Ylands – Recenzia

Arma medzi minecraft hrami. Bohemia Interactive opäť boduje budovateľskou, detailne prepracovanou hrou.

V posledných rokoch mám často pocit, že hry prichádzajú v nejakých vlnách. Najprv Minecraft, ktorý odštartoval vlnu nespočetného množstva klonov, ktoré sa množili ako huby po daždi hlavne na mobilných platformách. Potom nasledoval úspech neslávne známeho DayZ, kde asi najznámejším klonom je H1Z1. A v poslednom období tu máme PUBG, ktoré svojim úspechom láme jeden rekord za druhým a preto je už teraz vydaných, či oznámených niekoľko rovnakých titulov.

No Bohemia Interactive sa vracia tam, kde to všetko začalo. Na prvý pohľad by si nejeden z vás mohol pomyslieť, že je to len ďalší klon na štýl Minecraftu. Priznám sa, zo začiatku som si to myslel aj ja. Zrejme nikdy som sa tak veľmi nemýlil. Zlaté české ručičky.

Ako už názov napovedá, Ylands je ostrov. Ostrov nápadov a kreativity. Platforma, kde sa hráči s nápadom môžu vyhrať do sýtosti. Hra ponúka tri hlavné módy – Survival, Creator a Editor. Editor je zrejme už súčasťou hier od Bohemia Interactive a fanúšikom tohto štúdia ho zrejme netreba predstavovať. Vývojári vám dajú do rúk všetky nástroje na to, aby ste si mohli vytvoriť nie len vlastný ostrov či svet, no aj vlastnú hru. Jediným vašim limitom je vaša fantázia, váš nápad. Chcete racingovku na tropickom ostrove? Žiaden problém. Arénu na štýl Hunger Games? V pohode.

Osobne som s Lukášom skúsil pár nápadov, ktoré nájdete už teraz na Steam Workshope. Pretekárska trať bola povinným základom a boli sme prekvapení, jak dobre sa v hre jazdí a dokonca driftuje! Taký prvý Watch_Dogs by si mohol brať príklad. Druhým zaujímavým nápadom, ktorý sme si vyskúšali, bolo bludisko, kde sme museli hľadať kľúč, ktorý by nám otvoril dvere k ďalšej hádanke. Ako teda vidíte, možnosti editora sú naozaj rozmanité a osobne sa teším na to, aké módy a doslova hry v hre vzniknú pod rukami šikovných tvorcov.

V Creator móde, ako je už z názvu zrejmé, dostanete do rúk všetky materiály, nástroje a v hre si môžete vytvoriť prakticky čokoľvek. Postaviť obrovské mesto, štadión či obrovské mosty medzi ostrovmi. Opäť sú vašimi limitmi len hranice vašej fantázie.

Asi najhrávanejším módom, aspoň zo začiatku bude určite Survival. Hra vás doslova vypľuje na ostrov a vy nemáte nič. Začínate prakticky nahý, s prázdnym inventárom a je len na vás, ako sa vysporiadate so životom v divočine. Asi najlepšie je hrať tento mód s vašimi priateľmi, hru môžete hrať v kooperácii až 8 naraz. Ja som hral s Lukášom vo dvojici a už to bola obrovská zábava (naše prvé kroky si môžete pozrieť na videu).

Zo začiatku sa tak snažíte predovšetkým získať základné suroviny ako sú klacek a kameň, aby ste si vyrobili prvotné nástroje ako sekera, kladivo či krompáč. Vďaka ním sa vám tak prvých pár hodín bude žiť na ostrove oveľa ľahšie a všetko pôjde tak nejak od ruky. Avšak, do toho zistíte, že vaša postava trpí hladom. Našťastie okolo vás rastú kadejaké dobroty ako zemiaky, kukurica či hríby.

Lenže, človek musí rozmýšľať ekonomicky, pretože aj zajtra je deň a vaša postava bude skôr či neskôr hladná. Zjete všetku kukuricu, či si nejakú „rozložíte“ na semienka a zasadíte si ju, nech máte aj na neskôr. My s Lukášom sme si okolo našej chalúpky vybudovali obrovskú záhradu, takže v neskoršej fáze hry nás nič také ako hlad už netrápil.

