Prince of Persia The Lost Crown Recenzia

Prince of Persia: The Lost Crown - Recenzia

Ubisoft sa vrátil k Prince of Persia, ale v úplne inom žánri.

Ubisoft raz za čas vydá menšiu, rozpočtovo nenáročnú hru, ktorá sa vymedzuje voči ich tradičným open-world FPS alebo akčným adventúram. Či už ide o hry Rayman alebo indie plošinovku s ťahovými súbojmi Child of Light, práve takéto menšie hry si dokážu nájsť publikum. Ubisoft tento krát stavil na známu značku Prince of Persia a prichádza s hrou žánru metroidvania, ktorý posledné roky priťahuje čoraz viac ľudí.

Je to zároveň taký návrat ku koreňom série Prince of Persia, do roku 1989 kedy perzský Princ existoval výlučne v 2D plošinovke. Nový Prince of Persia: The Lost Crown vznikol v štúdiu Ubisoft Montpellier, známe aj vďaka plošinovkám Rayman Origins a Legends. Štúdio si dalo za úlohu vytvoriť poctivú metroidvaniu so všetkým, čo k tomu patrí a zároveň sa inšpirovať sériou Prince of Persia. Rozhodne tak nejde o sequel ani prequel, skôr taký soft-reboot, alebo spin-off.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Prince of Persia: The Lost Crown

Prince of Persia: The Lost Crown

Prince of Persia bez Princa z Perzie

V tejto hre vlastne nebudete ani hrať za Princa z Perzie, ktorého poznáme z mnohých hier. Hlavným hrdinom je Sargon, jeden zo siedmych legendárnych perzských bojovníkov, ktorých nazývajú Nesmrteľní. Vydáva sa po stopách únoscov, ktorí uniesli skutočného Princa Ghassana. Spočiatku uzemnený príbeh sa rozplieta do nadprirodzených vetiev, do časových anomálií a slučiek, do mýtov a legiend Orientu. Nová hra sa rozhodne inšpirovala Perziou a milovníci tejto série sa čoskoro budú cítiť ako doma.

Sargon bude počas príbehu svedkom rôznych nevysvetliteľných udalostí a prekvapení, ktoré mňa osobne bavili. Príbeh obsahuje dostatok zaujímavých postáv, s ktorými sa uvidíte v cutscénach, aj mimo nich. Hoci svet môže pôsobiť prázdno, lebo ste často sami, početné strety s ostatnými postavami ho oživujú. A čo pre vás sú hodiny, pre ostatných sú dni, roky. Ich zážitky sú preto vždy zaujímavé.

Aj Sargon samotný je schopným hrdinom. Svojou aroganciou, charizmou a odvahou môže pripomínať skutočného Princa z Perzie z predchádzajúcich hier, takže autori aj tu využili trochu klišé. Avšak mňa bavil ako jeho dabing tak aj absolútne fantastické, akciou nabité cut-scény v štýle anime.

Kde sa zastavil čas

Podstatná časť príbehu sa odohráva v chráme Mount Qaf kde pokrivený tok času spôsobil rôzne anomálie. Jedna veľká mapa hry sa rozprestiera naprieč niekoľkými unikátnymi regiónmi. Príbeh vás zavedie do chrámov, knižníc, na hradby a veže, do podzemia a tunelov ale aj do lesa. V hre je dokonca väzenie, v ktorom sú väzni a stráže a do ktorého sa určite dostanete aj vy. Často narazíte na miesta, ktoré aktuálne neviete dosiahnuť, ale postupom príbehu získate nové a nové schopnosti.

Sargon tak môže sprístupniť nové cesty vďaka luku, dashu vo vzduchu, či “teleportu” na miesto, na ktorom pred chvíľou bol. Autori vďaka týmto pohybovým herným mechanikám vymysleli veľké množstvo originálnych environmenálnych hádaniek a puzzle. Aj po hodinách hry vás možnosti Prince of Persia: The Lost Crown neprestanú prekvapovať. Pri niektorých výzvach sa trochu zapotíte, pre začiatočníkov je v hre pripravený aj pomocník, ktorý prekoná environmentálne prekážky za vás.

Prostredia hry a využitie puzzle, v spojení s objavovaním sveta na vlastnú päsť sú dokonalým mixom. Hra podnecuje skúmanie rôznych ciest a zároveň vás nebude trestať za neúspechy. Jediné, o čo pri svojej smrti prídete je česť a pár kryštálov, ktoré v The Lost Crown fungujú ako platidlo.

