Back 4 Blood Recenzia

Back 4 Blood – Recenzia

18 októbra, 2021 Lukáš Kanik

Ten pravý nástupca Left 4 Dead je konečne tu.

Franšíza Left 4 Dead od Valve a Turtle Rock Studios si na sklonku minulého desaťročia získala srdcia miliónov ľudí. Vtedy ešte nevychádzalo tak veľa hier, ako dnes a o to menej kooperatívnych. Úspech Left 4 Dead sa snažilo napodobiť niekoľko štúdií, napríklad Saber Interactive so svojou strieľačkou World War Z. Hoci aj tá je super, pravú nostalgiu z Left 4 Dead dokáže vyčariť len jediný a právoplatný nástupca – Back 4 Blood.

Ak ste milovali, alebo stále miluje Left 4 Dead, ani nemusíte čítať túto recenziu. Back 4 Blood to je ako Left 4 Dead 3 s nejakými tými novinkami. To, že hra je prakticky zadarmo v Xbox Game Passe (za 1 euro na prvý mesiac) na PC aj Xboxe, je minimálne dôvod na vyskúšanie. O to viac, ak na hru zlákate aj kamošov, hoci na inej  platforme, keďže Back 4 Blood podporuje plný cross play.

Ako cez kopírku, čo je super

Turtle Rock Studios v tejto hre prináša osem preživších, z ktorých si môžete vybrať pred každým levelom. Jediné, čo ich odlišuje, sú sekundárne zbrane a tak sú si prakticky všetci rovní. Vidieť ich môžete aj v niekoľkých renderovaných cut-scénach naprieč kampaňou. Každý z nich má jedinečný dabing, hlášky ale aj dialógy sa menia v závislosti od toho, s kým budete hrať. Postavy môžete bližšie spoznať práve cez tieto rozhovory, aj keď musím priznať, že nie vždy som im venoval pozornosť. Po príbehovej stránke tu skutočne nieto čo hodnotiť, preto som tento aspekt ani nezapočítal do výslednej známky.

Kampaň je rozdelená na štyri akty a každý akt je zložený z niekoľkých kapitol. Niečo podobné poznáte z Left 4 Dead, akurát tu je kampaň výrazne, výrazne dlhšia. Len prvý akt s trinástimi levelmi vám potrvá niekoľko hodín! Celkovo je v hre 33 levelov, niektoré sú kratšie, iné dlhšie. Po každej kapitole máte právo odísť z hra a kampaň budete môcť pokračovať od toho momentu.

Pozor, je tu jeden veľký zádrhel. Ak z nejakého dôvodu chcete hrať sami, v singleplayeri s AI preživšími, hra nebude sledovať ani vaše štatistiky, ani achievementy, ani zásobovacie body, či karty do balíčku kariet pre hranie online. Hranie v singleplayeri prakticky neprináša žiadne výhody a hráči sú nútení hrať online. Vývojári sľúbili, že s tým niečo urobia, ale na tieto zmeny si budeme musieť ešte počkať.

Naopak, pri hraní online sa musíte spoľahnúť na to, že keď si vyberiete nejakú kapitolu, nájde vám to hráčov, ktorí chcú práve v tom momente hrať rovnakú kapitolu. Už teraz – keď sú v hre státisíce hráčov naraz – som čakal na matchmaking niekoľko minút. Proste sa musíte spoľahnúť, že ak nemáte partiu na hranie, musíte dúfať že vám to nájde hráčov.

Tiež vidím problém v tom, že postup v kampani na Rookie obtiažnosti je oddelený od postupu na Veterán obtiažnosti. Keby že náhodou neviete na Veteráne prejsť nejaký level a chcete sa prepnúť na Rookie obtiažnosť, máte smolu a Rookie kampaň musíte prejsť nezávisle odznova. V skratke – offline progress sa neráta a v online hraní si musíte počkať na matchmaking.

Herná slučka je identická s Left 4 Dead. Vaši preživší začínajú v safe house, kde však teraz máte možnosť si nakúpiť zbrane aj vybavenie pre seba, ale aj pre tím. Všetky itemy sú zdieľané a to aj tie, ktoré si nakúpite a nepotrebujete ich. Tímu tiež môžete zakúpiť špeciálne bonusy, napríklad rozšírenie inventára. Nakupuje sa výhradne za korunky, ktoré nájdete rozmiestnené v leveloch, čo samozrejme motivuje k skúmaniu okolia.

Rovnako ako v Left 4 Dead, hráči prekonávajú v leveli rôzne prekážky, musia spustiť nejaké mechanizmy, či dokončiť drobné úlohy. Do toho hra dávkuje hordy zombíkov a špeciálnych infikovaných, v tomto prípade „Ridden.“ Levely sú potom ukončené ďalším safe housom, kde kapitola končí a po loadingu prichádza ďalšia mapa.

Mal som pocit, že dávkovanie nepriateľov nebolo vyvážené najlepšie. Zatiaľ čo v jednej hre na našu skupinu hra posielala špeciálneho nepriateľa každých desať sekúnd, v ďalšej hre na rovnakej mape to bola prechádzka ružovou záhradou. Niekedy munícia nestačí ani do polovice kapitoly, inokedy prídete do cieľa s plnými zásobníkmi. Ale myslím, že je to trochu ovplyvnené aj schopnosťou tímu. Celkovo je však Back 4 Blood o dosť náročnejší ako Left 4 Dead aj na základnej obtiažnosti.

