Farming Simulator 17 – Recenzia

Väčší a lepší, než kedykoľvek predtým!

Dnes vychádza očakávaný simulátor farmárčenia, ktorý si dal na PC a veľkých konzolách rok pauzu. Posledný veľký ročník bol totiž 2015 a minulý rok vyšla len mobilná verzia. Giants Software sa tak vracajú k tomu, čo vedia najlepšie. A dá sa povedať, že Farming Simulator 17 je vo všetkom lepší, než predchodca a je to neuveriteľná návykovka, či zabijak času. V tom dobrom samozrejme.

Tento rok sa vývojárom podarilo do hry licencovať neuveriteľných 250 strojov od 75 rôznych výrobcov. Nájdete tu tak mašiny značiek Zetor, Tatra, New Holland alebo dokonca aj motorové píly Stihl. Pribudli značky Challenger, Massey Ferguson, či Valtra. Kto sa aspoň trošku v tomto priemysle vyzná, tak uzná že vývojárom sa podarilo zozbierať to najlepšie na trhu. Ak sa v značkách nepohybujete, stačí vám vedieť že medzi tými stovkami stojov nájdete traktory, kombajny, orné pluhy, obracačky cena, balíkovače, vlečky a vlastne úplne všetko, čo si dokážete spojiť s farmárčením. A všetko je znovu fantasticky prepracované do poslednej skrutky.

Z roku 2015 ostala v hre aj možnosť ťažiť drevo a to buď premakaným strojom, alebo manuálne – pričom treba pílkou strom spíliť, orezať konáre, napíliť na kláty a tie potom vidlicou naložiť na príves. Pre zjednodušenie transportu veľkých objemov dreva, či obilia pribudol do hry vlak, ktorý po novom môžete ovládať. Vlakové depo tiež má svoj vlastný žeriav, takže si drevo do vozňov môžete naložiť sami a prepraviť po mape o čosi rýchlejšie.

Ani taká starostlivosť o jedno pole vôbec nie je jednoduchá. Správny farmár svoje pole pred siatím alebo sadením zorie, kultivuje, pohnojí, potom zaseje, popráši živinami a na konci využije aj slamu, ktorú kombajn po žatve zanechá. Všetky tieto úkony môžete robiť ručne, alebo si najať pracovníkov, ktorí sa o polia rovnomerne postarajú. Ekonomický faktor je tu znova prítomný a pri predaji obilnín treba sledovať trhové ceny.

Čo ma stále neskutočne udivuje sú detaily, s akými sú stroje vybavené. Všetky stroje sú plne funkčné, mnoho častí sa dá vysunúť a pohybovať s nimi, či už kvôli použitiu, alebo čisto z estetického hľadiska. Vlečky si napríklad viete zakryť fóliou a balíky sena a drevo na prívesoch si viete zopnúť sťahovacími pásmi. Úplne všade nájdete nové detaily, ktoré vás ohromia, vylepšené boli aj také spätné zrkadlá v traktoroch.

Tu mi najviac vadilo asi len to, ako všetko vyzerá staticky. Nepofukuje žiadny vietor, počasie sa nemení (len denná doba) a zvieratá pri prevoze stoja ako sochy, namiesto toho aby to s nimi aspoň trošku hýbalo. Vývojári by už dávno mali pridať napríklad deformáciu obilia alebo aspoň dážď a iné poveternostné podmienky, ktoré by ovplyvnili žatvu. Na druhej strane, aspoň tu je tá špina, ktorá sa postupne prichytáva na stroje a je ju možné umyť Kärcherom. Super vec je napríklad to, že suroviny sú teraz objemové, vlečku s obilím môžete proste vysypať na zem a vidlicou si obylie postupne preniesť, alebo presypať kde chcete. Takto si obilie, seno alebo krmivá môžete nahrnúť na kopy.

Keď som spomenul zvieratá, vo Farming Simulator 17 môžete už okrem kráv, sliepok a oviec chovať už aj prasiatka. To znova vyžaduje nejakú tú znalosť krmív, ktoré im treba nasekať a namiešať v špeciálnych strojoch. Sú tu síce tutoriály, ale tie vás oboznámia len s polovicou herných mechaník a tak na veľa vecí musíte prísť sami.