Čo však dokazuje zmysel pre detail, ktorý vývojárom v tejto hre nechýba, je fakt, že čím náročnejšiu prácu vykonávate, tým skorej vám dôjde energia a vy vyhladnete. Ak rúbete drevo ako pravý drevorubač, potrebujete jesť oveľa viacej, ako keď spíte, či sa plavíte na lodi.

A keď už sme pri plavbe na lodi, treba podotknúť, že skôr či neskôr vám váš domovský ostrov príde malý a vo vás rastie túžba ísť ďalej, preskúmať ďalšie svety. Priznám sa vám, že pri hraní Ylands už mám ako takú predstavu, ako sa cítili prví ľudia, ktorí sa plavili do Ameriky. Ten pocit, keď som po dlhočiznej plavbe konečne zbadal na oblohe prvé čajky a neskôr aj pevninu, bol neopísateľný. Btw, pred tým ako sa niekam vyberiete, si spravte mapu. Bez nej sa vrátite zrejme už len veľmi ťažko, nakoľko mapa sveta je obrovská.

Ďalšou super vecou je, že ostrovy sú rôznorodé. Ten náš bol taký klasický, „európsky“. Listnaté a ihličnaté stromy, nič tropické. No pri svojich námorníckych výpravách som natrafil na tropický ostrov, odkiaľ som si priniesol rastliny ako Palmy, či Ananás s Aloe Vera. Na ostrove s púšťou som zas našiel opustenú väznicu a na ostrove rastliny ako Kaktus či tropické melóny, ale aj obrovské zásoby medenej rudy, ktoré sa mi zišli neskôr.

Na čom si dali vývojári obzvlášť záležať a čo sa mi na hre páči asi najviac, je jej reálnosť. Všetko čo si chcete vyrobiť, sa veľmi podobne vyrába aj v skutočnosti. Dám vám príklad. Mal som vyťaženú železnú rudu a chcel som si z nej vyrobiť železné brnenie a nástroje. Ako získate železo z rudy? Najprv ju musíte v peci roztaviť a získať surové železo, až potom u kováča z nej môžete vytvárať veci. Avšak, na zbroj som potreboval okrem železa aj látku. Tu získate tak, že si najprv na stroji spravíte z bavlny či z ľanu priadzu a z priadze na ďalšom tkáčskom stroji spravíte látku. Všetko je tak pekne logické, reálne.

A najlepšie na tom je, že častokrát si dáte za cieľ vyrobiť to či ono. Kým sa mi podarilo z dosák, klád, klincov a kladiva vycraftiť si loď, strávil som v hre ďalšiu hodinu, pretože na klince som potreboval to a to, a tak ďalej. Minútka tu, ďalšia tam a vy si uvedomíte, že už je 7 hodín ráno a vy ste si o polnoci povedali, že ešte hodinka a idete spať (príklad z praxe, Lukáš šiel do roboty, ja som vypínal hru).

Hra bola v čase recenzovania len v Early Access, no už teraz ponúka neskutočné množstvo obsahu a je prepracovaná dostatočne na to, aby ste v nej strávili nie desiatky, ale stovky hodín. Oficiálne vyšla včera, 6.12.2017.

Pamätáte si na medenú rudu, ktorú som priniesol z tropického ostrova? Tú som neskôr v peci roztavil, získal meď a z medi som neskôr na špeciálnom stole vytvoril medené cievky a káble. A odtiaľ je už len na skok k elektrike, ktorá sa v hre mimochodom volá energy. Každopádne, po vycraftení „lopatiek veternej turbíny“ sa mi v craft menu otvorila položka „veterná turbína“. Zdroj energie by sme teda mali.

