Fallout 76 – Recenze

Pojďte se s námi podívat, jestli nový Fallout dopadl opravdu tak strašně, jak všichni říkají, a nebo je to jen přefouknutá bublina nenávisti k novodobým verzím Falloutu.

„Nejstrašnější bída je samota a pocit, že mě nikdo nepotřebuje.“ — Matka Tereza římsko-katolická jeptiška 1910 – 1997

Nový Fallout začíná poměrně zajímavě a už jen to, že se na začátku hry opět objeví už tradiční filmeček s klasickou hláškou na začátku, “War, war is never changes” bylo pro mě skvěle začínajícím začátkem nového dilu a nevím proč, ale tento citát, nebo spíš hláška, ve mně vždy vyvolá pocit nadhledu a chuti do takové hry, jako je Fallout. Jsem sice milovník retro her, kterým starý Fallout už každopádně je, nicméně jsem se jako jeden z mála dokázal smířit s tím, že už zkrátka Fallout není tím, čím byl, a tak je potřeba k novému Falloutu z dílny Bethesdy, kterou jako tým vývojářů mám prakticky nejradši, takto přistupovat. Předchozí díly “nového” Falloutu byly pro mě skvělé a teď to myslím naprosto vážně. Ať už to byl třetí díl, který byl pro mě vstup do nového neuvěřitelného světa, pak New Vegas, který byl pro mě sice paradoxně ten nejslabší, ale na druhou stranu se mi stále velmi líbil, Fallout 4, který i přes porodní bolesti byl co se grafiky týče i co se hratelnosti týče perfektním dílem, jenže pak to přišlo, pak přišel Fallout 76. Bethesda zkrátka zase vyslala průzkumnou sondu do světa, kterému vůbec nerozumí a podle toho taky hra vypadá, podobně tomu bylo už při vývoji a vydání Elder Scrolls Online, který ale, co vám budu povídat, dopadl oproti novému Online Survival Falloutu 76 velmi, velmi dobře.

Osamělost opravdu netáhne

Hra začíná ve Vaultu, příhodně nazvaném Fallout 76, probouzíte se v pokoji, kde si vyberete standartní formou vzhled, vlasy, zkrátka image. Celý Vault je naprosto prázdný, jediné, co v něm potkáte, je pár robotů (Mr. Šikulka), kteří vám jen ukazují cestu ven z prázdného podzemního krytu. Nutno říct, že jakmile opustíte Vault, uchvátí vás svět nového Falloutu, který i když je zcela jasně pouze přeskinovaný z minulého dílu, tak vypadá fantasticky, jenže to je tak všechno.

Okamžitě po tom, co vylezete z Vaultu, najdete zbraň a dostanete první úkol, nicméně ani jedno, ani druhé, není tak dobré, jak to zní. Ale abych pořád jen nekritizoval, protože kritizovat budu celou recenzí, tak mapa je alespoň veliká a poměrně rozmanitá, najdete zde poušť, bažiny, zakázanou oblast i světoznámou Route 66, takže jediné, co vás ve hře možná bude bavit, je procházení památek (ironicky).

Hele, nový úkol

Úkoly, které dostáváte, fungují na principu nahrávacích pásek a běhání z bodu A do bodu B, resp. Od mrtvoly k mrtvole, což je sakra velká nuda. Kromě toho, že ve hře chybí NPC, což všechny hráče a fanoušky celkem po právu pobouřilo, se ani úkoly dělat nevyplatí a hlavně když po desátém úkolu, najdete konečně další kufřík s nahrávkou, se na ně vykašlete a radši si bude prohlížet svět, když už nic, ono se ve Falloutu 76 nic jiného ani dělat nedá. Sice sem tam narazíte na zajímavý vedlejší úkol, ale buď jej splníte okamžitě, a nebo se jedná o event či o něco podobného, tedy o akci, kterou sám nemůžete zvládnout, ale to je pro vás zakázaná zóna, protože potkat ve hře jiného hráče je zkrátka nadlidský úkol.

Bez NPCček do Falloutu nelez

Jedním z největších problémů celé hry je absence NPC, tedy in-game postav. RPG od Bethesdy si vždycky zakládali na živoucích NPC, na městech, na fungujícím systému, jenže je smutné, že nic z toho tu není a je to sakra znát. Nejenže celý svět kvůli tomu zeje prázdnotou a je pro mě tak naprosto mrtvý, ale i já, jako osamělý vlk jsem se zkrátka nudil a nemohl jsem si najít žádnou normalní práci, ani zábavu. Bethesda zkrátka jen ze svých předchozích dílů vysála veškerý život a zábavu a to co zbylo prodala za 60 euro.

Online způsob této hry zdá se poněkud nešťastný

Jak už jsem říkal, potkat ve hře jiného hráče je prakticky nadlidský úkol a když už se něco takového stalo, tak nefungoval chat ani voice chat, takže jsem se s hráčem nemohl ani spojit, tudíž veškeré pokusy o hraní v partě hned ze startu selhaly. Jak jsem říkal, je vidět že se Bethesda dala cestou o které neví vůbec nic, a to je špatně. Bugy na které ve hře narazíte jsou opravdu otravné, čas od času narazíte na propad texturou, nepřátelé sem tam střílí bez zbraně a několikrát se mi stalo, že se nepřítel v podobě známého ghoula objevil, vystřelil a zase zmizel, zkrátka je to chaos.

Nepřátelé jsou známí z minulých dílů, potkáte tu tedy supermutanty, ghouly, zmutovaná zvířata a pár dalších zajímavých nepřátel. Další problém ale nastává v boji, nevím proč, ale při střelbě se nikdy pořádně nedokážete strefit, co jsem se ale díval na ostatní recenze, není to problém můj, ale hry, zbraně totiž mají zřejmě zabugovaný způsob rozptylu, a tak i když máte nepřítele v hledáčku, nikdy jej zkrátka netrefíte na poprvé.

Zvuk jako tahoun hry

Prakticky tak jedinou věcí, která na hře za něco stojí, je zvuk. Bethesda sice vždy ozvučení zvládala na výbornou, ale ve Falloutu 76 je to skutečně lahůdka, alespoň na prvních pár hodin, než vás i ten skvělý zvuk začne otravovat a ani on vás ve hře zkrátka neudrží. Jak říkám, ozvučení hry je perfektní a atmosférické, ale co si budeme povídat, je to zkrátka málo.

Co je tedy na hře dobré

Upřímně, nic moc. Nikdy v životě jsem nelitoval pořízení hry, nikdy v životě, až teď. Hra pro mě byla tak neskutečným utrpením, že jsem se těšil až už konečně budu mít všechny dostupné materiály pro recenzi a budu moci zmizet a už se nikdy, nikdy nevrátit. Ze začátku jsem ve hře viděl potenciál a stále jsem říkal, že pokud by se Bethesda soustředila dál na úpravu, tak by se ji třeba do roka Fallout povedlo převést na kvalitní hru, jenže teď si uvědomuji, že i kdyby ji opravili, nikdy bych se do ní nevrátil, vzpomínky na hru jsou pro mě totiž jak pro válečného veterána flashbacky z Vietnamu.

Latest posts by Jakub Fanta (see all)