Assassin´s Creed III – Recenzia

28 novembra, 2012 Lukáš Kanik
Zrecenzovali sme PC verziu v češtine, aby sme zistili, či to nie je len konzolový port. Možno je, ale tiež sakramentsky dobrý open-world titul.

Recenzovať tak komplexný open-world titul, akým Assassin´s Creed 3 bezpochyby je, dá trochu viac námahy. Ubisoft totiž vývojom série nastavil latku jedinečných herných mechaník a revolúcia v podobe AC3 by nemala zaostávať. Trojka sa preniesla na nový kontinent a možností v hre pribudol dvojnásobok.

Nikomu snáď neušiel fakt, že piaty diel asasínskej série sa odohráva v Amerike za čias revolúcie a vyhlásenia nezávislosti, čo so sebou nieslo niekoľko predsudkov. Architektúru a renesančnú pompéznosť za čias Ezia Auditore snáď nemôže nahradiť nič. Trojka v hlavnej úlohe s Connorom, ktorá bola mimochodom najväčším projektom Ubisoftu doteraz, trafila do čierneho a zmena prostredia sérii nie len prospela, ale posunula ju ďalej viac, ako Brotherhood a Revelations dokopy.

  

Ratonhnhaké:ton, čo je pravé Mohawské meno indiána Connora, má v skutočnosti korene Angličana po otcovej strane, čo je jeden z dôvodov, prečo mu bolo udelené privilégium asasína. Jeho otec totiž pochádza z rodu asasínov, ešte v detstve však konvertoval na druhú stranu – na stranu templárov. Úvodné sekvencie hry teda strávite v koži najvyššieho templára v Amerike – Haythama Kenwaya, ktorého osobnosť je dokonca zaujímavejšia, než Connorova.

Úvodné sekvencie vlastne majú obrovskú hodnotu, čo sa príbehu celej série týka, konečne sa na Templárov nebudete pozerať len v koži opozitnej frakcie. Hráči tak dostávajú možnosť sa pozrieť na celú problematiku novými očami a zistiť, že ani Templári nie sú zase tak zlí. Samotný Haytham je veľmi silnou osobnosťou, vďaka skvelému dabingu a gestikulácii zobrazuje klasického Angličana, ktorý exceluje vo svojich vodcovských schopnostiach. Prechod na zelenáča Connora potom nemusia hráči stráviť ľahko a skúsený Haytham im bude skôr vzorom.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIbnrQ5lS7U[/youtube]

Takmer 6 hodín tutoriálov vás zoznámi s postavami, aj hernými mechanikami, ktorých je nespočetné množstvo. Nejde len o možnosti, ako vyriešiť zadané úlohy, ale aj o také drobnosti, akými je cestovanie, lov, obchodovanie, či boj. Možno aj preto bude recenzia dlhšia, prvkov je v hre naozaj veľa, začneme príbehom.

Príbeh sleduje Connora, ktorý túži nie len po pomste, ktorú chce vykonať po vypálení rodnej osady, ale túži aj po slobode, ktorú chcú vydobiť osobnosti  Ameriky počas revolúcie. Stretenete tak Benjamina Franklina, najvyššieho veliteľa Georga Washingtona, a ďalšie osobnosti, ktoré tvorili americkú históriu. S Connorom sa tiež zúčastníte najdôležitejších udalostí, autori hry sa ho ani nesnažili prirodzene zamaskovať do pozadia, Bostonského pitia čaju, alebo podpisu deklarácie budete priamymi účastníkmi.

  

Výprava historických udalostí je námet, ktorého sa dokáže chytiť len málo vývojárov a Assassin´s Creed kombinuje realitu a fikciu veľmi dobre už od začiatkov. Celá Connorova výprava spočíva v odstránení niekoľkých templárov, ktorí sa budú snažiť o nadvládu Britov. Menšie, či väčšie konflikty a obracanie strán, budú z neskúseného indiána robiť skôr bábku, ktorá vykoná presne to, čo mu kompetentní nakážu.

Na druhej strane je tu stále Desmond Miles, vďaka ktorému môžeme nazrieť do minulosti. Sekvencie s Desmondom sú zaujímavejšie, ako v minulosti, no je ich ako šafránu, navyše námet sa opakuje. S Desmondom však môžete odhaľovať tajomstvá jaskyne starých bohov, v ktorej sa naša skupina usadila a kde leží aj Animus 3.01. Potešia tu nepovinné rozhovory s ostatnými postavami. Je na vás, či voľnú chvíľku s Desmondom využijete pre doplnenie informácií, alebo sa vrhnete späť ku Connorovi.

