Need for Speed Payback – Recenzia

Dnes vychádza nový diel Need for Speed, značka sa vracia po dvoch rokoch. Čo priniesla?

Tohtoročné Need for Speed je rozhodne zamerané na ľudí, ktorí si chcú vychutnať akciu v závodoch v štýle Burnout. Štúdio Ghost Games preto tento rok prinieslo nenáročnú akciu, kde je všetko robené na zabavenie hráča. Renderované príbehové scénky v úvodoch hry a plynulý prechod zo scénok do hrania dokazujú, že hra je naplnená akciu od začiatku až do konca. No hoci úvod hry je vcelku stráviteľný, ten hlavný obsah je už o niečom inom.

Príbehom vás budú sprevádzať tri hrateľné postavy, ktoré sa spolu rozhodnú bojovať proti miestnej mafii v meste Fortune Valley. Pôjde tak o kradnutie luxusných vozov, vzájomné potýčky v závodoch aj zbesilé naháňačky s policajtmi, ktorých samozrejme ovláda mafia „The House.“ Týchto cut-scén si v úvodoch užijete dostatok a akciu by som sa nebál prirovnať k rýchlo a zbesilo. Niektoré akčné scény sú proste maximálne uletené a to nie len vo filmečkoch, ale aj v samotnom hraní príbehových misií. Tých však bude menej a menej a aby ste sa dostali k týmto hlavným misiám, je nutné neskutočne grindovať.

Po určitej významnej príbehovej misii sa totiž na mapu naspawnujú eventy rôznych frakcií v meste. A aby naša trojica mohla bojovať proti mafii, potrebuje pomoc týchto frakcií. A vy musíte s každou frakciou prejsť zväčša päticu závodov. Takže to je tak, že po príbehovej misii, či ukážke, musíte splniť viac ako 20 závodov pre frakcie a potom sa odomkne ďalšia príbehová misia. Po nej musíte znova absolvovať závody pre frakcie aby ste sa dostali k ďalšej príbehovej misii. Frakcie majú vlastné typy závodov, kde potrebujete auto kúpené špeciálne na to, teda drift, drag, búračky, závody a offroad. Keďže kontinent hry je vcelku veľký, užijete si z každého typu do sýtosti.

Najhoršie na tom však je, že hra vás núti všetko toto prechádzať a tak nemáte žiadnu možnosť. Priebeh hry je tak úplne lineárny, jediné čo gameplay hráčov bude rozlišovať je výber vozidla. A tu vás hra bude trestať za to, ak si náhodou nekúpite nové vozidlo raz za čas, alebo si nebudete vylepšovať to staré. Každý závod má totiž odporúčaný level vozidla, s ktorým by ste do preteku mali ísť. Ak ste niekde pod týmto číslom, budete trpieť.

Hra má totiž neskutočne scriptovanú AI. To najhoršie, čo som kedy v závodných hrách videl. Ono, ak totiž máte len o čosi slabšie auto, hoci vaša technika jazdenia je dokonalá, môžete sa dať ísť vypchať. Niečo ako parametre vozidla tu nehrá žiadnu rolu, len level vozidla a level závodu. Ak sa toho budete držať, ste v pohode. Ak by ste chceli s hrou vybabrať a náhodou nejaký závod ešte odjazdiť na staršom vozidle, môže sa stať – tak ako mne – že vás hra proste do cieľa nepustí.

V príbehových závodoch sú protivníci naprogramovaní tak, aby sa stále držali niekde na blízku. Takže ak spomalíte, nenápadne spomalia aj oni, ak zrýchlite, budú zrýchľovať aj oni. Keďže hra chce byť akčná, dá sa to pochopiť – okolo hráča sa stále niečo deje. Na demonštráciu poslúži misia s kamiónom, ktorý sa valí v 200 kilometrovej rýchlosti po ostrých zákrutách, proste sci-fi. V štandardných závodoch je to ale iná káva. Tam sú naprogramovaní podľa vášho správania a je to znásobené levelom závodu. A môžete si do odsledovať napríklad na nitre – keď dáte nitro, okamžite sa aktivuje nitro aj protivníkom, lenže ich to zrýchli 1.2 násobne. Ako do pekla všetci vedia, kedy zapínam nitro ja a prečo majú všetci lepšie nitro ako ja?

