Alien Isolation – Recenzia

12 októbra, 2014 Lukáš Kanik

Máte radi strach, alebo si chcete len vychutnať špičkovú atmosféru? Alien Isolation je ďalší adept na hru roka.

Filmov podľa hernej licencie máme na trhu veľa a o čosi menej zasa hier podľa filmovej predlohy. A ešte menej takých, ktorí svojou kvalitou siahajú originálu aspoň po päty. Už sme tu mali niekoľko hier, ktoré sa snažili spracovať značku Alien, ale žiadna nedýchala atmosférou originálneho filmu tak, ako Alien Isolation. Alien Isolation nie je len ďalšia hra podľa filmu, ale právoplatná časť tohto sveta.

Je úžasné, ako vývojári z Creative Assembly spracovali námet originálneho filmu Ridleyho Scotta z roku 1979. O tom, že sa do tohto projektu chytili naozaj pevne svedčí aj fakt, že si od 20th Century Fox vyžiadali originálne zvukové nahrávky, hudbu, fotky z produkcie a reálne predmety použité vo filme. Komu sa teda film páčil, hra by mala byť pre neho povinnosť.

Hlavnou hrdinkou Alien Isolation je Amanda Ripleyová, dcéra Ellen Ripley, ktorá sa rozhodla ísť po stopách svojej matky 15 rokov po udalostiach vo filmovej jednotke. Stopa ju naviedla na čiernu skrinku nezvestnej lode Nostromo, ktorá sa nachádza na obrovskej vesmírnej stanici Sevastopol. To, že na Sevastopole nie je niečo v poriadku vám dopne už v prvých minútach hry, ktoré vás privítajú do desivej atmosféry, akú sme tu už dlho nemali.

Kampaň vám veľmi pripomenie nedávno vydaný Outlast, avšak postupom hry zisťujete, že práve Alien Isolation je ten, ktorý udáva žánru nový smer. Napríklad len výnimočne uvidíte plánované ľakačky, ktoré by ste spočítali na jednej ruke, navyše ani jedna z nich nie je predvídateľná tak, ako v ostatných hororoch. Dôraz tu bol kladený hlavne na prežitie a presne ako vo filmoch – na atmosféru, ktorá vám vyženie adrenalín.

Kampaň vám zaberie úctyhodných 15-20 hodín (u mňa 18) čo je nezvyčajné číslo nie len v žánri, ale v FPS hrách celkovo. Avšak možno toto je prvá hra, u ktorej by prospelo drobné skrátenie, pretože najlepšia časť je prvá polovica. Tá druhá sa uberie trochu akčným smerom a prostredie začne byť trochu opozerané, no hra ma neprestala prekvapovať od začiatku do konca. Aj na samotnom konci som totiž mal vysoký tlak a srdce v krku. Tiež je to jedna z mála hier, kde si budete kľúčové momenty pamätať aj na konci, výstup do vesmíru je nezabudnuteľný, tak isto ako návrat na miesta, kde sa odohrával film Alien. Pre fanúšikov filmu niečo fantastické.

Alien Isolation_01 Alien Isolation_02 Alien Isolation_03

Alien Isolation je napriek zdaniu lineárny vždy s jedným, či dvoma pevne stanovenými cieľmi. Dizajn levelov je ale stavaný tak, že vám dovolí riešiť situácie niekoľkými spôsobmi a vyhnúť sa nepriateľom rôznymi cestami. Šikovne umiestnené ventilačky využijete hlavne ako cestu úniku, alebo ako úkryt pre oddych. Nepriateľom je možné sa ale schovať aj pod rôznymi stolmi aj v šatníkovej skrinke, no hrozí riziko, že vás odhalia. Aj na takúto možnosť autori vymysleli nejaké riešenie. Herná mechanika vykláňania do všetkých smerov je síce drobná, ale v Alien Isolation tak nenahraditeľná.

V postupe komplexom Sevastopolu poslúžia aj rozvody siete, kde môžete vypnúť a zapnúť podporné systémy stanice. Na chodbách je často možné vypnúť svetlá, vypnúť vetranie a napustiť paru, vypnúť kamery alarmu a otvoriť si dvere. Takýmito taktickými prvkami v okolí sa môžete presunúť jednoduchšie, alebo si proste zabezpečiť únikovú cestu keď dôjde na najhoršie – útek. Beh je to posledné, čo chcete v hre robiť, vydáva hluk a priťahuje pozornosť najhoršej kreatúry na stanici.

