Life is Strange 2 – Roads – Recenzia

Life is Strange 2 sa predstavuje v úvodnej epizóde Roads. Darí sa vývojárom nadviazať na úspech pôvodnej hry?

Keď začiatkom roka 2015 málo známe francúzske štúdio Dontnod Entertainment vydalo prvú epizódu z ich adventúry Life is Strange, zrejme netušili, aký hit práve vytvorili. Príbeh 18-ročnej Max Caulfield a Chloe Price chytil za srdce milióny hráčov po celom svete. A zatiaľ čo si hráči užívali prequel s názvom Life is Strange: Before the Storm od Deck Nine, na Francúzov čakala neľahká úloha. Priniesť plnohodnotné pokračovanie. Podarilo sa im to? Naplnilo Dontnod očakávania hráčov?

Universum Life is Strange je, podľa slov ľudí z Dontnod, plné výnimočných ľudí, ktorých príbeh stojí za to rozpovedať. Preto v Life is Strange 2 už Max ani Chloe nenájdeme. Vývojári sa rozhodli ísť ďalej a tentokrát sa ocitáme v koži Seana Diaza. Sean je 16-ročný chalan, ktorý so svojim bratom Danielom a otcom Estebanom žijú pokojný život v Seattle. Na prvý pohľad rieši absolútne bežné veci. Ako sa vyvinie jeho priateľstvo s najlepšou kamarátkou keď obaja pôjdu na inú školu? Čo má napísať babe ktorá sa ma páči? Čo zobrať na večernú párty? Všetky tieto ‚bežné‘ problémy musia ísť zrazu bokom. Počas tragickej udalosti totižto umiera ich otec a aj policajt. Sean je celý otrasený a udalosť si pamätá len veľmi matne. Aj preto sa rozhodne vziať svojho 9-ročného brata a vydať sa na útek pred možnými následkami. Lenže ako počas putovania zisťujú, Daniel nie je len tak obyčajný chalan, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Spolu s nimi sa vydávate na jedno obrovské dobrodružstvo. Vy a ani hlavné postavy tohto príbehu nevedia, čo bude zajtra. Obaja bratia sú odkázaní len jeden na druhého. Čo sa však autorom hry darí skvele, je vykreslenie bratského puta. Hoci je medzi nimi vekový rozdiel a sem-tam sa nedohodnú, Sean je príkladným starším bratom. Uvedomuje si, že už nič nebude tak, ako predtým a teraz je on to, kto sa musí o Daniela postarať. Avšak, aj tu vám vývojári dávajú voľnú ruku a dôležité rozhodnutia sú na vás.

Putujete lesom, ste hladní a malý Daniel nájde neznáme plody. Dovolíte mu ich zjesť? Alebo ich najprv vy, ako starší brat, ochutnáte a až keď viete, že nie sú zlé, mu ich dovolíte zjesť? Pomôžete mu preliezť cez spadnutý strom? Alebo ho necháte trápiť sa, pričom spadne a zašpiní sa? Naučíte ho ako fungujú turistické značky v lese a ako hádzať s plochými kameňmi ‚žabičky‘? Aj takéto, na prvý pohľad drobné, rozhodnutia formujú váš vzťah s Danielom. A aj keď sa dôsledky vašich rozhodnutí nedostavia hneď, vedzte, že skôr či neskôr prídu.

A neraz sú to aj morálne rozhodnutia, ktoré musíte urobiť. Nemáte dostatok peňazí, no cesta je ešte dlhá. Budete na benzínke kradnúť, alebo ostanete hladní? Lenže, aký príklad dá Sean potom svojmu mladšiemu bratovi? Budete o jedlo prosiť náhodnú rodinu? Pošlete seba, alebo malého Daniela, pretože vyzerá milšie a má väčšiu šancu niečo získať? Rozhodnutie je len na vás. Každá voľba má však svoje následky. Napríklad, ak ukážete Danielovi, že kradnete, skôr či neskôr ukradne niečo aj on.

Hlavné postavy vás chytia za srdce a viete sa s nimi stotožniť. Vidno, že autori z Dontnod sa v adventúrach jednoducho našli.