Vďaka týmto podvodom s AI som nebol schopný dokončiť jeden zo závodov a bol som nútený si kúpiť nové auto, hoci som bol presvedčený že jazdím lepšie, zákruty skracujem, nerobím žiadne chyby. Proste smola, AI podvádza. V hrách bežná prax ale tu to pôsobí ako päsť na oko. A policajti? O nich ani nehovorím, môžete mať aj Koeniggseg Agera, ktorý dá 350 kilometrov v hodine, policajti sa vás budú na svojich starých šunkách držať rovnakou rýchlosťou či dáte nitro, alebo nie. Nitro v tejto hre je tak totálne zbytočné.

Čo sa príbehu týka, pochváliť musím azda len jednu vec a tou sú dialógy medzi postavami. Tie sa rozprávajú nie len počas príbehových závodov ale aj keď bežne jazdíte po svete. A tiež sa rozprávajú s bossmi jednotlivých frakcií po každom závode. Je to fajn, pretože hra nemá vďaka tomu hluché miesta. Hudba tu nie je extra výrazná. No ľuďom čo nevedia po anglicky sú dialógy k hovnu, čo z toho keď gameplay nestojí za nič.

Nutnosť kupovať autá a vylepšovať si ich kvôli ťažkým závodom sa odrazí aj na vašej peňaženke a tak možno budete nútení opakovať množstvo závodov, kde sa dá lepšie zarobiť. V konečnom dôsledku to znamená, že 80% hry budete strpieť tie závody, stále robiť niečo podľa šablóny a grindovať, aby ste sa dostali ďalej. K novinárskej verzii som dostal množstvo prémiových loot boxov, kde bol slušný obnos peňazí a tak mi to uľahčilo hranie. Bože ochraňuj tých, čo majú štandardnú verziu a nebodaj to hrajú na ťažkej obtiažnosti.

Loot boxy tu hrajú dôležitú rolu. EA sa podarilo nasáčkovať ich do NFS vo forme balíčkov, ktoré obsahujú diely na vylepšenie, peniaze aj špeciálne tikety. Za tikety si potom môžete vytočiť ešte lepšie diely. K loot boxom vedú dve cesty, buď si ich kúpite za prémiovú menu (rozumej skutočné prachy) alebo plnením rôznych výziev. Môžete si tak zaskákať, porozbíjať billboardy, či nadriftovať nejaké body. Zadarmo nedostanete nič.

Ovládanie vozidiel je maximálne arkádové, čo nie je žiadnym prekvapením. Neexistuje tu model deštrukcie, no musím pochváliť, že po náraze hra zbytočne nezdržuje nejakou animáciou, ale skoro okamžite sa vrátite na trať. No niekedy vás hra respawnuje neprávom, napríklad keď narazíte a „dokotúľate“ sa na trať sami. Hra vás respawne, hoci už máte na trati všetky štyri kolesá. A tiež sa dajú vypnúť aj animácie búračiek. Spomínal som, že počas voľnej jazdy nie sú na ceste policajti?

Ani v novom Need for Speed Paypack nechýba možnosť tuningu. Ten je kompletne prevzatý s predchádzajúceho Need for Speed a tak tu máme rovnakú garáž, rovnaký systém tuningu a ikoniek. Na autá si tak viete dať rôzne spoilery a nárazníky, disky alebo si navrhnúť vlastný polep. Tých tam už nájdete tisícky, postarala sa o ne komunita hráčov. Výkon vozidla tento krát tuniť nemôžete, jediné čo sa dá upraviť je výška podvozku a naklonenie kolies. Dokonca tu nechýba ani farebné podsvietenie.

