Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3 - Recenzia

Množstvo technických problémov, bugy, dlhé loadingy, ale na druhej strane aj výborná hrateľnosť.

Sniper: Ghost Warrior 3 nás, ako už býva zvykom, prenesie do kože nového hrdinu. Tento krát to je kapitán Jonathan North, ktorý bol vyslaný do Gruzínska, aby upokojil miestnu situáciu so separatistami. Tí miestnych obyvateľov tyranizujú a väznia, pričom inteligencia zistila tajný zdroj sponzorovania týchto militantov. Úlohou Snipera je odstrániť kľúčové osoby konfliktu, spolupracovať s miestnou vládnou rozviedkou a zároveň ísť po stope jedného konkrétneho cieľa. Po stope svojho strateného brata Roberta, ktorého v úvodných scénach hry unesú teroristi. Úvod je pritom len štandardným nástrelom motívu Johna, avšak ešte počas hry sa naskytne pohľad do minulosti, kedy boli bratia ešte len deti. Myslím, že príjemná vsuvka a vývojári tým chceli zahrať na city.

A skoro by sa im to bolo aj podarilo, keby bol v hre na city aj nejaký priestor. John na správy o svojom stratenom bratovi reaguje skôr profesionálne a chladne a tak isto pôsobia aj všetky ostatné postavy. Dokonca tu je istá Lýdia zo špeciálnych jednotiek, s ktorou mal kedysi John romantický vzťah, tu sú skôr dialógy vtipnejšie. CI Games však mali množstvo príležitostí rozvinúť vzťahy medzi postavami, no nestalo sa tak. Záver hry a vyvrcholenie som mal doslova v paži – teda žiadna s postáv mi neprirástla k srdcu. S Lýdiou si užijete aj niekoľko renderovaných scén, kľúčových postáv v príbehu by sme ale narátali na jednej ruke.

Čo je škoda, vzťah si nevybudujete ani k hernému svetu. Ten je vôbec po prvý krát v sérii skutočne otvorený a môžete voľne jazdiť sem a tam. Tri mapy Gruzínska, medzi ktorými budete cestovať, sú ale doslova mŕtve. Za celú kampaň sa v príbehových misiách skoro nedostanete do civilných miest, všetky stanovištia a zaujímavé body sú obsadené separatistami, alebo proste prázdne. V dedinách je potom pár domácich, ale tí sa chovajú ako duchovia a na hráča vôbec nereagujú. Nehovoriac o cestách, po ktorých nejazdia žiadne autá a v lesoch žije jediný typ zveri. Svet je proste mŕtvy, vytvorený čisto na ostreľovanie nepriateľov.

Dokonca mám pocit, že vývojári Sniper: Ghost Warrior 3 museli vystrihnúť nejaký singleplayerový obsah, aby hru vydali včas. Na prezentáciách na GamesCome som totiž hral dve misie, z oboch som vo finálnej hre nevidel ani jednu. Napríklad misia, kedy som mal s pomocou domácich pripraviť osadu na príchod separatistov. Takticky rozmiestniť výbušniny, nájsť si hniezdo pre ostreľovanie a dávať bacha na útok. Alebo misia za hustého dažďa.

Je síce pravda, že sa poveternostné podmienky vo finálnej hre menia, ale to len mierne. Len jedna príbehová misia sa odohráva počas sneženia a len jedna počas dažďa. Ani jedno, ani druhé dramaticky nezhoršia viditeľnosť ako by som privítal, a vietor vychýli guľku tiež len nepatrne. Ja viem, som čudák ak chcem aby hra bola náročnejšia, ale bolo by predsa napínavejšie ostreľovať za extrémnych podmienok. Ideálne to robí taký Metal Gear Solid V, kde piesočná búrka, alebo silný dážď totálne zamiešajú karty. Okrem počasia sa v Gruzínsku mení denná doba, ktorú môžete preskočiť spánkom.

