Pro Evolution Soccer 2018 – Recenzia

PES 2018 je skvelý ročník, ktorý zrážajú už tradičné chyby.

Séria Pro Evolution Soccer v roku 2015 spravila vážnu zmenu. Rok po konkurencii v podobe FIFI sa vybrala aj ona na vtedy nové platformy Playstation 4 a XBOX One. Aj keď to vtedy s ňou vyzeralo zle nedobre, v posledných rokoch séria postupovala dopredu míľovými krokmi až sa zdalo, že PES sa po dlhých rokoch vráti na trón virtuálneho futbalu. Avšak, FIFA zakaždým odpovedala. Zmenou engine na Frosbite, či v neposlednom rade aj zaradením príbehového módu „The Journey“. Avšak, ako na tieto novinky zareagovali vývojári z KONAMI? A načo sa v prípade PES 2018 môžeme tešiť, a načo nie?

Ťažko vôbec začať písať recenziu na hru, ktorá po obsahovej stránke v podstate neponúka oproti minulému roku nič naviac. Ak si chcete zahrať kariéru manažéra, vyskúšať si hru v poli v koži profesionála v Become a Legend, či si len tak zahrať proti kamarátovi na gauči, či online na nete, nič sa pre vás nemení. Bohužiaľ. Novinky ako možnosť si zahrať 3 vs. 3 sú len pre malú skupinu ľudí, ktorí to ocenia. Je to škoda, pretože hlavným dôvodom, ktorý zráža sériu PES na kolená, je fakt, že hra v posledných rokoch len dobieha vlak, ktorý zmeškala. Ak chcete v konkurenčnom boji vyhrať, nestačí vám len súpera dorovnať, ale aj ponúknuť niečo nové, alebo to staré vo vylepšenej podobe. Avšak, to sa nedeje a v tomto ohľade séria PES stále ťahá za kratší koniec.

Ďalším, prakticky neustálim problémom celej série sú licencie. Áno, na PC tento problém odstrániť viete. Komunita vytvorí balíčky so súpiskami, dresmi a máte po probléme. Avšak, na konzolách je to prakticky nemožné. Keď sa spýtate našinca, za ktorý klub by si rád zahral, s najväčšou pravdepodobnosťou vám povie klub z Anglickej, Španielskej či Nemeckej ligy. A hádajte, ktoré ligy v hre nájdete len v ich oklieštenej podobe. Zopár týmov nájdete v každej lige. Ale tie majú podpísanú exkluzívnu spoluprácu s KONAMI. Ostatné tými tak majú svoje typické, vymyslené názvy, ako napríklad Man Red čo je Manchster United a podobne. Aspoň že už posledné roky môžu používať aspoň reálne mená.

Avšak, poviete si, že to je minimum. Ale také El Clásico alá „PES version“, FC Barcelona vs. White Madrid, nemá s vymysleným názvom taký šmrnc. Čo je však pre sériu PES veľkým bonusom a je to aj jej veľkým ťahákom, je licencia na Ligu Majstrov a Európsku Ligu. A ich obdoby v Latinskej Amerike, či v Ázii. Je jasné, že toto je tromfom celej série. Inak, dopredu varujem fanúšikov Barcelony, že im môže zabehnúť už pri spustení hry, nakoľko na úvodnej obrazovke sa na vás bude okrem Messiho či Suareza spokojne dívať aj Neymar.

Ďalšia vec, ktorá hráčom pri hre hraní PES 2018 skôr či neskôr pôjde na nervy, je soundtrack. Ten je fajn a nájdete v ňom výber kvalitných skladieb. Avšak, presne ako pred rokom, má jednu veľkú nevýhodu. Má len 14 skladieb, čo si uvedomíte napríklad pri hraní kariéry, kedy niektoré skladby budete počuť aj 3 či 4-krát v priebehu polhodiny. A nech sa vám pesničky akokoľvek páčia, po čase sa vám zunujú a slabším povahám môžu začať aj liezť na nervy. Ešteže sa dajú vypnúť. Ak by som bol veľký optimista, povedal by som, že séria spravila krok v pred, nakoľko oproti minulému roku ponúkla o dve skladby v playliste naviac! Aj keď, pokrok z 12 na 14 sa asi za úspech brať nedá.

Čo však v dnešnej dobe internetu zamrzí, je dĺžka doby ktorú strávite len tým, že čakáte na súpera, ktorého vám hra pridelí vrámci matchmakingu. Chápem, že to nebude hneď, predsa len, nejakú dobu to trvá. Ale viac ako 2 minúty mi prídu strašne dlho. Keby som vedel, že to bude tak neskutočne dlhá doba, tak si zbehnem aj dať sprchu. V porovnaní s konkurenciou od EA je to nehorázne dlhá doba a KONAMI by malo na tom zapracovať. A nechce sa mi veriť, žeby to bolo tým, že hru v tom čase hralo tak málo ľudí. Tento problém som mal prakticky zakaždým a bolo jedno, aká denná doba akurát u nás bola.

