UFC 3 – Recenzia PS4 verzie

EA robí s UFC sériou dobrú prácu. No ako sa posunulo ďalej UFC 3?

Tak a je to tu. Dlhé týždne a mesiace tvrdej driny v klietke, či to nespočetné množstvo promo akcii ktoré som musel absolvovať smerujú k jedinému bodu. K tomuto zápasu. Jackson vs. Woodley. Diváci šalejú, hudba graduje a na scénu prichádzajú obaja aktéri dnešného finálového zápasu, ktorý rozhodne o tom, kde z klietky odkráča ako porazený a kto ako nesmrteľný víťaz z vytúženým opaskom. Rozhodca začal prvé kolo a zápasníci sa prvými údermi oťukávajú. Woodley skúša kick na hlavu, no Jackson úspešne bloku a prakticky okamžite sa spúšťa smršť jeho povestných úderov, ktoré budia rešpekt v celej UFC organizácii. Woodley je značne otrasený, Jackson sa po ňom vrhá a padajú na zem. Jackson si na svojho súpera sadá a spúšťa dávku priamych úderov na tvár, ktoré zastavuje až rozhodca a zápas ukončuje. Po necelej minúte sa zápas končí na TKO. a v tábore Jacksona prepukla poriadna radosť! Aj takéto chvíle vám vie priniesť nový kariérny režim v UFC 3. No aká je hra ako celok?

Pôvodné UFC vyšlo ešte v roku 2014 a dnes, v roku 2018 tu máme už tretí diel tejto série, v ktorom si na svoje prídu nie len skúsený bojovníci, ale aj nováčikovia. Hra ponúka skvele prepracovaný tutoriál a aj módy ako Knockout, kde zápas vyhráte len pomocou knock-outov. Tento mód navyše komentuje Snoop Dogg. Okrem toho tu nájdete ale aj módy ako Stand and Bang či Submission Showdawn, ktoré vám dovolia vyhrať zápas len danou technikou. To vás tak núti hrať iba zvoleným spôsobom a vy sa tak môžete v tejto oblasti zlepšovať. Samozrejme, hra ponúka niekoľko stupňov obtiažnosti a na tej najľahšej je hra najviac arkádová, no to neznamená, že môžete búšiť do súpera hlava nehlava. Aj tu hra vyžaduje určitý taktický element, ktorý sa so stupňujúcou obtiažnosťou stáva stále dôležitejší. Pretože rovnako, ako je dôležitý útok, je dôležitá aj obrana.

Stále je najdôležitejšou časťou súboju vaša stamina, ktorá vás obmedzuje. Darmo budete do súpera búšiť, vďaka malej stamine vaše údery nebudú mať potrebnú razanciu a navyše, ak by zápas došiel do tretieho kola, tak by ste v ňom boli bez najmenšej šance. Preto si tak údery musíte rozložiť a bojovať takticky. Aj keď to tak nevyzerá, UFC vie byť veľmi realistický simulátor bojových umení, kde ani jasná prevaha počas úvodných minút nemusí znamenať nič. Môžete do súpera búšiť koľko chcete, nedáte si pozor a súper vás vypne na jednu ranu. Preto by ste okrem útoku mali venovať rovnakú váhu aj obrane, ktorá je miestami ešte dôležitejšia. A taktiež aj taktike, pretože stáť pri pletive a len sa brániť nie je cesta, ako vyhrať zápasy.

UFC 3 ponúka neuveriteľnú dávku rôznych úderov, kopov a jednotlivých kombinácii. Niektoré z nich vyžadujú postupnosť 5 tlačidiel na gamepade a stať sa tak skutočným majstrom chce naozaj desiatky hodín strávených v oktagone. Po čase si však nájdete svoj štýl, ktorý si vypiplete podľa svojich predstáv. Po novom ale vidíte aj to, ako sú zo zdravým na tom jednotlivé časti vášho tela. Po tvrdom hite do hlavy ste chvíľu otrasený a mali by ste sa kryť, nech nedostanete poslednú ranu v zápase. Vtedy je potrebné sa stiahnuť, počkať, kým sa vám ukazovateľ znova obnoví. No už nikdy to nebude doplna.

