Halo Wars 2 – recenze

Prověřili jsme Halo Wars 2. Jak tahle strategie dopadla v naší recenzi?

Svět Xboxu a jeho exkluzivních her mi byl ještě donedávna zapovězeným světem. Je to hlavně kvůli tomu, že jsem osobně žádnou verzi Xboxu nikdy nevlastnil a díky tomu jsem se ani nemohl popasovat s jeho některými hrami. Ty doby už jsou ale pryč a mě se dostala pod ruku druhý díl real-time strategie Halo Wars.

První díl Halo Wars vyšel již před dlouhými 8 roky, tedy v únoru 2009. Je nutno říci, že se jednalo o čistě konzolovou strategii, která vyšla pouze na tehdejší Xbox 360. A po dlouhých 8 letech se fanoušci dočkali Halo Wars 2.

Jedna, dvě, Atriox jde?

Na začátku příběhu se posádka vesmírné lodě Spirit of Fire po dlouhých letech probouzí z cryospánku. Nejenže samozřejmě neví, co se právě děje, ale co hůře, nachází se nad podivnou vesmírnou stavbou. Při prvotním průzkumu se po pár chvílích seznámíte s hlavním záporákem hry – Atrioxem. Nebezpečnost zmíněné postavy dokresluje fakt, že bez mrknutí oka vyřídí vaší průzkumnou posádkou skládající se ze 4 sparťanů, kteří se samozřejmě snaží dostat se od Atrioxe co nejdál. Během průzkumu se vašim lidem podaří získat umělou inteligenci jménem Isabelle, která je pak předvedena kapitánovi lodi Jamesi Cutterovi. Isabelle je nejdříve hodně ustrašená a snaží se loď Spirit of Fire přesvědčit, aby se od Atrioxe držela daleko. Atriox má totiž za svými zády novou armádu frakce Bannished (Vyhnanci). Kapitán Cutter se však před něj právě postavené výzvy nebojí a hodlá ukázat, co všechno v lidské rase vlastně vězí.

Příběh je v jednotlivých částech a to hlavně na začátku vyprávěn pomocí cutscén, které vypadají fantasticky. Filmový vzhled dodává postavám uvěřitelnost a celkově se s nimi lépe ztotožníte. Když tyto cutscény uvidíte poprvé, nejspíše nastane wow-efekt. Cutscény vypadají opravdu dobře a na začátku příběhu si jich užijete celkem dost. To samé se však nedá říct o zbytku příběhu, což je škoda. Po dokončení jednotlivých misí jsem se vždy těšil, jak si mé oko polahodí na drsně vypadajícím obličeji kapitána Cuttera, a ono nic.

Abychom se ale také dostali vůbec k hraní. V prvních momentech příběhu vás hra hlavně seznamuje s ovládáním a nechystá na váš žádné těžší výzvy. Z počátku budete pouze třeba procházet územím a odhalovat, co na vás vlastně hra chystá. Někdy máte jasně danou trasu, kterou musíte projet, abyste se prostě někam dostali. Tyto scénáře ale nastávají pouze ze začátku příběhu, kdy se se hrou ještě seznamujete, ale nebojte, možností, jak v sobě probudit správného stratéga, bude dostatek.

Základna je základ!

Předpokladem správných epických bitev je dostatek prostoru. Ten v dalších fázích hry samozřejmě dostanete. Základním pilířem bitvy je vaše a protivníkova armáda. A abyste si mohli udělat tu vaši, pak v Halo Wars 2 potřebujete základnu. Na určitých místech v mapě máte vyznačené pole, kam lze základny umisťovat. Při objevení nějakého takového místa vaší posádkou si pak prostě jednoduše postavíte základnu na první úrovni. Sice nic extra, ale pro začátek stačí.

K základně máte přilepené i nějaké další pozemky, které slouží pro vaše budovy. Záleží jak moc velká základna je a také na úrovni vaší základny. Logicky samozřejmě platí, že čím větší základna a její level, tak tím více prostoru pro stavbu dalších budov budete mít. Stavebním kamenem v Halo Wars 2 jsou elektřina a zásoby. Pomocí těchto dvou „ingrediencí“ pak můžete stavět budovy nebo budovat armádu. Rozhodně je proto dobrý nápad postavit si k základně jako jedno z prvních budovu na výrobu právě elektřiny a zásob.