  

Náplň hry je bohatá a takmer nikdy nenarazíte na dve podobné príbehové misie. Tie vedľajšie sa budú snažiť vyplniť herný čas a je ich fakt mnoho. V rozsiahlych mestách Boston a New York (Connor navštívi aj Philadelphiu, Desmond zase Brazíliu) narazíte na nepovinnú misiu takmer na každom kroku. Môžete tak oslobodiť občanov od vydieračov, zabiť objekt na objednávku, zabíjať besných psov, hrať rôzne stolové hry, doručovať zásielky, alebo sa prihlásiť do klubu pästných súbojov.

Žiadna z hier v sérii Assassin´s Creed ale nebola takým rozsiahlym sandboxom, ako trojka. Mimo miest vás čaká divočina – Hranica, v ktorej sa otvárajú ďalšie možnosti. Lesy a okolie obýva tucet druhov zvierat a všetko môžete uloviť. Či už pre splnenie nejakej výzvy, pre zábavu, alebo na predaj, vždy máte kopu možností, ako v lesoch tráviť celé hodiny.

  

To by bez skvele nadizajnovaného prostredia nefungovalo a pohyb je viac „parkour“ – Connor, ako indián dokáže behať po stromoch, vetvách a šplhať po skalách. Vďaka tomu, že cestovanie koňom je maximálne odfláknuté a kôň nedokáže zoskočiť ani z malej skaly, frustrácii sa vyhnete práve behaním po stromoch. Pôsobí prirodzene, je rýchle a bezpečné.

Na zemi totiž číhajú okrem zajacov, líšiek, bobrov a sŕn aj nebezpečné zvery, medveď, či svorka vlkov vás na nejakú chvíľu zabavia. Podľa spôsobu, akým ich ulovíte sa odvíja aj cena materiálov, ktoré lovom získate. Kožušina poškodená šípom, alebo guľkou má menšiu hodnotu, ako kožušina, ktorú získate zabitím nožom, alebo v nastraženej pasci. Zvieratá môžete vystopovať podľa exkrementov, alebo ich stopovať v snehu, či použiť návnadu. Alebo ich proste naháňajte a v pravom momente vytaste čepeľ.

  

Ovládanie avatara je v týchto situáciách veľmi pohodlné, čo sa rozloženia kláves (tlačidiel na xboxovom ovládači) týka. Stále ale cítiť príznak neohrabanej interakcie s prostredím a budete tak narážať na nechcené hrany, skákať do nesprávnych smerov a dúfať, že sa trafíte na rímsu, ktorú ste si vyhliadli. Pri recenzovaní som hru odohral na gamepade, ktorý považujem za tú lepšiu voľbu. Napríklad pri páčení zámkov vám hra dá najavo zavibrovaním, až nájdete správnu pozíciu pre šperhák. Zámok tak vypáčite len po hmate.

Pochváliť treba aj súbojový systém, ktorý bol prekopaný a viac realistický, dokonca použili autori viac aktívnych kláves. Ešte stále sa na vás nepriatelia budú púšťať po jednom, odrazom ich útoky zneškodníte a správnym načasovaním aj vrátite. Ďalším tlačidlom zase prelomíte protivníkovu obranu, za čím ho môžete zase doraziť. Posledným tlačidlom používate sekundárny nástroj, čo môže byť Connorova pištoľ, luk, kopija na háku, alebo mince, na ktoré sa vrhne okolitý dav.

  

Pri odrazení všetkých útokov okolia a nenáročnom ťukaní útočnej klávesy pôsobíte ohromné kombá a skupinu dokážete premôcť prakticky bez zastavenia. Nechýba ani možnosť zobrať si zbraň zneškodneného protivníka, čo môže byť aj veľká mušketa. Palné zbrane potrebujú väčšinou dlhý čas na nabíjanie, preto bývajú v boji jednorázové. Najviac som si však užil čisto pästné súboje, do ktorých vám hrá skvelá muzika.

