A Plague Tale: Innocence – Recenze

Pojďte se podívat jak dopadla očekávaná stealth adventura od studia Asobo

„”Kde je světlo, musí nutně být i temnota...”“ —  Phyllis C. Cast americká spisovatelka 1960

Plague Tale: Innocence začíná poměrně nevinně v lesíku poblíž málého hrádku, který obývá šlechická rodina De Rune. Hlavní hrdinkou se stává Amicia De Rune a během krátkého tutoriálu, kde se seznámíme se základními principy hry zjistíme, že do země vtrhli Anglická vojska a že se v lesích kolem hrádku nachází tajemné zlo, které hned od startu zlikviduje vašeho čtyřnohého mazlíčka. Během pár cutscén a rozhovorů do hrádku vtrhnou vojska inkvizice, které mají jediný úkol, zajmout vašeho malého bratra, který ač trpí zvláštní a tajemnou nemocí, má pro vojska inkvizice veledůležitý význam. No a zde celá hra začíná. Vaším úkolem a principem celé hry, je starat se o malého bratříčka a hlavně nebýt na očích, jedno těžší než druhé, co myslíte. Cestou vás budou pronásledovat samozřejmě vojska inkvizice a naprosto famózní záporáci, ale také hejna morem zamořených krys a když říkám hejna, tak tím myslím opravdu hodně, hodně, hodně krys. Nicméně, i když je Amicia šlechtickou puberťačkou, odvahu rozhodně nepostrádá a pro ochranu svého malého bratra je schopna udělat naprosto vše. Krysám se například ubráníte pomocí ohně, respektive pomocí loučí, zapálených klacíků či speciálních vynálezů, je odeženete.

Kudy tudy vede cesta

Pokud jste fanoušci RPG her a od Plague Tale očekáváte prozkoumávání otevřeného světa, tak si hru ani nekupujte. Marketingová mystifikace nám sice tak trochu nenápadně slibovala krásy volného světa, ale pravda je úplně jiná. Plague Tale: Innocence je spíše adventura s lehkými RPG prvky, a tak vám je asi jasné, že žádný otevřený svět nebude. Celá hra je jeden velký koridor, který vám ukazuje cestu po celou hru a nějaké kochání krajinou ani seběhnutí z cesty rozhodně není na místě. Ale ať už to pro vás nyní zní jakkoliv děsivě, nevěšte hlavu. Pokud překousnete fakt, že to není RPG, ale spíše adventura, tak vás čeká zhruba dvanáct hodin jednoho z nejemotivnějších herních příběhů, které jsme kdy mohli zažít. Už jen to, jak hlavní postavy komentují okolní prostředí vám vžene slzy do očí a pokud jste měkotové jako já, tak bude u vás doma slzavé údolí od tutoriálu až po konec hry.  A to zatím mluvím pouze o rozhovorech hlavních postav, je pravdou, že příběh byl do určité části předvídatelný, ale o to více zraňující a emočně vypjatý. Jak jsem tedy říkal, hra svým životem nežije a vy jí pouze proplouváte, ale způsob mentálního dospívání hlavních postav je tak geniální, že jsem ho nikdy předtím neviděl, a to ani nevím, jestli to byl vývojářský zájem, nebo to pouze vyplynulo z vývoje. Nakousl jsem v předchozím odstavci, že Amicia udělá pro ochranu svého bratra vše, když myslím vše tak myslím vše včetně vraždy. Hned v první hodinovce budete nucení zabít “bosse” v takovém (ne)bossfightu a co oceňuji je, že se zabití nesetká jenom s odezvou jako “No tak je mrtvejsorry”, ale spíše s odezvou “Pane bože, ty jsi ho zabila”, což v dnešních hrách není úplně běžné.

Tu grafiku už jsem někde viděl

Jakmile poprvé vstoupíte do hry, řeknete si, že takovou grafiku jste už někde viděli. Hra je poháněná in-house enginem, na kterém fungují hry jako This War of Mine nebo třeba Heavy Rain, ale první, co jsem si já osobně řekl když jsem se dostal do hry bylo, že je tu velká podobnost se třetím Zaklínačem. Tato část recenze je velmi pocitová, ale věřte tomu, že jakmile se do hry dostanete, řeknete si úplně to samé. No a stejně jako u Zaklínače, kde byla grafika prvotřídní, je prvotřídní i grafika Plague Tale. Pravdou je, že se sem tam setkáte se špatnou optimalizací, zásekem či bugem, ale je toho tak málo, že si toho skoro ani nevšimnete a budete to brát pouze jako tradiční nevybalancované chyby.

Co je vlastně špatně?

I když je moje recenze zatím hlavně pozitivní i já, okouzlen emotivním kouzlem hry, jsem našel nějaké negativa, kterým se určitě dalo předejít špetkou puntičkářství a trochou detailnosti. Například obličeje, když si vezmu fakt, že ve hře potkáte opravdu pomálu obličejů, tak jsou prakticky všechny stejné, což je poměrně velké negativum když si vezmu, že postav, které potkáme, je ve hře skutečně hrstka. Další věcí, na které se dalo zapracovat víc, je detailnost prostředí, na to, že je hra jeden velký úzký koridor, je detailnost prostředí velice nízká, například tráva, kde se může vaše maličkost schovat, je všude stejná, ono je to spíš takové chmýří než trává, takže je vidět, že vývojáři ze studia Asobo nejsou bůhví jací detailisté. Směšný je i pokus o craftovací systém, během hry můžete sbírat různé suroviny a pomoc nich vylepšovat věci, třeba kapsy, batoh nebo vaši jedinou zbraň, prak. Jenže ono je to celkem k ničemu, během hry jsem necraftil skoro vůbec, pokud už to tedy po mě hrá přímo nevyžadovala, jako třeba u ignitu, který jsem vytvořit prostě musel.

Hudba je stěžejní

Co je na hře po příběhu naprosto geniální, je hudba. Playlist středověké hudby sice není nijak rozsáhlý, ale hudba je tak nádherná, že bych ji mohl poslouchat stále a stále dokola a nikdy bych se nenasytil. A abych nezapomněl, opět je tu velká podobnost se Zaklínačem, což není vůbec špatné.

Jaký je tedy závěr

Plague Tale: Innocence nemá na to být hrou roku, nemá ani na to být nominována na hru roku, ale emoce, které hra obsahuje, brilantní příběh který prožijete a hudba, kterou si během ní poslechnete dělá z Plague Tale: Innocence druhou nejlepší adventuru v mém životě, která sice nepřekonala první Life is Strange, ale dostala se k němu zatraceně blízko.

• 10/10
    Příběh - 10/10
  • 10/10