Football Manager 19 – Recenze

Pojďte se s námi podívat jak dopadl letošní díl fotbalového manažera

“Stojíte u postranní čáry, ochozy bouří, váš tým vede 1:0 a vy jste pyšný, jste pyšný protože jste dokázal se svým týmem postoupit do první ligy, teď už o vás svět ví, využijte toho.”

Takhle nějak by se s nadsázkou dala popsat atmosféra letošního dílu fotbalového manažera. Hra prošla opět dalšími vylepšeními a i když základ zůstává od minulého dílu velmi podobný, byla přidána spousta ať už detailů nebo větších věcí, které zážitek ze hry ještě umocňují.

Design? Stále stejný, ale stále kouzelný

Dalo se očekávat, že vývojáři nebudou do designu a vzhledu hry nějak zasahovat, a tak je menu krom barviček a několika málo detailů velmi podobné jako v předchozích dílech. Co se grafiky týče, je vidět že hra spadá pod kategorii her s menším rozpočtem, ale abych byl objektivní, snažili se. Horší je to ovšem v samotném zápase, o tom si sice povíme ještě níže, ale zápas jako takový by si rozhodně zasloužil ještě trochu péče, ať už co se grafiky a fyziky týče, tak i co se týče neuvěřitelné hlouposti vašich svěřenců na hřišti.

VAR? Někde tam je

Odehrál jsem v manažeru zatím něco okolo dvou sezón a zatím jsem na slibovaný VAR zkrátka nenarazil, buď je problém v tom, že zkrátka všechny situace byly naprosto jasné, nebo je percentil nejasných situací proklatě nízko. Ať už je to tak nebo tak, narazit na systém videorozhodčího je zkrátka nelehký úkol.

Top fotbalisté? Spíš nešikovné loutky

Jak jsem říkal kousek nahoře, hloupost fotbalistů nezná mezí, je to vlastně největší problém manažera celkově. Hráči se motají po hřišti, nahrávají naprosto nesmyslně na obsazené hráče nebo do míst kde nikdo nestojí, brankářské zákroky probíhají tak, že brankář skočí hlavou do tyčky, během letu se od něj odrazí míč jako od zdi, brankář vrazí hlavou do tyčky, vstane a běží po míči. Tak nějak se dá popsat brankářský zákrok v letošním manažeru. Naštěstí se na hřišti zase tak nezdržujete, většinu času čekáte v textovém menu na nějakou větší šanci ať už vašeho či soupeřova týmu, a tak jediné co můžete dělat, je buď tým prostřídat, změnit týmové instrukce, instrukce k soupeři, či vašemu týmu pouze něco říct, například jej povzbudit či pochválit, ale můžu vám říct jedno, žádná z těchto věcí moc nedokáže zvrátit průběh zápasu, aspoň jsem si nevšiml.

Dvě verze jsou lepší než jedna

Velkou zajímavostí letošního manažera je zcela jistě fakt, že disponuje dvěma verzemi hry, první verze, tedy hlavní a obyčejná verze nese klasický název Football Manager 19 a zahrajete si v ní jako v každém manažeru, kariéra, rozhovory, tiskové konference, komunikace s vedením, zkrátka klasická verze s tradiční manažerskou omáčkou kolem. No a potom disponuje ještě druhou verzí hry, dá se říci dalším launcherem, který nese název Football Manager 19 Touch, což je trošku ořezanější verze hry, ale v dobrém slova smyslu. Zkrátka přeskočíte veškeré to okecávání kolem vaší kariéry a naskočíte přímo do rozjetého vlaku přestupů a tradičního budování týmu tak jak jej známe. Nutno říct, že i když tahle metoda přístupu zní velice divně, uvidíte, že nakonec verzi Touch mile přivítáte.

Čeština, jako tahoun hry

Velkým překvapením pro mě je rozhodně česká lokalizace této hry, všichni víme jak to dnes s češtinou ve hrách je, ale ujišťuji vás, že ve fotbalovém manažeru ji jistojistě oceníte. Dokonce se nebojím říct, že je to jeden z velkých tahounů této hry, i když to paradoxně vůbec není práce vývojářů, ale českých překladatelů, nicméně ve hře je to skutečně skvělá věc a velmi, velmi pomůže.

Závěrečný hvizd

Letošní fotbalový manažer je pro mě velmi rozporuplný, na jedné straně je grafika a zpracování hry, které za ostatními aspekty hry značně pokulhává, na druhé straně je ale parádní hratelnost, čeština a spousta a spousta hodin zábavy, které vás od počítače nepustí ani za nic, protože znáte to, “Ale tak ještě si dám jeden zápas” a je půl třetí ráno.