Forza-Horizon-3-PC-Screenshot-1080p_21

Forza Horizon 3 - Recenzia

Konečne nejaká poriadna závodná hra na PC s premakanými možnosťami pre všetky typy hráčov. Forza Horizon 3 je fakt úžasná.

PC hráči sa konečne dočkali príchodu jednej z najznámejších značiek z Xbox One. A nový diel Forzy dokazuje, že to je aj jedna z najlepších značiek, ktorú sa oplatí Xboxovým hráčom závidieť. Po vydaní Forza Horizon 3 na PC a Xbox One môžem s chladnou hlavou prehlásiť, že ide o najlepšiu závodnú hru súčasnosti. Mimochodom, Forza Horizon 3 je ďalšia hra s podporou Xbox Play Anywhere, čiže stačí si kúpiť verziu na jednu platformu a tým sa odomkne aj verzia na platformu druhú. S tým prichádza aj možnosť cross-play, PC hráči môžu hrať zároveň s Xbox hráčmi v zdieľanom sveta a v zdieľaných závodoch.

Forza Horizon 3 vás privíta hneď v otváracom ceremoniáli hudobno-závodného festivalu Horizon, ktorý sa tento krát koná v Austrálii. Po efektnom závode proti autu zavesenom na vrtuľníku sa vám otvárajú neobmedzené možnosti v tvorbe vlastného festivalu – vy ste totiž šéfom (alebo šéfkou) celej tejto akcie. Atmosféra na týchto miestach je parádna, všade ohňostroje, balóny, drony s kamerami, laserová šou, nádherné autá, či skvelá hudba. Atmosféru tejto hre nemôžem vytknúť, je to to najlepšie, čo sa v posledných rokoch objavilo v tomto žánri. Kedysi sa o festivalovú atmosféru pokúšali hry Dirt, ale toto je úplne iný level. Aj po desiatke hodín ma úžasná atmosféra na festivale dokázala baviť.

Autenticite tejto hry pridáva aj možnosť vybrať si svojho avatara v mužskej alebo ženskej postave, takže sa aj v drobných prestrihových scénach môžete vidieť. S hráčom tiež spolupracuje tím organizátorov, ktorí celý čas komunikuje a tak aj popri takom bežnom jazdení nájdete len málo hluchých miest. Tím vás upozorní na nové možnosti na mape, fanúšikovské eventy alebo skryté hrdzavé vozidlá, ktoré sa oplatí reparovať. Dokonca aj DJ v rádiu ráta s tým, že ich počúva šéf (teda vy) a čas od času zahrajú na vašu počesť. Mimo toho získavate ešte štandardné XP body, za ktoré si môžete nakúpiť pasívne skilly, alebo jednorázové odmeny.

Progres hráča v kampani sa meria v počte fanúšikov festivalu Horizon. Tých hráč získava závodmi, ale aj rôznymi trikmi, ktoré budujú PR kampaň festivalu. Napríklad skoky, drifty či špeciálne eventy Bucket List rozosiate po mape, kde vývojári nešetrili nápadmi. Napríklad vydupať 407 kilometrov za hodinu, alebo dôjsť do cieľa bez jediného škrabanca. Tieto aktivity skvele oživia bežné preteky a fanúšikovia sú z nich nadšení. Ja som sa pri nich zabavil aj preto, že každá z týchto aktivít vyžaduje iné schopnosti.

Závody sa potom väčšinou prispôsobia vozidlu, na ktorom aktuálne jazdíte. V podstate takmer všetky preteky môžete odjazdiť na jedinom aute, podľa ktorého sa prispôsobujú aj protihráči. Tu sa ukazuje jedna z najsilnejších stránok Forza Horizon 3 a to sociálne prostredie a obrovské možnosti všelijakých úprav. Však v samotných závodoch už pretekáte proti svojim priateľom, ktorí v hre zanechali svojho „Drivatara“ a pretek si môžete plne prispôsobiť, od náročnosti cez asistencie až po počasie, triedu vozidiel, či čas dňa a noci. Tieto šablóny závodov si môžete prenášať medzi pretekmi, alebo si proste vychutnať defaultné nastavenia, kedy hra ponúka úžasné výhľady na východy a západy slnka.

