Face2Face: Príbeh o tom, ako sa z EA stal najlepší vydavateľ v hernom priemysle

Tá istá firma, ktorá v roku 2013 vyhrala titul „Najhoršia firma Ameriky.“ Dva krát za sebou.

Electronic Arts sa za tri roky stihla zmeniť tak, ako žiadna iná firma v hernom priemysle. S EA sme vyrastali azda všetci, či už pri športoch, alebo pri Battlefielde a Need for Speed. V roku 2012 a 2013 vyhrala firma titul Najhoršia firma Ameriky a odniesla si cenu Zlaté Hovno od spotrebiteľskej asociácie. V roku 2013 tento úspech pripisovali najmä hre Mass Effect 3, trilógia bola uzavretá doslova katastrofou. Na internete bol obrovský hate voči EA a všetkej politike tohto najväčšieho vydavateľa.

V tomto období zvolal vtedajší CEO spoločnosti Larry Probst núdzový míting spolu so všetkými lídermi divízií EA. Hodnota firmy na burze klesla o dve tretiny za posledných šesť rokov a s tým súviseli aj finančné výsledky. Nie že by bolo EA v strate, obrovské peniaze išli z mobilných titulov. Medzi najväčšie problémy okrem Mass Effectu patril aj Medal of Honor: Warfighter, príbehy hier v platených DLC, lacné mobilné tituly na ktorých chceli zarábať a uvedenie Season Passov. Všetko sa zmenilo v roku 2013 a Larry Probst prenechal miesto riaditeľa šikovnému Andrewovi Wilsonovi, ktorý tam je dodnes. A narobil poriadky. Päť mesiacov po tom, čo bol vymenovaný na post riaditeľa si zavolal 146 manažérov z EA do centrály na míting. Toto stretnutie sa odohralo na basketbalovej palubovke, ktorú Wilson upravil pre potreby tejto konferencie. Spoločne prebrali najmä spokojnosť zákazníka, ktorá bola v tom čase v troskách.

Wilson v ten večer určil 5 bodov, ktoré boli vo firme zavedené a kompletne ich prekopal:

  1. Určiť zodpovednosti tímov a zjednotiť politiku na slogan „Mysli najskôr na hráčov“.
  2. Zmeniť spôsob, akým pracujú zamestnanci. Wilson spojil do jednej miestnosti tími zamestnancov, ktorí sa starajú o chod online obchodu Origin a priamych vývojárov. Vedľa seba tak sedeli programátori, grafici, manažéri aj účtovníci.
  3. Byť otvorený zmenám. Vydanie hry, ktorá sklame očakávania bude firmu stáť milióny dolárov, ale tak isto aj odklad hry len kvôli tomu, aby ju vyladili, opravili bugy atď. Wilson volí druhú cestu a od jeho pôsobenia bolo výrazne odložených už niekoľko hier. Napríklad Battlefield: Hardline prvý krát nestihol tradičné jesenné vydanie, ale vydali ho aj na Jar ďalšieho roku
  4. Nenechať sa ovplyvniť dátami. EA zbiera dáta neustále, zisky, straty, vývoj burzy atď. Pre Wilsona nepodstatné veci.
  5. Urobiť prácu hodnotnou. Wilson zaviedol systém skupín, každý z nich má 40-50 zamestnancov, tí majú svojich zvolených zástupcov a tí komunikujú s nadriadenými o požiadavkách, či kariérnom vývoji.

A zdá sa, že to pomohlo. Už v roku 2015 dosahoval čistý zisk hodnotu 875 miliónov amerických dolárov, oproti 8 miliónom v roku 2014. A to všetko bez nejakého veľkého prepúšťania, práve naopak. EA investuje do značiek viac peňazí a niektoré z nich sú vo vývoji dlhšie ako obvykle. Napríklad také Need for Speed z roku 2015 sa vrátilo k základom série, do obľúbeného Underground prostredia. Battlefield sa vrátil do histórie, EA dalo možnosť vzniknúť novým značkám a napokon, dnes už dostávame obsah zdarma.

Poďme sa pozrieť na zoznám pozitívnych vecí, za ktoré môžeme EA ďakovať.

Uvedenie služby EA Access, za pár drobných množstvo titulov

PlayStation Plus, či Games With Gold oproti službe EA Access pôsobia tak trochu smiešne. EA v roku 2014 spustilo službu na Xbox One, kde za poplatok dostanete okamžitý prístup ku knižnici hier, či si môžete niektoré vyskúšať týždeň pred vydaním. V EA Access nájdete tituly ako FIFA 17, NHL 17, Mirrors Edge Catalyst, UFC2, Unravel, Star Wars Battlefront, Need For Speed a množstvo ďalších. Cena predplatného? 30 dolárov ročne, čo je 2,5 dolára na mesiac. Toto isté prišlo už aj na PC ako Origin Access a na PC to stojí 25 eur ročne, čo sú 2 eurá mesačne. Veď to je smiešna cena, smiešna za hry, ktoré v tom dostanete. Prvých 10 hodín z Mass Effect Andromeda sme si vďaka Origin Access mohli zahrať týždeň pred vydaním.

