Wolfenstein II: The New Colossus – Recenzia

Vráťme sa do boja proti nacistom v Amerike. Je to podarená jazda ako sa patrí.

Priznám sa, že v roku 2014 som Wolfenstein: The New Order začal hrať, ale nedohral. A asi som spravil chybu, pretože novinka Wolfenstein II: The New Colossus nadväzuje priamo na udalosti v jednotke. Pre takých ako ja je tu však úvodná cut-scéna, ktorá príbeh jednotky kompletne pripomenie a dokonca vás nechá rozhodnúť o smrti jedného z parťákov (Wyatt alebo Fergus). Nakoniec tak ani nezáleží na tom, či ste hrali The New Order, pretože Colossus vie privítať aj nových hráčov.

B.J. Blazkowicz so svojou partiou rebelov a ženou Anyou ostávajú v ponorke U-Boat, ktorá teraz slúži ako hub pred každou hlavnou príbehovou misiou. Z tohto veliteľského centra budete sledovať väčšinu príbehových scén, dozviete sa detaily postáv ale nájdete tu aj formu zábavy, ako automat s hrou Wolfenstein 3D. Medzi hlavnými misiami je možné pre spoločníkov plniť aj drobné questy v útrobách lode, ale tie mi prišli strašne zbytočné, keďže nemajú žiadny súvis v vývojom príbehu.

Blazkowicz sa vo Wolfenstein: The New Colossus vydá hľadať niekoľko skupín rebelov, ktoré bude chcieť spojiť v boji proti nacistom v Amerike. Hlavným cieľom má byť znova Irene Engel ktorá sa vracia ako hlavný záporák z jednotky. A musím povedať, že to vyšlo skvele, na obrazovke ju uvidíte často a vždy vo zvrátených scénach. Irene je fakt jednou z najlepších postáv v hre. Ale vyniknú aj iní, vďaka neuveriteľne premakaným hereckým výkonom v cut-scénach. Renderované scény sú nie len kvalitné po technickej stránke, super mo-cap a animácie tvárí, ale hlavne funguje chémia medzi postavami. A to je niečo, čo v hrách vidieť len málokedy. Cut-scény si dovolím porovnať s tými od Rockstar Games alebo Naughty Dog, fakt paráda.

Renderované cut-scény sa prelínajú s tými priamo v hre a tie sú tiež parádne. Napríklad určite poznáte scénu s jahodovým milkshakom, ja som narazil na vtipné scénky členov KKK s nacistom v uliciach Roosveltu alebo scénku so záchodom na U-boate. Hra je prešpikovaná vtipnými momentami a geniálnymi dialógmi, to je niečo čo mi v hrách neuveriteľne chýba. Tu som to konečne dostal. Wolfestein sa proste nehrá na drsňáka s vážnym príbehom. Za podanie príbehu a za kvalitné scénky musím hre riadne prilepšiť v celkovom hodnotení. Vývojári však trochu nevyužili potenciál „civilného“ prostredia a v živých uliciach Roosveltu plných ľudí sa zdržíte len minimálne. Ale na druhej strane oceňujem, že sa hra venovala pozadiu príbehu samotného Williama. Nazriete do jeho detstva a často budeme vidieť momenty s Anyou, čo skvele vykresľuje jeho postavu. A niektoré scény sú brutálne uletené, za čo Machine Games poklonu že nemuseli nič cenzúrovať.

Čo sa gameplayu týka, tu je zmien len minimálne. S Blazkoviczom sa treba proste prestrieľať hordami náckov v množstve zaujímavých prostredí, v uliciach miest alebo v koridoroch podzemných základní. Keďže sú levely tento krát oveľa väčšie ako v jednotke, máte aj viac možností pohybu a viac možností na stealth. Na druhej strane je tu viac priestoru na odhalenie a rozhodne tak nebude núdza na akciu. Z množstva zbraní si takmer všetky viete dať do oboch rúk naraz – Double the gun, double the fun.