Pri otvorenom svete Sniper: Ghost Warrior 3 ešte chvíľu ostaňme. Rozhodnutie urobiť open-world hru hodnotím jednoznačne pozitívne, hra teda už nie je tak lineárna. Máme teraz oveľa viac možností, ako vyriešiť misie, či akým aktivitám sa bude venovať. Mapy sú posiate desiatkami vedľajších úloh, či už oslobodenie rukojemníkov, prekážkové dráhy pre dron, šplhanie na vežu, alebo chránené ciele na vysokých postoch. Na rýchly presun potom môžete využiť body rýchleho cestovania, alebo buginu. Ale dve pesničky v rádiu, to ako fakt?

Čo fakt hre treba uznať, je fakt vymakaný gameplay a sloboda. Vďaka otvoreným mapám je len na vás, ako budete postupovať v misiách. Urobíte si prieskum základne, vyštveráte sa na nejaké dobré ostreľovacie miesto a postupne si nepriateľov sundáte jedného za druhým pekne z diaľky? Alebo nájdete vstup cez kanalizáciu, použijete krátke zbrane s tlmičom a mŕtvoly schováte do kontajnerov? Či to poberiete pohlavne a narobíte rošambo brokovnicami a samopalmi bez ostychu? Je to len na vás, ja sám som fanúšik stealth žánra, takže tu som bol ako doma.

Pozitívom tiež je, že hra nezobrazuje objektívy na mape, len oblasť misie. Už vy sami musíte prísť na to, kde sa objektív skrýva a to poctivým pozorovaním. Každou svojou akciou zbierate body do troch stromov schopností. Skilly do skupiny Ostreľovača získate samozrejme zabíjaním s puškami, bonusom za vzdialenosť či headshoty. Strom schopností Duch sa sústreďuje na označovanie nepriateľov, hackovanie systémov a sledovanie stôp. Poslednú sadu schopností Bojovníka si budete odomykať zabíjaním všetkými ostatnými zbraňami.

Prácu v teréne vám obohatí niekoľko parádnych hračiek Snipera. V prvom rade to je neoceniteľný dron, s ktorým môžete voľne lietať nad nepriateľmi, označovať ich, hackovať elektroniku či kamery. Potom tu je kladkový luk s niekoľkými druhmi šípov a tiež rôzne druhy streliva do ostreľovačiek. K vybaveniu môžeme zarátať aj opravné sady na opravu opotrebovaných tlmičov, alebo rôzne druhy predmetov na hodenie. K výbave skutočne nemám čo dodať a sám som si našiel medzi zbraňami svojich favoritov. Možno že trochu chýba štandardný ďalekohľad, nahrádza ho optika pušky.

Úprava postavy Sniper: Ghost Warrior 3 prebieha v úkryte, na každej z troch máp je jeden. Tu si viete doplniť viac ako 20 druhov rôznej munície, lekárničky, nastaviť optiku, kamufláž na zbraň, zásobníky a ďalšie upgrady. Spotrebné predmety ako sú náboje a lekárničky môžete vyrábať z nájdených súčiastok, alebo si ich rovno zakúpiť. Ani na vysokej obtiažnosti nebudete trpieť nedostatkom niečoho, stačí si pred každou misiou urobiť poctivú prípravu zásob. A tento úkryt som navštevoval vždy dobrovoľne, pretože hrať sa s úpravami vybavenia ma bavilo, je tam toho fakt dosť. Dokonca aj dron má množstvo vylepšení.

Pocit zo streľby je výborný, ostreľovanie ma neskutočne bavilo. Znova treba dávať pozor na gravitáciu, smer a intenzitu vetra, únavu postavy, pričom redukovať tieto vplyvy viete nastavením optiky pred každým výstrelom. Pri zmene počasia treba rovnako prispôsobiť aj nastavenia optiky. Trochu ma štvalo, že si hra nastavenie optiky nevedela zapamätať, hoci som sa len postavil z miesta. Ale tie výstrely, nemá to chybu. Pri skvelom načasovaní výstrelov na hliadky viete celú základňu vyčistiť bez toho, aby o tom vôbec niekto vedel.