EA Origin Access Games

Demo verzie pred vydaním, ktoré radi voláme „beta“

Toto nie je ani tak zásluha EA, ako skôr celého herného priemyslu. Demo verzie sa po rokoch vrátili na obrazovky a my si tak máme možnosť vyskúšať takmer každý nový titul pred vydaním. Každý Battlefield, dokonca už aj Star Wars, Need for Speed, športy, aj indie hry ako Unravel dostali demo alebo beta test, vďaka ktorým sme si hry mohli zahrať bez nutnosti kúpy. Účel to splnilo, nemáme sa naozaj na čo sťažovať. Pred piatimi rokmi sme nemali ani demá, ani beta testy.

Electronic Arts zafinancovalo vznik nových, experimentálnych značiek

Aj také indie sračky ako Unravel si našli cestu k hráčom, pretože za vývojármi stál najväčší publisher. EA investovalo do marketingu dosť peňazí, točili sa videjká, na GamesCome mal Unravel obrovské pavilóny, obrazovky a všetko možné. Hra im možno nezarobila balík, ale aj tak do toho išli. To isté sa dá povedať o Titanfall. Hru od Respawn Entertainment nechcelo vydať Activision, pretože to bolo príliš experimentálne a bilo by sa to s Call of Duty. EA Titanfall 1 s radosťou vydalo, aj keď len na PC a Xbox One. Jednotka bola tak úspešná, že sa okamžite začalo pracovať na dvojke a my sme dostali jednu z najlepších FPS strieľačiek roka (dokazuje moja recenzia). A pokračovania sa dočkala aj ďalšia experimentálna hra – Mirrors Edge.

Investícia no nových technológií

Vývoj Frostbite Enginu musela byť sakra drahá vec. Frostbite je tak kvalitný, že sa v hernom priemysle môže rovnať azda len s jedným uzavretým enginom a to tým od Naughty Dog. A štúdio DICE ho vytvorilo len s jedným zámerom – aby na ňom bežali všetky budúce tituly EA. Dnes beží na Frostbite NFS, Star Wars, Battlefield, Mass Effect aj FIFA a rovnako budú aj všetky nasledujúce hry. NFS 2017 má byť tým najkrajším doteraz a z traileru na Star Wars Battlefront 2 nám proste spadla sánka. Ak ste nevideli, ako sa v takom engine pracuje, pozrite si toto video. Pochopíte, prečo DICE dokáže tak rýchlo produkovať špičkové hry. Celkovo to spoločnosti ušetrilo kopec roboty na všetkých hrách.

Veľké DLC zdarma? Kedysi u EA nemysliteľné

Titanfall 2 vyšiel v nesprávnom čase. Musel sa o priazeň biť s Call of Duty aj Battlefield 1 a EA si je toho vedomé. Spravili predajnú chybu. Namiesto toho, aby pchali hlavu do piesku sa však práve na Titanfall 2 zamerali a prekvapivo – komplet všetok obsah po vydaní prichádza do hry zdarma. Žiadny season pass, všetky mapy, nové herné módy, bonusy, noví Titáni, všetko je zdarma. Rovnako bolo oznámené, že ani Star Wars Battlefront 2 nebude mať Season Pass, uvidíme čo vymyslia.

EA rozviazalo ruky vývojárom

DICE, Respawn Entertainment, Bioware, Ghost Games… posledné roky sa nám zdá, akoby si tieto štúdiá robili, čo chcú. Respawn si pokojne pracovalo na Titanfall, Ghost Games sa otvorene na fórach pýta, čo by hráči chceli v NFS a DICE sa rozhodlo pre singleplayer kampaň v Battlefront 2. A Bioware? Bioware si musí utrieť vlastné sračky, ktoré napáchali v Mass Effect Andromeda. K tomu sa žiadny manažér nevyjadril, EA skutočne hre poskytlo len vydavateľské služby ale je už na Bioware, aby sa popasovali so všetkými tými bugmi a nepodarkami. Každý si už zodpovedá za svoje.

Hry zdarma na Origine

Čas od času EA ponúkne nejakú hru zdarma na Origine (On the House). Ak si ju stihnete pridať do knižnice za ten čas, čo tam bude, ostáva vám už nafurt. Nie sú to možno najnovšie hry, avšak kto vám dá zadarmo hru za 10-15 dolárov? Obohatiť ste sa tak mohli o viac ako 25 titulov, medzi ktorými by ste našli Dead Space, NFS Most Wanted, Battlefield 3, Mass Effect 2, Dragon Age Origins a iné. BTW, momentálne si môžete takto zdarma stiahnuť adventúru Syberia 2.

Takýchto bodov by som iste našiel viac. Avšak možno by bolo dobré zvážiť, či sa z EA naozaj nestal dobrák a nebolo by od veci prestať kydať hnoj tam, kde je relatívne čisto. Alebo to aspoň zamiesť pod koberec a tešiť sa, že sa aspoň niečo zmenilo v tejto pochybnej firme.

Sledujte ma:

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2009, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
PODPOR MOJU TVORBU
Sledujte ma:
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

komentáre 4

Napíš komentár

Musíš byť prihlásený pre napísanie komentára.