Red Dead Redemption 2 – MEGARECENZIA

Red Dead Redemption 2 je najlepšia hra generácie, možno histórie herného priemyslu. 

Ľudia z Rockstar Games sú známi tím, že dokážu vytvoriť dlhé a zaujímavé príbehy, ktoré vás vtiahnu do sveta. Už príbeh Red Dead Redemption 1 bol nadčasový a John Marston je jednou z najobľúbenejších herných postáv. Čo ale Rockstar Games dokázali vytvoriť v Red Dead Redemption 2, v prequele k prvej hre, sa vymyká kontrole. Je to tak neskutočne prepracovaná hra, že v nej horko ťažko budeme hľadať nejaké výrazné negatíva, ktoré by dokázali zraziť nie len výsledné hodnotenie, ale vôbec ovplyvniť zážitok. Red Dead Redemption 2 vo mne zanechal jedinečné emócie a som rád, že som to dohral pred napísaním recenzie. Hra ma totiž naprieč šiestimi kapitolami neprestávala prekvapovať a dve kapitoly epilógu zážitok ešte znásobili.

Neviem koho Rockstar Games zamestnáva v oddelení autorov príbehu, ale tak skvele napísanú postavu, akou je Arthur Morgan, som v hrách ešte nevidel. V prvých traileroch sa mi zdalo, že to bude nevýrazný prostý hrdina, ktorý všade narobí bordel. Za zhruba 80 hodín mi ale prirástol k srdcu neskutočným spôsobom a nikdy predtým som nezažil postavu, ktorá by v hernom médiu pôsobila tak živo. Je to najlepší charakter v hrách vôbec, pretože je to charakter. Nie je to postava, ktorú pasívne sledujeme robiť určité veci. Za tie hodiny som sa s Arthurom tak stotožnil, že som robil veci, ktoré si myslím že by spravil Arthur. Hoci bol v úvodných hodinách hry vykreslený skôr ako drsný bandita, postupom času sa jeho osobnosť mení a vy s ním. V úvodných hodinách som robil to, čo by robil bandita – kradol a predával som kone, vymáhal som peniaze pre úžerníka, okrádal cestujúcich vo vlaku. Neskôr sa Arthur začal meniť a mne začalo záležať na tom, aby bol lepším človekom.

Arthur Morgan je tak skvelou postavou aj vďaka technickému pokroku a rozpočtu, ktorý si mohli v Rockstar Games dovoliť. Arthur sa s každou jednou postavou v hre môže rozprávať, s niektorými môže viesť aj menšie dôverné rozhovory. Arthur vie pekne kresliť a do denníka si zapisuje aj svoje myšlienky na všetky situácie v hre. Nosí so sebou fotoaparát, má veľkú úctu ku koňom a váži si dobrých ľudí. Pri dlhej jazde na koni si začne hmkať a spievať a nebojí sa ukázať, keď nevládze. Na druhej strane je to profesionálny pištoľník, vie sa mlátiť, vie ako prežiť v divočine, či ako da dostať z problémov. To všetko sú vrstvy, ktoré Arthurovi Morganovi ako postave pridávajú neuveriteľnú hĺbku. Všetky jeho vlastnosti spolu s vývojom jeho príbehu sú ingrediencie, vďaka ktorým Rockstar Games dokázali vytvoriť najkomplexnejšiu postavu vo videohrách vôbec.

Dutch Van der Linde a jeho gang je ale plný zaujímavých ľudí, s ktorými budete tráviť množstvo času. Takmer v každej príbehovej misii sa k vám niekto z nich pripojí a tak budete mať možnosť sa s nimi zoznámiť aj mimo kempu. Ak ste mali radi Johna Marstona, o nič nebudete ukrátení, pretože aj jeho osobnosť sa tu vyvíja, práve aj vďaka Arthurovi. Dostatok času strávite aj s Dutchom, mladým černochom Lennym, indiánom Charlesom alebo múdrym Hoseom, pričom každý z nich má unikátny náboj. Niektorých si obľúbite viac, iných menej, Rockstar ale aj v gangu zvládol nie len kvantitu postáv, ale aj kvalitu. Hoci musím vývojárov trochu podpichnúť, že viacnásobné presúvanie kempu gangu Van der Linde pôsobí po čase akoby im došli nápady, no predpokladám že to bolo čisto z praktického hľadiska. Mapa Red Dead Redemption 2 je totiž gigantická takže kemp je práve v oblasti, kde sa odohrá najviac misií.