Strety s nepriateľom nemusia vždy vyústiť do krvyprelievania, aj keď je pravda, že zbaviť sa stráži s druhým levelom hľadanosti je náročné a frustrujúce. Mestá sú totiž neskutočne preplnené strážami a tak je len málo miest, kam sa dá ukryť. A v tom je to čaro. V stealth postupe, ktorý si môžete zvoliť vo väčšine misií. Connor sa okrem sena môže skryť aj vo vysokej tráve, pohybovať sa v nej a prípadne v nej ukryť stráže. Z každého úkrytu je možné rýchlo bodnúť nepriateľa a zatiahnuť ho z dohľadu iných. S pomocou kopije na lane môžete nepriateľov potichu obesiť, alebo si ich pritiahnuť.

  

Pri vyklonení sa spoza rohu môžete zapískať, čím prilákate pozornosť stráží. Naopak, odlákať pozornosť môžete vyvolaním pouličnej hádky, rozhodením hrste mincí, nevinnou otravou jedného z nich a podobne. Hľadanosti sa potom môžete zbaviť zamiešaním sa do davu, strhnutím plagátov, podplatením rečníkov a dokonca návštevou tlačiarne, kde plagáty s vašou tvárou vydávajú. Takéto drobné detaily dotvárajú ten obrovský celok možností, ktoré vám sandbox v podaní AC3 ponúka.

Čo ma ale nepotešilo je spôsob plnenia misií. Tie môžete zväčša prejsť dvoma spôsobmi, cez dva vchody. Stealth, alebo rúbačkou – po hlavnej ceste alebo po streche/strome/tráve. Drvivá väčšina misií nemá s voľnosťou nič spoločné a spoliehajú sa na to, že hráč to prejde presne tak, ako vývojár zamýšľal. Ak nie, potrestáme ťa. Ak to ale prejdete presne tak, ako chcú autori, odmenou bude aj plná synchronizácia v Anymuse.

  

Prostredia miest a lesov sa menia v závislosti od ročných období, ktoré hra mení pomerne často. Zasnežená príroda Hranice pôsobí úplne inak ako lesy ponorené v hmle alebo krásne slnečné pobrežie. S tým sa mení aj život v okolí, ktorý je vďaka Anvil Next enginu naozaj pestrý. Engine totiž v mestách dokáže vykresliť na jednej obrazovke stovku postáv, kde si každá z nich žije akýmsi virtuálnym životom. Obchodníci predávajú, drevorubači pracujú na píle, ženy varia drevorubačom, deti otravujú a stráže kolujú v uliciach, aj mimo nich. V lesoch môžete napríklad nájsť na skupinku pri ohni, ktorí vám povedia nejaký ten príbeh. Na počúvanie a interakcie je v hre toho oveľa viac.

Dôležitú rolu v kampani hrá Davenportova usadlosť, kde bude Connor vyrastať do asasínskej zbroje. V určitom štádiu hry sa z domu stáva ekonomické centrum a vy dostávate možnosť obchodovať, vyrábať a predávať. Ekonomický systém je k sandboxovej hre pridanou hodnotou a nepamätám si hru, kde by boli možnosti také bohaté. Do usadlosti môžete po krátkych misiách zavolať ďalších lovcov a remeselníkov, vďaka ktorým budete môcť vyrábať. Konvoje plné surovín potom posielate priamo z usadlosti daným obchodníkom v meste. Je však pravda, že craftovanie a nákup/predaj sú neprehľadné.

  

V usadlosti si tiež môžete meniť zbrane a oblečenia, ktoré si kúpite, či prinesiete. Nechýbajú rôzne dizajny asasínskej róby, ktorá Connorovi pristane minimálne tak dobre, ako pompézna róba Eziovi. Connor ale nebude sám a prvok z Brotherhood – povolanie pomoci sa dostal aj do novej hry. Okrem útoku na určitý cieľ môžete svojich lojálnych partnerov poslať na výpravy do rôznych štátov východného pobrežia Ameriky, kde sa tak postupne zbavíte nadvlády Templárov. Či to má nejaký vplyv na priebeh hry je otázne.

