Deus Ex Mankind Divided Title

Deus Ex: Mankind Divided - Recenzia

Jeden z najcharizmatickejších herných hrdinov sa vracia v úctyhodnom pokračovaní Human Revolution. Deus Ex: Mankind Divided je vo všetkom lepší.

Síce Deus Ex: Mankind Divided vyšiel už pred dvoma týždňami, s recenziou som sa ani trochu neponáhľal. Pravdou je, že ma nový Deus Ex tak chytil, že som ho chcel dohrať do záverečných titulkov. Dnes sa mi to podarilo a som vlastne rád, že som verdikt nevyniesol skôr, prišiel by som o mnoho momentov, ktoré by som ľutoval. Hru som vlastne prešiel bez jediného zabitia na čo som sakra hrdý a hoci Adam bol na začiatku len radový člen Interpolu, na konci bol z neho spasiteľ ľudstva.

Deus Ex: Mankind Divided sa odohráva dva roky po udalostiach Human Revolution a po incidente augmentovaných. Rozbroje zanechali stopu v spoločnosti, v ktorej sa na augmentovaných pozerajú ako na odpadlíkov a tlejúce nebezpečenstvo. To sa prehĺbi v Prahe, kde augmentovaní teroristi odpálili bombu na nádraží.

Práve v hlavnom meste českej republiky sa odohráva drvivá väčšina hry, je to miesto, kde Adam Jensen ako člen Interpolu býva a tiež kde jeho jednotka Task Force 29 sídli. Jensen dostane za úlohu vypátrať teroristov ale zároveň aj stopu k... to bude asi spoiler. Hra priamo nadväzuje na príbeh Human Revolution a vďaka otvorenému koncu je jasné, že bude aj pokračovanie. Nenechajte si ujsť scénu medzi záverečnými titulkami, budete prekvapení.

Príbehu nemám čo vyčítať, je zvládnutý dobre a skvele do neho zasahujú aj vedľajšie voliteľné questové línie. Čo je najdôležitejšie, príbeh môžete ovplyvniť, rozhodovať v činoch, o smrti a živote ale aj o tom, ako hru dohráte. Napríklad je možné poraziť takmer všetkých bossov úplne bez boja, stačí k tomu nejaká vec, informácia, či proste schopnosť presviedčania. Pripravených je niekoľko koncov, v ktorých sa sumarizuje vaše počínanie. Mne sa hru podarilo prejsť bez jediného zabitia, vďaka voľbe v dialógoch som nemusel vstúpiť do žiadneho ostrého konfliktu a zachránil som všetky kľúčové osoby. Vedľajšie questy rozhodne odporúčam prejsť od prvého až po posledný.

Niektoré misie ma vážne prekvapili svojim vývojom, alebo nápadom. Napríklad v jednej som sa musel infiltrovať do hotela plného nepriateľov, nájsť tam jedného konkrétneho podľa fotografie a živého ho odtiaľ vyniesť. Inde som zase musel zneškodniť jedenásť členov ochranky. Pred kamerami. Počas večierku.

Výpravu hry vývojári zo Square Enix zvládli takmer na jednotku. Česko v roku 2029 je zaujímavé na pohľad a perfektne sedí s celkovým dizajnom hry a univerza, v ktorom sa odohráva. Ulice plné policajných zložiek, augmentovaných aj čistých obyvateľov sú väčšinu času živé, ľudia komunikujú a všade sa niečo deje. Zákaz vychádzania v neskorších častiach hry trochu pokazil zážitok, pretože aj vtedy je nutné cestovať medzi objektívmi, aj keď je to vlastne na uliciach zakázané. Polícia tak umelo zdržuje a naťahuje hru. Inak okrem Prahy zamierite aj do Dubaja, Londýna, či Švajčiarska, kde sa na môj vkus zase zdržíte až prikrátko. Celkovo mi hra so všetkými questami zabrala menej ako 30 hodín.