Jak postupujete příběhem, odemykají se vám nové budovy, které si můžete postavit. Můžete si ke svým základnám přidat garáže, výrobu vznášedel nebo třeba kasárny. Zde ale platí fakt, že nic není hned a na všechno si musíte počkat. Výrobu vznášedel tak nedostanete hned a když už ji dostanete, tak máte pouze určité typy jednotek, které v ní lze vyrobit.

Přizpůsob se!

Další věcí, která mě na kampani mile překvapila, byla rozmanitost misí. Úkoly nejsou pořád jedny a ty samé a musíte se proto přizpůsobovat.

Někdy je potřeba projet úzkým koridorem chodeb s pár auty, poté je zase potřeba se bránit nepřátelským jednotkám Vyhnanců a nakonec vám hra konečně nabídne naběhnout na jejich území a dát jim bídu. K tomu je však potřeba již několikrát zmíněná armáda. Je tedy potřeba si postavit základnu, a co možná nejlépe si poskládat vaše jednotky, aby se dobře doplňovaly a byly efektivní v boji. Taktéž musíte dávat pozor na počet bojovníků, který na bojišti máte. Teď to nemyslím tak, že by vám protivníci všechny vaše jednotky pozabíjeli, i když i to se samozřejmě stát může. Nicméně zde mluvím o ukazateli, který vás omezuji v počtu lidí, které můžete aktuálně „vyrobit“. Ze začátku jste limitováni určitým počtem, který nemůžete překročit a víc lidí na bojišti prostě mít nebudete.

I to lze ale změnit pomocí další budovy, která slouží právě tomuto účelu. V podstatě lze vylepšovat všechny vaše budovy, abyste rychleji produkovali elektřinu, zásoby, rychleji se vám připravovalo vojsko či měli možnost mít na bojišti právě více lidí.

V podstatě platí, že v příběhu je docela nutnost se umět celkem rychle přizpůsobit zadané herní situaci. Někdy prostě nemáte čas tvořit plnohodnotnou armádu o 120 lidech. Když nepřítel zasáhne, musíte se spolehnout na to, co máte.

Kdy budou ty velké bitvy?

V první části kampaně Halo Wars 2 jste hodně limitováni, takže ten pocit z bitev nebude úplně dostačující. To se ale postupně začne měnit, když se budete prokousávat kampaní dál a dál. Kompletně na vás je připraveno 13 příběhových misí. A co potom? No jistě, zabřednete do multiplayeru.

Zápasy zde získávají úplně jiný rozměr. Válčit s protihráči, nebo umělou inteligencí můžete kompletně ve 3 klasických herních režimech a 1 zvláštním. Deathmatch je prostě klasický mód, který nejspíše každý zná. Dominion vám dá za úkol zaujmout nepřátelské kontrolní věže a jejich pozice posléze držet a v Strongholds zase soupeříte s nepřítelem o opevnění. Více opevnění vyhrává.

Speciálním herním módem je karetní Blitz. Pomocí surovin si můžete kupovat různé balíčky karet, které představují vaše jednotky. Vy se tak musíte rozhodovat, které jednotky koupíte, aby se vám co nejlépe bojovalo.

Z bitev v multiplayeru je úplně jiný pocit. A to možná už jen díky tomu, že bojujete po boku nebo proti skutečným hráčům, kteří si stejně jako vy vymýšlejí vlastní strategické postupy. Pokud se někde ve vás skrývá dobrý amatérský stratég, můžete svým protivníkům dát co proto. Multiplayer dokáže odhalit, jak moc vám hra skutečně jde a nebo taky jak moc vám vlastně nejde. Dojem z multiplayeru je však kladný.

Amatérský stratég

Halo Wars 2 je na tom po grafické stránce extrémně dobře hlavně v cutscénách, ale ani v otevřeném světě to není špatné. Sice se z grafiky neposadíte na zadek, ale v podstatě mi přišlo, že grafika koresponduje s žánrem. Excelentní je zvuková stránka. Všechny zvuky a dabing jsou prostě takové, jaké být mají a hezky to do sebe celé sedí.

Halo Wars 2 si můžete zakoupit v oficiálním Windows Store. Před nákupem si taktéž můžete vyzkoušet demo.

Testovaná verze: PC

Profilový obrázok používateľa: Vojtěch Sahula