Pro Evolution Soccer 2019 – Recenzia

Stále špičková hrateľnosť, no po obsahovej stránke PES 2019 jednoducho nestíha.

Priznám sa vám, na Pro Evolution Soccer 2019 som sa nesmierne tešil. Už od prvého oznámenia, že hra dostane nové licencované ligy. „No konečne, to trvalo,“ pomyslel som si. A potom to prišlo, ako blesk z čistého neba – PES po dlhých rokoch stráca svoju exkluzívnu zmluvu na Ligu Majstrov a Európsku Ligu. Oplatí sa teda vôbec siahať po tejto hre?

Pro Evolution Soccer 2019 je vo svojej podstate ochudobnený predchodca. Stratou licencii na najprestížnejšie klubové súťaže Európy, a v podstate aj sveta, hra stráca aj poslednú výhodu nad svojou konkurenciou v podobe FIFY od EA. Teda, pardon, tú poslednú si stále necháva – hrateľnosť.

Tou séria PES exceluje už dlhé roky a inak nie je tomu ani tentokrát. Už pri prvej hre si budete pripadať ako v starých známych vodách. Čo totižto vývojárom tejto futbalovej série vždy išlo, je vylepšovať hrateľnosť na rôznych miestach a pritom ju nikde inde nerozbiť. Jednou z noviniek v hrateľnosti je pridanie rozličných atribútov, ktoré hru tých najväčších legiend spravia ešte viac autentickú, jedinečnú.

A absolútne netuším, ako sa to vývojárom podarilo, no je tomu skutočne tak. Hráči ako Neymar, Messi či Countinho sú na ihrisku osobnosťami, svojimi ťahmi vedia prekvapiť a keď ich ovládate, skutočné máte pocit, že pod rukami máte niečo viac. Tak ako v realite, aj tu vedia svojou kľučkou, centrom či strelou rozhodnúť zápas.

Miernej úpravy sa dočkal aj systém streľby. Ten mi teraz príde lepší, presnejší, oveľa presnejšie reaguje na to, čo od neho chcem. A vďaka novým animáciám ponúka aj lepšiu variabilitu, takže sa na streľbu hráčov lepšie pozerá. A vďaka vylepšenému nasvieteniu hry sa na ňu celkovo lepšie pozerá. Príde mi ešte krajšia, ako kedykoľvek predtým. Akurát, keby ten blending animácii bol lepší. To je asi najväčšie mínus oproti konkurencii. Inak hra vyzerá nádherne, aspoň po vizuálnej stránke.

Hoci to bude znieť neuveriteľne, no Pro Evolution Soccer 2019 sa rozrástol o nové licencované ligy. Po novom tu tak nájdeme Dánsku, Portugalskú či plne exkluzívnu Ruskú ligu. A aj keď v Anglickej či Španielskej lige stále hráte za tímy s vymyslenými názvami, je to krok vpred. Po dlhých rokoch sa hráči dočkali a vraj Konami pracuje na ďalších licenciách. Žeby sme sa raz dočkali aj našej slovenskej ligy?

Čo však rapídne ťahá hru dole, je spomínaná absencia licencie na Ligu Majstrov a Európsku Ligu. To sa dosť podstatne podpísalo pod prepad predajov hry. A bohužiaľ, prepad predajov je cítiť aj v hre. Hoci sa Konami chváli rapídne prekopaným MyClub režimom, čo je im to platné, ak ho skoro nikto nehrá? Na Playstation 4 som sa pokúšal nájsť zápas online. Po 5 minútach som to vypol. A takto som to skúsil ešte dvakrát a zakaždým neúspešne. Tak som to skúsil v obyčajnom online zápase. Na mojej úrovni mi nenašlo nikoho, ak som dal zápas bez obmedzenia ranku, po 2 minútach mi našlo súpera. Pod minútu a pol som sa nikdy nedostal. Žeby tak málo hráčov? Na to, že je hra pár dni po vydaní, je to veľmi slabé.

A bohužiaľ, tu sa dostávame k problému, ktorý posledné roky ťahá celú túto série dole – nedostatok obsahu. Veď aj FIFA je skvelá po stránke hrateľnosti, síce nie až tak veľmi ako PES, no za posledné roky spravila veľké pokroky. A ak si má hráč za svojich 60 eur vybrať futbalovú hru, prečo by siahal po hre, ktorú hrá o osem krát (!!!) menej hráčov? Prečo by si mal vybrať hru, ktorá neponúka príbehový režim a ani zďaleka neponúka toľko licencii?

A v tom spočíva hlavný problém. Hráč dá svoje peniaze radšej na hru, kde dostane pomaly dvakrát toľko obsahu. Ak som PES posledné roky kritizoval za to, že FIFU len dobieha a nikdy neponúka nič navyše, tak bohužiaľ, PES tento rok paradoxne cúva dozadu. A nezachránia to ani licencie na ligy druhého sledu. Obávam sa, že Pro Evolution Soccer 2019 je začiatkom konca. Smutného konca, kedy nás postupne opustí parádna séria. Bohužiaľ, Konami si svoj poklad neváži a tak sa nemôžeme čudovať, že PES jednoducho nestíha. FIFA generuje oveľa väčšie peniaze a tie sú následne vrážané do hry, vďaka čomu sa EA opäť vrátia. Tomuto „budgetový“ projekt Pro Evolution Soccer 2019 jednoducho po obsahovej stránke nestíha. Aspoň že hrateľnosť je stále špičková.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