Je Star Citizen najväčší scam v histórii? Časť 3: Toxická komunita a pay-to-win problém

Star Citizen má na krku množstvo káuz, na ktoré ľudia reagujú rôzne. V tomto dieli seriálu sme vyspovedali aj skutočných fanúšikov. 

Do Star Citizen som sa cez stránky Roberts Space Industries pripojil presne 25.6.2013, sedem mesiacov po tom, čo skončila Kickstarter kampaň a bol som tak jedným z prvých 150 tisíc obyvateľov vznikajúceho univerza. Svoju prvú loď som si však zakúpil až na začiatku roku 2015 a bola to základná loď Aurora ES, takže som vďaka balíčku za 35 dolárov získal nie len prístup do Star Citizen (MMO časť hry) ale aj Squadron 42 (singleplayer časť hry). Neskôr som si ju za 5 dolárov upgradoval na lepšiu Aurora MR. Do hry som tak vložil celkovo asi 40 dolárov, čo bol takmer najlacnejší spôsob, ako sa dostať ku kompletnej hre. Dnes stojí Aurora MR 54 dolárov, v čom máte prístup do Star Citizen MMO a samostatne sa predáva singleplayer kampaň Squadron 42 za ďalších 54 dolárov. Kompletná hra so všetkým vás tak dnes vyjde 108 dolárov. Projekt Star Citizen tak pravidelne sledujem už 5 rokov a čas od času si zahrám aj všetky veľké aktualizácie, aby som si vyskúšať niektoré z nových herných mechaník. Avšak nepovažujem sa za fanúšika, skôr len za akéhosi pozorovateľa projektu. Pred písaním tohto dielu seriálu o Star Citizen (prečítajte si prvý, aj druhý diel) som mal možnosť pokecať si so skutočnými českými aj slovenskými fanúšikmi, ktorí do hry vrazili tisíce dolárov. 

Posledné týždne som tiež intenzívne sledoval dianie na dvoch frontoch Redditu. Na jednej strane je tu oficiálny subreddit StarCitizen, v ktorom je takmer 130 tisíc pravých fanúšikov hry. Na strane druhej je tu subreddit StarCitizen_Refunds, kde diskutujú všetci, ktorí pochybujú o budúcnosti tohto vesmírneho simulátora. Obe strany sa neznášajú a keď sa na Youtube objaví nejaké video o Star Citizen, do komentárov prichádzajú vyjadriť svoj názor oba tábory. Časť z nich sa riadi politikou „my verzus zvyšok sveta“ a tak to niekedy v diskusiách aj vyzerá. Ak má každý svoju pravdu, ku ktorej sa prikláňate vy?

Subreddit Star Citizen pôsobí ako sekta, ako kult chorobných fanúšikov, ktorí berú slová Chrisa Robertsa za posvätné

Zaujímavá je diskusia okolo posledného „roadmap,“ čo je v podstate prehľad toho, ako pokračuje vývoj hry. Vývojári na oficiálnych stránkach každý týždeň aktualizujú detaily dokončenia tej ktorej fíčury. Najbližšie by mal vyjsť patch 3.3.0 (niekedy v Októbri) a dokončených je zhruba 45% fíčur, ktoré sa majú za dva mesiace objaviť na live serveroch. Niektoré prvky boli z roadmap posunuté do ďalších patchov a niektoré boli zmazané. A znova sa tak objavujú pochybnosti o tom, či dokážu vývojári patch vydať na čas a či prinesú všetko, čo sľúbili. Ak sa pozrieme na roadmap až k 3.6.0 (má vyjsť v druhom štvrťroku 2019), nedá sa povedať, že by bol Star Citizen bližšie k vydaniu. Dokonca, čo je očividné, roadmap indikuje, že ak by mal byť Star Citizen vydaný najbližšie 3 roky, bude mať maximálne 3-5 hviezdnych systémov, namiesto 100, ktoré boli sľúbené. Dokonca z roadmap zmizol „Server meshing“ čo má byť v podstate nová technológia správy serverov, ktorá dovolí spojiť do jedného vesmíru až tisícku hráčov. Bez tejto technológie nikdy MMO zo Star Citizen nebude.

