Life is Strange: Before The Storm – Awake – Recenzia

Prvý epizóda z prequelu s názvom Before the Storm vyšla. Ako sa jej však darí v našej recenzii?

Zatiaľ čo mnohí hráči netrpezlivo čakajú na pokračovanie úspešnej série Life is Strange od Dontnod, štúdio Deck Nine dostalo neľahkú úlohu. Skrátiť týmto hráčom čakanie na hru tým, že vytvoria prequel. A úloha je to veru neľahká, predsa len, Life is Strange si pomáhalo pretáčaním času. Lenže, v Life is Strange: Before the Storm je hlavnou postavou Chloe Price, ktorá žiadnou „čarovnou“ schopnosťou nevyniká. Ako sa tak Deck Nine darí vysporiadať s touto skutočnosťou?

Udalosti v Before the Storm sa odohrávajú 3 roky pred udalosťami v prvej hre. O žiadnej búrke tak niet ani chýru, ani slychu. A aj keď Max Caulfield priamo v hre nie je, jej odkaz je viac než viditeľný. Chloe sa snaží vyrovnať s tým, že odišla do Seattle, a tak si do svojho denníka píše listy, ktoré jej adresuje. Prakticky jej ju skoro všetko pripomína a neraz bude v jej osobnom monológiu znieť spomienka na to, kde s Max všetko bola a čo zažili. Druhou zásadnou udalosťou, ktorá Chloe zásadne ovplyvnila, je smrť jej otca. Po týchto dvoch ranách osudu sa z nej stala utiahnutá teenegerka, ktorá sa svojou tvrdohlavosťou a rebéliou snaží zakryť fakt, že vo svojej podstate je veľmi krehká a citlivá.

Chloe tak neraz na človeka pôsobí, že jej tvrdohlavosť je prehnaná, ba priam až silená. V podstate áno, niekedy. Ale osobne tento fakt vnímam ako jej súčasť. Je to jej forma, ako sa obrniť voči vonkajšiemu svetu. Vďaka tomu autori z Deck Nine vytvorili postavu, ktorá v istých momentoch na človeka pôsobí až neskutočne ľudsky. Napríklad v momente, keď Chloe len tak leží, počúva hudbu a pomaličky si užíva svojho jointa.

Celý príbeh prvej epizódy sa začína pred starou pílou, kam sa Chloe vykradla na koncert obľúbenej kapely. Hneď však zisťuje, že prejsť cez hlavohruď do vnútra nebude také ľahké. Tu však prichádza na scénu nová funkcia v hre – Backtalk, ktorá asi najviac dáva vyniknúť sarkazmu, ktorým hlavná hrdinka nešetrí. Ide o to, že musíte dávať pozor na to, čo vám daná postava hovorí a máte krátku dobu na to, aby ste vrámci dialógu sarkasticky odpovedali a vášho „protivníka“ tak zotreli a ten sa vám nakoniec podvolí a Chloe dosiahne svoje. Nakoniec sa tak na koncert dostanete a práve tam sa stretávate s Rachel Amber. Vďaka náhode sa tak s báb, ktoré sa doteraz nebavili, stávajú najlepšie kamarátky a možno aj niečo viac. Ale, s príbehu viac už prezrádzať nechcem.

Rachel je na prvý pohľad úplný opak Chloe. V škole je populárna a každý ju má rád. Navyše, vyzerá byť šťastná a budí dojem, že nič jej nechýba. Avšak, pomaly, ako príbeh postupuje, odhaľujete, že ani v naoko v perfektnom živote mladej baby nie je všetko tak úžasné. Navyše, Chloe a Rachel majú toho viac spoločného, ako by sa mohlo sprvoti javiť.

Pre hráčov prvej hry je zaujímavé vrátiť sa na rovnaké miesta, no s absolútne iným príbehom. Rovnako zaujímavé je aj sledovať postavy, s ktorými sme sa stretli už v prvej sérii hry. Napríklad taký Nathan Prescott, ktorého otec akurát len začal dotovať Blackwell Academy, a jeho vplyv tak ešte nie je tak veľký. Čo však vďaka neprítomnosti pretáčania času dostáva oveľa väčšiu váhu, sú vaše voľby. Teraz si tak dvakrát premyslíte, čo si vyberiete. Niektoré majú na príbeh menší, iné väčší dosah. Osobne mám epizódu prejdenú trikrát, zakaždým s inými voľbami. Bude tak zaujímavé sledovať, ako sa to v ďalších epizódach vyvinie.

Epizóda Awake vám zaberie od 2 do 3 a pol hodín. Záleží len na vás, ako rýchlo príbehom putujete. Osobne však odporúčam sa pri všetkom a každom zastaviť, o príbehu a jeho pozadí sa tak dozviete oveľa viac. Poteší napríklad aj minihra na štýl „Dračí Doupě“, pri ktorej viete stráviť aj viac ako 20 minút. Rovnako čas vedia natiahnuť momenty, kedy sa pustí hudba a vy len tak sledujete hlavnú hrdinku hry. Pôsobí to ako videoklip ku skladbe, ktorá sa aktuálne v hre spustila. Ja osobne som si tieto chvíle vychutnal s Chloe, zábery na hru vyzerali perfektne.

Pozornému oku neujde fakt, že hra vyzerá o trochu ináč. Na prvý pohľad zmenu nezbadáte, aspoň ja teda nie, no autori z Deck Nine použili iný engine, ako tí z Dontnod. Zatiaľ čo pôvodný Life is Strange išiel na Unreal Engine 3, Before the Storm je poháňané Unity. A také Life is Strange 2, na ktorom pôvodní autori pracujú, pôjde na Unreal Engine 4. Ani zmena engine však nezabránila tomu, že hra vyzerá štylisticky nádherne. Niekto môže na grafiku povedať, že vyzerá otrasne, ja osobne však obdobné art-štýly hry môžem.

Ďalšou vecou, s ktorou sa autori z Deck Nine popasovali lepšie ako tí z Dontnod, je lip sync. Ten teraz poriadne sedí a aj to umocňuje zážitok z hry. Chloe podobne ako Max v prvom diely, holduje umeniu. Avšak, teraz, namiesto fotografovania budete grafitovať. Rovnako ako v prvej hre, aj teraz za to budete dostávať achievementy.

Prvá epizóda z troch tak celkom dobre obstála v ťažkej úlohe. Rovnako obstojne sa Deck Nine popasoval s tým, že nemajú k dispozícii pretáčanie času. Celkovo tak rozohrala zaujímavo rozvíjajúci sa príbeh s rovnakými postavami na rovnakom mieste, ako v Life is Strange. Bude zaujímavé sledovať, ako sa s ďalšími dvoma epizódami popasujú, no už Awake naznačil, že sa máme tešiť. A ja ako fanúšik série som rád, že čakanie na plnohodnotné pokračovanie si skrátim skoro tak dobrým prequelom.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