Gears Of War 4 Recenzia

Gears of War 4 - Recenzia

Návrat Markusa Fenixa v Gears of War 4 dopadol na výbornú. Dokonca aj PC port sa podaril.

Voľba JD Fenixa ako hlavného hrdinu pre novú hru Gears of War bola správnym krokom pre tím z The Coalition. Presne takto som si predstavil posun série vpred. Všetci starí hráči hier Gears of War z Xbox 360 si budú v novinke pripadať ako doma a to hlavne vďaka prítomnosti Markusa Fenixa. Sám medzi takýchto hráčov nepatrím ale vidieť známy xicht po rokoch ma emočne brutálne pozdvihlo. Markus Fenix je proste pán, šéf a namakaný bojovník a extrémne rešpektovaný človek, bez ktorého by to nebolo ono. Navyše aj v jeho pokročilých rokoch je svižný a hodný najlepšieho vyznamenania. Bolo mi cťou byť po jeho boku.

Ospevujem Markusa Fenixa, aj keď nová hra vlastne má už hrdinu nového - je to James Dominic Fenix, jeho rovnako nadaný a charizmatický syn. Je vtipný, akčný, má skvelé nápady, výborný hlas, xicht, postavu, má šmrnc. Takých herný priemysel potrebuje ako soľ. Dokonca aj vedľajšie postavy majú niečo do seba, všetkým sa hra venuje dostatočne veľa a nechá vás sa s nimi dostatočne zoznámiť. Či už to je Jamesov kamoš Delmont alebo priateľka Kait. Celú hru budete hrať v jednej skupinke, preto sú dialógy veľmi živé, často aj zábavné a zaujímavé. Za výber postáv, dabing a chémiu medzi nimi jednoznačne palec hore.

Gears of War 4 sa odohráva 25 rokov po oslobodení Markusom Fenixom od Locustov a Lambentov. Svet sa zmenil, fosílne palivá sa už nedajú použiť a namiesto jemného vánku sa v ovzduší formujú neuveriteľne silné búrky a ohnivé tornáda. Na planéte Sera ostali už len státisíce ľudí, ktorí žijú v uzavretých mestách. Outsideri ale nesúhlasia s riadením Koalície a tak žijú mimo miest vo svojich vlastných osadách. Medzi nich patrí aj JD Fenix s priateľmi, zatiaľ čo Marcus si užíva dôchodok niekde úplne inde. Zdá sa, že Locusti ale tak celkom nevymreli, vyvinuli sa.

Búrky prinášajú do gameplayu drastické zmeny. Napríklad sa počas bežnej prestrelky zmení počasie natoľko, že hodené granáty proste odfúkne. Niektoré úrovne sú ale stavané na využití počasia. Občas totiž stačí prestreliť nejaké tie bezpečnostné zábrany a konštrukcia sa na nepriateľov vysype ako smeti. Vyzerá to hlavne efektne.

Prostredie hry je celkovo jednou zo silných stránok Gears of War 4. Vystriedajú sa osady, opustené mestá aj továrenské budovy s klaustrofobickými chodbami. Rovnako dobre si užijete vonkajšie aj vnútorné priestory, oproti demu na E3 minulý rok nepôsobia tak temne a oplývajú detailmi.

Akcia si zachovala všetko dobré zo série Gears of War. Prevláda krycí systém a prevaha nepriateľov. Musím povedať, že aj na strednej obtiažnosti mi hra dala celkom zabrať a behom šiestich hodín kampane som mal neraz pocit veľmi jemnej frustrácie. Nepriatelia sú ako špongie na náboje, ale starí hráči Gears of War to asi berú ako samozrejmosť. Samozrejme, vždy som mal nejaké možnosti úteku pred bojom ale to sa predsa nerobí, nábojov bolo dostatok.

Novinkou v sérii sú dynamické prekážky na bojisku. Na zemi nájdete akési hnusné pody, za ktoré sa dá schovať, ale dajú sa aj rozstrieľať a občas z nich niečo hnusné vybehne. Niektoré úrovne zase tieto prekážky dynamicky menia a väčšina z krytov sa dá aj rozstrieľať, takže deštrukcia tu je, aj keď len na oko. Za prekážku sa po novom viete aj nahnúť a prevaliť nepriateľa na svoju stranu. Otvárajú sa tak možnosti na zakončenie. JD vie hrať aj stealth štýlom vďaka nožu, škoda že to hra viac nevyužila. Aspoň pílením do živého mäsa s Lancerom sa nešetrí.

