Horizon Zero Dawn – Recenzia

Horizon Zero Dawn je nová PlayStation 4 exkluzivita, ktorá posúva hranice svojho žánru. Originálny svet, špičková grafika a výborná hrateľnosť.

Fantasitcké intro Horizon Zero Dawn vás okamžite zasvätí do sveta tisíc rokov po tom našom. Ľudstvo na vrchole svojej technologickej vyspelosti naraz skolabovalo a vrátilo sa do doby kamennej. Hoci ľudia žijú v chatrčiach a lovia diviaky a zajace aby prežili, strojom sa neuveriteľne darí. Planétu ovládla umelá inteligencia a stroje sa dokážu samé vyrábať do podôb už vymretých druhov zvierat. Naša Aloy v tomto spoločenstve zohráva väčšiu rolu ako sa môže zdať a síce pátra len po svojom pôvode, zapletie sa do väčších problémov. Možno aj preto, že vidí svet trochu inak – vďaka zariadeniu Focus dokáže vidieť starý svet, stopy a aktivovať rôzne zariadenia. Pvú polovicu hry tak strávite v mnohých kmeňoch a riešiť budete najmä politické záležitosti.

Príbeh Horizon sa tak môže zdať veľmi nekonzistentný, na jednej strane je tu osobný záujem Aloy, na strane druhej množstvo postáv, s ktorými sa nestihnete ani trochu stotožniť, pretože príbeh vás neustále bude presúvať na nové miesta. Na strane druhej hlavné, aj vedľajšie questy vás šikovne budú navigovať po obrovskej mape a dávkovať tak neustále nové, krásne pohľady na krajinu. Svet Horizon Zero Dawn je jedným z najkrajších, ktoré som mal možnosť v hrách navštíviť a nebude to len pre kvalitnú grafiku. Skutočne to žije na každom kroku a všade si budete pripadať ako doma, akoby ste tu patrili.

Zero Dawn je pravé RPG, alebo sa tak aspoň naoko tvári. Nie je tomu celkom tak, pretože napríklad rozhodnutia v rozhovoroch vôbec neovplyvnia dianie v príbehu a ide len o jednorazové zmeny v rozhovoroch. Avšak čo sa týka slobody, nemám tu čo vytknúť. Súboje sú asi najsilnejšou stránkou hry a rovnako aj crafting, či manažment a vývoj postavy. Ak by som mal hru nejak jednoducho definovať, predstavte si Far Cry Primal, Shadow of Mordor, Zaklínača a Tomb Raider v jednej hre. Z každého rožku trošku.

V súbojoch sa vybláznite najviac. Väčšinu situácií môžete vyriešiť pekne potichu, stealth postupom vo vysokej tráve. Alebo sa proste vrhnete do boja, či už s ľuďmi, alebo strojmi. Hra vám na oba spôsoby hrania ponúka množstvo prostriedkov, či už sú to pasce, návnady, luky s rôznymi hrotmi šípov, či výbušniny. Osobne v hrách preferujem stealth a tu som bol ako doma. S lukom viete obsadiť celý kemp banditov bez jediného alarmu a tak isto viete zničiť väčšinu strojov. Na mohutnejších nepriateľov vám poslúži lanová kotva, ktorá zachytí aj najväčšie stroje keď vám prihára. Výber zbraní a vybavenia je skutočne originálny a nejaké strelné zbrane mi tu vôbec nechýbali. Hoci sa hra odohráva v ďalekej budúcnosti, najsilnejšou zbraňou je tu luk a vôbec sa toho nebojte. Narába sa s ním perfektne, pomôže vám spomalenie času pri mierení.

Stroje majú citlivé body, zásahom určitým druhom šípu ich viete spravidla okamžite paralyzovať. Je tu aj možnosť boja na blízko, ale Aloy ovláda len ľahký a silný útok kopijou a k dispozícii nie je žiadny obranný postoj na odrazenie útoku. Súboje na blízko mi preto väčšinou prišli trochu chaotické. Časom sa však naučíte, na ktorého nepriateľa čo platí a kde majú stroje svoje slabé miesta. Vďaka Focusu ich môžete vidieť a nepriateľov si označiť – to je však jediné uľahčenie pri hre. Najviac sa tu budete spoliehať na svoj vlastný skill pri mierení a dobrú prípravu. Toto zase na Horizon oceňujem.

