Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered – Recenzia

Red Faction Guerilla dostáva update textúr vo vysokom rozlíšení, alebo pridali vývojári viac obsahu? Dozviete sa v recenzii

Na remaster pôvodnej hry Red Faction Guerilla som sa tak trochu tešil, ja som totiž originál pred deviatimi rokmi hral. A remastrovaná verzia vychádza skoro na chlp v rovnakom období, THQ totiž Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered vydáva už zajtra, 3.7.2018, pričom pôvodná hra bola vydaná 2.6.2009. Dneska už ťažko uveriť, že tak stará hra priniesla procedurálnu deštrukciu, ktorú ani dnes mnohé hry nezvládajú a všetko je „fejkové.“ Dokonca ani Battlefield nemá tú pravú deštrukciu, akú nám ukazuje len Red Faction Guerilla. Remaster som si teda zahral s chuťou aj keď, zmien som čakal viac.

Ak ste pôvodnú hru nehrali, v skratke sa vžijete do kože Aleca Masona, ktorý prišiel na Mars pracovať ako inžinier baník. Spoločnosť EDF ovláda v podstate celý obývaný priestor Marsu, utláča ľudí, tyranizuje a nárokuje si na každý meter teraformovaného prostredia. Za zhruba prvé dve minúty sa chtiac či nechtiac stanete členom odboja Red Faction a začínate čistky proti EDF. Aj keď realita je taká, že nie členom, ale jediným čo aktívne bojuje. Nejaké tie príbehové udalosti, urýchlený dej a absencia nejakých zaujímavých zvratov je to, čo by Red Faction dnes neakceptoval nikto, ale dajme tomu, pred desiatimi rokmi neboli na storytelling také nároky. Ak by som mal hru hodnotiť dnes aj z tohto hľadiska, Red Faction Guerilla je prototypom toho, ako sa hra nemá robiť a čoho sa vyvarovať.

Celý príbeh je totiž naviazaný len na oslobodzovaní šiestich oblastí Marsu identickým spôsobom. V každej oblasti je nutné zničiť množstvo budov EDF, vďaka čomu odomknete príbehové misie, po ktorých splnení sa dostanete do ďalšej zóny a potom znovu a znovu a znovu. Misie môžete plniť v rôznom poradí a v ponuke je aj množstvo vedľajších misií typu ničenie, eskort, výzva na čas a ďalšie, ktorých splnením si budete odomykať nové vybavenie. Jasné, hra sa dá prejsť aj so základnými zbraňami, ale vývojári ponúkli už vtedy širokú škálu zbraní a nástrojov ničenia, ktoré vás budú proste baviť.

Najväčším lákadlom hry je procedurálna deštrukcia – tá pravá deštrukcia budov. Ak máte v sebe ducha ničiteľa, táto hra by mala byť pre vás povinnosťou. Budovy môžete podložiť desiatkou výbušnín, naraz ich odpáliť a potom sledovať ako sa aj tie najvyššie budovy efektne rútia k zemi. Nanitovou puškou môžete steny doslova „rozožrať“ a k dispozícii budú aj lasery, raketomety a ďalšie vecičky. Avšak dostatok zábavy si užijete aj so starým dobrým kladivom, cestu k nepriateľom si proste môžete prebúrať cez stenu. Kdekoľvek chcete, steny, podlahy, stropy, konštrukcie sa ničia 100% procedurálne a je to proste paráda. Práve v tomto Red Faction Guerilla na míle predbehla dobu. Aj keď – ešte stále sa občas stane, že nejaké to poschodie zostane stáť na jednom pilieri, či na rebríku, chybičky sa stávajú, ale v podstate vždy môžete sledovať realistické padanie budov.

V Remasteri je búranie stien úplne identické, ako v pôvodnej hre, autori vôbec nenavýšili počet virtuálnych blokov alebo častíc, ktoré sa dajú rozbiť. V tomto ohľade ani nemám čo vyčítať, však deštrukcia bola parádna už v origináli. Dokonca som si ale nevšimol ani vylepšenie častíc, tu by som práve čakal, že vývojári vymenia staré assety za nové, namiesto toho len zvýšili rozlíšenie na všetkých efektoch.

Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered v zásade vyzerá takmer rovnako, ako originál z roku 2009, respektíve aktualizovaná Steam verzia, ktorá vyšla v roku 2014. Zmeny si ale môžete všimnúť najmä na vozidlách, tie v origináli boli doslova hnusné a teraz vyzerajú vozidla aspoň ako tak k svetu. Rozlíšenie vývojári zdvihli prakticky na všetkých textúrach, hra tak nevyzerá hnusne ani na 4K rozlíšení. Vylepšené boli tiene a efekt globálnej iluminácie, všetky interiéry a objekty v nich vyzerajú o dve triedy lepšie. Zatiaľ čo textúry skutočne dostali viditeľný update, všimol som si že na vykresľovanie do diaľky sa vývojári úplne vykašľali. Pri otáčaní kamery si tak môžete všimnúť, že hory v pozadí sa vykresľujú v závislosti od vzdialenosti kamery. Všetko ostatné bolo zakryté nejakou hmlou, alebo pieskovou búrkou, alebo nejakým oparom – čo je tiež dôvod, že mapa pôsobí väčšia, ako v skutočnosti je. Však bodaj by nie, keď najďalej vďaka hmle vidieť na sto metrov.

Po hrateľnej stránke je to znova identické, bez zmien. Masonovi ostali zase len štyri sloty na zbrane, hoci zbraní v hre je dvadsiatka, nábojov je stále málo, autá sa ovládajú katastrofálne lebo aj na najmenšom kopčeku auto „nabúra.“ Tu sa musím pozastaviť. Nikoho v THQ nenapadlo, že keby že opravia toto búranie predkom do dún, jazdenie by bola oveľa väčšia zábava? Ono na Marse je trochu nižšia gravitácia a autá tam parádne skáču, keď sa vám podarí nabehnúť na dunu. Ale často ten nábeh na dunu zabrzdí nabúranie, akoby do malej neviditeľnej steny. Škoda.

Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered je teda len akýmsi updatom staršej hry, respektíve balíkom textúr vo vysokom rozlíšení. Hrateľne je to bez zmeny a vývojári ani neuvažovali nad opravením nejakých fíčur, respektíve pridaním nového obsahu. Veď už sa mohli pohrať aspoň s rozšírením inventára, alebo s ovládaním. V zásade ide ale o zábavnú hru, u ktorej prevláda deštrukcia nevídaných rozmerov, na konzolách aj v parádnych 60fps. A bonusom je, že ak máte originálnu hru v Steam verzii, nový remaster dostanete zadarmo, takže sa skutočne niet na čo sťažovať. Veľkým bonusom je znovu oživený multiplayer aj čeština.

Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered nájdete na Steame aj na konzolách, vychádza v češtine.

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2010, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom