FIFA 19 – Recenzia

Ukradne si FIFA titul pre najlepšiu futbalovú hru aj tento rok?

V čase, kedy Konami so svojim Pro Evolution Soccer tak-nejak prešľapuje na mieste, EA Sports do FIFI prináša jednu novinku za druhou. A hoci PES 2019 je podareným ročníkom, koncom Septembra vyšla nová FIFA 19. A tak sa natíska klasická otázka fanúšikov virtuálneho futbalu. Siahnuť po FIFE, alebo dať šancu PES? A vy už zrejme tušíte, aká bude odpoveď na túto otázku.

Ale poďme pekne po poriadku. Po obsahovej stránke sa FIFA 19 dočkala viacerých noviniek. Tou najvýznamnejšou je zrejme prítomnosť licencie na Ligu Majstrov. Obrovská rana pre sériu PES, ktorá si svoju pozíciu ako-tak držala aj vďaka tomu, že mala niečo, čo FIFA nie. Avšak, tento rok sa to zmenilo a ak sa Konami nepozbiera, čoskoro bude mať EA monopol aj vo futbale. Ďalšou novinkou je vylepšený Kick-off mód. V ňom teraz okrem klasického zápasu nájdete aj iné možnosti. Zápas s grafikou LM, dvojzápas doma-vonku, či špeciálne zápasy s vlastnými pravidlami. A práve tie neskutočne oživujú hrateľnosť. Chcete si to rozdať ako za starých čias na dedinskom ihrisku, kde sa žiadne fauly a offside-y nepískali? Žiaden problém! Rovnako skvele sa mi hral aj mód ‚Survival‘, v ktorom ste prišli o hráča vždy, keď ste strelili gól. Veru, bolo zaujímavé brániť roh so šiestimi hráčmi v poli. Za toto treba vývojárov jednoznačne pochváliť!

EA nezabudlo ani na príbehový režim. Rovnako ako minulý rok a aj rok predtým, opäť sa stretávame s Alexom Hunterom. Svojich príbehov sa ale dočkajú aj jeho kamarát Danny Williams a sestra Kim Hunter. Novinkou je, že medzi ich príbehmi si vieme ľubovoľne prepínať. Avšak, hra nás vždy upozorní, ak by sme si mali prepnúť na inú postavu, aby sme nezmeškali dôležité okamihy. A hoci tieto odporúčania hry môžete ignorovať, na vašom mieste by som to nerobil. Predsa len, autori hry vedia, čo robia.

Každý z hlavných hrdinov ponúka svoj vlastný, osobitý príbeh. Každý bojuje s niečim iným a je zaujímavé, ako sa ich dej vyvíja. Alex prestúpil do Realu Madrid a otvára sa preňho absolútne nový svet, v ktorom ešte nie je tak celkom doma. Danny je zas odhodlaný presvedčiť každého, kto o ňom pochyboval, že má na to stať sa hviezdou. Zato Kim je v kritickom období svojej kariéry, kedy z juniorky prechádza do veľkého futbalu. Všetky tri kampane sa v istých momentoch prelínaju. Hra ponúkajú fajn príbeh, ktorý neurazí. Akurát je škoda, že vaše rozhodnutia sú viac-menej iba do počtu. V drvivej väčšine prípadov majú dopad len na aktuálny dialóg. A možno by to už chcelo nejakú zmenu, predsa len, s Alexom sa stretávame už tretí rok po sebe. Možno by nebolo na škodu prísť s niečim novým a k Alexovi sa vrátiť, až keď bude starší, v inom období kariéry.

Začo však vývojárov pochváliť nemôžeme, je ich prístup k režimu manažéra. V tejto oblasti sa absolútne nič nezmenilo a to je škoda. Predsa len, tento režim si už zmeny a novinky po rokoch stagnácie zaslúži. Príbeh vieme každý rok nový vymyslieť a zopár noviniek do kariéry nie? Vývojári by nemuseli nič vymýšľať, stačilo by im pozrieť si komentáre pod trailerom k príbehu. Tam im nespokojní hráči dali návrhov až-až. A bohužiaľ, ich kritika zatiaľ nepadla na úrodnú pôdu.

Najväčšie zmeny sa však udiali pod povrchom, v hrateľnosti. Tá je pomalšia ako minulý rok. Už to nie je taký ten ‚hŕŕŕ‘ futbal, kedy nakopnete loptu dopredu a šprintujete streliť gól. Samozrejme, rýchle kontry ponúka aj FIFA 19. Celkovo však teraz viac záleží na hre v strede poľa, vašej schopnosti si dobre nahrávať a kombinovať. Upravený bol aj systém streľby a preberania prihrávok. Ak sa naučíte nové preberanie využívať, môžete sa efektne, no hlavne efektívne odpútať od protihráča. Systém streľby zas lepšie reaguje na to, v akom postavení je hráč a lopta. Zlepšila sa streľba z diaľky. A ten pocit, keď sa vám podarí perfektná ‚obalovačka‘, ktorá krásna zapadne do horného roku bránky. No proste hotová slasť.

Avšak, noviniek sa dočkala aj AI. Už to nie je len o večných prihrávkach, kedy si počítač ustavične prihrával, a s vyššou úrovňou AI sa akurát zvyšovala ich presnosť a rýchlosť. Počítač sa naučil nové triky, nové spôsoby útočenia a nebojí sa ich proti vám použiť. Rovnako sa nebojí ani strieľať z väčších vzdialeností. Čo sa mne osobne veľmi páči, je fakt, že AI dokážete dostať pod tlak a tá následne chybuje. Výborne napádate hráča a ten zrazu nevie, čo spraviť s loptou? Buď ju AI bez okolkov zahrá do outu, alebo sa pokúsi o rýchlu, častokrát zbrklú prihrávku. Tá však len málokedy nájde adresáta. Ak som v minuloročnej recenzii na FIFU písal, že AI pôsobí strojovo a chýba jej futbalová iskra, tento rok ten pocit nemám. Samozrejme, na vyššej obtiažnosti tak často chyby nerobí, no vďaka väčšej variabilite pôsobí futbalovejším dojmom, ako kedykoľvek predtým.

V čom séria celé roky dominuje, je prezentácia futbalu. Tá je špičková a ponúka priam televízne zábery. Vďaka Frosbite enginu hra vyzerá skvelo a rovnako výborne vyzerajú aj fanúšikovia na tribúnach v prestrihoch. Už dávno sú zabudnuté časy 2D kartónových panákov. Pri prezentácii zápasu Ligy Majstrov som sa nechal absolútne unášať atmosférou a miestami som mal pocit, ako keby som pozeral skutočný futbalový zápas v telke. Rovnako ozvučenie hry je skvelé. Výber hudby parádny, ako vždy.

Rovnako dobre hodnotím nových komentátorov pre Ligu Majstrov. Hoci sú Martin Tyler a Alan Smith skvelí, no ich hlášky sú už za tie roky tak trocha obohrané. Zato hlasy Dereka Rae a Lee Dixona sú nové a prinášajú niečo iné. Navyše, počujete ich len v zápasoch Ligy Majstrov a Európskej Ligy, takže aj týmto sa umocňuje pocit exkluzivity týchto súťaží.

Ak som o FIFE 18 v minuloročnej recenzii napísal, že „ponúka jeden z najlepších futbalových zážitkov v hrách vôbec“, FIFA 19 tento zážitok len umocňuje. Bohužiaľ, hoci PES 2019 ponúka skvelú hrateľnosť, FIFA 19 ju minimálne dorovná. PES je stále o niečo reálnejší, no zato nie tak zábavný a návykový ako FIFA. No keď príde rada na prezentáciu futbalu a hlavne obsahovú ponuku, FIFA 19 jednoznačne valcuje svoju konkurenciu. A keď si uvedomíte, že za prakticky rovnaké peniaze dostanete u EA takmer dvakrát viac obsahu, zrejme je jasné, po ktorej hre siahnete. EA to robí skvelo a je vidno, že sa o FIFU stará.

Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť Electronic Arts. FIFA 19 si môžete zakúpiť na XGames.sk od 51.98€

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