Alan Wake – Recenzia

22 februára, 2012 Lukáš Kanik

Microsoft v roku 2010 až tak do čierneho netrafili, keď vydali exkluzivitu na Xbox – Alan Wake. Ambiciózny, skvelo vyzerajúci projekt nakoniec vyšiel aj aj na PC.

Avšak Alan Wake, aj napriek tomu, ako si ho hráči obľúbili, bol dosť nedocenený a samotní autori z Remedy si nakoniec vybúchali povolenie na vydanie aj na PC. Po šiestich mesiacoch portovania konečne vychádza a Remedy si zapisuje do portfólia vysoké reputačné bodíky. Nielenže vydali skvelý port, PC hráčom ponúkli novinku so všetkými nasledujúcimi balíkmi a bonusovým obsahom. Za cenu, ktorej sa obsahom žiadna iná hra nemôže rovnať.

Remedy sa takto naposledy preslávilo sériou Max Payne, takže tvorba atmosferických thrillerov z pohľadu tretej osoby im nemala robiť problém. Hra Alan Wake nám vyrozpráva príbeh amerického autora knižných thrillerov Alana Wakea, ktorý sa rozhodne odpočinúť si od práce a so svojou ženou Alice mieri na kľudné jazero pri mestečku Bright Falls. Krajina ako aj obyvatelia predstavujú ideál amerického mestečka uprostred hôr. Aj na Alana doľahlo obdobie neschopnosti, kedy mu došli absolútne všetky tvorivé nápady. V jeho hlave sa však zrodí príbeh temnoty lezúcej každou štrbinou tohto sveta, temnoty pohlcujúcej živé aj neživé. Príbeh, ktorý sa stane jeho najväčšou nočnou morou a zároveň aj realitou.

[youtube]qSGPU3FnD8Q[/youtube]

Po zobudení sa z týždňoveho okna Alan zisťuje, že jeho žena sa stratila, že jeho príbeh sa stáva realitou a temnota sleduje každý jeho krok. Vo svete, ktorému budete čeliť sa snažíte pochopiť, čo sa vlastne stalo, čo sa práve deje a kam vás ďalší dej posunie. Príbeh je rozprávaný samotným Alanom, ktorý komentuje dianie a udalosti priamo počas hrania, striedajú to však veľmi filmovo spracované prestrihové scény. Alan Wake je psychologický thriller, je špičkovo spracovaný v štýle amerických nezvestných a jeho rozprávanie postupom hry je proste úžasné.

Síce vydaniu hry predchádzal krátky film, príbeh Alana Wakea v hre by mohol byť kľudne nafilmovaný na zlaté plátno, avšak až celkový koncept hry nám dodáva taký skvelý dojem. Všetky kapitoly hry sú usporiadané do štýlu seriálových epizód, takže sa vždy dozvieme, čo sa stalo v minulej časti a na konci nás vždy prekvapí strhujúci, nečakaný moment. Práve to je dôvod zapnúť si ďalšiu kapitolu a hrať hru jedným dychom. Podčiarkneme to špičkovou atmosférou a fascinujúci príbeh je na svete.

  

Bright Falls je mestečko na severozápade USA, krajina ostrých kopcov, hlbokých dolín a vysokých stromov. Ľudia sú priateľskí, sympatický a každý z nich vám vždy povie pár viet, aj keď vás tam hra vôbec netlačí. Detailnosť, s ktorou Remedy tvorilo hru, je úžasná, je vidieť, že pôvodne mala byť hra otvorená. Okrem stanovenej cesty tak máme aj zmenšenú možnosť túlať sa lesmi, otvoreným priestranstvom, bez neviditeľných stien a obmedzení, sadneme dokonca aj do akéhokoľvek auta. Väčšinu hry však Alan strávi v lesoch. S baterkou v ruke.

Temnota, ktorá z nočnej mory prešla do reálneho sveta ovládla obyvateľov, ktorí teraz za každú cenu pôjdu po Alanovi. So sekáčom, motorovkou alebo lopatou v ruke, sa na vás budú valiť z každej strany, temnota sa však dá poraziť len svetlom. Hra skvele využíva svetlo a herné prvky, ktoré dodnes nikto v takej miere nepoužil, takže systém boja je veľmi svieži a originálny. Aby ste porazili nepriateľov, nech už máte akúkoľvek búchačku v ruke, bude ich treba svetlom zbaiť temnoty, bez ktorej ich už jednoducho odbachnete pištoľou, brokovnicou, alebo loveckou puškou.

 

Baterka, s ktorou bude Alan tráviť väčšinu nocí je len základom prežitia, do ruky dostanete aj veľké baterky, ktoré sa dobíjajú nájdenými batériami. Po krajine a príbytkoch je ich roztrúsených mnoho a ich skutočne nutné využitie som zaznamenal až v tretej kapitole. Indikátor vám napovie, kedy treba batérie do hasnúcej baterky vložiť. Tiež musím poznamenať, že bez HUD prvkov na obrazovke sa hrá Alan Wake ešte lepšie a poskytne vám reálnejší zážitok, kedy treba počítať každý náboj. Aj tých je v hre len akurát, takže žiadne jatky nečakajte. Svoje životy si ušetríte aj uhýbaním, kedy v správnom načasovaní vstupujete do bullet-time módu, obyčajne vás na strednej obtiažnosti položia už tri údery.