Krv a brutalita sa tejto hre nedá odoprieť, najmä pri štedrom arzenáli zbraní. Obľúbená brokovnica dokáže z nepriateľov narobiť sekanú v priebehu sekundy, zo zeme sa však dajú zdvihnúť aj silnejšie kalibre. Raketomet či guľomet však ponesiete len chvíľu ale opáčite aj nový luk s výbušnými šípmi, či vrhačku cirkulárok (ehm Half-Life).

Kampaň je zaujímavá a výborne vyvážená, dlhá tak akurát. Kampaň je znova možné hrať v kooperácii buď online, alebo lokálne, na rozdelenej obrazovke. Gamepad od PS4 sa mi ale spojazdniť nepodarilo, ale ak máte doma nejaký Xbox ovládač, určite to skúste. Gears of War 4 znova podporuje Xbox Play Anywhere, takže postup sa synchronizuje medzi Xbox One a PC a rovnako s XBox hráčmi si viete zahrať kooperáciu, kompetetívny multiplayer aj hordy.

V Horde móde 3.0 som strávil tiež takmer dve hodiny a mať viac času, tak tam asi nahrám viac, ako v samotnej kampani. Horde mód prekopali oproti predchodcom asi najviac. Zahrať si proti AI nepriateľom vo vlnách môže až 5 hráčov a medzi každou vlnou prebehne 30 sekundový oddych. Ten hráči využívajú na zbieranie "energie" po padlých nepriateľov a za túto energiu potom budujú obranu. Oproti Horde 2.0 môžete fabrikátorom budovať obranu kdekoľvek na mape, hráči ale zvyknú umiestniť tento prístroj na jedno strategické miesto.

Vďaka tomu, že energiu treba po nepriateľoch zbierať a ešte si treba stihnúť aj dobiť náboje, tých 30 sekúnd ubehne ako voda a každá vlna má správny náboj. Energiu treba navyše ešte doniesť k fabrikátoru, aby sa tam uložila. Ani raz počas Horde som sa nezastavil, 40 vĺn na jednej mape mi trvalo takmer hodinu a pol. Vaša profilová postava získava level, odomyká skilly (tie môžete aktivovať a pomôcť si v Horde) a dokonca je tu na výber aj päť tried s rôznou výbavou. Mať partiu štyroch ďalších ľudí, hral by som to neprestajne, jeden z najlepších multiplayerových módov na trhu.

Multiplayerová ponuka zďaleka nekončí. Vyblázniť sa môžete v Core alebo Kompetetívnom móde, ktorými získate množstvo kreditov. Tie si môžete v obchode vymeniť za Gear packy plné skinov na zbraní, alebo nových postáv, či jednorázových bonusov do multiplayeru. Tu som našiel ponuku s platenými mikrotransakciami, ktorej som sa inštinktívne vyhol. Hru v multiplayeri si vychutnáte na desiatich mapách (aj túto sekciu som našiel v shope) a do konca roku 2017 ich má byť až 34.

Čo ma fakt potešilo je pomer výkon/vizuál. Hra vyzerá báječne, hlavne mnohé prestrihové scény, ktoré vás budú tešiť každú chvíľu. Autori s týmito renderovanými filmečkami nešetrili a užijete si fakt detailné tváre postáv, parádne animácie a tým pádom aj špičkovú výpravu príbehu. Produkčné hodnoty Gears of War 4sú fakt na úrovni, hra vyzerá a znie parádne pri každej situácii a len ťažko som hľadal miesto, kde by hra vyzerala vyložene zle. Efekty, nasvietenie, textúry, všetko parádne. Pobeží vám aj na starších zostavách, Gears of War 4 obsahuje nastavenia na optimalizáciu textúr do pamäte grafiky. To znamená, že hoci môžete mať všetky nastavenia na ultra, hra bude do pamäte ukladať len nezbytné množstvo asetov, takže vám to pobeží pekne plynule. Na PC ma troška neposlúchali nastavenia, kedy som si na klávesnicu nemohol nabindovať niektoré tlačidlá.

Gears of War 4 musí byť povinnosť pre každého fanúšika série, pretože je to priame pokračovanie trojky, teda hlavnej série. Marcus Fenix sa vracia v plnej paráde a doplnili ho výborné postavy okolo JD Fenixa. Zážitok z kampane veľmi pozitívny a hra má potenciál aj v kooperatívnych a multiplayerových režimoch.

Gears of War 4

9/10

Skvelé postavy, skvelý dabing a živé dialógy, výborná výprava a zaujímavý multiplayer robia z GOW 4 jasnú voľbu na Xbox One a PC.