Battlefield 3 – Recenzia

Po niekoľkodennom testovaní hry som sa rozhodol, že recenziu multiplayeru aj singleplayeru spojím do jednej. Vitajte opäť v Battlefielde, v obrovských bojoch a akcii, ktoré nám tak chýbali.

V recenzii Battlefieldu nebudem hru porovnávať s Call of Duty. A nebudem ich porovnávať ani v recenzii Call of Duty. Pre tých, ktorí očakávali práve Battlefield 3 tu mám masu textu, ktorý vám popíše ako hra nakoniec vyzerá a ak ste sa náhodou zapojili do open beta testu, zistíte aj to, aký progress sa udial za ten mesiac.

Na recenziu som si dal nadčas, aby som vedel zhodnotiť aj multiplayer, ktorému som sa venoval niekoľko dní. O ňom ale neskôr, aby hra upútala väčšie masy hráčov, autori sa znova rozhodli aj pre singleplayerovú kampaň. K tomu kooperatívna hra a vlastná sociálna sieť Battlelog. Noviniek máme požehnane, EA musí mať naozaj radosť, keď vyexpedovalo už 10 miliónov kusov. Za prvý predajný týždeň.

Mágovia zo švédskeho DICE stavili na príbehovú časť a to po úspechu Bad Company mini-série, inak bol Battlefield zameraný čisto len na multiplayer. Battlefield 3 rieši konflikty prítomnosti, nepokoje na strednom východe, hrozbu teroristov a útokov v svetových metropolách. Jeden z hlavných tetoristov, ktorí majú výbušné eso v kartách je Solomon , a jedine seržant Hawkins vie, ako ho zastaviť. To je ale súčasťou vyvrcholenia celej hry, počas kampane bude Hawkins vypočúvaný a príbeh vyrozprávaný retrospektívne. Hawkins sa venuje rôznym vojenským operáciám, ktoré majú aspoň nejaký súvis so Solomonom a plánmy teroristov.

Hrať ale nebudeme len za Hawkinsa, zhostíme sa úloh ruských teroristov, ktorí v celej zápletke zohrávajú nemenej dôležitú úlohu. Poviete si, že príbeh je tuctový a nezaujímavý, zpolky máte pravdu. Jeho výprava je ale tak zaujímavá, že sa ním naozaj budete zaoberať a nebude to len otestovanie zbraní do multiplayeru. Misie v kampani sú veľmi rôznorodé, ide vlastne o najrealistickejšie podanie vojny, aké v dnešnej dobe existuje. Niektoré momenty v kamapni ma naplnili blahom a vyčarili úsmev na tvári. Špeciálne misia, v ktorej budete strelcom v kokpite stíhačky, moment, kedy sa konečne odlepíte od paluby lietadlovej lode je neuveriteľný. Nedá sa tiež povedať, že by bola kampaň ľahká, naopak, na strednej obtiažnosti by som povedal, že je dosť náročná a vystrčiť zadok spoza múra môže hneď znamenať smrť. Nesmrteľní nie sú ani vojaci v spoločnej rote, dokonca tu fungujú tímové zásahy, tak pozor na to, kde hádžete granát alebo sypete zásobníky. Metód, ako sa prebojovať k vždy presne stanovenému cieľu veľa na výber nie je, Battlefield 3 je čistý koridor. Celá hra vám vydrží 7-8 hodín, a to aj so zábermi z vypočúvania.

Scenérie Battlefieldu sú úžasné, a to vďaka Frostbite 2 enginu, ktorý sa v hre predstavil. Misie vás prevedú tankovou operáciou na obrovskom území, zažijete stíhacie bitky, akcie v mestách stredného východu ale i lesoch, či horách. Uvidíte skutočnú prácu vojakov, sniperov alebo zodpovedných vedúcich a neraz budete svedkami nešťastných rozhodnutí. Tak to občas chodí, no tieto momenty sa vám vryjú do pamäti.

Hlavný hrdina ale nie je niekto, koho si zamilujete a budete sa s ním stotožňovať, možno je to jeden z prvkov kampane, ktoré jej chýbajú. Filmové scény, ktoré sa odohrávajú pred vašimi očami sú sprevádzané quick-time eventmi, kedy treba v určitú chvíľu stlačiť príslušné tlačidlo. Ako jeden môj známy konštatoval, dnešné hry sú oničom, keď vám hovoria čo máte robiť, ako a kedy to máte robiť a ku cieľu vás vedie za ručičku. FPS koridor sa vyvinul práve do tohto smeru a to dáva podmienky zrodu viac filmovejším scénam a naskriptovaným situáciám.