Od hráčov pre hráčov

Pri hraní som mal pocit, že vývojári skutočne vedia, čo má obsahovať poctivá metrodivania. Okrem originálnych prostredí a prekážok v nich, sa môžete tešiť na rôzne skryté zákutia, odmeny, výzvy, mini-bossov ale aj kopec možností na vylepšenie postavy. Za kryštály si môžete vylepšiť vybavenie, teda čepele, luk, lekárničky a ďalšie, alebo si môžete vylepšiť amulety a špeciálne útoky. Na postavu si môžete dať niekoľko amuletov a výrazne zvyšujú schopnosti, kombá alebo možnosti dobíjania zdravia. Naopak, špeciálny útoky Athra Surges vám pomôžu v najhorších chvíľach, ale je nutné ich dobíjať.

Prince of Persia: The Lost Crown tiež obsahuje tonu malých detailov a funkcií, ktoré ocenia práve fanúšikovia žánru metroidvania. Napríklad si môžete vyfotiť nejaké mesto a uložiť si fotku na mape, aby ste v budúcnosti mohli zábery prezrieť a jednoduchšie sa tak vrátiť k miestu, ktoré bolo predtým nedostupné. Tiež si môžete na mapu ukladať rôzne značky a priradiť im význam.

Nechýbajú rôzne výťahy, teleporty, body uloženia vo forme stromov Wak-Wak, obchodníci a tiež si môžete mierne posunúť kameru a pozrieť sa kúsok “za okraj.” Všetko je veľmi prehľadné a intuitívne.

Súboje vyžadujú precíznosť

Ovládanie Sargona je precízne a jednoduché. Prekonávanie prekážok ale aj odolávanie nepriateľom je hlavne o postrehu. U niektorých protivníkov chvíľu potrvá, než prídete na postupnosť ich útokov, čo platí najmä u bossov. Keďže The Lost Crown hráčov výrazne za smrť nepenalizuje, učenie je rýchle. Zdolanie niektorých bossov mi trvalo hneď niekoľko pokusov, často som zomrel tesne pred ich porážkou.

Potrápiť dokážu aj drobní nepriatelia, ktorí stále vyžadujú vašu pozornosť. Platí však, že čím dlhšie hráte, tým sa vám to viac dostane do rúk, hovorím o “muscle memory.” Niekedy vás hra postaví pred zdanlivo neprekonateľnú výzvu, nikdy sa to ale nedostalo do úrovne frustrácie. Proste skvele vyvážená hrateľnosť zameraná na odrážanie protivníkov a dobré načasovanie úhybu, či útoku ale aj ich kombinovanie. Aby ste sa to naučili, odporúčam prejsť všetky školenia v tréningovej aréne.

Gameplay je precízny a svieži aj vďaka tomu, že na PS5 a Xbox Series X si ju užijete v plných 120fps. Všetky ostatné konzoly ju rozbehajú na 60fps a to vrátane Nintendo Switch!

Moderné audiovizuálne spracovanie

Poznám mnoho metroidvania hier avšak nelákajú ma z jediného dôvodu. Sú to pixelovky. Preto som rád, že konečne vyšla poctivá, graficky príťažlivá 2,5D metroidvania, ktorá zaujme hneď na prvý pohľad.

Vývojári z Ubisoft Montpellier si dali na orientom inšpirovaných prostrediach záležať a vyzerajú skvele ako zblízka, tak z diaľky. The Lost Crown ponúka pomerne očarujúce výhľady. Oceniť musím aj animáciu a veľmi príjemnú ambientnú hudbu. Čo by som mohol skritizovať je nekonzistentný dabing, niektoré postavy sú dabované skvele, iné akoby nahovorila AI.

V zhruba 24-hodinovej kampani nový Prince of Persia: The Lost Crown ponúka skutočne vysoko návykovú a odmeňujúcu hrateľnosť. Pomerne dobrý príbeh plný zaujímavých postáv je doplnený o nádherný, perfektne vybudovaný svet. Hra motivuje k jeho objavovaniu cez rôzne environmentálne hádanky a výzvy. Naopak, súboje sú výborne vyvážené a hra ponúka dostatok možností vylepšenia postavy. Je to proste jedno z milých prekvapení, ktoré prišli hneď takto na začiatok roka 2024.

Prince of Persia: The Lost Crown

Príbeh - 8.5/10

Gameplay - 9.5/10

9/10

Ubisoft dokázal spojiť to najlepšie z plošinoviek, zo sveta Prince of Persia a žánru metroidvania a vytvoril fantastický mix zaujímavého príbehu, návykovej hrateľnosti a úžasne bohatého prostredia. Prince of Persia: The Lost Crown je proste komplexná, moderná a hlavne dotiahnutá a vyladená hra.

Oficiálna stránka