Blood West Recenzia

Blood West – Recenzia

23 marca, 2022 Milan Zabielny

Westernová stealth akcia s veľkým potenciálom

Keď sa povie western hra, veľa z nás si predstaví akčnú strieľačku plnú kovbojov, vykrádania bank, indiánov snažiacich sa prežiť v novom svete či mužov zákona prenasledujúcich banditov. Blood West však nie je vaša tradičná western hra. Tu je vašim hlavným cieľom prežiť. Svet v ktorom sa nachádzate obsahuje nástrahy ďaleko horšie ako banda kovbojov s revolvermi. Hovorím o nemŕtvych, zlých duchoch a monštrách, ktoré sa vás pokúsia roztrhať hneď, ako si vás všimnú.

Hra vás vtiahne skvelou atmosférou

Hneď ako začnete hru, vás do tohto nehostinného sveta privíta veľmi… „prívetivo“ pôsobiaci duch, ktorý vám povie že ste zomreli a boli ste oživení, aby ste zachránili údolie od zla. Áno možno je to trochu klišé, ale do tohto herného štýlu to zapadá výborne a prispieva to do temnej až okultnej atmosféry.

Keď odídete z tutoriálovej lokácie ocitnete sa na kopci, odkiaľ uvidíte takmer celé údolie. Toto je aj moment kedy najviac pocítite skvelú atmosféru hry keďže pohľad na krajinu zahalenú tmou, ktorou tu a tam prechádzajú malé, zlovestne vyzerajúce svetlá je skutočne podarený. Ambientná hudba atmosféru skvele dotvára.

Problémom však je, že prostredie na prvý pohľad so skvelou atmosférou, sa za celú hru prakticky nezmení a po čase začne pôsobiť stereotypne. Na povrchu máte púšť s občasnými budovami, mestečkom či pevnosťou. Podzemie vyzerá prakticky rovnako až na drobné zmeny v niektorých lokalitách. Áno, zasadenie, ktoré si tvorcovia vybrali veľkú diverzitu neumožňuje ale aj tak sa tvorcovia mohli s prostredím trocha viac vyhrať.

Príbeh v hre je, no nečakajte nič extra

Nie je to však taký problém ako sa môže zdať. Blood West síce nemá dlhý a prepracovaný príbeh no spôsobom, akým vám ho podáva to vcelku dobre kompenzuje. Informácie o vašich nepriateľoch zisťujete pomocou zápiskov roztrúsených po svete. V nich sa dozviete o tom, čo sú vlastne zač a tiež ako s nimi bojovať. Je to šikovný spôsob, ako odmeniť hráča za čítanie zápiskov a spôsob akým sú písané pekne zapadá do štýlu hry.

Príbeh sveta a vaše poslanie v ňom sa dozvedáte cez dialógy s postavami. Tie sa tvorcom podarili veľmi dobre a napriek tomu že ani jedna nedostala veľa priestoru, vypĺňajú hru veľmi dobre. Každá z nich tiež ponúka misie pre hráča a môžete u postáv kupovať či predávať zásoby a dokonca získať bonusy v tvare požehnania.

Hra používa questy aby vás prevádzala svojim svetom a lokalitami, tie môžete chápať ako dungeony či misie, na konci ktorých musíte nájsť prekliate zlato. Každý kus zlata nájdený v úlohách je prepojený s údolím a zohrával úlohu v jeho úpadku.

Gameplay zabaví, ale po čase omrzí

Ako som povedal, Blood West nie je obyčajná western hra. Namiesto bezhlavého pobehovania a strieľania do všetkého, čo sa hýbe budete nútení zakrádať sa a z tieňov zabíjať vašich súperov jedného po druhom. Áno, hra vám umožňuje aj… priamejšie riešenie problémov, no neodporúča ho, pretože vaši súperi sú dosť silní a vám stačí málo na to, aby ste sa vrátili medzi mŕtvych. Okrem toho máte veľmi obmedzené zásoby a teda musíte počítať guľky keď chcete strieľať po vašich súperoch. Stealth je kľúčová mechanika hry a je zvládnutá veľmi dobre. Máte zbrane ako nože či sekery, s ktorými môžete nepozorovane zneškodniť súperov. Pokiaľ si chcete udržať odstup tak môžete použiť luk. Nepriatelia však nie sú najbystrejší a je dosť ľahké ich prekabátiť (napríklad hodením kameňa, za ktorým potom bezhlavo utekajú).

Toto všetko je síce pekné a v hre to dobre funguje, no funguje to asi tak prvú polovicu hry. Keď sa dostanete k poriadnym zbraniam a odomknete si tie správne perky, stealth prestane byť nutnosťou. Ku koncu hry pre mňa bolo jednoduchšie vbehnúť medzi troch nepriateľov a dobodať ich nožnom skôr, ako stihli zareagovať. Náboje tiež nebudú problém keďže sa nepriateľa (z ktorých náboje padajú) respawnujú a vám nič nebráni farmiť zásoby. V tomto bode začne byť hra dosť repetetívna. Zásoby si ukladáte do inventára, ktorý veľmi pripomína Stalkera čo je rozhodne dobre. Inventár je dosť malý takže si musíte premyslieť čo si zoberiete so sebou a čo necháte doma.

RPG prvky v hre sú jednoduché a dobre zapracované

Postavu si vylepšujete pomocou perkov získaných za každý level up. Konkrétne dostanete tri perk pointy, tie môžete investovať do perkov a tie vám zvýšia šance na prežitie. Perky ponúkajú bonusy v tvare zvýšenia maximálneho života, rýchlejšieho prebíjania, menšej šance na zlomenie šípov čo vystrelíte a mnohé iné. Nepriamo si vylepšujete postavu aj získavaním nových zbraní čí silnejších variant tých starých. Zbrane majú väčšinou tri varianty z čoho tretia ponúka jedinečný bonus. Zaujímavá je napríklad winchestrovka, ktorá vám dáva bonusy, keď ste opití.

Hodnotenie

Blood West je hra s výborným nápadom, no na jeho prevedení musia tvorcovia ešte popracovať. Hra ponúka stealth akciu, ktorá funguje veľmi dobre no kvôli predvídateľnosti nepriateľov a late game balansu hry časom prestane byť dôležitý. Prostredie dokáže navodiť skvelú atmosféru, no ako väčšina prvkov v hre časom omrzí a začnete mať pocit že ste na tomto mieste boli už x krát aj keď ste ho práve objavili. Atmosféru a celkový dojem z hry umocňuje aj príbeh, ktorý je do hry zakomponovaný veľmi dobre.

Pokiaľ hľadáte hru na jedno či dve popoludnia s dobrou stealth akciou, Blood West vám vrelo odporúčam. Ak však chcete niečo viac prepracované a niečo čo vás dokáže zabaviť na dlhšiu dobu, táto hra nebude pre vás. Treba spomenúť že titul je stále v predbežnom prístupe a pokiaľ sa o ňu budú tvorcovia starať, verím že jedného dňa pôjde o vynikajúci herný zážitok.

Blood West je dostupný na Steame v early access.

Blood West 14,99€
  • 7.5/10