Riskantný kartový systém, ale o to väčšia zábava

Štúdio Turtle Rock do hry pridal veľkú novinku a tou je kartový systém. V menu hry si môžete vyskladať balíčky kariet s až 15-timi kartami, ktoré potom budete používať v online kampani, v sólo kampani a PvP režime Versus. Na výber je niekoľko stoviek kartičiek prinášajúcich rôzne výhody k stamine, nábojom, životom, či odolnosti a zbraniam.

Z vášho balíčka hra na začiatku náhodne vyberie niekoľko kariet. V každom safe house budete mať možnosť pridať do aktívneho balíčka ďalšie karty. Niektoré tímové karty pomôžu všetkým v tíme, väčšina kariet je však len pre vás. Karty vedia poriadne zamiešať hrou, napríklad kebyže chcete, si dáte do balíčka len karty pridávajúce náboje alebo staminu a to o stovky percent.

Kartový systém považujem za skvelú vsuvku do hrateľnosti, lebo vďaka nemu je každá hra v niečom jedinečná. Plus, hra vás motivuje si čas od času poodomykať nové karty a zamiešať si ich do existujúceho balíčka. O to lepšie, keď máte schopný tím a využívate tímové karty. Je to taký, povedzme, rogue-lite systém a páči sa mi.

Hranie Back 4 Blood bolo vždy skvelou zábavou, na čom majú najväčšiu zásluhu asi zbrane. Fantastický pocit zo zbraní a zo zabíjania zombíkov sa nevytratil ani po hodinách hrania. Zbrane si v úkrytoch môžete počas hry kustomizovať a občas nájdete vylepšenia priamo v leveloch. Samozrejme nechýbajú ani pískajúce bomby, granáty, molotovy a iné vychytávky. To, čo si so sebou do levelu zoberiete, je kľúčové.

Trochu zbytočný PvP multiplayer

PvP multiplayer s názvom Versus postaví proti sebe dva tímy. Preživších a Ridden. Každý zápas je rozdelený na niekoľko kôl, po ktorých sa sčítajú časy prežitia. Ktorí tím prežil dlhšie, vyhráva. Preživší majú pred akciou možnosť sa vyzbrojiť a pripraviť, hráči na strane Ridden si môžu vybrať svojho špeciálneho infikovaného a vylepšiť ho.

Herné mapy v PvP multiplayeri sa pomaly zužujú a hráči si skôr či neskôr nútení si doslova kryť chrbát. Stačí však, že sa z hry odpojí jeden hráč a celé vyváženie takéhoto zápasu ide do koša. Na pár hier je to celkom zábava ale po „vyskúšaní“ si PvP multiplayeru som už nemal potrebu tam zavítať znova. Možno trochu zbytočný režim, ale zase pridaná hodnota.

Moderný grafický kabát, cross-play a Game Pass

Čo musím hre absolútne pochváliť, je level dizajn a grafické spracovanie. Azda od vydania Red Dead Redemption 2 som nevidel krajšie spracovanú hmlu, ako v Back 4 Blood. Fantastické moderné grafické efekty, detailné textúry, kvalitné modely, animácie a celkovo atmosféra, je na tej najvyššej úrovni.

Optimalizácia tejto hry ide ruka v ruke s grafickým spracovaním. Niečo neuveriteľné, ako sa vývojárom podarilo optimalizovať tak skvele vyzerajúci titul, aj so stovkami infikovaných na obrazovke. V Back 4 Blood som mal dva až tri krát viac FPS, ako v bežných AAA tituloch vydaných tento rok. Tá hra beží ako po masle, aj keď ešte v bete som kritizoval optimalizáciu. V nastaveniach nájdete aj možnosť zapnúť si FidelityFX Super Resolution od AMD – aj na kartách Nvidia. Vďaka FSR získate tonu FPS navyše pri zachovaní kvalitného obrazu. Výsledkom je možno nie tak ostrý obraz ako s Nvidia DLSS, ale prakticky akákoľvek grafická karta hru potiahne nad 60fps. Napríkald aj GTX 1050. Na Ultra nastaveniach. No fakt klobúk dole.

Ako som už spomínal v úvode, hra plne podporuje online hranie naprieč platformami. Majitelia PC Steam verzie, hráči na PS4 a Xbox One, PS5 alebo Xbox Series X, všetci môžu hrať spolu. Často som bol jediný na platforme PC a ostatní hráčj hrali na konzolách. Toto by malo byť povinné pre všetky online hry.

Veľkým lákadlom pre vyskúšanie Back 4 Blood je aj Xbox Game Pass. Vydavateľ Warner Bros sa rozhodol ju poslať do tejto služby Microsoftu hneď na vydanie. Back 4 Blood je v Game Passe pre Xbox, PC aj v Cloude a tiež podporuje cross play s ostatnými platformami.

Je cítiť, že vývojári do Back 4 Blood vložili svoje srdce a ducha Left 4 Dead. Hrateľne ide o prakticky totožný zážitok a kartový systém skvele okoreňuje napínavý gameplay. Všetkým známa hrateľnosť je zabalená do moderného grafického spracovania a titul je až neuveriteľne dobre optimalizovaný. PvP multiplayer ma však príliš nezaujal a krokom vedľa je aj spoliehanie sa na matchmaking a nemožnosť úplne postupovať v progrese offline. Znovuhrateľnosť sa tomuto titulu rozhodne nedá odoprieť a strávite pri ňom kopec skvelých večerov.

Hra Back 4 Blood vyšla na PC, konzoly Xbox, PlayStation a v Xbox Game Pass.

Back 4 Blood 59,99€
  • 8/10