Na oficiálnom reddite sa drvivá väčšina citizenov navzájom ubezpečuje, že je to úplne v poriadku. „Vieš hovno o vývoji hier a o tom, prečo sa vývoj herných prvkov posúva“ – je bežná reakcia na to, že štúdio mešká s vydaním svojej hry už 4 roky. Chris Roberts dokonca nedávno oznámil, že pre Squadron 42 už nebude oznamovať žiadny približný dátum vydania. Na subreddite Star Citizen to niekedy ale vyzerá ako v nejakom kulte. Skupina hráčov považuje každé slovo Chrisa Robertsa za sväté a nedokážu zniesť jediný negatívny komentár na stav hry. Ak by ste náhodou napísali názor, že hra je zabugovaná alebo nejaká herná mechanika vám nefunguje, ostatní vás ubezpečia, dokonca presvedčia, že to proste hráte zle. Každý negatívny názor vedia dokonale otočiť v prospech hry a ubezpečujú sa, že v ďalšom patchi to už bude všetko fajn. Subreddit Star Citizen tak niekedy pôsobí ako sekta chorobných fanúšikov.

Zoznámte sa s Citizenmi, ktorí do hry vrazili aj tisícku dolárov

Tomáš je v komunite Star Citizen známy ako Vipero, je členom rozsiahlej československej flotily, ktorá má viac okolo 300 pilotov. Vipero je Manažér logistického sektoru a backerom je od Februára 2016. Do hry ho priviedol záujem o sci-fi a hľadal si titul, ktorý by ho bavil aj dlhšie, než pár hodín. „Do hry jsem již vložil přesně $1,083.88 USD a vůbec ničeho nelituji. Beru to jako podporu vývoje, místo standartního placení mikro-příspěvků měsíčně jsem si ale nakoupil rovnou balíčky s loděmi které mohu ve hře nakonec půjčovat i nováčkům/přátelům a nebo podle potřeby dané situace v naší organizaci,“ vysvetľuje svoj nákup Vipero.

Členom rovnakej organizácie československej flotily je aj Michal. V organizácii zastupuje pozíciu prieskumníka a mimo aktivít v hre sa zúčastňuje aj aktivít na Discorde. Backerom Star Citizen je od roku 2013 a behom piatich rokov do hry vrazil okolo 950 dolárov. Miroslav, náš tretí Citizen, ktorého sme vyspovedali, do hry vrazil len 150-200 dolárov, keď si zhruba pred 2-3 rokmi kupoval základný balíček s Mustangom. Neskôr svoju loď za poplatok upgradoval na väčšieho Freelancera. „Moje role je čekatel na něco, kde se už bude něco dát dělat. Jsem součástí většiny většich českých organizací jako je Ravens a Star Citizen CZ/SK i větších zahraničních jako je Test Squadron a The Corporation, který patří mezi největší orgy.“ upresnil svoju pozíciu Michal.

Chalanov som sa najskôr pýtal, ako vnímajú aktuálny stav hry. Zjavne ani jednému z nich nevadí, že vývoj mešká už štyri roky a že množstvo fíčur je stále posúvaných na neurčito. Najviac optimisticky to vidí Tomáš: „Jsem nadmíru spokojen s vývojem hry, někteří lidé by se mohly nechat slyšet jak je to hrozně dlouho co se na vývoj čeká a podobně, bylo by fér si uvědomit mnoho aspektů…vývoj odpovídá vývoji opravdu dobré hry což znamená čas abychom se nedočkali dalších her podobných NoManSky.“ Michal si ale uvedomuje, že momentálne sa Star Citizen nedá hrať, ako by si možno predstavoval: „V současnosti hra není vhodná k regulérnímu hraní, zatím lze jen těžit a obchodovat, kochat se a občas bojovat s pirátama, mise různého druhu se zdáli rozbité.“ Miroslav je s vývojom spokojný, ale nie s aktuálnym stavom – Star Citizen je pre neho absolútne nehrateľný, misie nejdú robiť a hra nonstop padá.

Star Citizen sužuje jedna kauza za druhou, komunita zatiaľ všetko akceptuje

Hra s budgetom 192 miliónov dolárov samozrejme priťahuje pozornosť. Len tento rok by sme mohli rozobrať minimálne štyri kauzy, ktoré sa točia okolo vývoja. V prvom rade je to žaloba Cryteku voči Cloud Imperium Games za to, že CIG odstúpili od zmluvy s Crytekom po tom, čo hra prešla z CryEnginu na Lumberyard engine. Momentálne je súd priklonený viac ku Cryteku a ten požaduje finančné odškodné. Kauzou ktorá sa točí okolo peňazí môže byť na druhej strane aj prípad jedného z backerov, ktorý požadoval vrátenie peňazí od Cloud Imperium Games. Do Star Citizen vrazil neuveriteľných 4500 amerických dolárov a po neúspešných pokusoch o vyjednávanie s vývojármi musel hráč s nickom Ken Lord zájsť s prípadom na súd. Na súde zvíťazilo štúdio vďaka tomu, že backeri majú len 14 dní na to, aby požiadali o vrátenie peňazí. Ken Lord do projektu investoval už v roku 2012, na Kickstarteri, no vtedy tieto pravidlá ešte neplatili. Dokonca boli pravidlá na vrátenie peňazí s každým odkladom hry aktualizované, až to vyzeralo, že vývojári chcú s hráčmi vybabrať. Dokonca tu existuje možnosť, že štúdio krachne a nikto svoje peniaze už neuvidí.