Kemp gangu Van der Linde je samostatná kapitola. Arthur môže vďaka peniazom kemp upgradovať, dopĺňať si zásoby, pomôcť s dennými aktivitami (napríklad narúbať drevo) alebo si len tak posedieť pri ohni, či dať si obed. Kemp je živým miestom, kde sa socializujete s ostatnými, kde môžete vždy s každým prehodiť pár slov. Samozrejme tu nechýba možnosť vyspať sa, či možnosť rýchleho cestovania, aj keď veľmi obmedzená. Najúžasnejšie momenty sú tie, keď gang oslavuje a s Arthurom sa môžete do príbehov ostatných dostať ešte hlbšie. Či už sú to opité dialógy, alebo si s nimi len tak zaspievate pri gitare, sú to drobné momenty ktoré vás chytia za srdce.

Príbehové aj vedľajšie misie sú nabité akciou, ale aj bláznivými nápadmi. V Red Dead Redemption 2 si dostatočne zastrieľate, no po vzore GTA, sú tu misie, pri ktorých sa ukáže ľudská stránka postáv, alebo vás hra uvedie do niektorej z vedľajších aktivít. V misiách si tak zachytáte ryby, vykradnete vlak či banku, vydáte sa na lov medveďa alebo sa zúčastníte nóbl párty, pred ktorou sa treba ísť obliecť, aj oholiť. Každá z misií je neskutočne originálna a od začiatku do konca hry vás neprestanú prekvapovať. Taký masívny výjazd celého gangu na koňoch s parádnou hudbou, to stojí za to. Navyše, nie je to len o spáde a náplni misií, všetko vám okorenia perfektne dabované dialógy mužských, aj ženských postáv. Dialógy sú v RDR2 prakticky stále, nanešťastie bez češtiny, takže bez znalosti angličtiny si hru rozhodne neužijete naplno.

Objavovanie sveta Red Dead Redemption 2 je doslova zážitok. Masívna mapa je zložená z niekoľkých biómov a nezáleží kde budete a koľko ste odohrali, hra vás neprestane prekvapovať. Keď už si budete myslieť, že ste to najkrajšie videli, nová úžasná scenéria vám dá ďalšiu facku. Cesta, ktorá mi mala trvať na koni päť minút, sa natiahla na pätnásť, pretože som sa po prírode doslova vliekol. Užíval som si každý jeden pohľad, každú jedinečnú lokalitu a vždy som zazrel niečo, čo upútalo moju pozornosť. Mapa je doslova posiata miestami, ktoré ma pritiahli ako magnet, už len zo zvedavosti. Napríklad, pri ceste horským priesmykom som našiel chatku, v ktorej sa svietilo. Už z diaľky som videl, že v streche bola diera, tak som sa vydal ju obhliadnuť. Svojho koňa som pristavil k chatke a uviazal ho o strom. Keď som otvoril dvere, našiel som 3 mŕtve telá v strede miestnosti, s utrhnutými končatinami a roztrhaným torzom. V strede miestnosti bola pol metrová diera, ktorá ostala po páde meteoritu o veľkosti päste. Cez dieru v streche dopadal do miestnosti mesačný svit. Rockstar Games vytvorili nespočetné množstvo jedinečných miest, ktoré stojí za to navštíviť.

