Shadow of the Colossus – Recenzia PS4 verzie

Urobte si druhé Vianoce a doprajte si jednu z kultových klasík, Shadow of the Colossus v modernom kabáte.

Od vydania PlayStation 4 sme sa dočkali už niekoľkých skvelých remasterov a kompletných remakov na túto konzolu. Mladší hráči, ktorí napríklad nikdy nehrali na PS1 či PS2 si tak môžu vychutnať staré dobré časy výborných herných titulov, na ktoré nikdy nezabudneme. Ja som tiež množstvo starých PSkových titulov nehral no zatiaľ mi neušiel ani jeden remake, či už ide o perfektného Ratcheta a Clanka alebo Crasha Bandicoota, všetko sú to parádne hry aj dnes.

Štúdio Bluepoint Games pre SONY vyrába takéto remastery už niekoľko rokov a ich najnovším počinom je Shadow of the Colossus, jedna z najlepšie hodnotených a najuznávanejších hier v hernom priemysle vôbec. Som neskutočne rád, že som si mohol Colossus vychutnať v novom grafickom kabáte pri zachovaní všetkých pôvodných herných mechaník. Až mi z toho niekedy behal po chrbte mráz.

Nejde tak celkom o remaster ale o kompletný remake staručučkej hry z PlayStation 2. Nový Shadow of the Colossus je tvorený komplet od základov na novom engine pri použití komplet nových assetov. Pri tvorbe bola použitá pôvodná geometria všetkých objektov a herného sveta, vďaka ktorej grafici dokázali verne okopírovať všetko z originálu. Duch hry navyše ostal zachovaný a Shadow of the Colossus je stále tak očarujúci, ako kedysi pred rokmi. Aj keď dnes som už taký rozmaznaný, že mi na hre vadilo hneď niekoľko vecí.

Pre tých, ktorí Shadow of the Colossus nikdy nehrali vysvetlím s skratke príbeh. Chlapec menom Wander vstúpi do zakázanej krajiny, aby zachránil svoju milovanú Mono. Do krajiny vstúpil so starovekým mocným mečom a vďaka nemu uzavrie dohodu s tajomnou bytosťou Dormin. Dormin dokáže oživiť Mono v prípade, že sa Wanderovi podarí zabiť 16 gigantických bytostí – kolosov. Náplňou hry je tak cesta na chrbte koňa do jednotlivých kútov masívnej krajiny, kde sa stretnete s obrami.

Krajina je skutočne obrovská, rozdelená obrovským kaňonom, trávnatými pláňami aj obrovskými púšťami. Už cesta na koni je fantastickým zážitkom, kamera sa dynamicky umiestňuje vždy tak, aby ste mali najlepší výhľad. Pozdvihnutím meča sa viete nasmerovať správnym smerom, no neskutočne mi vadilo, keď som so zdvihnutým mečom nevedel ovládať kameru a koňa separátne. Problémy s kamerou na koni som mával častejšie ako je zdravé, no asi chceli byť skutočne verní originálu, aj čo sa nejakých tých dizajnérskych prešľapov týka.

Pri stretnutí s kolosmi sa takmer nič nezmenilo, privíta vás krátka prestrihová scéna s príchodom obra na scénu a následne už je na vás, ako si s ním poradíte. Ide tak trochu o puzzle hru, pretože hra vám ku každému stvoreniu poskytne len drobnú nápovedu, hráč musí prísť sám na taktiku, s akou stvorenie dostať k zemi. A toto sa mi na Shadow of the Colossus neskutočne páčilo. Srsťou pokryté miesta na obroch sú tie, na ktoré môžete šplhať a vždy sa tak jednoznačne viete dostať k slabinám. V neskorších fázach hry budete musieť popremýšľať, ako sa na giganta dostať, alebo ako mu zhodiť brnenie. Niektorí sa pohybujú len pod vodou, niektorí len vo vzduchu a iní zase lezú v piesočných dunách.

Remake sa odzrkadlil na vizuáli príšer aj na hlavnom hrdinovi a samozrejme na krajinke. Všetko vyzerá fantasticky aj napriek tomu, že ide v podstate o minimalistickú hru. Herných mechaník je veľmi málo a krajina je extrémne pustá. Aj tak má však svoje čaro, k čomu prispieva fantastická hudba. Ostaňte chvíľu stáť v centrálnom chráme a váš kôň sa sám od seba začne preháňať po trávnatých pláňach. Ak vám do toho zahrá tá jedinečná, a znova len minimalistická hudba, je to paráda. Autori chceli hre zachovať ten jedinečný vizuál a to sa im aj podarilo, stále mám pocit, že hrám veľmi starú hru, no čas od času si všimnem moderné grafické efekty, ako vietor, plachtenie textilu a srsti, stopy v piesku a parádne svetelné lúče slnka. Lesy tu vyzerajú fantasticky a polia sú pokryté hustou trávou. Dokonca aj pri množstve textúr a modelov som si povedal, že to vyzerá skutočne dobre. O hudbe netreba ani rozprávať, ide o jeden z najlepších soundtrackov v hrách vôbec. Úplne sa pri tom zrelaxujete.

Pri hraní Shadow of the Colossus ma okrem kamery štvala len moja vlastná nešikovnosť, kedy som sa s hlavnou postavou nesprávne zachytil hrany, alebo vyskočil v nesprávnom momente. Obor ma vtedy odhodil tak nešťastne, že som padol bez možnosti záchrany a musel som liezť nahor znova. Frustráciou by som to však nenazval. Aj keď počítadlo v hre nameralo okolo šiestich hodín čistej hry, verím že som v nej strávil oveľa viac. Majitelia PlayStation 4 Pro sa môžu tešiť na dva herné módy – cinematic mód udrží 4K HDR rozlíšenie a 30fps, výkonný mód sa sústreďuje na plynulých 60fps. Mimochodom v hre nájdete aj obrázky z vývoja, artworky aj porovnávacie obrázky remaku s pôvodnou hrou. Novinku si môžete aj nafotiť, nechýba komplexný fotomód s hromadou nastavení.

Shadow of the Colossus je jednou z hier, ktoré by vám v žiadnom prípade nemali ujsť a to platí pre obe skupiny. Pre tých, ktorí hrali pôvodnú hru na starých konzolách ale aj pre tých, ktorí sa k tomuto dielu dostanú prvý krát. V oboch prípadoch ide o nenahraditeľný zážitok, pocity nostalgie ale aj výzvy. Shadow of the Colossus je jedinečná hra, taká ktorá vznikne raz za dvadsať rokov a som rád, že som ju mohol absolvovať v novom grafickom kabáte.

Shadow of the Colossus si môžete objednať na PlayStation Store.

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2009, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
PODPOR MOJU TVORBU