V nastavení závodu okrem náročnosti nájdete možnosť vypnúť si rôzne asistencie, ABS, pomocné čiary, automatické brzdenie v zákrutách aj výkonovú deštrukciu. Z na prvý pohľad arkádovej hry si tak jednoducho spravíte simulátor so všetkým, čo k tomu patrí. Vypnutím týchto pomocníkov zvýšite peňažnú odmenu z každého závodu, odporúčam si však nechať zapnuté aspoň vrátenie času. Po vážnej chybe v závode môžete čas pretočiť o pár sekúnd späť a skúsiť to znova.

Postupom hry dostanete možnosť otvoriť ďalšie miesta konania festivalu a aj tu dáva Forza možnosť voľby – vydáte sa do mesta na mestské závodenie, alebo do slnkom zaliatej divočiny? Zvolil som druhú možnosť a neoľutoval som, zažil som fantastické závody rallye, buginy a terén, ktorý môže Forze závidieť hociktorá dedikovaná rallye hra. Jazdný model hypersportov Lykan za státisíce dolárov je rovnako premakaný ako jazdenie na Subaru Impreza na poľných cestách. Aj keď je tu vyše 370 vozidiel, každé auto má svoju dušu, unikátny jazdný model, kvalitný zvuk a špičkové vizuálne prevedenie z vonka aj v interiéri. Forza Horizon 3 má päť pozícií kamery. Pri hraní na volante som samozrejme preferoval vnútornú kameru, s gamepadom tú vonkajšiu. Jazdný model je fakt parádny a užíval som si ho od prvého momentu.

Ponuka vozidiel je gigantická a fakt som rád, že sa Microsoftu podarilo licencovať tak bohatý vozový park. Jediné, čo mi tu snáď chýbalo sú autá koncernu Volkswagen, kde by si mnohí radi zajazdili na obľúbenom chrobákovi, či nejakej tej Škodovke. Inak paráda, na výber sú staručičké americké klasiky zo 40-tych rokov, obľúbené žihadlá z 90-tych rokov aj naleštené novinky z tohto roku. Nechýbajú tie najcennejšie kúsky ako Bentley, Laborghini, Bugatti, Ferrari a napríklad aj taká Tesla.

Vo festivalovej garáži si tieto autá viete prehliadnuť do detailov, otvoriť všetky dvere vrátane kapoty a kufra a pozrieť sa detailne na motor, alebo si sadnúť na predné sedačky. Privítal som funkciu „chodenia“ okolo auta či možnosť si ho v garáži naštartovať a ulahodiť ušiam. So zvukom a grafikou vozidiel sa vývojári fakt vyhrali, dokonca môžete vo foto móde vidieť kvalitu nástreku laku. Autá sú rozdelené do niekoľkých výkonových kategórií, ktoré vám potom v samotných závodoch pridelia autá hráčov v rovnakej kategórii. Vyťažiť viac z každého auta sa dá desiatkami súčiastok a výkonnostný tuning je prehĺbený ešte ďalšími slidermi, ktorými si viete upraviť výkon, ovládanie, akceleráciu a mnohé ďalšie veci. A to nehovorím o vyšperkovanom editore polepov a grafiky na autá, v ktorých ste schopní tráviť hodiny.

Všetko okolo áut uľahčuje aukčná sieň, alebo katalóg polepov pre jednotlivé autá. V aukciách si viete od ostatných hráčov vydražiť autá, ktoré vám v garáži fakt chýbajú alebo predať tie svoje. Raz som sa prichytil, ako som strávil v aukčnej sieni hodinu, kým som si vydražil svoje Ferrari za dobrú cenu. Polepy potom nájdete prakticky na každé auto a našiel som tu fakt nádherné výtvory, ktorých autorov som potešil aspoň lajkom.

Sociálne možnosti v samotnom závodení patria medzi to najlepšie na trhu. Všetko je intuitívne a prechod do online multiplayeru je skoro plynulý. Stačí, že svoju offline singleplayer hru zosynchronizujete s online svetom a ten sa pre všetkých hráčov na serveri stáva rovnakým. Na obrovskej mape Austrálie môže byť naraz len 12 hráčov, čo je škoda. Väčšinou títo hráči jazdia na jednom mieste, napríklad na letisku a predvádzajú sa. S priateľmi si ale viem predstaviť tonu zábavy vo free-roam móde, dokonca sú tu niektoré zábavné módy, ako napríklad naháňačka.