Temnota bude vždy na Alana pripravená viac, ako on na ňu, prekvapia vás čím ďalej, tým robustnejší nepriatelia, neskôr ožijú dokonca aj neživé veci a lietať po vás budú vagóny a traktory, či tornádo plné haraburdia. Ak by to nestačilo, pôjde po vás aj nejaký ten bager alebo kombajn. Dosť masaker, keď si predstavíte, že Alan to dokáže zastaviť len so zdrojom svetla. Systém checkpointov  a rýchlej obnovy života je vyriešený šikovne, stačí sa postaviť pod lampu, ak nesvieti, naštartujete generátor v postrehovej minihre. Okrem toho máte samozrejme bod uloženia na každom roku, avšak silný svetelný zdroj vám vždy poskytne istotu a oddych.

Postupom času sa naučíte automaticky bojovať proti temnotou ovládaným ľuďom a strojom, no baterka niekedy nestačí. Poriadne rošambo napáchate použitím svetlice a oslepujúceho granátu, ktorý vypáli všetko v okruhu piatich metrov. Dostanete do ruky aj veľké svetlomety, ktoré budete mieriť na oblasti nakazené temnotou, na predmety, cez ktoré sa normálne nedostanete. Chválim perfektný level design, ktorý nemá nasilu vyriešený žiadny priestor a všetko je využité na jednotku. Ak narazíte na bránu, cez ktorú nie je možné prejsť, pretože je pod prúdom, cesta ku generátoru bude zväčša iná ako cesta späť a na oboch vás niečo prekvapí. Zažijete však aj wow momenty, dôkazom je jedna z najlepších scén hry, rockový koncert.

  

O hororové momenty tiež nie je núdza a klasika v podobe výkrikov a padajúcich stromov dotvára hmlistú atmosféru lesov, farmy alebo starej uhoľnej bane Bright Falls. Rozprávanie Alana rozširuje príbehové znalosti, rovnako ako rádiá s aktuálnymi správami o udalostiach, TV relácie a hlavne rukopisy príbehu rozostiate po celej krajine. Rukopisy opisujú udalosti, ktoré sa aktuálne okolo Alana dejú a môžete sa z nich dozvedieť, čo vás práve čaká. Je to práve ten príbeh, ktorý sa deje v realite…alebo predsa len v sne?

Hra ponúka až šesťdesiat sedem achievementov, ktoré súvisia aj s termoskami, tiež sú rozmiestnené po celom Bright Falls. Hra vám bez toho vydrží zhruba desať hodín, nezdržia vás ani menšie logické úlohy, napríklad so žeriavmi. PC verzia, zatiaľ dostupná len na Steame, prináša aj dva DLC s názvom Writer a Signal, ktoré prinesú ďalšie hodiny hororového thrilleru. Už samotné balíčky majú oproti iným dosť gigantický obsah. Zberateľská edícia navyše obsahuje aj knihu Záznamy Alana Wakea a oficiálny soundtrack.

Hudba je jedným z ďalších aspektov hry, ktoré vás chytia za srdce a či už medzi epizódami, alebo počas hrania, vždy vás bude sprevádzať perfektný soundtrack, ktorý si určite pustíte znova, napríklad v oficiálnych traileroch. Čo je ale dôležité v tejto PC verzii, je kvalita portu, optimalizácie a grafiky. Štúdio Remedy, ktoré si financovalo vydanie samo, naozaja zamakalo na portovaní na PC a aj keď to nie sú grafické orgie, stále budete mať nutkanie si tú nádhernú krajinu proste odfotiť. Osobne som podobne krásnu prírodu videl naposledy pri Call of Juarez: Bound in Blood.

  

Americké lesy sú tak krásne spracované, že nejeden z vás dostane chuť sa na podobné miesta aj naozaj vybrať a vychutnať si podobné výhľady aj v skutočnosti. Jazero, mestečko, hory, a nakoniec aj samotná práca so svetlom a lúčmi radí hru medzi najlepšie vyzerajúce hry nie len dva roky do zadu, ale aj dnes. A to si nerobím srandu. Alan vyzerá super, filmové scény skvele pracujú s kamerou, herecké výkony a vlastne všetko tvorí jeden pekný celok. K ovládaniu nemám žiadne výhrady, kra sa ovláda rovnako pohodlne na gamepade, ako na klávesnici a myši. K technickému spracovaniu by som možno spomenul aj plné možnosti rôznych grafických nastavení, takže každý sa s tým môže bohate vyhrať.

Alan Wake na PC je jednoznačne najlepšie rozhodnutie zo strany Remedy, a PC hráči to aj pekne oplatili. Hra na svoj vývoj zarobila v priebehu 48 hodín a dostala sa na vrchol hrateľnosti a predajov na Steame. Alan Wake označujem za nejlepšiu kúpu v momente vydania od časov Orange Boxu od VALVe. Navyše už teraz je v češtine, ktorá vyjde oficiálne s príchodom krabicovej verzie.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=”skvelá výprava psychologického príbehu, práca so svetlom, hudba a grafika, rozdelenie na epizódy, bojový systém a bossovia, cena a obsah” cons=”neživé prostredia cez deň, nevyužitý potenciál automobilov” score=90 verdict=”Alan Wake je Psychologický thriller, skvele vyrozprávaný hlavným hrdinom, ktorý nás potiahne až do konca hlavne vďaka strhujúcemu knižnému príbehu, skvelému filmovému spracovaniu a čerstvým herným mechanizmom. Na PC vyšla v neuveriteľnej grafike a skvelej optimalizácii, ale samotný fakt, že vás vďaka kapitolám prinúti hrať ďalej, jej dáva výhodu oproti modernej konkurencii.”]

Sledujte ma:

You can leave a response, or trackback from your own site.