ArcheAge Unchained – Recenzia

Archage Unchained

Návrat MMO v novom šate, dokázali vývojári Archeage napraviť chyby?

Archeage sa dostal na náš trh v roku 2013, dnes sa ale vracia zas v novom, krajšom šate – pod menom Archeage Unchained. Jednou z dôležitých zmien medzi týmito dvomi titulmi je monetizácia – v Archeage Unchained totiž nie je P2W. To, ako ďaleko sa v hre dostanete, budú odzrkadľovať vaše skúsenosti, čas strávený v hre a aj to, do akých aktivít sa rozhodnete zapojiť so svojou postavou – a rovnako je zmenený aj systém získavania bodov práce.

Práca je v Archeage Unchained atribút, ktorý dovoľuje Vám a aj iným hráčom v hre vykonávať rôzne činnosti – od starania sa o dobytok, po výrub stromov, ťažbu kameňa, vytváranie nových predmetov, upgradovanie tých, ktoré už máte a mnohé iné. Najjednoduchší spôsob, ako si prácu v Archeage doplniť, je byť online a hrať, alebo iba mať charakter na serveri. V Archeage Unchained na tom nezáleží, hlavne, že sa raz za čas zastavíte a budete hrať, vaše nazbierané body práce na Vás budú čakať.

Je potrebné podotknúť, že v dobe, kedy sme túto hru recenzovali, sa v hre nachádza bug, ktorý spôsobuje, že práca sa nezačne zbierať automaticky, a rieši sa to prostredníctvom kúpy predmetu za 1 kredit z in-game obchodu a aktiváciou Vašeho balíka (strieborný, zlatý, Archeum) na stránke TrionWorld.

Od svojho spustenia TrionWorld rozširuje počet serverov pre EU aj NA, ale pripravte sa na to, že cez prime time (večerné hodiny, keď sú ľudia doma z práce) budete čakať na prihlásenie do hry viac ako pol hodiny. A to do toho ešte nerátame vytváranie postavy, alebo pre hráčov, ktorí už majú charakter na vyššom leveli, čakanie na “mierovú zónu” v ich ďalšej úlohovej lokácii. V Archeage sa naučíte čakať – a čakať – a čakať. Až kým vás to neomrzí a neskúsite si zahrať na inom, otvorenom serveri.

Pri vytváraní novej postavy si hráč vyberá zo šiestich rás, ktoré sú rozdelené do dvoch základných frakcií – mimo nej ešte existuje frakcia pirátov, ale do nej hráč môže vstúpiť až časom.

Ak budete mať šťastie, uvidíte jeden veľmi nešťastný grafický bug, ktorý spôsobí, že modely postáv sa nenačítajú, a budú na vás pozerať čierne gule s lietajúcim párom očí. Riešenie tohto problému je znížiť grafiku na najnižšie a dúfať v zázrak. A ak ani to nepomôže, je treba z DX11 prejsť na DX9. Budete sa cítiť ako keby ste sa vrátili do éry Windows XP.

Triedy v Archeage Unchined fungujú inak, než vo väčšine bežných MMORPG – tri triedy vytvoria hráčovu profesiu a je možno takto vytvoriť až 164 rôznych profesii. Nie všetky sú použiteľné – ale ak máte radi bizarné kombinácie, tak sa vám tento systém bude páčiť.

Voľbu profesie je najlepšie nenechať na náhode a vyhľadať kalkulátor tried z pôvodnej Archeage, kde Vám povedia nielen aké triedy potrebujete na ktorú profesiu, ale aj aké kombá z týchto kúziel a schopností dokážete použiť.

Spôsobom boja vám Archaege bude pripomínať staré MMORPG ako PerfectWorld alebo World of Warcraft. Namierite, stlačíte tlačidlo, počkáte kým charakter vykoná útok, potom môžete stlačiť niečo iné, až kým vy alebo váš protivník nestratí všetky životy. Body skúsenosti sa získavajú plnením úloh, vytváraním vecí, zabíjaním protivníkov a po vypití nápoja skúseností – strácajú sa však tiež rovnako rýchlo, po každej smrti je určitá časť z nich odčítaná.