Ak si chcete naopak zajazdiť so živými hráčmi, môžete si priamo vyhľadať živé závody, alebo sa postaviť proti rivalom. Rivali sú hráči, ktorí určitý závod už odjazdili a vy sa postavíte duchom. Za každé prekonanie rivala v určitej kategórii samozrejme dostanete porciu bodov do svojej kampane. To najlepšie ale prichádza v kooperatívnom móde, v sérii Forza sa objavil vôbec po prvý krát. Celý festival, body, fanúšikov a odmeny môžete budovať spolu s priateľmi, čo je úplne najväčšia paráda tejto hry! Ono už v sólo hraní to je zábava, ale spolu môžete hrať až štyria. A ak práve v hre nie ste, váš Drivatar sa objaví v kampani niekoho iného, závodí a získava vám nejaké tie drobné.

Aj tak som asi najviac strávil vo foto móde. Ono Forza Horizon 3 už na prvý pohľad je nádherná hra a celkom spapá aj výkon vášho kompu. Foto mód ale dokazuje, že to je bezkonkurenčne dnes najkrajšia závodná hra na trhu a už sa na ňu nechytá ani Driveclub. Tie prostredia sú fakt nádherné, mapa je rôznorodá a všetko je detailné. Špičkové modely áut som už spomínal, ale vyzdvihnúť musím aj počasie, pri ktorom som sa cítil ako v realite. Vývojári totiž fakt išli do Austrálie a niekoľko týždňov tam natáčali oblohu HDR kamerou. Potom tieto zábery vložili do hry a výsledkom je fotorealistická obloha pri východe aj západe slnka, vlastne počas celého dňa. Však si to pozrite na screenshotoch, nemá to konkurenciu. Odteraz chcem, aby takúto realistickú oblohu mali všetky hry!

Potešila ma aj hudba, na výber je niekoľko hudobných staníc rôznych žánrov a nechýba možnosť si vložiť aj vlastnú hudbu cez aplikáciu Groove Hudba vo Windows 10. Mne stačili aj tie originálne skladby, ktoré mi hrali do jazdenia a cítil som sa jak pán. Vytiahol som svojho Mustanga na prašné austrálske cesty, keď začali hrať tie skvelé melódie a ja som si užíval jazdenie. To je jedna z hier, kedy nemusím rozmýšľať, nemusím sledovať príbeh ani sa ponáhľať, proste som išiel a užíval si západ slnka a proste som jazdil. Neskutočný zážitok.

Jasné, možno tu človek nájde nejaké tie chyby. Mne najviac vadili neskutočné loadingy pri úplne všetkých úkonoch v menu. Loading je všade, pri otvorení zoznamu áut, pri zobrazení nálepiek, pri otvorení správ, zobrazení burzy, dokonca ani spojler si na auto nedáte bez toho, aby sa tam netočilo to hnusné koliesko. Nemyslím si, že by to bolo výkonom počítača, skôr to všetko beží online a všetky informácie sa ukladajú a ťahajú zo servera. Strašne to kazí zážitok. Na druhej strane sa PC hráči môžu tešiť širokej podpore volantov a herných zariadení, dokonca som to hral aj s PS4 ovládačom úplne bez problémov. Občas mi hra spadla, pri zmene grafických nastavení, ktorých je bohate.

Musím povedať, že som si Forza Horizon 3 úplne zamiloval. V garáži mám svoje najobľúbenejšie autá, ktorých jazdný model ma fakt baví, krajina je skutočne nádherná a východy, či západy slnka ma stále dostávajú do pomykova. Tie sociálne možnosti sú fakt premakané a ak máte kamarátov, alebo nejakú skupinu s ktorými by ste mohli jazdiť, či odohrať celú kampaň v coop, niet nad čím rozmýšľať. A to som ešte nespomenul desiatky a desiatky ďalších možností, čo v hre môžete robiť. Nuž, Forza Horizon 3 mi zoberie ešte dobrých pár desiatok hodín zo života a vám by mala tiež. Keby som mal Forza Horizon 3 definovať iným slovom, je to sloboda.

Forza Horizon 3 je dostupná na PC a Xbox One s funkciou Xbox Play Anywhere, stiahnuť si môžete aj DEMO verziu.

Forza Horizon 3

Zvuk - 10/10