Avšak, v čom zas PES 2018 naozaj zabral, je hrateľnosť. Hneď pri prvej hre som cítil, že je dačo iné oproti minulému roku. A nie v zlom. Hra má stále ten svojský štýl, viete, že hráte PES. No z roka na rok je to väčšia a väčšia zábava. PES 2018 totižto skvelo kombinuje zábavnú hrateľnosť a reálnosť futbalu, ktorý sa odohráva pred vami na monitore, či TV. Každý jeden zápas si užijete. A to aj vďaka tomu, že vývojári pochopili, že dôležitý je nie len samotný futbal, ale aj jeho prezentácia. V tomto sa tak kvalitatívne už môže rovnať FIFE, čo sa v posledných rokoch povedať nedalo. Je to banalita, ale aj tá vás vtiahne do zápasu a máte pocit, že sledujete priamy prenos v TV.

Bez pochýb sa tak jedná o najlepšiu PES hru, aká kedy vyšla. Akurát je škoda, že vývojári sa už celé roky nevedia zbaviť nešváru, ktorý sériu tlačí do úzadia popri FIFE – chýbajúce licencie.

Čo sa mi veľmi páči na gameplayi, ktorý hra ponúka je fakt, že je proste reálny. Všetko závisí totiž od toho, ako zvolíte taktiku či rozostavenie vašej zostavy. Kariéru som hral za Neapol a v úvode sezóny som sa trápil s tým, že hráči nerobili to, čo som od nich chcel. Mám totiž rád kombináciu v strede pola s tým, že v hodnom momente „vyšachujem“ obranu smrtiacou kolmicou či pasom za obranu. Lenže, hráči mi nenabiehali ani do voľných priestorov, ani sa neuvoľňovali po čiare. Po viac ako polhodine ladenia aj tých najmenších detailov v taktike vybehol môj tým na ihrisko a ja som neveril vlastným očiam. Zrazu to išlo samo od seba. Samozrejme, proti rôznym súperom s rôznym štýlom hry sa môjmu Neapolu darilo lepšie, či horšie. Avšak, hráči konečne robili to čo som chcel ja a nie to, čo chceli robiť oni.

V tomto je PES jednoducho skvelý. Štýl hry je sám o sebe už zábavný, do hra vám ponúka možnosti, ako ho vyšperkovať k vašej dokonalosti. A ak máte futbalové myslenie a viete s vaším týmom vykúzliť perfektnú akciu, verte mi, bude pastva pre oči si ju púšťať stále dookola. Jednoducho, ten pocit, keď sériou prihrávok na prvý dotyk spravíte z hráčov súpera len štatistov a Messi ľavačkou zakrúti loptu nechytatelne do vinkla. No proste nádhera, ktorá poteší každého milovníka futbalu.

Zmenou si prešli aj brankári, ktorí konečne pochytali od tvorcov hry aj zopár nových animácii. Samozrejme, ich počet by mohol byť ešte o niečo väčší, ale je fajn, že sa zapracovalo aj na tejto stránke hry, ktorá v posledných rokoch bola slabinou. Po novom tak majú na výber z viacerých zákrokov (animácii), čo pôsobí oveľa krajšie a prirodzenejšie. Podľa môjho názoru si tiež lepšie vyberajú miesto v bránkovisku. Proste pôsobia uhladenejším a reálnejším pocitom, ako tomu bolo v sérii doteraz.

Čo sa týka grafiky, tá je ešte o niečo krajšia, ako bola pred rokom a hráči vyzerajú ako skutočný. Samozrejme, tým z druhých líg sa až taká vernosť nevenovala, ale poviem vám, že som sám bol prekvapený, ako vierohodne vyzerali. Aj Slováci hrajúci v talianskej Serii B vyzerali ako ich reálne predlohy. Futbal od KONAMI sa tak nielen dobre hrá, ale dobre aj vyzerá. A skandovanie fanúšikov vás tak poriadne vtiahne do zápasu. Ostatne, tomuto som v sérii PES nikdy nemal výhrady a nemám ani pre ročníku 2018.

Každopádne, je to škoda, ako KONAMI nakladá zo svojim nevybrúseným diamantom. Hra, ktorá ponúka takmer perfektnú hrateľnosť si nezaslúži byť celé roky v tieni konkurencie, len kvôli tomu, že vývojári série nie sú schopní priniesť aj niečo vlastné, inovatívne, ale len stále dobiehajú konkurenciu v podobe FIFI od EA. Možno nastal čas, kedy už tak špičkovú hrateľnosť nechať trocha na pokoji a povenovať sa hre aj po obsahovej stránke.

Ak by som to mal zhrnúť, PES 2018 robí svoju futbalovú robotu špičkovo. Hrateľnosť je zábavná, no stále realistická a hra vám nedaruje žiadne pochybenie. Aj najmenšia strata lopty môže skončiť gólom vo vašej sieti. Ak zlyháte v obrane, vedzte, že sa dostanete do poriadnej šlamastiky. No ak vám futbal a taktika v ňom nie je cudzia, máte o zábavu postarané. Nie len pri tom, ako si taktiku upravíte do posledného detailu podľa vášho gusta, ale aj neskôr, pri hre, kde zaručene budete strieľať prekrásne góly. Bez pochýb sa tak jedná o najlepšiu PES hru, aká kedy vyšla. Akurát je škoda, že vývojári sa už celé roky nevedia zbaviť nešváru, ktorý sériu tlačí do úzadia popri FIFE – chýbajúce licencie.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