Už ani so strelnými zbraňami to nie je ako bývalo, a na výber bude v každej misii zhruba 5 kusov z celkového arzenálu. Licencované a staré známe zbrane striedajú novinky, s ktorými sa hráči oboznámili aj v Bad Company. Ich spracovanie nijako nezaostáva a realistické chovanie zbraní sa dá vylepšiť rôznymi prídavkami. Dosť nezvyčajne trhajú, ak nerátam veteránov z Red Orchestra, môžem povedať, že trhanie zbraní je naozaj najsilnejšie v momentálnych FPS. Samopaly, pištole, raketomety, brokovnice a výbušniny v kampani sú len zlomok toho, čo vás čaká v multiplayeri.

Multiplayer náš každodenný…

Verím tomu, že aj veteráni zavítali do singleplayeru, no ako už z teasingu hry vyplývalo, kampaň je len čerešničkou na torte. Tá pravá akcia a atmosféra Battlefieldu vás čaká v kooperatívnej hre a masívnom multiplayeri. Desiatky zbraní, vozidiel, vybavenia, prístrojov a hračiek, gigantické mapy a 64 ľudí bojujúcich o vlajky a m-com stanice. Jednoznačná definícia neexistuje, každý si tam nájde vlastný piesok, na ktorom si bude budovať kariéru virtuálneho vojaka (na jeden origin účet môže byť viazaný len jeden vojak).

Trochu nešťastne je vyriešený systém, ktorý zaviedlo EA práve do Battlefieldu. Origin, ako predajný systém nie je zlý, Battlefield kazí Battlelog, ktorý budete nútený otvárať v prehliadači, aby ste sa dostali do hry. Inak prihlasovanie ani nefunguje a tu je kameň úrazu. Systém rankov a psích známok, štatistiky, server browser, skupiny či priateľov, proste všetko, čo sa dá v Battlelogu spravovať je super. Ide o to, že otravné browserové prepínanie je nedoladené a na niektorých webových prehliadačoch neplynulé. Battlelog je neshopný jednoducho zapnúť kooperatívnu hru a často krát vás ani nepripojí do hry. Ak chcete zmeniť server, musíte ukončiť hru, otvoriť Battlelog, nájsť server a pripojiť sa. Našťastie, problémy spojené s hrou pomaly opadajú a je vidieť, že na hre sa stále pracuje. Toto ale mohli vyriešiť už pred vydaním.

PC hráči sa tak musia prekusnúť cez relatívne otravný a pokazený systém. Battlelog ale okamžite zobrazí veľmi podrobné štatistiky zápasov, zbraní, odomknutých predmetov, či schopností. Tie môžete ziskavať aj kooperatívnou hrou s priateľom, ktorého jednoducho pozvete do vybranej hry. Co-op misií je v hre 6, každá s inou náplňou a teda hráčom, ktorí nemajú chuť na multiplayer celková hra vydrží o tie dve hodiny naviac. Nie je vylúčené, že k misii s vrtuľníkom, operácii na obranu stanoviska, alebo sniperskej misii nepribudnú v budúcnosti ďalšie, prostredníctvom DLC. Misie sú unikátne, teda čo ste čakali v singleplayeri, nájdete v kooperácii.

Konečne som sa dostal k vytúženému multiplayeru a treba povedať, že nič lepšie momentálne na svete neexistuje. Ak preskočím odstavec, v ktorom zbytočne opisujem rôzne bugy, ktoré sú v tak veľkom projekte normálne,  dostanem sa k podstate hry, na ktorú čakalo 5 miliónov ľudí. Písať o chybách je naozaj zbytočné.

Kto mal možnosť testovať Kaspickú hranicu alebo Operáciu Metro už mohol vedieť, o čo približne ide. Na výber je niekoľko módov a deväťmáp, situovaných na stredný východ či paríž. Tímové a oddielové deathmatche sú v úzadí pred najobľúbeješími módmi Conquest a Rush, boj o vlajky a zničenie M-com staníc netreba dlhšie popisovať. PC hráči, ktorých je na serveroch až 64 sa tešia z Large Conquest módu, pretože je naozaj obrovský. Štyri stíhačky a štyri vrtuľníky vo vzduchu, šesť tankov a niekoľko džípov na zemi a ďalšie desiatky pobehujúcich hráčov tvorí akciu, akú sme tu ešte nemali.

Aj keď je väčeina máp taká rozľahlá, stratiť sa je nemožné a vždy sa nájde niekto, komu môžete poslať guľku na privítanie. Na menších mapách sa hráči zase sústreďujú na udržanie bojových línií a častokrát strávite celé kolo na jednom mieste, na ktorom vás drží druhá strana. Môže za to design levelov, kedy nie je možné dostať sa za nepriateľskú líniu a rozstrieľať ich zozadu, aby mohli parťáci konečne opustiť svoje úkryty. Skvelým príkladom je Operácia Metro. Problém prejsť na druhú stranu nastáva nie len v úzkych tuneloch ale aj v parku, v raji pre sniperov.

Hra je trošku lepšie vybalansovaná ako predchodcovia a napokon ani tí sniperi už nemôžu kempovať na jednom mieste celý víkend. Prezradia ich hlavne odlesky z puškohľadu. Triedy vojakov sú stále štyri, no majú spojené vlastnosti a napríklad z medika sa stal útočník. Sniper dokáže umiestniť radar, či bod ďalšieho oživenia, ženista sa zaoberá výbušninami a opravami a podpora sa stará o náboje.

