Pro Evolution Soccer 2017 – Recenzia

Obrovský konkurent FIFA je čoraz bližšie k tomu, že futbal od EA konečne predbehne, kvalitou aj predajmi. Podarilo sa to PES 2017 tento rok?

Štadión buráca a fanúšikovia sú vo vytržení! Fantastických 120 minút finálového zápasu Ligy Majstrov, v ktorom Arsenal pod vedením svojho kapitána Petra Čecha dokráčal až na vrchol a vyhral po predĺžení 2:1 nad Madridom. A teraz už záber na kapitána, ako spolu s Lukom Modričom preberajú „ušatú trofej“. Konfety, oslavujúci hráči, …

Mnohým fanúšikom futbalu napovedajú 2 indície, že sa jedná o udalosť, ktorá sa mi podarila v manažérskom režime v najnovšom ročníku Pro Evolution Soccer. Tak za prvé, Arsenal by si nikdy nedovolil doviesť tak drahú posilu, ako Modriča a za druhé, kedy sa to naposledy Arsenal dostal v LM ďalej ako do Osemfinále? 😀 Srandy už bolo dosť. Najnovšie prevedenie futbalu od Konami, PES 2017, sa snaží zase o niečo sťažiť pozíciu ešte stále úspešnejšej konkurencii od EA Sports. Lenže, robí Konami toho dosť? A stojí najnovší PES za vašu pozornosť? Ja si rozhodne myslím, že áno!

V prvom rade si zhnieme, čo najnovší ročník ponúka. Samozrejmosťou je offline zápas, MyClub režim, manažérsky režim či Became a Legend, kde preberiete roľu jedného konkrétneho hráča a vediete ho kariérou. V multiplayeri nájdete štandardnú ponuku v podobe zápasov 1 vs 1, 11 vs 11, či liga, kde sa cez 10 divízii musíte prebojovať do čo najvyššej. Čo sa týka módov, PES, bohužiaľ nevyšiel z radu. Síce ponuka je dostatočná, v tomto mu konkurencia zase utiekla pridaním singleplayer kampane. Ak chce Konami v tomto EA preskočiť, mali by sa viac posnažiť po kreatívnej stránke a priniesť aj niečo vlastné, nové a inovatívne, lebo preteky sa nedajú vyhrať tým, že súpera len dobehnem. Ináč je ponuka prakticky identická s Fifou a veľké rozdiely by ste nenašli.

To isté sa týka aj licencii, aj keď snahu o zlepšenie nemožno uprieť. Na GamesCome mi PR manažér PES v spoločnom rozhovore rozprával o tom, ako ťažko sa im z jednotlivými ligami vyjednáva. Viditeľný pokrok spravili napríklad v tom, že síce Anglické tímy majú svoje typické PES názvy (Man Red = Manchester United a pod.), ale mohli už použiť skutočné mená hráčov. A tak isto si od podpísania dlhoročného partnerstva s Barcelonu, Liverpoolom či Borussiou sľubujú veľa. Minimálne posilnenie svojej pozície tým, že sú schopný podpísať aj takých veľkých hráčov.

V čom však PES tradične vládne, je oficiálna podpora Ligy Majstrov, Európskej Ligy, Copa Libertadóres či Ázijská obdoba LM. Toto je už dlhodobo najväčším ťahákom v podaní PES, čo sa licencii týka. Lenže, LM nenahradí pre našinca tak atraktívne ligy ako Premier League, Bundesligu a Španielskú Primera Division.

A ešte jedny malé výčitky. Prečo má hra v soundtracku len 12 skladieb? Prečo? Niektoré skladby mi za ten čas čo som strávil pri hre už neskutočne začali liezť na nervy. A nie preto, že by boli zlé, ale preto, lebo som ich počul asi 3-krát za hodinu. A ešte jedna vec, ktorá ma neskutočne iritovala počas recenzovania. Prečo, keď chcem nafotiť v replay móde screenshoty, musím mať na obrazovke vľavo hore nápis „replay“?

A tu už začína tá časť, kedy PES 2017 začneme aj za niečo chváliť. Hru si na prvý pohľad prvý zápas zamilujete. Hrá sa s neuveriteľnou ľahkosťou, no zato s veľkou dávkou reálnosti a každú jednu chybičku, zle načasovanú prihrávku či podcenenú príležitosť trestá. Úprimne, do hrateľnosti som sa zamiloval ešte na GamesCome a odvtedy som sa na demo a recenzovanie hry tešil ako malé decko.