Alien Isolation_04 Alien Isolation_05 Alien Isolation_06

Votrelec nie je jediným nepriateľom na stanici, ale je ultimátnym, najsilnejším a neporaziteľným. Je to tiež to najdesivejšie, čo vás v hre môže stretnúť. Faktom je, že Alien má vlastnú AI (tak ako všetci nepriatelia) takže nečakajte, že bude behať po vyznačenej trase dokola, aby vám uvoľnil miesto. Xenomorf reaguje najmä na zvuky, svetlo baterky a predmety, ktoré ste svojou neopatrnosťou stihli zhodiť na zem. Jeho správanie sa dá po pár hodinách „naučiť“ respektíve odpozorovať, ale nikdy neviete, kedy vás prekvapí. Na scénu totiž lezie výhradne z ventilačných šácht v strope a často práve vtedy, keď to najmenej čakáte. Do gatí pustíte zaručene vtedy, keď začnete vykonávať určitú činnosť a jeho dopad začujete hneď za vami. O to viac keď do poslednej chvíle viete, že proti nemu nemáte šancu. Strach a paniku strieda stratégia a schopnosť vyčkávať pod stolom aj niekoľko minút. Verím tomu, že schovaný s vysokým pulzom som strávil desiatky minút.

Výborne k orientácii napomáha zvuk, preto Alien Isolation odporúčam hrať len s kvalitnejšími slúchadlami. Smer odkiaľ sa zvuk šíri je pre vás rozhodujúci. Nie vždy je scéna osvetlená, nie vždy si môžete zapnúť baterku, alebo zapáliť svetlicu. Navyše takýto úkon by skončil fatálne, keď sa v rovnakej miestnosti pohybuje aj dvojmetrový netvor. Alien pri pohybe vydáva charakteristický zvuk, rovnako ako pri zalezení do klimatizácie. Preto vždy viete, kedy ste v ohrození a ktorým smerom sa vydal. Výborným pomocníkom je samozrejme skener, ten však zaznamená len pohybujúci sa objekt a len v určitom uhle. Spoliehal som sa preto najmä na zvukové vnemy mojich slúchadiel.

Alien Isolation_07 Alien Isolation_08 Alien Isolation_10

Okrem mimozemšťana vám budú na krk dýchať aj skupinky ľudských preživších a Androidi, ktorí zjavne nepochopili Asimove zákony robotiky. Aj tu vám hra dáva niekoľko riešení. S ľuďmi to pôjde najľahšie – tých buď vystrieľate pár nábojmi, ktoré máte pri sebe, alebo proste veľkým hlukom prilákate Aliena, ktorý sa o všetkých postará – pri troche šťastia vrátane vás. S Androidmi to bude o čosi ťažšie, na nich platia len zbrane, do ktorých je munície ako šafránu, teda je rozumné sa s nimi vysporiadať vecičkami z vlastnej výroby. Trubicová bomba roztrhá na kusy takmer všetko a EMP bomba sa hodí práve na krátkodobé vyradenie robotov z prevádzky.

Ripleyová má v zásobe mnoho vychytávok, ktoré môžete používať podľa potreby. Sonický granát je vhodný na prilákanie pozornosti a molotov na grilovanie no to všetko vás bude stáť materály na výrobu. Vybavenie si totiž vyrábate väčšinou sami a to z materiálov nájdených v okolí. Tých je tak akurát na vyváženie toho, čo budeme považovať za survival. Na vyšších obtiažnostiach je materiálov ešte menej a použitie bômb je krajným riešením.

Alien Isolation_09 Alien Isolation_11

Počas kampane sa vám do rúk dostanú aj zariadenia na otváranie nových prístupových ciest. Tým najdôležitejším je ladička – vďaka ktorej nabúrate ovládacie panely dverí a počítačov. Aj samotná ladička je plná originálnych nápadov a podobné minihry som ešte nevidel v žiadnej hre predtým. Rovnako otváranie dverí ručne vás donúti použiť klávesy v určitom poradí, alebo smere, nejde len o bezduché stlačenie E. Napríklad stiahnutie páky na dverách smerom dolu od vás vyžaduje uchopenie ľavou + pravou rukou a zatlačenie tlačidla dolu. Zdá sa, že vývojári v Creative Assembly sú plní skvelých nápadov a inovácií a je skvelé, že sa to odrazilo aj na ovládaní úkonov v hre.