V Česku sa nachádza ešte jedno kľúčové miesto, ktoré ste možno zachytili z reklám. Je to komplex Útulek, kde sú odvezení všetci nelegálni augmentovaní prisťahovalci. Útulek, alebo teda Golem City, je jedno z tých horších miest na orientáciu, na zvyšok sa nemôžem ani trochu sťažovať. Hra zvláda pokrytie mapy na výbornú a pohyb po jednotlivých úrovniach mi nerobil žiadny problém. Vďaka augmentácii Smart Vision Adam vidí cez steny a teda aj miesta, ktorými sa dá preliezť, ventilačné šachty, či labilné steny. Hra prakticky všade ponúka niekoľko ciest, ako sa dostať k objektívu a ráta s každou chybou hráča. Napríklad sa vám nepodarí hacknúť panel od dverí a ten dvere nadobro zablokuje – nuž stačí si nájsť inú cestu. Dizajn úrovní je fakt špičkový a rôzne možnosti pohybu hru dokážu výrazne uľahčiť a čo je hlavné – nájsť vlastnú cestu je zábava.

Tona možností sa otvára ďalšími augmentáciami, ktoré si môžete zakúpiť za Praxis body. V začiatkoch hry dostane Adam reset systému a vy si tak postavu môžete formovať štýlom, ktorý vám vyhovuje. Chcete sa nepriateľmi prebojovať? Investujte do diamantového štítu, spomalenia času alebo nanočepele, ktorú Adam vysúva z rukáva. Pre stealth postup by ste mali investovať do neviditeľnosti, tichej chôdze alebo do hackovania na diaľku, čo je jedna z nových najužitočenších schopností oproti Human Revolution. Inak všetky staré augmentácie sa vrátili, oveľa lepšie a prehľadnejšie. Najmä Social Enhancer je teraz oveľa prehľadnejší v prípade, že chcete niekoho presvedčiť pri konverzácii. Zachoval sa systém Alpha, Beta, Omega, ako pomocníky toho, čo na danú osobu najviac platí.

Novinkou však sú pretaktované augmentácie, úplne nové prototypy schované v Adamovom tele. Systém PEPS bol napríklad v Human Revolution vo forme zbrane, tento krát môžete výbuch energie vyslať priamo z ruky Jensena. Augmentácia Tesla vám dovolí odstaviť jedného, až štyroch nepriateľov naraz vďaka výbojom elektrickej energie, zásobníky do Tesly sú ale dosť vzácne. Možností ako hrať hru je neúrekom a ako som už spomínal – ja som si zvolil humánny spôsob. Dokonca som celú hru prešiel len s jednou aktívnou augmentáciou – dočasným zneviditeľnením - a verím tomu, že sa hra dá prejsť bez akéhokoľvek upgradu. Milujem hry, ktoré dávajú hráčovi slobodu a Deus Ex: Mankind Divided to predvádza ukážkovo.

Z Human Revolution sa zachoval aj inventár vo forme štvorčekov, pričom predmety si môžete vyrábať aj kombinovať. Od nábojov cez energetické články – mnohé veci si môžete vyrobiť z univerzálneho materiálu. Rozobratie nepotrebných zbraní je najrýchlejšia možnosť ako k tomuto materiálu prísť, trochu škoda že zbrane si musíte najskôr vtesnať do inventára a nedajú sa rozbiť na drobné hneď pri zdvihnutí zo zeme. Za rovnaký materiál si môžete upgradovať aj zbrane, zvýšiť dostrel, silu aj kapacitu zásobníkov. Ešte je tu jedna mena a tou sú štandardné kredity, za ktoré som si za celú hru nič nekúpil u žiadneho obchodníka, takže vlastne ani neviem, na čo ju tam vôbec dávali.