Zážitok azda ruinuje len slabá AI. Nepriatelia v Sniper: Ghost Warrior 3 majú presne dva stavy správania. Občas sa stalo, že som si zabudol doštelovať optiku a minul som. Ak vás odhalia a ste fakt ďaleko, proste sa skryjú a pár minút trvá, než sa vrátia k hliadkam (to vás núti zmeniť pozíciu a pokračovať v ostreľovaní). Druhý stav sa aktivuje v prípade, že vás priamo vidia a ste blízko, v tom prípade pôjdu priamo po vás na miesto, kde vás videli naposledy. Pre istotu všetci naraz. To už fakt stačí hodiť granát alebo vytiahnuť brokovnicu. Ah, skoro by som zabudol, že na vaše ostreľovacie hniezdo zoslať mínometnú paľbu. V drvivej väčšine nepriatelia na seba nevidia, takže väčšinou si ich môžete dávať pekne jedného po druhom. Hovoril som už, že pri spomalenom zábere na guľku je tu až JEDNA! animácia zásahu? Sa mi nečudujte, že som si to po dvoch hodinách hrania vypol. A tiež majú separatisti len tri rôzne hlášky vo vysielačke, ani viac, ani menej.

Zo Sniper: Ghost Warrior 3 bol odstrihnutý aj multiplayer. Ten príde na rad až potom, čo sa vývojárom podarí vyriešiť rôzne iné technické problémy. Konzolové verzie trpia na extrémne dlhý čas načítavania pri spustení hry, alebo pri cestovaní medzi oblasťami. Čas loadingu je neuveriteľných 5 minút. S PC verziou to nie je až také zlé, hra sa načítava „len“ dve a pol minúty. Vývojári to ospravedlnili tým, že rýchle cestovanie po mape je potom bez čakania a majú pravdu, trvá len 4-5 sekúnd. Medzi menej významné technické nedokonalosti by som zaradil aj zvuk, občas vypadne úplne, občas znie ako z plechovky.

Je však neuveriteľné, čo prešlo cez kontrolu kvality v CI Games. Sniper: Ghost Warrior 3 mala byť hra o ostreľovaní nepriateľov. Mapa hry je tak členitá, hornatá a rozsekaná, že bežná vzdialenosť na ostreľovanie je niekde okolo 100-300 metrov. Je tu výnimočne jedna misia, kde si vystrelíte až na 500 metrov. Kde je problém? Hra nedokáže vykresliť nepriateľov na vyššiu vzdialenosť, na akú bola pripravená misia. Napríklad máte misiu, kde sú nepriatelia ďaleko 250 metrov od vášho hniezda. Ak sa od tohto miesta vzdialite na 270 metrov, nepriatelia kompletne zmiznú z objektívu, z pamäte hry! Aby ste si ich znova „spawli“ musíte sa priblížiť a vypustiť napríklad drona, nepriatelia sa potom znova spawnú do pôvodnej pozície. WTF? Aj keby som chcel dať zásah na 600 metrov tak nemôžem, nie preto, že mi v tom bráni kopec, ale preto že hra vám nenačíta objekty do pamäte.

Grafika je na druhej strane celkom v pohode. CryEngine vytvára dobrú atmosféru vo dne aj v noci a je celkom dobre optimalizovaný, až na tie loadingy. Ku grafike nemám výhrady, práve že scenérie mi prišli nádherné, azda len xichty postáv sú fakt čudné. Na druhej strane, interiéry sú fakt premakané, aspoň v úvodoch hry som si to uvedomoval viac, ako v závere. A nestratíte sa ani v ovládaní, jedno kruhové menu slúži na výber vybavenia, to druhé zase na výber typu nábojov. Celkovo GUI v menu hry je pekne vyladené.

Sniper: Ghost Warrior 3 doplatil na problémy s vývojom, ktoré donútili CI Games hru vydať bez poriadneho ladenia. Už to, že museli odstrihnúť multiplayer svedčí o niečom. Samotný gameplay je fakt výborný, neskutočne som sa bavil pri každej stealth akcii, pri každom ostreľovaní nič netušiacich vojakov. Ale najmä technické problémy môžu za množstvo negatívnych momentov, ktoré vás budú sprevádzať hrou. Ale nie je správne hru odsúdiť len kvôli bugom lebo nevieme, ako to vyzeralo v CI Games počas vývoja.

Sniper: Ghost Warrior 3

Príbeh - 6/10

Technické spracovanie - 6/10