AWAY: The Survival Series – Recenzia

2 októbra, 2021 Veronika Ďureková

Aký zaujímavý môže byť priemerný deň hlodavca na odľahlom post-apokalyptickom ostrove?

Originálnych a neopozeraných hier je v dnešnej dobe zabehnutých sérií a remakov ako šafranu. Ako každý správny hráč, aj ja sa vždy poteším čerstvému závanu nových konceptov. O to viac, ak sa v hre môžete vžiť do role roztomilého zvieraťa. AWAY: The Survival Series je dokumentárna survival hra z tretej osoby, v ktorej hráte za vakovevericu krátkohlavú. Z letmého opisu môže AWAY pôsobiť ako zábavná záležitosť pre každého milovníka prírody a dokumentárnych filmov. Podarilo sa však neskúseným vývojárom vo svojom debute naplniť potenciál hry?

V prvom rade (a na moje veľké sklamanie) treba podotknúť, že AWAY vlastne vôbec nie je dokument v pravom slova zmysle. Udalosti v hre sa odohrávajú 20 rokov po ničivej kataklyzmickej katastrofe, takzvanom SHIFTE, ktorý mal za následok vymretie väčšiny obyvateľstva Zeme. Prostredníctvom hologramov dokonca môžete sledovať aj príbeh dvoch vedcov usilujúcich sa o záchranu niekoľkých druhov živočíchov. Z jednoducho pôsobiacej oddychovky sa tak napokon vykľul postapokalyptický sci-fi survival s hlodavcom v hlavnej úlohe.

Technické nedostatky na seba nenechali dlho čakať

Rada by som vám o vedeckom pozadí príbehu rozpovedala viac. Neustále glitchujúci zvuk v kombinácii s vypínajúcimi sa titulkami mi však moju snahu o vnímanie príbehu naozaj neuľahčovali. Príjemný a kvalitný dabing rozprávača evokujúci hlas Davida Attenborougha bol tak napokon úplne nepodstatný.

Našťastie, pre pochopenie trochu prízemného a predvítateľného príbehu o vakoveverici menom Joey a jeho rodine žiaden komentár nepotrebujete. Na ostrove zmietanom silnými búrkami, požiarom a dokonca ohnivým tornádom sa Joey vydáva na nebezpečnú odyseu za účelom prežitia a záchrany svojej rodiny. Áno, nepriaznivý osud môže drobnému Joeymu závidieť nejeden tragický akčný hrdina.

Nehovoriac o tom, že na rozdiel od priemerného akčného hrdinu si Joey musí okrem prírodných živlov a predátorov dávať pozor aj na neustály príjem potravy. AWAY: TSS je rádoby survival, kde si už klasicky prázdny žalúdok vyberie daň na vašom zdraví.

K tejto nezávidenia hodnej situácii si pripočítajte aj všadeprítomný útočiaci hmyz, hladné vlky, líšky, aligátory a jedovaté kríky. Na jednej strane sa AWAY očividne snaží obhájiť svoj titul survival hry. Na strane druhej ale tvorcovia zabudli na to, ako môžu neuvážené survival prvky „ublížiť lineárnej story-based hre.

Hra má pomerne rýchly spád a gradáciu. V druhej polovici ste obrazne a aj doslovne „v jednom ohni“. Popri všetkých stealth a akčných QTE sekvenciách je neustále udržiavanie plného žalúdka a zdravia skutočne iba na oštaru. A to bohužiaľ nie je jediné čo musím vytknúť hrateľnej stránke hry.

Ani na prvý pohľad zábavná hrateľnosť sa neobišla bez drobných chybičiek krásy

S prižmúrením jedného oka (alebo skôr oboch) by som dokázala nazvať ovládanie hry a hrateľnosť zábavnou. Lezenie po stromoch, skákanie a plachtenie som si naozaj užívala. No aj tu, tak ako v každom aspekte hry zreteľne cítiť neskúsenosť vývojárov.  Kamera pod určitým uhlom spolupracuje iba veľmi neochotne. Celkovému dojmu nepomáha ani Joeyho „korčuľovanie“ na mieste, kŕčovité polohy a zapadanie do textúr.

A keď už sme pri textúrach, aby som hru len neočierňovala, musím pochváliť pekný vizuál – detailne prepracované prostredie, modely zvierat a fyziku vegetácie.  Ani táto pochvala sa však nezaobíde bez drobného „ale“. Je poznať, že jednotlivé prvky prostredia vytvárali vývojári s veľkým dôrazom pre detail. Z celkového hľadiska ale mape chýba rozmanitosť. Čo je horšie, kopírovanie a opakovanie určitých vzorcov autori uplatnili aj pri leveldizajne. Bez navigácie fosforeskujúcich húb by ste sa v jednoliatom prostredí orientovali len veľmi ťažko.

Je pochopiteľné, že vzhľadom k jednoduchosti hlavnej postavy sú možnosti vývojárov pri vytváraní leveldizajnu do značnej miery oklieštené. Ak sa ale musíte v priebehu desiatich minút dvakrát skrývať pred vlčou svorkou v dvoch takmer identických prostrediach, začnete sa sami seba pýtať, či by ste váš večer nemohli tráviť duchaplnejšie.

Okrem príbehového módu hra ponúka aj mód na voľné preskúmavanie ostrova. Motiváciou pre zostávanie v hre je aj rozvoj stromu schopností. Popri akrobacii, plachtení, lovu či inštinktom si za pomoci konzumácie rastlín a zvierat vylepšujete aj schopnosť „posadnúť“ iné druhy zvierat. Vžiť sa do kože slimáka či jašterice bolo síce fajn rozptýlenie, ani to ma však nedonútilo ostávať v hre aj po prejdení príbehu.

Hra AWAY: The Survival Series vyšla na Steame a konzoly PlayStation.

AWAY: The Survival Series – Recenzia 26,99€
  • 7/10