tie časti stromu, ktorými ste sami prešli. Vidieť tak v hre všetko sa vám nepodarí, ani keď ju dohráte tretí raz. Navyše, za každú novú objavenú možnosť v hre dostávate body, za ktoré si môžete nakúpiť bonusy priamo v hre. Jedná sa o art-worky z vývoja, či videá, ktoré vám viac prezradia nie len o hre, ale aj o tom ako vznikala. Dajú sa tam vidieť aj detailné modely postáv, ktoré boli v hre použité.

Sú tam aj všetky články z hry, ktoré ste počas hrania našli. Môžete si ich tu v pokoji prečítať. Vrelo vám to odporúčam. Dozviete sa tak vďaka nim veľa o pozadí príbehu a sveta, v ktorom sa Detroit: Become Human odohráva. Zistíte, že Kanada je zóna bez Androidov, či napríklad to, že Androidov majú okrem Američanov aj Rusi a Číňania. Každá krajina však na inom princípe.

Čo sa týka technickej stránky, hra sa snaží aby v nej bolo čo najmenej loadingov. Preto sa každá ďalšia úroveň načítava na pozadí, aj keď niekedy sa krátkemu loading oknu nevyhnete. Ale nie je to nič strašné, čo by vás vytrhlo z plynulého herného zážitku. Občas som však mal problémy s prepadom snímkovania, pri ktorom hra dosť viditeľne trhala. Paradoxne, niekedy aj pri scénach, ktoré nepôsobili nijak zložito. Našťastie, takéto problémy sa neobjavovali často. Možno je to problém len klasickej PS4, keď som hral hru na PS4 Pro na evente v Prahe, loading okná či prepady snímkovania som vôbec nezaznamenal.

Ako sme si už pri Playstation exkluzivitách zvykli, hra vyzerá viac než dobre. Textúry tvárí a ich mimika je na absolútne špičkovej úrovni. Ja osobne som nevidel žiadnu inú hru, ktorá by dokázala tak perfektne vykreslovať emócie na tvárach jednotlivých postáv. A ak sa k tomu pridajú kvalitné herecké výkony, o poriadnu dávku emócii máte postarané. Aj keď občas sa našla textúra či model, ktoré by si zaslúžili trocha vylepšenia, nič to nemení na tom, že hra vyzerá aj na klasickej PS4 dobre. No na PS4 Pro v 4K vyzerala jednoducho prekrásne.

Dôležitou súčasťou hry je hudba. Každá z hlavných postáv sa dočkala vlastného soundtracku a všetky znejú absolútne brutálne. Hudba je v tejto hre nesmierne dôležitá a hra v správnych momentoch volí tie správne tóny. Vďaka tomu sa jej darí ešte viac podčiarknuť emócie a vybičovať atmosféru. Ak hráte s kvalitnými slúchadlami, hru si proste užijete aj po tejto stránke.

Detroit: Become Human je definitívne jednou z tých hier, ktoré by mal mať každý správny majiteľ Playstation 4 doma. Aj keď to možno nebude taký system-seller akým je God of War alebo The Last of Us, hra si pozornosť hráčov jednoznačne zaslúži. Fantastický príbeh, ktorý ponúka zvraty a obrovský počet možností, ako môže skončiť. Nehovoriac o neskutočne prepracovanej mimike postáv, ich hereckých výkonoch a kvalitnej hudbe. Jednoznačne najlepší príbeh od Davida Cagea. Hra, ktorá na ďalšie roky nasadí latku všetkým interaktívnym drámam. Hra, ktorá ukázala že v danom žánri nemajú vývojári z Quantic Dream prakticky žiadnu konkurenciu.

Detroit: Become Human vychádza v češtine na PS4, kúpte si ju na XGames.sk.

Detroit: Become Human

Hudba - 9/10

Znovuhrateľnosť - 10/10

9/10

Quantic Dream s Detroit: Become Human jasne dokazujú, že v žánri interaktívnej drámy nemajú momentálne žiadnu konkurenciu. David Cage sa prekonal a ponúka nám zaujímavý príbeh troch Androidov, ktorý vás donúti zamyslieť sa nad budúcnosťou ľudstva aj dávno potom, ako hru dohráte. Navyše, hra ponúka kompletnú českú lokalizáciu, za čo treba miestnu Sony jednoznačne pochváliť!

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš

The Last of Us, Life is Strange či God of War, to je moje 😄 S Lukášom to na webe ťahám už od roku 2013. Navyše, od mája 2020 ma môžete počuť aj v našom CH Podcaste.