Skrátka, dôraz je kladený na tímovú spoluprácu, na jednom serveri som dokonca videl dvadsať hráčov s rovnakou skratkou v mene, príslušníkov jedného klanu. Takto si predstavujem hru aj ja, a ten, kto sa vyberie na vlastnú päsť ďaleko nezájde. Napokon, aj do vrtuľníka či tanku sa vždy hodí strelec. Stíhačka je jednomiestna, no lietať na takom skvelom stroji je ďalší zážitok. Letecké boje začínajú práve vtedy, keď si jeden pilot všimne druhého, ako si prelietava tesne nad zemou a ničí spojeneckú pechotu. Stíhač nad zemou zaregistruje navádzanú raketu nepriateľa a začína lov. Dve stíhačky sa navzájom naháňajú, podnikajú rôzne piruety na prekabátenie súpera. Aj tak jeden vždy padne ako prvý.

Čo dodáva tomu skvelému divadlu taký šmrnc, je grafika. DICE stanovilo nový grafický štandard, novú latku v hernom priemysle, orgazmus bez sexu, potešenie bez čokolády. Od momentu zapnutia hry som si želal, aby každá hra vyzerala ako Battlefield. Dokonalé animácie postáv a textúry, úplne úžasné nasvietenie scén (alebo len trik na upútanie pozornosti?), skvelé efekty všemožného charakteru a božský zvuk. O BF3 sa dá hovoriť len v superlatívoch a neexistuje nič, čo by sa dalo vizuálnemu spracovaniu vytknúť. Výbuchy, prach, ktorý sa zdvihne v okruhu desiatich metrov okolo vypálenej strely s tanku, obloha, dážď, vietor, skaly, a mnoho poletujúcich kúskov dotvára tú správnu, realistickú atmosféru.

Upgrade Frostbite enginu sa prejavuje aj v deštrukcii, je možno zničiť všetky tenšie steny, drevené dosky a konštrukcie. Bojové pole tak vyzerá úplne inak na začiatku a na konci bojov. V príbehovej časti sú využívané skripty, kedy uvidíme nie len poletujúce papiere, ale aj celú rútiacu sa budovu. Preto nie je dobré schovávať sa za tenké múriky. Explózie zase majú vplyv aj na okolité rastlinstvo, a ak sa vám nepodarí zvaliť stromy, minimálne s nimi pohne tlaková vlna. Ako to ale vyzerá s nárokmi na vaše železo? Treba povedať, že hra je optimalizovaná perfektne. Rozdiel vo výkone na minimálnych, no aj na ultra nastaveniach je len pokles pár snímkov za sekundu, ale pod 20 fps je nehrateľný, pre jeho náročnosť. Našťastie, PC verzia ponúka bohaté nastavenia grafiky v menu hry, a práve také by mala mať každá dnešná hra. Bohužiaľ, len pár vývojárov myslí na PC hráčov.

Filmovému a relistickému spracovaniu pridáva vysoko kvalitný zvuk a už pri Bad Company bolo jasné, že nemá konkurenciu. Kombinácia skvelých animácií a filmového dabingu je v prestrihových scénach skvelá. U nás sa hra predáva s českými titulkami a preložené sú všetky texty v hre. je vidieť, že čeština nebola odfláknutá a jazyky boli naozaj zapracované do hry.

Battlefield 3 nie je hra, ktorú si kúpite pre singleplayer. Je to hra, ktorá vás bude živiť celé mesiace svojim multiplayerom, kooperáciou a možnosťami. Ak máte partiu, s ktorou sa dá hrať, skúste otvorené boje, kedy je práve spolupráca najdôležitejšia. Dokonalý vizuál hry sprevádza solídnu kampaň, ktorej ale chýba rýchlejší spád, no od pravej neprifarbenej vojenskej akcie viac čakať netreba. Najlepšia FPS súčasnosti.

[review pros=”perfektné scenérie v kampani, zobrazenie vojenských operácií, grandiózny multiplayer, letecké a pozemné vozidlá, obrovské mapy, zvuky, neskutočná grafika, obsah battlelogu” cons=”prítomnosť Battlelogu, technické nedostatky, slabší story-telling” score=93 verdict=”Battlefield 3 nie je hra, ktorú si kúpite pre singleplayer. Je to hra, ktorá vás bude živiť celé mesiace svojim multiplayerom, kooperáciou a možnosťami. Ak máte partiu, s ktorou sa dá hrať, skúste otvorené boje, kedy je práve spolupráca najdôležitejšia. Dokonalý vizuál hry sprevádza solídnu kampaň, ktorej ale chýba rýchlejší spád, no od pravej neprifarbenej vojenskej akcie viac čakať netreba. Najlepšia FPS súčasnosti.”]