Arma 3 – dojmy z alphy

10 marca, 2013 Lukáš Kanik

Nazreli sme do všetkých zákutí Alpha verzie ARMA 3 a prinášame dojmy z ostrova Stratis aj z multiplayerových komunitných módov.

Ten vám v Aalpha verzii ponúkne 20 kilometrov štvorcových plochy, po ktorej sa môžete veoľne pohybovať a v prípade, že ste si zakúpili jednu z verzií, môžete nazrieť aj do multiplayeru. Ten už teraz ponúkne slušne množstvo herných módov aj užívateľských modifikácií. Arma 3 je totiž open-source už do samého začiatku.

Alpha vám ponúkne 4 singleplayerové misie, v ktorých si vyskúšate pechotu, potápanie pod vodou, vozidlá aj boj s helikoptérou. Každá z misií ponúka len pár krátkych objektívov, no náročnosť misií vás ku každej pripúta zhruba na 20 minút. Ide vlastne o ukážkové misie, s ktorými sa hra prezentovala na výstavách za posledný rok.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RcbQk5VXKNE[/youtube]

Vďaka nim si osvojíte ovládacie prvky, ktorých má Arma 3 obrovskú hromadu, no oproti dvojke ide o výrazné zjednodušenie. Trojka vám už po pár hodinách prejde do krvi a zvládnete prakticky všetky pohyby pechoty, vozidiel aj lietadiel a netreba zabudnúť ani na veliteľské možnosti pre vlastné komando. Oproti dvojke pribudlo niekoľko nových funkcií, animácií a prvkov, ktoré v konečnom dôsledku pridávajú hre na realite.

Bohemia sa môže pýšiť kvalitnými animáciami vojakov, ktoré ponúkajú viac ako desiatku pohybových možností a rýchlostí pohybu, čo je fantastické. Tak ako pri ľahu a prikrčení, aj po stojačky si viete vybrať dva rôzne postoje a tri rýchlosti chôdze + niekoľko ďalších polôh pri státí na mieste. Zbrane sa potom správajú podľa toho, ako sa hýbete a akú máte oporu pre ruky.

  

Fyzika vojakov môže byť však niekedy otravná, napríklad sa pravidelne budete zasekávať pri otáčaní vo dverách, vďaka kolíznemu modelu, ktorý nedovolí zbrani prejsť cez druhý model. Ten sa vám pripomenie aj vtedy, ak ste príliš blízko nejakého povrchu, steny, či skaly a hlaveň bude narážať práve na ne. Na to všetko si postupne zvyknete aj ako úplní začiatočníci v sérii Arma. Fyzikálnymi úpravami prešli aj vozidlá, ktoré majú vlastnú, rozdielnu váhu.

Trochu zamrzí fakt, že u konvenčných zbraní chýba pokles dráhy strely ako napríklad v Battlefielde ale to sa môže časom zmeniť a je to len drobná úprava. Vďaka obrovskej rozlohe mapy (plná hra bude mať 290 kilometrov štvorcových) a náročnosti, ktorá hra na hráča kladie pôjde o menej dynamické ale o to viac taktické súboje, či už proti AI alebo živým hráčom. Multiplayerovému okienku venujte extra pozornosť v odstavcoch nižšie. Stále platí, že môžete zomrieť na jeden, či dva zásahy rovnako ako nepriateľ.

  

Arma 3 prichádza aj s upraveným a veľmi prehľadným inventárom, vďaka ktorému môžete svojho vojaka kustomizovať. Na zbraň si môžete namontovať rôzne druhy optiky, tlmiče alebo granátomet, či svetlo. Na postavu potom nočné videnie, či ďalekohľad. Autori sľubujú v plnej hre obrovské množstvo vecí, z ktorých si budeme môcť vytvoriť vojaka, navyše určite prispeje aj komunita, ktorá už teraz vytvára nové skiny maskovania a zbraní. Kustomizácia, aj vyberanie lootu z mŕtvych nepriateľov alebo krabíc (zásoby je možné uložiť aj do kufra auta, alebo štvorkolky) je jednoduchá a funkčná.