Napríklad ovládanie na recenzovanej PS4 verzii je veľmi ťažkopádne. Vadilo mi, že nejde nastaviť rýchlosť otáčania kamery, to je extrémne pomalé. Gamepad PS4 verzie musí zvládnuť desiatky úkonov a vývojári to vyriešili kombináciami tlačidiel, ktoré sa potom strašne mýlia. Tu by som zvolil radšej okrem štandardného stlačenia napríklad dlhé stlačenie, čím zložitejší stroj, tým horšie ovládanie. Prvý krát v sérii je tu aj in-game rádio so štyrmi hudobnými stanicami. Žiadne pecky to teda nie sú, ale aspoň trochu to oživí hranie.

Farming Simulator 17 rozhodne nepovažujem za nudný, aj keď napríklad obrábate jedno pole pol hodinu. Šoférovanie traktorov s rôznymi prívesmi chce trochu šikovnosti a efektívneho narábania s časom, či zamestnancami. Zatiaľ čo AI pomocníci obrábajú polia, vy môžete plniť rôzne misie pre ostatných farmárov a prísť tak k veľmi pekným peniazom. Toto vítam ako obrovskú zmenu oproti starším ročníkom, kde misie predstavovali len určitý dopyt po surovine. Teraz v misiách dostanete hotové pole a všetky potrebné stroje, takže si v questoch vyskúšate aj veľmi drahé zariadenia a s farmármi si budujete určitý vzťah.

Okrem chovu zvierat si po novom môžete zakúpiť skleníky na pestovanie zeleniny a ovocia. Skleníky fungujú automaticky, škoda, že vývojári nepridali nejakú drobnú hernú mechaniku, na sadenie, alebo aspoň na zalievanie plodín. Buď si to šetria do ďalších ročníkov, alebo im to rozpočet už nedovolil, škoda. Ani graficky hra veľmi nepokročila, ale je tu oveľa lepšie nasvietenie, vzdialenosť vykresľovania objektov sa zväčšila, východy a západy slnka sú nádherné a na poliach už nie sú len 2D textúry, ale parallax textúry, ktoré imitujú 3D. V roku 2016 by to ale už chcelo pravú deformáciu zeme. Najškaredšie sú tu potom asi tie skamenelé stromy. Na druhej strane, zvukový stránka je špica, počuť každý kamienok, ktorý odletuje do spodných plechov traktora.

Farming Simulator 17 už podporuje módy priamo v menu. Takže okrem PC verzie si užijete užívateľské módy aj na PS4 a Xbox One, v čase recenzovania tam samozrejme ešte žiadny nebol. Nepodarilo sa mi ani pripojiť do multiplayeru, pretože hru pred vydaním recenzovalo len pár ľudí. Avšak už z ročníka 2015 viem, že multiplayer je absolútne najzábavnejšia časť hry, takže ak máte kamošov, ktorí by do toho išli s vami, smelo do toho. Každá činnosť na farme na zdieľaných strojoch a poliach hneď pôsobí živšie.

Farming Simulator 17 je oveľa bohatší ako predchádzajúce ročníky, tých činností tu je fakt veľa. Mnoho z nich vývojári napríklad prevzali z módov a sú v hre už ako oficiálna herná mechanika. Nové zvieratá, vlak, nový systém questov a podpora módov sú super vyhytávky, ktoré potešia nie len fanúšikov, ale aj nových hráčov. Na konzolách sa pripravte na ťažkopádne ovládanie, ale inak super zábava na dlhé dlhé večery. Osobne mi bude trvať ešte niekoľko desiatok hodín, než objavím všetky možnosti. Škoda tých nedorobkov, ktoré som už v tejto časti očakával ako samozrejmosť, nuž uvidíme nabudúce.

Farming Simulator 17 si môžete objednať na XGames.sk, poštovné je zdarma.

Recenzovaná verzia: PS4

Profilový obrázok používateľa: Lukáš Kanik