Ak by som mal vybrať dve najsilnejšie stránky Red Dead Redemption 2, bol by to Arthur Morgan a herný svet. Všade kde prídete, existuje nespočetné množstvo interakcií a herný svet na vás reaguje. Ako príklad uvediem drevorubačov, ktorí v lese sekajú stromy. Každý raz, čo tadiaľ prejdete to tam vyzerá inak, z lesa postupne ubúda a vždy tam zažijete niečo iné. Niekedy drevorubača privalí strom, inokedy majú problémy s vlkmi, či s dodávkami jedla. Do všetkého sa môžete zapojiť. S každým človekom v hre môžete viesť konverzáciu, každý má vlastný príbeh a množstvo jedinečných postáv bude rásť spolu s vami. Žobrák bez ruky, ktorému ste pred pár dňami dali dolár, si vás bude pamätať, žena, ktorej ste zastrelili manžela vás bude nenávidieť a ľudia budú reagovať na to, akú máte vo svete reputáciu. Vaše konanie totiž ovplyvňuje akýsi rank, hodnotenie toho či konáte dobro, alebo zlo.

Všetko vo svete má svoje dopady. Zbijete predavača pri lúpeži? Na druhý deň príde do práce s obväzmi. Ustrelíte niekomu v dedine nohu? Začne chodiť s protézou. Zabijete hľadaného kriminálnika? O pár dní bude mať pohreb na miestnom cintoríne. Red Dead Redemption 2 je plný takýchto drobných detailov, ktoré si všimnete len keď za zapozeráte na svet a vžijete sa doň. Práve vďaka takýmto detailom svet pôsobí neskutočne dôveryhodne a práve tu je vidieť najviac práce vývojárov z Rockstar Games. Tvorili veci, ktoré mnohí z nás nikdy neuvidia, okolo ktorých nikdy nepôjdeme. Ale oni ich vytvorili a sú tam, len pre istotu. A keď si ich všimnete, budete ohúrení. Hodiny a hodiny môžete hrať bez toho, aby ste splnili čo i len jednu misiu a Red Dead Redemption 2 vás aj napriek tomu zasype obsahom.

Detaily hry sú priam neuveriteľné. Úvodná sekvencia hry vám predvedie, aké je to v zasnežených horách, kde sa RDR2 doslova predvádza. Absolútne fantastická kombinácia deformácie snehu, efektov počasia a osvetlenia vo dne alebo v noci vám vyrazia dych už v úvode hry. Technologické míľniky tejto hry sú nepopierateľné. Hustota vegetácie, simulácia zvierat, efekty počasia, drobné detaily (napríklad tie konské gule), to všetko robia z RDR2 pohlcujúci zážitok. Špeciálne musím vyzdvihnúť animácie, tí blázni z Rockstar Games urobili animáciu snáď na všetko. Arthur skutočne vytiahne zbraň zo sedla koňa, skutočne si napichne na nôž kúsok mäsa a opečie na ohni, naleje si kávu do pohára pričom ju môžete voľne popíjať, každé zviera unikátne stiahne z kože, kožu zroluje a prehodí ju cez koňa. Každú jednu vec skutočne zoberie do rúk a vloží si ju do kapsy, zohne sa po klobúk na zemi a dá si ho na hlavu ba dokonca tu je herná mechanika na čistenie zbrane. Keď si chcete dať nový účes alebo bradu, musíte počkať až vám to fakt narastie, ak ste špinaví, treba sa ísť vykúpať a nakŕmiť treba aj koňa. Existuje tu nespočetné množstvo herných mechaník ktoré ešte viac prehlbujú zážitok.

Zábavné je napríklad chytanie zvierat, alebo ľudí do lasa. Parádne prepracovaný je aj poker, domino či ďalšie minihry, ktorými si môžete vyplniť voľný čas. Pri cestovaní po svete, alebo v misiách si kedykoľvek môžete zapnúť filmovú kameru a sledovať celú hru akoby v prestrihovej scéne. Arthura samozrejme môžete obliekať do stoviek variácií, kupovať si kone, okrádať ľudí, alebo pomáhať náhodným okoloidúcim. Alebo môžete skúsiť hrať z pohľadu prvej osoby. Hra vám skutočne dáva obrovskú voľnosť v tom, čo a kedy budete robiť.