Asi najväčšou novinkou, ktorú UFC 3 prinieslo je kariérny režim G. O. A. T. V ňom nejde o nič iné, ako sa stať najlepším zápasníkom všetkých čias organizácie UFC. Na začiatku si tak vytvoríte svojho zápasníka, určíte aký štýl boja mu vyhovuje, či sa zameriava na kopy, údery alebo submissions. Mne osobne sa najlepšie hralo „boxerským“ štýlom, kde môj zápasník disponoval obrovskou silou v rukách a súpera v istom momente zápasu jednoducho zasypal údermi a tak súboj vyhrával na KO či TKO.

Každopádne, vašu cestu v kampani začínate ako neznámi zápasník v amatérskej organizácii, kde si za vyhratý zápas zarobíte pár dolárov a získate zopár fanúšikov. V kampani G. O. A. T. ide práve o peniaze a slávu. Nové, lepšie chmaty sa naučíte len v lepších telocvičniach a ich prenájom dačo stojí. Navyše, každá z telocviční sa špecializuje na niečo iné. V jednej sa naučíte boxerské techniky, v ďalšej zase niečo z brazílskeho jiu-jitsu. Zo začiatku tak bude trocha problém si zarobiť na novú telocvičňu, no akonáhle dostanete svoj prvý kontrakt v UFC a budete sa v hierarchii organizácie posúvať vyššie a vyššie, tak aj vaše zárobky budú vyššie a vyššie.

Ak sa vám po pár úvodných zápasoch podarí dostať sa na nováčikovský kontrakt do UFC, čaká vás tvrdá cesta na vrchol. S každým kontraktom okrem dohodnutých peňazí za zápas či výhru príde aj vás rival, ktorého vyzvete v poslednom zápase. Dovtedy bojujete s bojovníkmi, ktorých si sami vyberáte zo zoznamu. Pred každým zápasom tak máte niekoľko týždňové obdobie na to, aby ste sa naň pripravili. Svojich 100 tréningových bodov týždenne viete rozdeľovať do 4 kategórii – tréning, učenie, promo akcie a sparing.

V Tréningu na základe vašej telocvične podstupujete cviky a tým sa zvyšujú vaše atribúty. V Učení však bojujete proti vašim sparing partnerom z telocvične a podstupujete mini-úlohy. Máte napríklad do minúty dať súperovi KO, alebo mu dať KO kolenom či do 30 sekúnd mu dať 25 rán údermi alebo mu spôsobiť daný damage kopmi. Variabilita úloh je veľká a za úspešné splnenie získate nové pohyby a perky.

Rovnako dôležité sú ale aj Promo akcie, vďaka ktorým získavate fanúšikov ale z času na čas aj peniaze. Tu je taktiež veľká variabilita. Od jednoduchých akcii ako príspevok na sociálnu sieť či streamovanie hry pre vašich fanúšikov viete absolvovať aj akcie ako interview v TV, v rádiu či sa zúčastniť na press konferencii pred zápasom. Dokonca vám hrozia aj sankcie, ak neprídete na oficiálny termín pre UFC. No a Sparing je jasný. Za pomoci neho viete získať dôležitý poznatok o vašom najbližšom súperovi a ten vám môže pomôcť pri vymýšľaní vhodnej taktiky.

Ako tak postupujete kampaňou ďalej, nie len vy, ale aj vaši súperi sa stávajú lepšími a lepšími. Neraz tak vašu taktiku, ktorou sa vám doteraz darilo budete musieť obmeniť a hlavne potrénovať aj tie aspekty vašej hry, ktorým ste doteraz nevenovali až toľkú pozornosť, lebo ste nemuseli. Ja som napríklad neobľuboval hru na zemi. Tá sa síce od predošlých dielov nijako nelíši, no stále je málo vysvetlené, ako ktoré prehmaty fungujú a tak to niekedy vyzerá tak, že len skúšate, čo vám vyjde. Každopádne, keďže som neobľuboval hru na zemi, zameral som sa na údery a kopy. Avšak, môj súper v boji o titul mal veľmi silnú hru na zemi a tak som celú prípravu na zápas s ním strávil len tréningom tejto zručnosti. Po pár sparingoch a novo naučených chmatoch som zápas s ním zvládol a titul vyhral.

