Alien Swarm – Recenzia

29 júla, 2010 Lukáš Kanik

Čo to je za hru, čo nám VALVe podhodilo zadarmo na steame? Oplatí sa to vôbec inštalovať na náš drahocenný harddisk? Ak máte radi co-op, určite áno.

Alien Swarm tu nie je po prvý krát. Totiž pred pár rokmi vznikol tento nápad v hlavách móderov, a do hry Unreal Tournament 2004 vznikol tento mód. Valve sa rozhodlo využiť talenty týchto mladých ľudí, a spolu začali vyvíjať Alien Swarm v plnej sile, na Source Engine. Od roku 2007 ale o tejto hre neboli žiadne informácie, a zrazu v roku 2010, v júli vyšiel na povrch trailer, a doslova o pár dní už hra vyšla. Pre niekoho prekvapenie, pre niekoho neočakávaný a utajovaný vývoj remaku pôvodnej hry. Tentokrát sa o haló postarali Valve, teda hra je odsúdená na pozornosť a úspech.

Pozornosť nevyvolo len náhle vydanie hry, ale aj fakt, že hra je úplne zadarmo. Ak Valve nevyrába špičkové hry typu Half-Life, fanúšikovia sú nervózni, a to, že im ich obľúbené štúdio predhodí na Steame hru úplne zadarmo, ich len poteší. Hra nie je na jedno použitie, ako väčšina terajších titulov, ale ponúka plný co-op až pre 4 hráčov, takže o zábavu s partiou je postarané. Okrem co-op módu samozrejme vyskúšate aj off-line režim, ktorý slúži skôr len na testovacie účely. Hra ponúkla len jednu kampaň – Jacob’s Rest, v ktorej ste prechádzali levelmi, snažili sa prejsť cez hordy votrelcov, splniť objektívy a dôjsť do bezpečia.

No už pár dní po vydaní sa hráči pustili do otvoreného Softvare Development Kit (SDK), teda tvorili vlastné mapy a módy, či totálne konverzie hry. Už som mal možnosť si zahrať nový, survival mód, v ktorom sa na vás lepia desiatky votrelcov z každej strany po dobu niekoľkých minút. Otvorené SDK nástroje dovoľujú mnohé pokusy so Source enginom, a pre tých, ktorí sa nechcú vŕtať v modelovaní, bude stačiť aj vývojárska konzola. V tej sa nachádzajú príkazy, s ktorými si občas užijete nové funkcie, a najzaujímavejšou je FPS pohľad. V čisto TPS hre to je skvelá zmena.

Neviem, či by sa to TPS hrou dalo vlastne nazvať, pretože kamera je v 70 stupňovom uhle položená nad postavami, a celý design levelov vidíme zhora. Kamera občas zavíta aj bližšie k hrdinom, práve v momente, keď jeden z nich umrie v ťažkom boji. Kooperatívna hra v tomto pohľade má grády ale často sa stáva, že strieľate do tímových spoluhráčov, pretože behajú hore-dole pred laserom, ktorý zabezpečuje mierenie zbrane. Práve tie palné zbrane spôsobujú ublíženie na zdraví spoluhráčov, ale sú účinné na ďalekú paľbu proti alienom. Ak nechcete, aby dochádzalo k takýmto úrazom, a nechcete, aby ste sa stali obeťou nadávania po odohratí levelu zo strany Steam priateľov, voľte zbrane, ktoré vašim neublížia. Tu sa ale niektorí menej skúsení hráči prejavia, a občas, keď potrebujete vyhodiť svoju búchačku, aby ste zobrali hasiaci prístroj na uhasenie ohňa v chodbe, tú zbraň na zemi vám ukradne niekto šikovný, ktorý sa na začiatku nevedel vybaviť arzenálom. Na výber pritom máte viac ako 40 kusov zbraní, a samozrejme aj vybavenie, bez ktorého by ste si ani nepípli.