Ide o ten pocit z hry. Hrateľnosť nie je tak rýchla a ani to nehrá na ten funny cool pocit, ako FIFA. Pro Evolution ponúka skutočnú výzvu, čo sa týka tvorenia akcií. Zle namierená prihrávka či nebodaj slabo kopnutá znamená automatické zastavenie tvoriacej sa akcie, v tom horšom prípade rovno strate lopty a možnému protiútoku súpera do vašej nesformovanej obrany, čo zaváňa veľmi nebezpečnou kontrou. V podstate tak ku gólu potrebujete rýchly, smrtiaci protiútok alebo premyslenú spoluprácu celého tímu. Dám vám príklad zo svojej kariéry, ktorú som hral za Arsenal. V útoku som mal vysokého Girouda, no záloha bola viac založená na technike a rýchlosti, ako na sile. Takže viesť útok stredom zálohy bolo pre môj tím nemysliteľné, pretože by ich súperi obrancovia ľahko odstavili od lopty. Zato šikovnou prihrávkou na krídlo a odtiaľ následným prekrásnym centrom na hlavu Girouda mi góly padali jedna radosť. Niet pochýb, prečo sa stal kráľom strelcov. Tu vám dám jeden life hack. Ak vášho kráľa strelcov v súťaži o túto pozíciu niekto ohrozuje, prečo mu vo vzájomnom zápase nepomasírovať achylovku? 😀

V predchádzajúcom odseku som to už trocha načrtol, no veľkú rolu v hre zohráva aj vhodne zvolená taktika. Možnosti sú v hre naozaj rozmanité a každý si určite príde na to svoje. Ako viesť útok? Postupne, či nakopávanými loptami do behu? Tiki-taka taktika, či pasy na vzdialenosť viac ako 5 metrov? Držať formáciu, či dať hráčom flexibilitu? A mnoho ďalšieho si viete nastaviť. Mne sa osobne dobre hralo na dlhšie prihrávky a útoky som viedol po krídlach. Tam mali hráči slobodu pohybu, čo malo za dôsledok ich väčší počet nábehov do voľných priestorov. To zas viac možností kombinácie, lepšie pozície pre centrovanie, …

Čo podľa mňa dlhodobo patrí k najslabším článkom celej hry sú brankári a animácie hráčov, čo sa najviac ukazuje práve pri spomínaných brankárov. Častokrát podľa mňa zvolia zlý zákrok. Jasné, gólu či rodiacej sa šanci zabráni, no osobne by som použil iný zákrok. A to hovorím zo svojej 9 ročnej skúsenosti z reálneho života, kde som hrával ako brankár. Bohužiaľ, je to chyba práve malého počtu animácii zákrokov, aj keď v tomto smere PES 2017 naozaj zamakal a ponúka najlepších brankárov v sérii, aj keď stále majú čo dobiehať. To isté platí aj pri palete animácii pri hráčoch. Tie minimálne nie sú tak plynulé ako v konkurencii.

Celkovo sa mi ale na hrateľnosti páči to, že môžete celý zápas dominovať na lopte, môžete súpera prestrieľať, no akonáhle jednu loptu podceníte, hrozí vám smrtiaci protiútok, ktorý častokrát rozhodne o zápasoch vo váš neprospech. Presne tak, ak v skutočnom futbale. A tak to má byť. Hra vám na vyššej náročnosti ponúkne skutočnú výzvu, nie len po hernej, ale aj taktickej stránke.

Konami PR tohto ročníka postavilo na spolupráci s FC Barcelona, čo si iste všimnete už z boxartu. Zápasy na Nou Campe si tak užijete ako keby ste boli tam. Hymna, zvuky, „fanúšikovanie“ divákov je po zvukovej stránke na veľmi vysokej úrovni. Síce asi 4 rôzne animácie divákov rozoznáte prakticky identicky, povzbudzovaním či bučaním ale perfektne reagujú a dotvárajú tak hernú kulisu. A to nie len na Bercelonskom štadióne.

Po grafickej stránke hra vyzerá viac než dobre. Predsa len, Fox Engine odvádza dobrú robotu, aj keď je na mieste otázka, či by predsa len pri futbale nevedel z PS4 dostať viac. Tráva rastie do viacerých výšok, počasie od daždivej hmly, cez sneženie až po slnečné lúče v hre sú, takže všetko tak ako poznáte z minulých ročníkov.

Ak by som to mal zhrnúť, hra ponúka solídne vyzerajúci futbal s perfektnou hrateľnosťou po každej stránke. Pre tých, čo sa radi hrajú s taktikami hra ponúkne veľmi solídne uspokojenie a po zvukovej stránke vás plne vtiahne na štadión. Bohužiaľ, už tradične zamrzí absencia licencii, kde aspoň tento rok spravili krok vpred tým, že môžu používať reálne mená hráčov.

Recenzovaná verzia: PS4

Mám 18, pre web centrumher.eu píšem už viac ako 2 a pol roka! Som hrdým majiteľom PS4, jej meno je Jenny a ako by sa mnohí z vás mohli nazdávať - nie, nie som nolifer 😀 mám aj úžasnú priateľku, Saši 🙂