Kto si myslel, že bez Max a Chloe to nebude ono, ten sa poriadne mýlil. Hra skvele funguje aj bez nich a vývojári výborne stavajú na základoch, ktoré postavili v roku 2015. Zmena enginu na Unreal Engine 4 je vidieť v každom smere. Hra vyzerá oveľa krajšie, no stále si zachováva svoj typický art-štýl. Už na úvodnej obrazovke je očividné, že hráte Life is Strange hru. No vylepšená grafika nie je jediná zmena. Vývojári sa viac hrajú s kamerou a s hudbou. Ponúkajú nám viac filmových záberov, čo dokonale spadá do štýlu hry. Tá miestami viac pôsobí ako road-trip film, než hra. A čo sa týka hudby, tá je absolútne perfektná. Veľmi dobre sedí do zasadenia hry a rovnako ako v prvej sérii, aj tu je dôležitým prvkom. Jej tóny sú iné než tie, na aké sme boli v Life is Strange hrách zvyknutí, no do príbehu týchto dvoch bratov sedia fantasticky.

Dôležitým prvkom spoločného putovania je aj váš batoh, ktorý reprezentuje inventár. Máte v ňom všetko jedlo, oblečenie či peniaze. Bude zaujímavé sledovať, aký bude mať jeho obsah dopad na rozhodnutia v ďalších epizódach. Ja osobne mám dve, absolútne odlišné prejdenia epizódy. Na konci jedného mám ruksak napakovaný takmer všetkým, čím sa dalo a na konci toho druhého je takmer prázdny. Rovnako dôležité sú ale aj peniaze, za ktoré si kupujete veci. A nejedná sa len o jedlo či oblečenie, ale aj o také drobnosti, ako je automat na hračky. Danielovi by spravilo veľkú radosť, ak by si niečo vytiahol. Lenže, vysvetlite 9-ročnému chalanovi, že jedlo má prednosť pred hračkou. Schválne, či prídete na to, čo by mu spôsobilo väčšiu radosť.

Čo sa týka samotnej epizódy, prejdenie vám zaberie okolo troch hodín. Každopádne, celkový čas záleží len na vás. Keď budete všetko skúmať, prezerať či čítať, čas sa vám môže natiahnuť aj k 4 hodinám. A skúmať sa oplatí. Neraz vám to odomkne novú možnosť do dialógu. Navyše, môžete tak objaviť aj nejednu vec, ktorou si môžete modifikovať váš batoh. Namiesto fotografovania, čo bola výsada Max, v Life is Strange 2, zbierate napríklad kľúčenky.

Za čo treba autorov jednoznačne pochváliť, je množstvo narážok priamo v dialógoch dvoch bratov. Daniel je veľkým fanúšikom Minecraftu. Takže mu, počas celej cesty, túto hru stále niečo pripomína. Prišlo však aj na narážky na The Last of Us, či súčasnú politiku. Predsa len, byť Mexičanom v USA v dnešnej dobe zrejme nie je nič jednoduché.

Ďalším bodom na pochvalu je absolútne fantastická AI malého Daniela. Ani nemáte pocit, že zaňho nehráte. Chová sa autenticky, presne ako 9 ročný chlapec. Všetko skúma, objavuje, má neskutočne hravú povahu a svojho brata miluje. Reaguje na veci, ktoré robíte. Je jednoducho živý. A celkovo, obe hlavné postavy sú napísané podľa mňa skvelo. Bude zaujímavé sledovať, kam budú smerovať ich kroky v ďalších štyroch epizódach. Každopádne, vývojári nám na konci prvej epizódy nechajú malú nápovedu. A na svoje si v istom momente prídu aj tí, ktorí dohrali pôvodné Life is Strange.

Odpoveďou na otázku, ktorú som položil v úvode, je jednoduché áno. Vývojárom z Dontnod sa podarilo priniesť parádne pokračovanie a prvá epizóda dáva hráčom ochutnať to, čo ich čaká a na čo sa majú tešiť. Seana a Daniela som si absolútne obľúbil a s postavami som sa stotožnil. Štúdio má v rukách skvelé karty, už to len v ďalších častiach nepokaziť. Ak ste si pôvodné Life is Strange zamilovali, inak tomu nebude ani teraz. Vývojári odviedli skvelú robotu. Hra vyzerá svojsky, ale napriek tomu super. Tento vizuál jednoducho má niečo do seba a je skvelo podčiarknutý výberom hudby. Hlavné postavy vás chytia za srdce a viete sa s nimi stotožniť. Vidno, že autori z Dontnod sa v adventúrach jednoducho našli. Skvelá ukážka toho, ako by sa to malo robiť.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