Práve voľba vybavenia rozhoduje o úspechu, alebo prípadnom neúspechu vašej misie, hlavne ak hráte na hard, či insane obtiažnosti. Všetko sa odohráva v lobby, a začatie Hard misie bez plánu si ani neviem predstaviť. Tu si najskôr zvolíte triedu, za ktorú budete hrať. Je to niečo ako Team Fortress 2, dokonca sú tu podobné zbrane. 4 triedy nemajú až taký rozdielny štýl, rozdiel je len v držaní niektorých zbraní a nástrojov, ktoré môže použiť len určitá trieda. Medik, Engineer, vojak a špecialista nesmú chýbať v žiadom týme, a každý sa navzájom podporuje. Medik môže zobrať prístroj na položenie, ktorý vytvorí silové pole, dobíjajúce zdravie spoluhráčom. Ďalší zase môže dobrať debny s muníciou, alebo sentry vežu, a ďalší zase podporné zbrane, plameňomet, či samopaly.

Zbraní je naozaj dosť, a správny výber hrá takú dôležitú rolu, ako aj rozostavenie na bojisku. Niekto predsa musí kryť chrbát, pretože alieni vybehujú z každej štrbiny, dokonca skáču z hora. Rozostaviť môžete aj sentry, či výbušniny, a dokonca pri očakávaní veľkého náporu alienov môže engineer zavariť dvere. Chvíľu trvá, než ich alieni rozbijú, čím získate čas. Často sa dostanete do uzavretých priestorov, napríklad do víťahu, do ktorého sa lejú celé vlny mimozemšťanov, a vtedy nezostáva nič iné, len behať a triafať všetko živé. Tieto momenty okoreňuje aj bullet-time, spomalený čas, a úskoky do strán vyzerajú ako vystrihnuté z Matrixu. Spomalenie času môžete vyvolať aj adrenalínom, ktorý si môžete na začiatku vybrať ako príslušenstvo. Nájdete tam výbušniny, svetlice, či baterku ale najrozumnejšia bude príručná lekárnička.

Design levelov je naozaj bohatý na detaily, a aj v FPS pohľade vyzerajú stále dobre. Občas natrafíte na zásoby munície a nejakého vybavenia, občas bude musieť technik vyriešiť malý rébus, aby otvoril dvere a občas budete musieť rozkopnúť nejaké tie lepenky, aby sa cez tie dvere dalo vôbec prejsť. popri tom vás budú prenasledovať kopy alienov, a nabehnú aj mini-bossovia v podobe obrích pavúkov a nejakých mimozemšťanov, ktorí pľujú bomby. Všímať si tak musíte malé dotieravce, veľké dotieravce a ich bomby a napokon aj to, kam mierite, a kadiaľ chodíte.

Pohybovať sa budete v interiéroch, aj v exteriéroch a aj napriek tomu, že pohľad je stále z hora, prechody budete vidieť zakaždým. Vonku môže byť tma a po prejdení cez dvere sa zrazu dostanete do vysvietenej miestnosti. Source engine v tomto smere naozaj nezklamal, a je vidieť, že VALVe ho vytiahni na vysokú úroveň. Pravdepodobne by to mohol byť aj test enginu pre nový Half-Life. Engine ukazuje silu v parádnom nasvietení scény, kde výstražné, či žiarovkové svetlá tvoria hustú atmosféru. Otestovali aj sneženie, ktoré vyzerá naozaj dobre, a nebál by som sa ho použiť v half-Life 2: Episode 3, ktorá by sa mala práve v zasneženom prostredí odohrávať.

Samozrejme nechýbajú ani staré známe zvuky z VALVe hier. Poviete si, že už je to trápne požiť ten istý zvuk v niekoľkých hrách, ale také kvalitné zvuky, ktoré sa nám už vryli do pamäti z HL a Left 4 dead by tam proste chýbali. A navyše, VALVe si to môžu dovoliť, ich neriadi žiadny vydavateľ. Naopak, použitie Enginu ponúka hráčom bohaté nastavenia hry, a samozrejme Steam, cez ktorý je hra aj zadarmo distribuovaná. Ponúka až 64 achievementov, takže ak vás omrzí čisté co-op, môžete sa zabaviť ich plnením. V hre nájdeme aj staré známe easter eggy od VALVe, a jeden sa pravdepodobne už aj našiel.

[review pros=“kooperácia, taktizovanie, triedy a množstvo úprav, grafika, je zdarma, otvorené SDK“ cons=“občasné problémy so spojením a lag“ score=85 verdict=“Partnerstvo v hre je dôležitou zložkou, a ako povedal jeden múdry človek: Kde útek znamená prežiť, v Alien Swarm je to opačne. Uteč od skupiny a môžeš čakať votrelca za chrbtom. Treba len dodať: Vďaka VALVe.“]