Navyše sa zdá, akoby malo všetko v hre zmysel. Zatiaľ čo u konkurenie (a vlastne vo všetkých hrách) narazíte úlohy ako dôjdi sem, prines toto a spusti toto – tu vám to hlavní hrdinovia všetko detailne vysvetlia. Preto vám nápad obliecť si skafander, vystúpiť do vesmíru a otočiť vysielaciu parabolu nepríde až tak nezmyselný. Každá misia má svoj význam a nebudete sa cítiť ako poskok. K skvelej náplni kampane prispieva práve špičkový level dizajn, ktorý nemá konkurenciu. Backtracking, teda vracanie sa na rovnaké miesta, sa vyskytne len minimálne. Dĺžku kampane vám rozumným spôsobom predĺžia aj mailové správy, ktoré v DOSových počítačoch budúcnosti môžete čítať. Rozšírite si príbeh o cenné informácie.

Alien Isolation_16  Alien Isolation_21Alien Isolation_22

Čo musím vychváliť do nebies je grafika a zvuky. Niečo fantastické. Takýto zvukový zážitok nepamätám už celé roky (možno Battlefield: Bad Company 2) a musím povedať, že zvuky tvoria 50% z celého zážitku Alien Isolation. Od prvého momentu na stanici Sevastopol budete prežívať pocit stiesnenosti a bezradnosti. O to viac, keď sa okolo vás vo ventilácii bude pohybovať „to niečo“ no všetko čo môžete robiť je počúvať. Zvuky strojov, techniky, vašich krokov, počítačov, alarm…všetko do posledného najmenšieho detailu vypilované k dokonalosti. A fanúšikov filmov poteším, pretože prevažná väčšina zvukových nahrávok je prevzatá z filmu, takže vaše pretrvanie na stanici bude viac familiárne.

Grafika nešetrí najlepšími efektmi a Alien Isolation má napriek tomu fantastickú optimalizáciu. Hra vám tak dovolí si vychutnať 60fps s vertikánou synchronizáciou na maximálnych detailoch aj na priemernom hernom PC, jedinou nevýhodou je snáď len slabší antialiasing, ktorý si môžete vylepšiť sami v ovládačoch. Určite si pozrite zbierku screenshotov v recenzii, pretože prostredia sú fakt detailne zložené s krásnymi efektmi svetiel, pary aj temnoty. Pri použití skenera sa tiež efektne rozmaže pozadie, teda si musíte vybrať, či venujete pozornosť skeneru, alebo okoliu. Poteší, že prestrihové scény sú slušne renderované v real time engine ale zamrzí, že animácie pri rozprávaní sú nepekné. Dabing – rovnako ako všetky zvuky – je tiež na skvelej úrovni.

Alien Isolation_19 Alien Isolation_20 Alien Isolation_15

Alien Isolation je v prvom rade najlepším audio-vizuálnym zážitkom poslednej doby. Možno niekoľkých posledných rokov, pretože na nič lepšie v žánri si nespomeniem. Skvelá grafika s bezkonkurenčným ozvučením vám vyčaria fantastickú hororovú atmosféru, v ktorej pocit strachu umocní aj pocit bezmocnosti. Hra nie je strieľačkou – namiesto toho sa budete plížiť, vyrábať si predmety a premýšľať, ako sa vysporiadať s nepriateľmi tým najlepším spôsobom. Level dizajn spolu s dizajnom kampane patrí k tým najlepším nie len v žánri, ale v hrách celkovo a vytknúť hre môžem len drobné detaily, či trochu slabšiu druhú polovicu. Must Have titul pre všetkých, ktorí sa neboja báť.

Alien Isolation Nostromo Edícia je dostupná v internetovom obchode XGames.sk za skvelú cenu.
Alien Isolation
  • 8.5/10
    Príbeh - 8.5/10
  • 9/10
  • 9/10
  • 10/10
    Zvuky - 10/10
9.1/10

Alien Isolation je do posledných detailov vypracovaný mazlíček, ktorý z vás urobí skutočne jednu z postáv filmového univerza. Hre by sme mohli vytknúť len drobné detaily a je to jednoznačne jedna z najlepších hier podľa licencie, aká kedy vyšla, navyše u nás s profesionálnou češtinou. Ašpirant na hru roka.

5 (2 votes)