Keď sme sa tak s Lukášom chceli z doby železnej posunúť ďalej, do doby kedy sme už vedeli využívať elektriku a nezapaľovať tak každú noc ručne ohne, aby sme čo to videli, potrebovali sme si vytvoriť lampu, ktorú by tá elektrika poháňala. Na lampu treba logicky žiarovku. Na tú treba sklenenú guľu a medenú cievku. No a sklenenú guľu získate tak, že potrebujete sklo a trubicu, pomocou ktorej by ste si sklo vyfúkali do tvaru guľe a aj pec, kde sklo vypálite. Zrejme máte predstavu, ako je hra neskutočne prepracovaná a logická. Za toto patrí vývojárom jeden obrovský palec hore. A to je asi aj dôvod, prečo ju tak často prirovnávame k Arme. Hoci je hra len voxelová a takmer kreslená, jej herné mechaniky sú neuveriteľne realistické.

Mimochodom, ten pocit zadosťučinenia, keď sa mi po 26 hodinách strávených v hre poprvýkrát podarilo elektrifikovať náš ostrov, bol neskutočný a len ťažko ho opísať slovami. No viem, že tak šťastne som sa pri hre necíti už veľmi dlho. Doslova som cítil, ako sa všetky odpracované hodiny na ostrove vyplatili.

Ten pocit, keď sa po 26 hodinách na vašom ostrove rozsvieti svetlo, je na nezaplatenie.

Pochvalu si zaslúži určite aj grafický art štýl ktorý je jedinečný a hru rozoznáte od ostatných na prvý pohľad. Ani pri tých desiatkach hodín, ktoré v hre strávite, sa vám neokuká a vyzerá viac než dobre. Čo však ale pôsobí ešte lepším dojmom je zvukový engine, ktorý Unity využíva. Odrazy zvuku a ozvena, ktorú sme s Lukášom testovali v jaskyni nás úplne dostala. Zapískanie v jaskyni sa odrážalo od všetkých stien a hra znela parádne.

Za zmienku stojí taktiež fakt, že počas hrania Ylands okrem zvukov prírody počúvate aj soundtrack. Ten sa tak zapne hlavne pri dlhšom hraní. Melódie sú veľmi príjemné a nenútené a skvelo dotvárajú atmosféru celej hry.

Každopádne, čo niekedy pôsobí chaoticky, je inventár a craft menu. V neskoršej fáze hry už viete vytvárať toľko vecí, že sa vám častokrát miešajú a nájsť tu jednu, ktorú práve chcete je niekedy náročné. Našťastie, vývojári triedia veci do viacerých logických kategórii a ak by ste aj tak tápali a predmet ktorý chcete nevedeli nájsť, v menu máte k dispozícii aj vyhľadávač.

Okrem toho sa dá Ylands už vytknúť len málo čo. Asi len to, že niekedy sa na server či ku kamarátovi nepripojíte na prvýkrát. Ono, niekedy ani na 13-krát a niekedy musíte natvrdo hru reštartovať. Ylands má totiž len niekoľko dedikovaných oficiálnych server a vašu vlastnú hru budete hostovať na svojom počítači. Kamaráti si tak nezahrajú bez toho, aby ste im nezapli server. Hra bola v čase recenzovania v Early Access, no ponúka neskutočné množstvo obsahu a je prepracovaná dostatočne na to, aby ste v nej strávili nie desiatky, ale stovky hodín.

Ylands je doslova Arma medzi Minecraft hrami. Tak obrovskú paletu vecí na craftenie a nástrojov na prácu som už dlho v žiadnej hre nevidel. Navyše, Editor vám dá neskutočnú slobodu a vy si tak prakticky budete môcť vytvoriť akúkoľvek hru, aká vám len napadne. Popri všetkých tých AAA hrách, ktoré túto jeseň vyšli je Ylands od českých vývojárov z Bohemia Interactive za mňa čiernym koňom posledných mesiacov, ktorý má všetky predpoklady na to, aby si vytvoril obrovskú komunitu fanúšikov a to nie obrovskou marketingovou kampaňou, ale poctivou hrateľnosťou.

Ylands si môžete kúpiť v oficiálnom obchode Bohemia Interactive, čím podporíte českých vývojárov.

Mám 19 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už viac ako 4 a pol roka. A ak práve nehrám, tak ma nájdete na MatFyze, kde študujem, alebo s mojou priaťelkou, Saši 🙂