Autonauts – Recenzia

Autonauts

Milá strategická oddychová hra o programovaní robotov, ktorá nakopne vaše mozgové závity.

Od švédskeho štúdia Denki prichádza na trh Autonauts – hra o automatizácií pripomínajúca štýlom detskú verziu českej hry Factorio. Tentokrát vás nebude nič naháňať, a v tejto sandboxovej simulácií sa môžete naučiť základy programovania.

Pri začatí novej hry si “ťaháte” planétu náhodne vygenerovanú spolu s číselným kódom, ktorý ju reprezentuje – pre prípad že by ste chceli hrať na rovnakej mape ako niekto iný, alebo zdieľať tú vašu. Tutoriály v hre nie sú povinné, ale v prípade núdze je ich možné vždy nájsť v encyklopédií Autonautov a zopakovať, keď vám niečo vypadne z hlavy. Krok za krokom vás hra sprevádza od vytvorenia prvého robota, poskladania prvého programu až ku komplexnejším úlohám, ktoré si vyžadujú skupiny robotov vykonávajúce rôzne typy prác.

V autonauts vás budú sprevádať spoločníci Roboti – majú systém učenia, kde im ukazujete prácu, ktorú chcete aby vykonávali, potom zadáte podmienky kedy ju majú vykonávať (napríklad: zdvíhaj predmety, až kým nebudeš mať plné ruky) a čo má nasledovať po tom, čo ju dokončia (napríklad: zopakuj niekoľkokrát, opakuj donekonečna). Všetko čo dokáže spraviť vaša hlavná postava, dokážu po naučení spraviť aj roboti. Pretože mať všetky roboty pokope by bolo veľmi chaotické a neprehľadné, hra umožňuje vytváranie pracovných skupín, pridelenie farieb – aby roboti mali v náhľade farebné ceduľky s ich menami – a samozrejme možnosť ich pomenovať.

Pomenovanie a upratovanie robotov do kategórií je jedna z vecí, ktoré by ste v hre mali robiť, a pravdepodobne to robiť nebudete, až do momentu, kedy zistíte že máte 50 robotov bez mien, nie sú v skupine a netušíte čo vlastne vo vašej kolónií robia. Ako ich názov napovedá, roboti fungujú na energiu a postupne sa vybíjajú. Je na hráčovi, či ich bude dobíjať automaticky, alebo vytvorí robota, ktorý to bude robiť za neho. Nielenže roboti majú obmedzenú pamäť (koľko krokov sú si schopní zapamätať) ale aj obmedzený dosah.

Chyby v Autonautoch majú v drvivej väčšine príčinu niekde medzi monitorom a stoličkou. Je veľmi jednoduché popliesť si príkazy, a váš chudák robot sa podľa vašich inštrukcií bude snažiť zdvíhať kamene až do momentu, kedy budú jeho ruky prázdne. Teda, navždy – až kým ho neopravíte. Čím viac budete svoju kolóniu expandovať, tým viac robotov budete potrebovať na to, aby sa navzájom “udržiavali”, nosili veci z jedného miesta na druhé a vykonávali všetky otravné repetitívne práce, príliš nudné pre hráča.

Kolonizovanie planéty funguje inak než v iných “vesmírnych” simulátoroch ako napríklad Surviving Mars či v obdobných hrách. Kolonistov si vypestujete zo semiačok a kŕmite ich jedlom aby vám dávali body lásky, tzv. “Vuw”. Láska je v Autonautoch surovina odomykajúca nové technológie, napríklad lepšiu robotiku.

Lepší roboti si dokážu zapamätať viac, sú rýchlejší, majú väčšiu kapacitu a hlavne, majú možnosť módovania. Módovanie je v Autonautoch vo forme predmetov umiestnených do ich “módového inventára”, zlepšujú určitú schopnosť – dlhšia batéria, väčšia pamäť, viac rúk, atď. Kombináciou módov a nových robotov, je možné vytvoriť skoro akúkoľvek sekvenciu príkazov a urýchliť proces výroby – či už rúbanie stromov, farmárčenie, alebo varenie pre kolonistov.

Treba mať na pamäti to, že lepšie veci tiež stoja viac – viac práce a surovín. Keď si nebudete dávať pozor, vaša výroba skončí tak rýchlo ako začala – iba preto, že ste si nedali pozor na základné suroviny na stavbu všetkých ostatných vecí. Keďže hráč je schopný vykonávať všetky úlohy v hre, dokážete sa dostať z týchto problémov – iba to chvíľu potrvá a budete si to musieť poctivo odklikať.

Na tému klikania, ovládanie v Autonautoch je iné než vo väčšine tradičných simuláciách. Pravé tlačidlo znamená “vykonaj”, ľavé “použi” a Q “hoď do batohu”. Rovnako, nie je možné súčasne dávať viac ako jeden príkaz, a treba počkať, kým postava vykoná povel, až kým jej dáte ďalší.

Pri kliknutí na zem postava nie len prejde na dané miesto (očakávaná časť), ale aj pustí predmet, ktorý držala alebo sa ho bude snažiť použiť na danom mieste (kopanie lopatou do zeme). Chvíľu je to frustrujúce, až kým si nezačnete hádzať veci do batohu, potom si to už tak veľmi všímať nebudete

Hra vás navádza k plneniu úloh, cez ne sa dostanete k lepším technológiám a sofistikovanejším spôsobom automatizácie, dostávate certifikát a kolečko, ktoré sa pridá na vašu “sochu úspechov”.

Čím viac úloh splníte, tým viac kolečiek sa naskladá na seba a tým vyššia vaša socha bude. Každé z nich má na sebe vyryté logo danej úlohy, pre prípad že by ste sa chceli pokochať vašou schopnosťou ovládať roboty na to aby robili veci za vás.

Hra je dosť jednoduchá na to, aby sa ju naučil ovládať každý – aj ľudia, ktorí ešte pred tým žiadne hry nehrali. Miesto slov používa symboly, má v sebe mnoho tutoriálov, ktoré vás prevedú výrobným procesom od ťažby stromov po chovanie zvierat, a k tomu všetkému dostanete aj encyklopédiu, kde nájdete všetky recepty na výrobu. Tú súčasnú, aj tú budúcu.

Hra Autonauts vyšla na PC, nájdete ju na Steame alebo Itch.io

Autonauts (PC) 19,99€
  • 10/10