Pochybuju že krachne něco co má přísun financí a bude mít. A bude to mít úspěch a s tím mím pakatelem co sem do toho dal mi to je jedno,“ komentuje Miroslav, ktorý do hry vrazil len 150 dolárov. Na druhej strane, Tomáš do hry vrazil viac ako tisícku a tiež ráta s možnosťou, že o investované peniaze príde: „Bohužel u každého vývoje hry počítám s tím že o investované peníze mohu přijít ale – dost mých přátel tráví víkendy v hospodách, kde jsou schopní minout 25 tisíc Kč ročně, jako fakt to raději investuji do PC a her.“ Podľa všetkého sa tak zdá, že fanúšikom nevadí, že prídu o svoje peniaze. Napokon, do hry mohol veľké čiastky vraziť len ten, kto si to môže dovoliť. Star Citizen má stále nejasnú budúcnosť a drvivá väčšina z herných možností ani nie je hotová. Fanúšikovia si tak kupujú mačku vo vreci, no práve na tých, ktorí do hry vrážajú tisíce, je hra postavená. V minulej časti seriálu sme práve rozoberali scenár, keď práve bohatí hráči prestanú do hry pumpovať ďalšie peniaze.

Ďalšou veľkou kauzou, respektíve kontroverziou bolo uvedenie balíčka za 27 tisíc dolárov. Hráči za túto sumu získajú prakticky každú loď, ktorá je v predaji a nemusia tak v Star Citizen tráviť dlhé hodiny sporením zdrojov. Je to ďalší zo spôsobov, ako do hry prilákať bohatých ľudí alebo celé flotily, skupiny hráčov, ktorí sa na takto drahý balíček poskladajú. V jednej skupine ich tak môžu byť stovky. Zatiaľ čo nezainteresovaní nad touto sumou krútia hlavami, väčšina fanúšikov Star Citizen s predajom drahých lodí súhlasí:

Já osobně vnímám koupi velkých balíčků jako jednu velkou super věc, sám si sice nedovedu představit že bych na to měl peníze, ale co když lidi chtějí skutečně hrozně moc z plným vědomím a svědomím podpořit hru a mají na to finance?“ – komentoval Tomáš, ktorý v Star Citizen vlastní už niekoľko lodí. Tomášovi to tiež vôbec nevadí: „To mi vůbec netrká, jejich rozhodnutí a velryby se najdou všude.“ Podobne to vidí aj Michal, ktorý tiež vrazil skoro tisícku: „Jestli to pomůže více zafinancovat vývoj SC, proč ne.

Vývojári uviedli do predaja aj ďalšiu neštandardnú vec, ktorá má slúžiť na ďalšie speňaženie obsahu – nákup pozemkov. Ten, kto vlastní parcelu a postaví si na nej základňu, bude kompletne ochránený pred zničením od pirátov, alebo iných hráčov. Ten, kto parcelu nevlastní, bude čeliť riziku že mu niekto základňu rozbije a to aj v prípade, že je majiteľ offline. Cena parcely pritom začína od 50 dolárov nahor – ide zatiaľ o predpredaj, claimovanie pozemkov má prísť v niektorom z nadchádzajúcich patchov. A zatiaľ nie je možné si pozemok kúpiť v hre, iba za reálne peniaze, je to teda forma mikrotransakcie a tiež zvýhodnenie pre platiacich hráčov. „Pozemky mi nevadí, už dávno říkám že hra bude mít mikrotransakce ve velkým aby to v budoucnu uživili, i když mi to nikdo stále nevěří, hlavně zaslepený backeři, tak se to čím dál tím víc stává pravdou,“ komentuje Miroslav a v podstate má pravdu. V hre je momentálne speňažené všetko, všetko je možné si kúpiť za reálne peniaze. Otvára sa otázka pay-to-win.