Rovnako aj po strate všetkých životov sa oživíte pri chráme, kde sa môžete pomodliť. Ak budete mať šťastie, hra vám vráti niečo z bodov, ktoré ste práve stratili. Keď pominie pár sekundový debuff, môžete sa vrátiť k hraniu bez toho, aby ste museli hľadať svoje telo niekde v prírode. V hre sa na transport medzi lokáciami dá použiť teleport (stojí špeciálne kamene, ktoré sa kupujú z in-game obchodu), mount, alebo aj glider či loď. Okrem teleportu si všetky ostatné dopravné prostriedky hráč môže vytvoriť, zakúpiť, alebo získať z úloh.

Zbroj sa tiež získava v Archeage inak než by ste očakávali – z nepriateľa Vám občas padne neidentifikovaný objekt (zbraň, brnenie) z ktorého môžete dostať niečo, čo sa Vám hodí. Ale náhodná zbroj k víťazstvu nestačí. Na to, aby ste mali lepšie, vyššie staty, musíte zbroj a zbrane buď vytvárať, alebo nakupovať od iných hráčov, či vylepšovať tie veci, ktoré vám dala hra v rámci príbehových úloh. Nemusíte sa ale báť, pretože hra vám nie len dá príbehovú zbroj, ale aj materiál na jej vylepšovanie.

Hra rovnako nenúti hráča plniť vedľajšie úlohy – ale potom vám to zráta v ďalšej lokácii, kde budú nepriatelia vždy o pár levelov vyšší, než budete Vy. Rovnako vám hra zráta, ak sa budete chovať voči iným nevhodne.

Archeage Unchained na jurisdikciu v rámci hry používa hráčov – po splnení questu je hráč automaticky zaradený do línie na šancu stať sa sudcom a rozhodnúť o osude iného hráča. Obhajovateľ aj sudcovia sú teleportovaní do súdnej siene, kde celý server môže sledovať ich konverzáciu.

Ak rozhodnú o hráčovej nevinne, odpočítajú sa mu body zločinnosti, v opačnom prípade pôjde do väzenia na určitý počet minút (nechceli by ste si povinne v hre odsedieť 570 minút? Ani my.) Z väzenia sa dá vždy utiecť predčasne a pokračovať v kriminálnej činnosti – až kým nedosiahnete zločinnosť 3000, kedy sa stanete pirátom. Nikto nemá rád pirátov, hlavne nie mestská stráž, ktorá na vás bude útočiť od momentu čo vás uvidí. Ale za to budete mať prístup k špeciálnym úlohám, špeciálnym odmenám a budete môcť zabíjať iných hráčov pre radosť a peniaze.

Archeage Unchained sa svojím gameplayom približuje k World of Warcraft – či už po stránke úloh (choď sem, zabi 9 nepriateľov, príď si naspäť po odmenu), alebo boja, ale zároveň je viac dynamický – zóny prechádzajú z mieru do boja, hráčske frakcie ovplyvňujú ako hra funguje nielen po stránke ekonomickej, ale menia celkový vzhľad hry stavaním, ničením a objavovaním nových zón.

Mohli by ste ju zároveň prirovnať k typicky ázijským MMORPG, ako Black Desert Online – aj v Archeage sa veľmi farmia dungeony, nepriatelia a určité suroviny na to, aby ste sa mohli v hre dostať ďalej, dostavať vašu vysnívanú loď, či získať najlepšiu zbroj. Na druhú stranu Archeage obsahuje aj veľa elementov, ktoré inde nenájdete, ktoré z nej robia niečo zvláštne, trochu archaické – ale stále zábavné, ak máte radi trochu nostalgie vo vašom online svete.

Archeage Unchained vyšlo na Steame.

Archeage Unchained (PC) 25,99€
  • 5/10
    Gameplay - 5/10
  • 5/10
    Technické spracovanie - 5/10
  • 4/10
    Grafika - 4/10
  • 3/10
    Zvuk - 3/10
  • 7/10
    Atmosféra - 7/10
4.8/10

Ak uvažujete nad kúpou Archeage Unchained, rozmyslite si to dvakrát – alebo aspoň počkajte do doby, kým TrionWorld opraví tie najhoršie z bugov, ktoré sa v hre nachádzajú. Hovoríme tu o chybách grafických (postavy sa nenačítajú), zvukových (všetko audio v hre zrazu prestane fungovať), a mnohých iných.