Little Nightmares – RECENZIA

Malá hra s parádnou atmosférou. Ako dopadlo Little Nightmares v našej recenzii?

Keď v Máji 2014 švédske Tarsier Studios oznámilo práce na svojej vlastnej hre, zrejme netušili, ako úspešnou sa stane. Little Nightmares prakticky neprináša nič nové. Žiaden prelomový gameplay, level dizajn či neskutočne originálny svet. Hra však robí všetko správne a slabé miesto by ste na nej hľadali veľmi, veľmi ťažko. Čo teda robí Little Nightmares tak dobrou hrou?

V hre sa zhostíte roli malého, 9 ročného dievčatka menom Six. To sa ocitá na lodi The Maw, kde sa celé vyhladované prebúdza dole v podpalubí. The Maw však nie je obyčajná loď. Je to rezort pre divné kreatúry, z ktorých niektorí majú nadprirodzené schopnosti. Six sa rozhodne, že z tohto väzenia utečie a ako pokračuje po svojej ceste loďou smerom hore, začne ju prenasledovať dlho-ruký, slepý chlapec, ktorý na lodi býva. A takto sa začína cesta z väzenia malého dievčatka. Na úteku sa tak stretnete aj s grotesknými kuchármi, dvojičkami, či dámou s nadprirodzenými schopnosťami, ktorá je vedúca celej lode.

Z príbehu nechcem prezrádzať veľa. V celej hre nenájdete ani len kúsok textu, prakticky nič čo by vám napovedalo, ako to autori s príbehom myslia. Ja sám som si musel príbeh nechať v mysli uležať a neskôr na internete aj vyhľadať, či moje úvahy boli správne. Každopádne, takmer nulová vedomosť o príbehu hre na kvalite neuberá, práve naopak, pridáva na tajomnej a hororovej atmosfére, ktorú sa hra snaží budovať. Aj keď viete, kto sú a ako vaši nepriatelia vyzerajú, budete sa ich báť. Síce ľudia z Tarsier Studios predtým pracovali na „farebných“ tituloch z univerza LittleBigPlanet, hororová atmosféra v Little Nightmares sa im podarilo vykresliť na jednotku. Tú podtrháva skvelá hudba, ale aj zvuky postáv a prostredia.

Samotný dej hry sa posúva riešením jednoduchých hádanok. Prakticky na každý postup ďalej potrebujete na niečo prísť, niekam sa vyšplhať, skočiť, … Samotné úlohy nie sú komplikované, a ak sa na nejakej aj na kratšiu dobu zaseknete, tak len preto, lebo vám nejaká maličkosť ušla alebo ste si ju na prvý pohľad nevšimli. Každopádne, aj tu autori celkom umne dávku pasáže rýchlejšie a pomalšie. V pasážach, kedy utekáte pred nepriateľmi a o vašom úspechu rozhodne pár centimetrov, sa vám neraz zvýši tep. Po takýchto pasážach zväčša nasleduje kludnejšia časť, no ani tu nikdy neviete, kedy sa váš nepriateľ znova objaví.

Ďalšou dobre zapracovanou vecou je 3. rozmer. Nie je to klasická plošinovka, kde beháte len hore, dole a do strán. Každá scéna má aj hĺbku a nie je tam len na okrasu. Častokrát beháte práve aj „bližšie“ a „ďalej“ a musíte si dávať pozor, pretože aj jednoduchý prechod z jedného miesta na druhé po trubke vám môže narobiť problém, jednoducho si nedáte pozor spadnete z nej. To však často nie vašou vinou, ale vinou nepresného ovládania. Hru som hral s klávesnicou a myškou a niekedy som pri hre zažíval pocity nefalšovanej beznádeje.

Čo však pocit beznádeje násobilo je fakt, že checkpointy boli častokrát rozmiestnene ďaleko od seba. Neraz sa stalo, že ak ste spadli či umreli, hra vás vrátila na posledný checkpoint, čo nie je nič čudné, keby nebol umiestnený o dosť vzadu. Rozumnejšie by bolo, ak by boli pridané chceckpointy tesne pred danú hádanku, čo by dosť ušetrilo hráčom čas. Nie len dlhé loadingy, ale aj problém s checkpointami značne naťahoval čas pri hre. A možno to bol zámer autorov, nakoľko hra je to síce parádna, no o to kratšia. Mne ju trvalo prejsť asi 5 hodín, s tým, že som všetko prehľadával a snažil sa objaviť všetky skryté miesta. Niktorým hru trvalo prejsť 3 hodiny a dokonca sa dá prejsť aj pod 1 hodinu, začo vás hra odmení achievementom.

Osobitou stránkou hry je jej vizuál a level dizajn. Nakoľko na hru, akú vývojári vytvorili neexistuje asi lepší engine ako Unreal Engine 4, ich voľba logicky padla na tento engine a môžu byť radi. Hra vyzerá parádne, art štýl je temný, aby pasoval k hre, no zapáči sa vám na prvý pohľad. Skvelé prostredie je tak dotvorené zvukmi a hudbou, ktorú autori zvolili na jednotku a hra vás aj vďaka tomu úplne pohltí. Parádne sa autori vyhrali aj s dizajnom jednotlivých úrovní, kde budete sami musieť prísť na to, čo hra od vás vlastne chce.  V tomto je k vám Little Nightmares surové, no to k tejto hre jednoducho patrí.

Ak by som to mal zhrnúť, autorom sa podarilo v hre s parádnym dizajnom a hudbou vytvoriť skvelú atmosféru, ktorá vás celého pohltí. Inak skvelú hru vedia miestami pokaziť veci ako nepresné ovládanie, či dlhé loadingy a nelogicky rozmiestnené checkpointy. Avšak, ani to by vás nemalo odradiť od toho, aby ste autorom zo švédskeho Tarsier Studios za ich hru prispeli aj svojimi peniažkami. Aj keď, dĺžka ich hry mohla byť predsa len o niečo dlhšia.

Mám 18, pre web centrumher.eu píšem už viac ako 2 a pol roka! Som hrdým majiteľom PS4, jej meno je Jenny a ako by sa mnohí z vás mohli nazdávať - nie, nie som nolifer 😀 mám aj úžasnú priateľku, Saši 🙂