Hlavným ťahákom hry je ale multiplayer, ktorý si budete aj v alphe vychutnávať dlhé hodiny. Štandardné módy, ako deathmatch či control point vám predvedú súboje v masívnejšom merítku proti živým hráčom, ktorých môže byť na jednom serveri viac ako 60. Alebo si môžete zahrať s priateľmi v určitom počte na vlastnom uzavretom serveri. V multiplayeri sa vlastne medze nekladú (ak nerátame rozlohu ostrova) a v priloženom editore je možné vytvoriť prakticky akýkoľvek objektív a misiu, ktoré môžete potom zdieľať so svetom v kooperačnej hre. Tvorba servera je strane klienta hry.

  

Tak, ako v Arma 2, aj tu sa za tých pár dní objavili najpopulárnejšie herné módy – Zombie a Wasteland, ktoré vás už v raných štádiách dokážu prilepšiť k hre na dlhé hodiny. Zombie mód (aka DayZ z Arma 2) zatiaľ ponúka len náhodný spawn hráčov, náhodný spawn zbraní a vybavenia a ostrov zamorený zombíkmi. Znova ide o ultimátnu hru na prežitie, kedy hlavnú rolu hrajú nie len vaše orientačné schopnosti, ale aj dôvera v ostatných hráčov.

Mód Wasteland už funguje vo verzii aj s náhodnými misiami pre hráčov. Každý hráč má po pripojení na server len pištoľ a pár drobných. Nájsť slušné vybavenie, náboje (neskôr aj jedlo a vodu) je zatiaľ základným cieľom troch nepriateľských tímov. Každému sa však občas na mape objaví nejaká spoločná misia, ktorú treba splniť, avšak náhle presuny na jedno miesto vedú k prestrelkám, k smrti a tým pádom straty ťažko nájdeného vybavenia. Ide hlavne o misie, kedy treba zaistiť vrtuľník, alebo nájsť spadnutú debnu s najlepším a najdrahším vybavením na mape. Stali sa mi rôzne príhody, kedy som dané miesto záujmu vedel sledovať 10 minút v ľahu v kríkoch, len aby som sa uistil, že sa v okolí nenachádza žiadny nepriateľ a prípadnú hrozbu vedel eliminovať.

  

Hlavne pri nočných mapách, bez nočného videnia vám bude tuhnúť krv v žilách vždy, ak budete počuť vzdialenú streľbu, alebo idúce vozidlo. Pevne dúfam, že sa tieto módy budú vylepšovať a budú pribúdať nové prvky, ktoré vylepšia herný zážitok. Už teraz to je s priateľmi jedno z najlepších multiplayerových posedení.

Bohemia Interactive však musí vyladiť nedostatky, ktoré Arma 3 má. Jedným z najväčších je optimalizácia, kedy vám hra beží prakticky rovnako pri najnižších, aj najvyšších nastaveniach. Framedropy sú všadeprítomné a problémy robia aj servery. Na najvyšších nastaveniach ale hra vyzerá úplne famózne a to nemám na mysli fotorealistické interiéry. Skvelé vyzerajú aj exteriéry a to aj cez deň aj cez noc. Noc v Arme 3 vyzerá nádherne aj pre to, že autori sa riadili skutočnou hviezdnou oblohou, intenzitou mesiaca aj 3D oblakmi. Bez nočného videnia pri zatiahnutej oblohe sa pohnete jedine s kompasom v ruke.

Arma 3 sa od všetkých ostatných strieľačiek líši svojim detailným spracovaním. Áno, je náročná na ovládanie, čo aspoň odfiltruje všetkých nenáročných hráčov a deti, ktorým stačí COD. Bohemia však musí zapracovať na chybách a optimalizácii, ktoré sa so sériou vlečú od začiatkov. Ale už teraz vie pre fanúšikov milície ponúknuť tonu zábavy a pri cene, za ktorú dostanete Alphu, Betu, aj plnú hru nie je čo riešiť.

  

  

  

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články