Ďalšou špecialitou Assassin´s Creed 3 je lodný systém. Connor má k dispozícii plne ovládateľnú loď, s ktorou sa môže kedykoľvek vyplaviť na expedície. Na celom východnom pobreží čakajú nepovinné misie, poklady a nové oblasti na preskúmanie. S loďou sa tiež dostanete do bojovej pohotovosti a zároveň s kormidlom ovládate aj delá s rôznym typom munície. Ovládateľnosť masívnej lode ovplyvňuje aj vietor, plachty, ktoré napínate podľa potreby, aj napáchané škody. Lodné sekvencie sú jedným z najlepších prekvapením hry a sú zábavnejšie, ako misie na ktoromkoľvek vozidle zo súčasnosti v konkurenčných hrách.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gZrklEy9ohQ[/youtube]

Multiplayer stavil na nové herné módy. Jedným z nich je zaujímavý Wolfpack – kooperatívny režim, v ktorom partia dvoch až štyroch hráčov vyrazí proti vlnám NPC nepriateľov. V móde sa celkovo nachádza až 25 sekvencií, kde každá naberá na obtiažnosti, aj nových nepriateľoch. Klasické aj menej klasické multiplayerové módy potom ponúkajú bitky o držanie území, deathmatch, alebo krádež artefaktu druhému tímu. Bojovať sa bude na ôsmych mapách a s dvadsiatimi postavami vrátane bonusových.

Vyčítať hre musím určite technické spracovanie, ktoré, ako pri sandboxoch býva, je plne bugov, vtipných, aj nepríjemných situácií. V prvom rade nepoteší optimalizácia, s ktorou má problém väčšina hráčov, ktorí AC3 na svojich PC spustila. Obrovské framedropy vás čakajú pri ľuďmi preplnenom Bostone, či načítaní krajiny Hranice. Ja som s GTX560 žiadny vážny problém nezaznamenal, a to ani v Bostone, na najrušnejšej ulici. Hra je však na pomery náročnosti na hardvér neprimerane zastaralá.

Jasné, možnosti enginu sa posunuli a svet pôsobí fakt živo, len máločo ho prekoná, no pri bližšom pohľade na textúry oblečenia alebo odpudivú vegetáciu zistíte, že port z konzol je citeľný. Podpora DirectX11 je vidieť len v snehových stopách a kvalitnom antialiasingu. Upgradu sa dočkali aj tiene, ktoré sú konečne tieňmi a pri prechode slnka na oblohe sa pohybujú správnym smerom.

  

Zatiaľ čo herecké výkony v cutscénach sú nadpriemerné, mimo nich môžete zabudnúť na lipsync (pohyby úst synchronizované s rečou), čo som si všímal dosť často. Bežné sú aj záseky nepriateľov za jednoduchými prekážkami, kolízie predmetov tiež chyby počas boja, kedy udierate vzduch. Celkový vizuál hry ma neočaril, ale ani neurazil, lodné pasáže, preplnené mestá a zasnežená príroda vyzerajú fantasticky. Skvelá je taktiež hudba, ktorá presne trafila každú situáciu a nebojím sa povedať, že ju budem počúvať aj mimo hry.

Assassin´s Creed 3 aj napriek množstvu chýb zdvihol latku, čo sa žánru otvorených svetov týka. Toľko interaktívnych možností sme tu snáď ešte nemali, svet pôsobí živým dojmom a príroda je preplnená zvieratami. To, ako ich budete loviť, ako sa vysporiadate s ľudskými protivníkmi a čomu sa chcete venovať je len na vás. Príbeh megaConnora nie je ničím výnimočným, no ak sa vžijete do všetkých postáv, vypočujete si nepovinné rozhovory a budete sa tejto skvelej výprave venovať, čakajú vás dlhé hodiny čistej spokojnosti. Ovládať vlastnú loď je jedným z najlepších zážitkov v hre a vtedy jej odpustíte aj to dlhé čakanie na epilóg počas záverečných titulkov.

Assassin´s Creed 3 nájdete za najnižšiu cenu v ponuke internetového shopu XGames.sk

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“striedanie a prepojenie postáv, neskutočné množstvo obsahu singleplayeru, interakcie, lodné pasáže, živý svet, hudba“ cons=“technicky nedotiahnuté, nepodarená jazda koňom, neprehľadné craftovanie a obchod, malá sloboda plnenia hlavných misií“ score=90 verdict=“Škoda, že sa Assassin´s Creed 3 musel dožiť starej generácie konzol a nevychytal dizajnérske chyby. Mimoriadne bohatá herná náplň, skvelá výprava príbehu s dôležitými odhaleniami a možnosti herného sveta, boja a pohybu stanovili nový štandard v žánri sandboxových hier.“]

 

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.