Je Star Citizen Pay-to-Win? Chris Roberts tvrdí, že „Win“ v tejto hre neexistuje, takže nemôže existovať ani „Pay-to-Win“

Definícia Pay-to-Win v kompetetívnej hre je jednoduchá – hráč, ktorý platí, má výhodu nad tými, ktorí neplatia. V Star Citizen je to však špeciálny prípad, už len preto, že hra nie je čisto kompetetívna a ide skôr o MMO. Férový systém mikrotransakcií v hrách predstavuje kozmetické predmety, emotikony, skiny, menej férové mikrotransakcie potom uľahčujú postup, napríklad mince a loot boxy. V Star Citizen momentálne platíte aj za to, aby ste si mohli vyskúšať základné herné mechaniky. V poslednom patchi pribudla možnosť ťažby minerálov na planétach. Musím vás ale sklamať, ak si nezakúpite loď aspoň za 200 dolárov, nebudete môcť ťažiť. Krádež lode inému hráčovi alebo „požičanie“ nič nerieši, pretože v základe to proste robiť nemôžete. V ďalšom patchi pribudne možnosť zbierania trosiek, takzvaný „salvage.“ Znovu platí, že ak si nekúpite loď Reclaimer za 350 dolárov, túto hernú mechaniku nebudete môcť vykonávať.

Tomáš to nevníma ako problém, práve naopak. Vnímal by ako problém to, ak by hráč ktorý do hry vrazil 50 dolárov mal rovnaké možnosti ako hráč, ktorý dal do hry 200 dolárov: „Mám balíček za 50 dolarů? Tak hold na prospektora musím ingame vydělat, abych pak mohl těžit. Ttejně tak jak by k tomu přišel člověk kterej si koupí těžební loď za 200 dolarů určenou pro těžbu a někdo se startovní lodičkou za 50 dolarů by mohl těžit stejně jako on? Je to nesmysl.“ Je ale pravda, že hráči si kúpia výhodu len na začiatok a v podstate platia za rolu, ktorú chcú vo svete Star Citizen vykonávať. Všetky lode bude možné kúpiť aj za hernú menu tým, že si na ne proste zarobíte. To ale môže trvať roky. Koncept hry je v podstate rovnaký ako v každej mobilnej hre s kryštálmi. Buď si na všetko zarobíte poctivým hraním, investovaním námahy aj času, alebo si to proste kúpite. „O jakém zvýhodnění se vlastně dá mluvit? Mně osobně je jedno jestli můj kolega vedle mně má stíhač za 30 nebo 300 dolarů, hlavně že vím že mi kryje stranu v případě konfliktu a stejně tak i s tou nejzákladnější lodí se dají dělat neuvěřitelné divy.

star citizen uec

Na stránkach RSI je možné nakupovať UEC kredity za reálne peniaze

V prípade Star Citizen to ale nie je len o lodiach. Posledná kauza rozvírila vody aj medzi pravými fanúšikmi a narušuje ekonomiku hry. Vývojári totiž zrušili maximálny limit hernej meny, ktorú si môžu hráči vopred nakúpiť. UEC (United Earth Credits) je herná mena, ktorá bude využívaná na všetko – nákup lodí, nákup zbraní, oblečenia, štítov, poistenie, na platenie AI posádky, na kúpu licencií a vozidiel, na kúpu pozemkov a aj na platenie hráčov, ktorí poskytujú služby. Pôvodný maximálny limit UEC, ktorý mohol jeden hráč držať na účte, bol 150 000. Pred pár dňami bol limit zrušený, existuje iba denný limit, hráč môže denne kúpiť maximálne 25 000 UEC, čo je 30 dolárov. Prakticky si teraz môžu bohatí hráči na účet pripísať až 9 miliónov UEC za rok. To je suma, s ktorou môžu štartovať Star Citizen, suma s ktorou si kúpia všetko v hre bez obmedzení, zaplatia AI a môžu s ňou ovplyvňovať ekonomiku. Sú to znaky Pay-to-Win? Definitívne.

Bojim se toho dýl, kdy si člověk koupí za real money herní měnu a upgradne si loď na max, aby si tím kompenzoval skill nebo čas. Tohle vybalancovat nejde a vždycky na to někdo doplatí,“ – myslí si Miroslav, ktorý aktuálne drží väčšiu loď Freelancer. Tomáš naopak problém Pay-to-Win v Star Citizen nevníma: „Pokud se najde někdo kdo si myslí že je StarCitizen Pay to Win… no myslím si o takových lidech svoje. Pay to win = „nákupem za reálné peníze získáš něco co ostatní ve hře nezískají normálním hraním“ = to Star Citizen skutečně není. Více peněz = jen více utrácení. To že mám peníze neznamená že budu lepší letec. To že mám hromady UEC neznamená že je všechny nemusím utratit za opravy lodí, ty peníze co mám, investuji do svých přátel, nakoupím jim zbraně, munici, základní armor.“ Tomáš si tiež myslí, že veľké sumy reálnych peňazí v hre utratia hlavne tí, ktorí chcú podporiť vývoj, nie je to o zvýhodňovaní hráčov.