Lenže, častokrát je ťažšie opasok obhájiť, ako ho získať a to platí aj tu. Avšak, každé jedno víťazstvo vás posúva ďalej stať sa najlepším všetkých čias. Na to aby ste tento titul získali musíte splniť niekoľko cieľov ako určitý počet víťazstiev, mať cez 5 miliónov fanúšikov či zarobiť na odmenách 10 miliónov a podobne. No nemajte obavy, kampaň vás dokáže zamestnať aj na niekoľko desiatok hodín a aj keď sa nemusíte na prvý pokus dostať do UFC organizácie, vždy sa nájde cesta. Akurát je škoda, že vývojári nevytvorili príbehový režim na spôsob The Journey, ako je vo FIFE. Tejto hre by to perfektne sadlo.

Čo treba hre uznať, je jej vizuálna stránka. Hra vyzerá fantasticky a odlesk potu na bojovníkoch počas zápasu pôsobí neskutočne reálne. Síce sa od predošlého UFC hra po grafickej stránke moc neposunula, nemá ani prečo. Stále vyzerá famózne a zranenia na telách v reálnom čase vyzerajú ako skutočné. Hra vyzerá tak dobre, že zmiatla aj môjho tatka, ktorý nechcel veriť, že to čo je na obrazovke je hra a nie záznam z reálneho zápasu. Čo by však chcelo už trocha vylepšenia sú cut-scény pred a počas zápasu. Vôbec sa nezmenili a vyzerajú stále rovnako a po čase ich už budete skipovať, lebo vám prídu už otravné.

Avšak všetky singleplayer módy vás majú len pripraviť na to, čo vás čaká v skutočnom svete online hrania. Tu si tak môžete zahrať náhodný zápas, či si vybrať bojovníka v danej váhovej kategórii a ísť s ním do súboja v turnaji. Avšak, častokrát sa mi v online bojoch stalo, že proti mne stál Conor McGregor. Nedá sa nič robiť, je to najznámejšia tvár tohto športu, no v multiplayeri to kazí variabilitu.

Čo však asi najviac zaujme hráčov pri online hraní, je Ultimate Team. Ten môžete, ako inak, hrať aj v singleplayeri, no pri multiplayeri je to oveľa väčšia šanca. Zbieranie kartičiek hádam netreba nikomu nijak extra predstavovať. Váš ultimátny team môže mať až 4 bojovníkov, ktorým prideľujete získané pohyby a bonusy. Je to všetko veľmi jednoduché a intuitívne a hra vám všetko pekne vysvetlí. V zápasoch tak získavate nie len body za ktoré si ďalšie balíky viete kúpiť, ale aj skúsenosti a tým stúpa váš level. A tak isto sa každou výhrou posúvate vpred, zatiaľ čo po prehre klesáte v rebríčkoch. Ak ste si mysleli, že aj tu hrozí problém v podobe platených balíkov, nebojte sa. Hra vás do ničoho nenúti a všetko si viete zadovážiť aj poctivým hraním.

UFC 3 v sebe ponúka obrovskú variabilitu, pri ktorej si prídu na svoje nie len úplní nováčikovia, ale aj skúsení hráči. Či už si chcete zahrať arkádovo alebo v úplnej simulácii, UFC 3 vás uspokojí a ak k tomu pridáme kvalitný režim kampane či široké možnosti v multiplayeri, hráči sa majú na čo tešiť. Možno sa nájde sem tam chybička, no tá nemôže zaprieť fakt, že UFC 3 je kvalitná bojovka.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