Obmedzené je len rýchle cestovanie po mape. Ak sa vám nechce cválať na koni, môžete si kúpiť lístok na vlak, alebo využiť služby cestovného koča. Ešte aj pri tom sa prehrá animácia, ako Arthur cestuje krajinou. Tieto všetky nepovinné akcie majú ale za následok, že hra má pomalé tempo. Raz za čas proste musíte zastaviť a vyčistiť si zbraň (alebo si ju nechať vyčistiť v obchode), musíte jesť a piť. Množstvo misií má pomalý, ale realistický spád. Čítal som mnoho názorov, že hra je v niektorých úsekoch až moc pomalá, no v skutočnosti je len realistická. A treba si zvyknúť, že Arthur nebehá ako nadpozemský akrobat ale ako 36 ročný človek.

V Red Dead Redemption 2 sa vracia systém Dead Eye, ktorý spomalí čas a dovolí vám označiť si ciele. Okrem toho pribudla nová mechanika, Eagle Eye, možnosť stopovať zvieratá a iné ciele. Zbrane sa dajú mierne upraviť a využívať môžete niekoľko druhov nábojov. Arthur pri sebe môže nosiť až dve veľké zbrane a dva revolvery, máte možnosť sa tak vybaviť vhodne pre každú situáciu. Strieľanie v RDR2 je minimálne tak zábavné ako v jednotke, pričom na niektorých treba ručne natiahnuť kohútik po každom výstrele. Osobne, každú prestrelku som si neskutočne užíval, už len kvôli skvelej hudbe, alebo zvukovým efektom svištiacich guliek.

Hudba, to je veru ďalšia kapitola. Hra originálny soundtrack dávkuje extrémne opatrne a to hlavne kvôli tomu, aby ste na určité momenty nikdy nezabudli. Za celých 80-90 hodín vás čaká možno len 5 naspievaných songov a vďaka tomu si ich budete nesmierne vážiť. Samozrejme, počas misií vám budú hrať tóny divokého západu, či už v akcii, naháňačke alebo pri potulkách na koni. Sountrack je výborný, absolútne sedí na každú príležitosť a totálne podčiarkuje každý dôležitý moment. Soundtrack v Red Dead Redemption 2 priam umocňuje zážitok, hlavne z emotívnych momentov. Jop, musím sa priznať že som plakal, hudba tomu prispela veľkou mierou.

Prejsť toto majstrovské dielo mi trvalo celkom dlho, pretože som čas zabíjal nasávaním atmosféry. Ak do Red Dead Redemption 2 investujete čas, hra vás pohltí neskutočným spôsobom, tak ako to dokáže len málo hier. Arthur Morgan? Nikdy som nezažil takú reálnu a živú postavu vo videohre. Z objektívneho hľadiska, ide o najdokonalejší celok umeleckej tvorby, hudby, atmosféry, technického spracovania a scenára, aký som kedy videl vo videohre. Pre mňa je to bez rozmýšľania desiatková hra. Niekto môže tvrdiť, že tá a tá hra bola lepšia, ale Rockstar Games stanovili novú latku, nový štandard nie len v open world hrách. Rockstar stanovili nový štandard v spracovaní postáv, v autenticite, štandard v technickom spracovaní a v detailoch. Žiadna hra tejto generácie ešte nebola spracovaná tak dokonale, ako Red Dead Redemption 2. 

Red Dead Redemption 2 vyšlo na PS4 a Xbox One, hru si môžete objednať na XGames.sk.

Sledujte ma:

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2010, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
Sledujte ma:
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Napíš komentár

Musíš byť prihlásený pre napísanie komentára.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
How to whitelist website on AdBlocker?

How to whitelist website on AdBlocker?

  1. 1 Click on the AdBlock Plus icon on the top right corner of your browser
  2. 2 Click on "Enabled on this site" from the AdBlock Plus option
  3. 3 Refresh the page and start browsing the site