Chris Roberts, tvorca hry a riaditeľ vývoja tvrdí, že Star Citizen nie je štandardnou hrou, kde by existoval nejaký štatút víťazstva. Win v tejto hre nie je definovaný, nie je tu nič, čo by dokázalo určiť – toto je víťaz, toto je najlepší hráč, toto je najlepší klan. Podľa Robertsa, ak v tejto hre nie je Win, potom tu nemôže byť ani Pay-to-Win. „Výhrou je zabávať sa a zábava znamená rôzne veci pre rôznych ľudí.“ PvP aspekt hry je podľa Robertsa až príliš malou časťou Star Citizen, aby hráči s lepšími loďami nejak ovplyvňovali celkový zážitok. Roberts však nemyslí na to, že PvP je vlastne vždy, keď hráč stretne iného hráča. Prirodzene, hráči s lepšími loďami môžu ovplyvňovať zážitok už len tým, že môžu všetky lode zostreliť, kradnúť náklad, či ťažiť na nepovolenom území.

Veria hráči, že CIG sa podarí niekedy dokončiť Star Citizen?

Väčšina softvérových firiem a vývojárskych štúdií funguje tak, že najskôr vytvoria „proof of concept,“ určitú časť hry, ktorá skvele funguje a na tej potom stavajú. Vo svete vývoja hier je to obdobie, kedy sa vytvoria základné prvky, v prvom rade tie najviac problematické, vychytajú sa najväčšie chyby a odstránia sa problémy, ktoré by mohli zabrániť v ďalšom vývoji. Podobne postupoval aj Dan Vávra pri vývoji svojho RPG Kingdom Come: Deliverance. Najskôr sa vytvorili určité nástroje a začali sa testovať herné mechaniky, ktoré buď fungovali, alebo nie. Tie, ktoré nefungovali alebo ich nebolo ľahké vytvoriť boli vyhodené z plánu vývoja finálnej hry.

Star Citizen to robil úplne zle. Najskôr vytvorili koncept hry s pomocou tretích strán. Potom nasľubovali tonu obsahu a začali ho pridávať do hry. Následne začali pracovať na základných prvkoch enginu. Po šiestich rokoch vývoja tohto MMO nie je spravený netcode, ani systém serverov. Po šiestich rokoch vývoja nefunguje v hre fyzika, chôdza, synchronizácia a na server sa zmestí tak 50 ľudí, dokým to nezačne sekať a hra nespadne. Po šiestich rokoch vývoja je v hre jeden hviezdny systém, zo sľubovaných 100. Zo 150 sľubovaných lodí je v hre polovica.

Kedy vôbec Star Citizen alebo Squadron 42 vyjde?

Tomáš: „Reálně ale podle všech proměnných tuším že Squadron 42 DO jednoho roku a StarCitizen tak max DO 5ti let bude plně hratelný a pak už se jen bude průběžně přidávat obsah. Hrát se to relativně dá už i teď. My to moc netestujeme protože aby nás to do vydání úplně neomrzelo, ale lítám si v arénách, drtím si piráty a Vanduly, procházím se po hangáru a zkoumám detaily svých lodí. Občas zalítnu do Univerza zkusit nějaké ty questy a podobně.
Michal: „Je to MMO a ty nebudou nikdy dokončeny (WoW). Jestli to půjde hrát, to se uvidí časem.
Miroslav: „Dokončená hra? co si mám pod tím představit? Hra v jeden okamžik vyjde s označením 1.0 release a bude to, ale vývoj bude pokračovat dál. A SQ42 vyjde určitě o to se nebojím.“

Prvý diel seriálu o Star Citizen si môžete prečítať tu, druhý diel seriálu o Star Citizen si môžete prečítať tu.

Sledujte ma:

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2010, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
Sledujte ma:
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Napíš komentár

Musíš byť prihlásený pre napísanie komentára.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Ako vypnúť AdBlock pre tieto stránky?

Ako vypnúť blokovač reklám na stránke?

  1. Klikni na ikonu AdBlock Plus v pravom hornom rohu prehliadača
  2. Klikni na "Povolené na tejto stránke" v nastaveniach AdBlock Plus
  3. Ikona musí ukazovať červené X - Zakázané na tejto stránke
  4. Znovu obnov celú stránku a hotovo!