Pribudlo niekoľko ťažkých zbraní, ako plameňomet či laser, síce je s nimi znížená pohyblivosť ale o to väčšia zábava. Trochu škoda, že sa tieto prototypy nedostali do štandardného arzenálu Blazkovicza a nemohol som si ich odniesť aj mimo daný level. Dokonca sa zhodia aj pri použití rebríka. Zbrane zo štandardnej výbavy si ale môžete mierne upgradovať použitím zbraňovej sady. Takéto upgrady je ale nutné nájsť v prostrediach a tak hra dosť nabáda na skúmanie okolia. To je fakt detailné a naraziť môžete aj na nahrávky pesničiek, plagáty a zberateľské kartičky. No pri tej akcii mi trochu vadilo, ako predmety splývajú s prostredím a tak som často prehliadal aj lekárničky a zbroj. Dokonca v niektorých leveloch s prostredím splývali aj nepriatelia.

Kampaňou som sa prehryzol zrýchleným tempom za zhruba deväť hodín ale po jej skončení ma privítalo prekvapenie. V hre môžete pokračovať zabíjaním špeciálnych nazi veliteľov a tiež dokončením množstva vedľajších questov na lodi. Normálne vám tak kampaň zaberie okolo desať, jedenásť hodín a tento bonusový obsah, ktorý vás vráti už na známe miesta vás zabaví na ďalšie dve, tri hodinky. Akcie si užijete dostatok, strieľanie vás bude neskutočne baviť, hlavne ak po každom zásahu brokovnicou spravíte z nepriateľa sitko na cestoviny alebo rovno fašírku. A po strele z revolvera doslova ustrelíte palicu. Akcia je tu top priorita, aj keď na vyšších obtiažnostiach je už náročnejšie len tak vybehnúť medzi nepriateľov a sypať náboja do strán. Hlavne v neskorších pasážach hry, keď sa objavujú obrnení nepriatelia s ťažkými zbraňami a panzerhundy.

Veľkou novinkou sú špeciálne schopnosti pre Blazkowicza. V príbehu dostanete na výber len jednu z troch, no neskôr ich budete môcť získať práve v spomínaných vedľajších misiách. Ide o schopnosť prepchať sa malými otvormi, preraziť steny alebo vyliezť na vyvýšené miesta, sú to vlastne akési implantáty. Blazkowicz má tiež pasívne skilly, ktoré sa učí podľa toho, ako často ich využívate. Streľba, stealth, granáty, zabitia ohňom alebo ťažkými zbraňami – to všetko sa vám bude automaticky vylepšovať počas hrania.

id Tech engine v The New Colossus vyzerá famózne. Dokonca by som povedal, že ide o najkrajší engine pre FPS hru na trhu. Nasvietenie interiérov ponorky je absolútne famózne. Efekty, globálna iluminácia, svetlá a tiene, všetko vyzerá dokonale. A po technickej stránke sú cut-scény tým najlepším, čo aktuálne na trhu nájdete. Ako som už spomínal vyššie, perfektný mo-cap vo filmečkoch aj mimo nich, ale zahrá vám k tomu aj skvelá hudba. Tú má na svedomí rovnaký týpek, čo DOOM alebo prvého Wolfensteina. Trochu ma mrzelo, že som hru nemohol dohrať bez problémov a dokonca v Piatok som bol tak frustrovaný, že som ju na deň prestal hrať. Hra mi na Über detailoch padala, niekedy na rovnakom mieste, niekedy náhodne – našťastie to vyriešil hotfix od Nvidie.

Parádna akcia, ktorá sa zaslúži miesto medzi najlepšími strieľačkami roka. Prekvapivo, najviac ma tu bavil príbeh, plný vtipných momentov a kvalitného technického prevedenia. A samozrejme aj strieľanie samotné, ktoré vo Wolfensteinovi nikdy neomrzí.

Wolfenstein II: The New Colossus si môžete objednať na XGames.sk

Šéfredaktor webu Centrumher.eu od roku 2009, vášnivý hráč od roku ´99 a zanietený fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza, ktorý nepohrdne zberateľským predmetom
PODPOR MOJU TVORBU