V hre nájdete takmer 80 áut od štandardných po superšporty a medzi nimi aj množstvo klasík. Niektoré klasické vozy sú ukryté na mape rovnakým spôsobom, ako to priniesla Forza Horizon 3. Tu na dokončenie vraku však treba nájsť ešte niekoľko súčiastok a nakoniec nie sú až tak dobré, aby ste kvôli nim prehľadávali všetky stopy na mape.

Svet NFS Payback je úplne otvorený od samého začiatku. Je posiaty drobnými výzvami, fantastickými skokmi a tiahne sa od skalnatých hôr, cez trávnaté pláne až po mesto Fortune Valley. Krajina je dosť členitá a niektoré sekcie mi pripomínali NFS Carbon, hlavne kaňony. Musím povedať, že rozloženie mapy a veľkosť sa vývojárom skutočne podarili a jazdenie po svete som si celkom užíval. Iritovalo ma len to, že napríklad cez menšie skaly sa nedalo prejsť ani džípom, pretože na nich bola neviditeľná stena. Takže bez obmedzení to práve nebude.

V multiplayeri som odjazdil množstvo závodov, na výber sú casual a ranked závody. Pri voľnej jazde po meste sú ulice dočista prázdne a tak sa tam pohybujú len hráči. A keďže je mapa v multiplayeri nedostupná, nie je možné sa nájsť. Hra automaticky spúšťa závody, do ktorých sa môžete prihlásiť. Matchmaking tu nefunguje a tak vás to bez problémov spáruje s hráčmi, ktorí majú dvojnásobne výkonnejšie vozy. Multiplayer prebieha tak, že lobby pozve všetkých hráčov do série piatich závodov. V každom závode získavate určitý počet bodov za umiestnenie a na konci budú najlepšie ohodnotení jazdci s najvyšším počtom bodov. Peniaze a reputácia sa potom prenášajú do singleplayer kampane. Škoda, že v multiplayeri sú len dva typy závodov – offroad a závody. Kde je drift?

Need for Speed Payback bohužiaľ nevyniká ani graficky a niekedy mi to prišlo, že ešte aj GTA V vyzerá lepšie. Toto je jednoznačne najslabšia hra na Frostbite engine a grafika je vyslovene priemerná. Navyše na PC by to chcelo doladiť optimalizáciu. Pri rýchlom cestovaní zvyknú doskakovať textúry a pri načítavaní renderovaných cut-scén na pozadí hra aj trhá. Verím, že inštaláciou na SSD disk tento problém pominie, no je to daň za to, že sa z hry presúvame do cut-scén bez prerušenia. Okrem cut-scén v hre nie sú skoro žiadne animácie, takže kritické rozhovory prebiehajú len tak, že k sebe zaparkujú dve autá a prehrá sa dialóg. Tu je vidieť, že sa na vývoji Payback poriadne šetrilo. Ale aspoň tu nájdete foto mód, takže si svoje vytunené autíčka môžete zvečniť v zaujímavých scenériách.

Trochu urýchlené vydanie plné technických nedostatkov a zlých dizajnových rozhodnutí. Kampaň je veľmi scriptovaná a hráčovi nedáva voľnú ruku v jazdení. Umelá inteligencia sa v príbehových závodoch prispôsobuje, inokedy zase trestá za to, ak nemáte autá nad určitým levelom. Payback vás tak bude nútiť grindovať a neustále meniť automobily aby ste sa vôbec pohli ďalej. Nehovoriac o tom, ako AI podvádza. Multiplayer je potom maximálna ochudobnený, orezaný len na dva typy závodov bez skutočného matchmakingu.

Need for Speed Payback si môžete kúpiť na XGames.sk

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2009, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
PODPOR MOJU TVORBU