Zážitok z Deus Ex: Mankind Divided ale nekončí dohraním hlavnej príbehovej línie. Síce je kampaň pevná a po jej skončení sa do mesta vrátiť už nemôžete, v menu hry si nájdete ešte dve ďalšie ponuky. Prvou sú Jensenove príbehy, kde budeme postupne nachádzať ďalšie hrateľné DLC. V druhej ponuke nájdete Breach mód. Je to simulácia hackovania systémov, ktorá využíva základné herné mechaniky hlavnej hry a puzzle v prostredí. V postave neznámeho hackera sa budete nabúravať do systémov tým, že v simulácii ukradnete dáta. Simulácia vám po krádeži dát spustí čas, za ktorý sa musíte dostať do cieľa a nechýbajú tam ochranné systémy ako strelné veže, ochranka a laserové polia.

Pozitívom na tomto hernom móde je, že si môžete slobodne zastrieľať, postava hackera dostáva nový strom schopností a ďalšie originálne prvky. Pri hackovaní servera si môžete napríklad aktivovať cheaty (zvýšenie života, zrýchlenie behu...) a pred každým útokom si postavu vybaviť novými zbraňami a nábojmi. Odmenou za úspešné hackovanie je postupné získavanie Praxis bodov či kariet v booster packoch. Karty slúžia ako modifikátory zbraní aj postavy. Tento mód vás zasvätí tutoriálom, aj keď odporúčam ho začať až po dohraní hlavnej hry. Vlastne by Breach mód mohol vyjsť ako samostatná arkádová hra, aj keď už nie tak zábavná ako originál.

Vizuálne hra vyzerá konečne moderne a nezaspala s dobou, ako Human Revolution pri vydaní. Deus Ex: Mankind Divided vyzerá aj na PS4 výborne, pričom si znova zachováva také tie ikonické grafické prvky. Už tam tiež nenájdete ten hnusný oranžový filter a bloom efekt, ktorý trhal oči. Čo by som rozhodne vylepšil je mimika postáv pri rozhovoroch, ktorá okolo mo-capu tváre ani neprešla a zdá sa, že pohyby pri reči boli náhodne generované.

Na čelo si budú klepať hlavne domáci Česi. Predpokladám, že v skutočnom svete nebudú mať Česi angličtinu s ruským prízvukom, ale skôr by som povedal že výslovnosť bude lepšia, no slovná zásoba oveľa slabšia. V hre to vyzerá akoby každého „Čecha a Češku“ dabovali nejaký Rusi, alebo Američania, ktorí sa snažil napodobiť ruský prízvuk. Schválne som si na IMDB zistil mená hercov ktorí dabovali Čechov a sú z Kanady alebo Srbska. To bolo fakt také ťažké nájsť nejakých Čechov, ktorí by prečítali pár riadkov textu? V uliciach Prahy zaznejú aj natívne hlášky priamo v češtine, tam sa mi zase zdalo, že desiatky rôznych obyvateľov nadabovali piati ľudia, ktorí inak dabujú reklamy v českých TV.

Kampaň Deus Ex: Mankind Divided je veľká parádička. Príbehovo prešpekulované a hrateľne veľmi návykové dielo hráčom ponúka širokú škálu možností pre úspešné dohratie. Oceňujem možnosti voľby, prepojenia hlavného príbehu s vedľajšími a parádny dizajn prostredí. Práve vďaka tomu si každý hráč nájde tú vlastnú cestičku, ako sa dostať k cieľu a toto mnohým hrám dnes chýba. Čo na hre môže vadiť je useknutý koniec v tom najlepšom, skryté mikrotransakcie aj slabé animácie dialógov.

Deus Ex: Mankind Divided si môžete objednať na PC, Xbox One alebo PlayStation 4 v internetovom obchode XGames.sk.

Deus Ex: Mankind Divided

Zvuk - 9/10

8.4/10

Špičkový dizajn levelov a možnosti vývoja postavy aj príbehu zaručujú, že každý hráč si môže ísť vlastnou cestou. A to sa dnes na hrách cení, povinnosť pre fanúšikov univerza ale aj fanúšikov stealth žánru.