Stroje majú fakt špičkový dizajn. Vývojárov z Guerilla Games musím za to nesmierne pochváliť, pretože vďaka strojom dostal svet Horizon Zero Dawn parádny nádych. Pasúci sa roboti obklopení hliadkami vyzerajú rovnako dobre ako obrovský T-Rex, či stádo robo býkov. Menšie stroje si dokonca môžete ochočiť a voziť sa na nich, tie väčšie môžete preprogramovať, aby bojovali po vašom boku. Často tak vznikajú ohromné situácie a jazdenie na chrbte takého býka si budete fakt užívať. Čerešničkou na torte sú obrovské chodiace radary Tallneck, na ktoré budete doslova šplhať. Keď už sa však dostanete do otvoreného konfliktu so strojmi, často je to poriadna makačka. Niektorí dokonca hovoria, že na vysokej obtiažnosti je Horizon Zero Dawn ako Dark Souls a musím potvrdiť. Napríklad boj s T-Rexom mi zabral niekoľko minút, každý boj so silným strojom je zážitok.

Inak stroje majú fakt podarenú inteligenciu. Niečo podobné je vidieť v hrách len málokedy, stroje medzi sebou komunikujú, správne reagujú na nebezpečenstvo až si pripadáte, že ich skutočne poháňa umelá inteligencia, ktorá vyhodnocuje a riadi. Paradoxne, presne opačne to platí o ľuďoch, keď zabijete jedného a ostatní to spozorujú, proste napochodujú na rovnaké miesto, aby si prišli po headshot tiež.

Po súbojoch asi druhou najdôležitejšou vecou je váš inventár a crafting. Bez neho sa v Horizon Zero Dawn nepohnete a ak sa neradi špárate v inventári, pravdepodobne sa pripravíte o veľa. Množstvo vecí vo vývoji postavy dostanete len po získaní určitých materiálov a častí, či už budete potrebovať zväčšiť kapacitu šípov alebo lekárničiek. Dokonca ani strelivo nebudete len tak nachádzať po svete, všetky náboje je treba si priebežne craftiť z nájdených súčiastok. Tých je našťastie vždy dostatok a vôbec mi nevadilo vydať sa na lov kvôli konkrétnej položke. Dokonca aj u obchodníkov si kúpite najlepšie vybavenie len vtedy, ak budete mať pri sebe správne súčiastky. Ekonomika tu funguje dobre, aj keď inventár práve nie. Neexistuje tu možnosť zoradiť si položky a tak pri predaji musíte ručne prechádzať desiatky položiek, aby ste vybrali vhodné na predaj. Aby toho nebolo málo, ešte aj na rýchle cestovanie po mape si musíte vycraftiť určitý predmet.

Mapa Horizon Zero Dawn je primerane veľká, celom husto pokrytá všetkým možným, od zberateľských predmetov, cez lezecké výzvy až po špeciálne miesta, kde sa môžete pozrieť, ako svet vyzeral pred kolapsom. Sú tu tiež miesta, ktoré pripomenú ako ľudia nášho veku žili. V Horizon sú zo supermoderných bunkrov už len ruiny ale vždy je zážitok niečo také preskúmať a zozbierať dáta o starých ľuďoch. Potom sú tu Cauldrony, továrne robotov, ktoré plnia rolu dungeonov. Po ich preskúmaní na vás čaká boss a zároveň schopnosť preprogramovať nové stroje.

Príroda tam vonku, to je nádhera. Pastelové farby sa môžu niekomu zdať ako prehnané, no mne táto farebná štylizácia neskutočne ulahodila. Možno preto, že tu nájdete aj foto mód a ja osobne sa v ňom vyžívam. Aj preto som priniesol recenziu trochu neskôr, vo foto móde trávim denne mnoho času a užívam si nádherné výhľady. Grafika je absolútne fantastická aj na štandardnej PS4, Pro verzia priniesla vyššie rozlíšenie a HDR. Ďalšia hra, pri ktorej som si povedal že na PS4 vyzerá fakt famózne, ako krajina, vegetácia, tak aj roboti a animácie. Jedinú výhradu môžem mať snáď len k veľmi slabým animáciám úst pri reči, ale samotná Aloy má čosi do seba. Má krásne…ehm…oči. Trochu ma zaráža, ako spravili prechod pri východe a západe slnka, celý ten proces trvá asi 5 sekúnd, tu je asi niečo zle.

Celkovo je Horizon Zero Dawn fantastická hra, kombinácia supermodernej technológie a primitivizmu vyšla Guerille totálne na jednotku a už teraz sa teším na ďalší diel. Hltám každý moment v hre, užívam si každý hlavný aj vedľajší quest, užívam si len také bezstarostné jazdenie po trávnatých pláňach a púšťach, ale aj špičkové súboje. Práve kombinácia najlepších elementov zaručí, že sa pri hraní budete skutočne baviť. Parádna grafika a krásna hudba, to je už len čerešnička na torte. Dalo by sa tu špekulovať o negatívach, ale to sú všetko len drobnosti, ktoré nemajú vplyv na zážitok.

Horizon Zero Dawn vyšlo exkluzívne na PlayStation 4.

Recenzovaná verzia: PS4

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2009, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom