Borderlands 2 – Recenzia

2 októbra, 2012 Lukáš Kanik

Aby som napísal recenziu na Borderlands 2, musel som sa premôcť a vypnúť to konečne. Reč je o hre samotnej, pri ktorej som strávil všetok voľný čas a nie a nie ma pustiť. 

Bola by škoda, ak by sa minulý Borderlands nezmenil a my by sme dostali len akési DLC. Ono sa to na prvý pohľad aj tak zdá, vizuál, milióny zbraní, rovnaké mechaniky…no až sa do hry zahryznete, po nejakej hodinke hrania zistíte, že Borderlands 2 je väčší, lepší a ešte viac COOL! Milióny zbraní nahradili bazilióny, druhov nepriateľov je teraz dvojnásobok, questy ešte rozmanitejšie a RPG prvky sa dostali tam, kde mnoho čistokrvných RPG hier ani nedovidí. Proste obrovská dávka zábavy, ktorá prekonáva jednotku takmer v každom smere.

Na Pandore sa ale situácia zhoršila, planétu ovládol Handsome Jack – vlastník Hyperion Corporation, ktorý terorizuje obyvateľov a snaží sa otvoriť nový Vault, ktorý je vraj ešte väčší a skrýva neskutočnú silu. Na vás je, aby ste tomu zabránili a pomohli odporu a jedinému mestu na Pandore, ktoré ešte nepodľahlo nadvláde Hyperionu, mestu Sanctuary. Do neho vás zavedie starý známy Claptrap, ktorému šibe ešte viac, ako minule.

  

Našich štyroch Vault Hunterov z jednotky nahradila štvorica nová, Gunzerker Salvador, Assassin Zero, Commando Axton a Siréna Maya, pričom sa znova tieto postavy hrubo odlišujú jedna od druhej. Pri výbere postavy si teda dobre premyslite, akým štýlom chcete hrať. Chcete robiť z nepriateľov rešeto dvoma guľometmi naraz? Zvoľte Gunzerkera, ktorého akčný skill predstavuje práve takýto štýl boja. Ak chcete nepriateľov sekať zblízka, vyberte si Assassina, ktorého akčný skill vyvolá falošný hologram, zatiaľ čo budete porcovať nepriateľov. Siréna Maya dokáže zase využívať silové polia, alebo ovládať psychiku nepriateľov, tí potom môžu bojovať po vašom boku. A posledný (zatiaľ) je samozrejme Commando, ktorý sa špecializuje na akýkoľvek druh zbraní a so svojou guľometnou vežou predstavuje vražednú kombináciu.

Pandora vás privíta v poriadne mrazivých prostrediach, no postupne sa dostanete k rôznym ďalším, okrem arktického regiónu navštívite kaňony, trávnaté polia, púšte, aj kyselinou zamorené podzemie, či modernú a čistú mestskú zástavbu. Každý výhľad na okolitú krajinu je proste paráda, dokonca aj výhľady v obrovských jaskyniach, alebo podzemných komplexoch, kedy máte chuť si to proste odfotiť. Na objavovanie je toho fakt veľa a každé z prostredí má svoju faunu a flóru.

  

V arktickej oblasti narazíte na Bullymongov, v púštiach na Thresherov, vo vysočinách na Stalkerov a lietajúcich Varkidov a občas aj na známych Skagov, ktorých som sa nevedel nabažiť. Na tých teraz narazíte oveľa menej, pretože boli populáciou takmer vyhubení. Zabudol som tiež spomenúť banditov a robotov značky Hyperion, ktorí vám pekne znepríjemnia život. Samotných druhov nepriateľov je v hre skutočne obrovské množstvo a vo veľkých počtoch sa stávajú otravní, až smrteľní.

Borderlands 2 pobral na obtiažnosti a aj na tej strednej vás čakajú častejšie úmrtia. Misia sa však nekončí, nečakajú vás ani zdĺhavé presuny k určenému bodu, len vás to proste teleportuje k poslednému autosave majáku, okolo ktorého ste prešli. Ten býva zvyčajne umiestnený na bezpečnom mieste a niekde v okolí budú stáť nákupné automaty, kde si môžete za nejaký ten dolár doplniť muníciu a vybavenie, či vypredať zaplnený inventár.

  

Borderlands 2 stavia na štyroch pilieroch: nakopať zadky, zobrať loot, ostať nažive a levelovať postavu.

Ak autorom z Gearboxu gratulujem za dizajn a rôznorodosť nepriateľov, za boj s nimi a zbrane im musím zložiť stonásobný standing ovation. Fakt som doteraz nevidel lepšie navrhnuté zbrane, ako sú v Borderlands 2 a teraz si prosím pekne predstavte, že ich tam sú miliardy! Schválne, skombinujte nasledovné: 129 hlavní, 53 doplnkov, 26 zásobníkov, 141 tvarov zbrane, 40 mieridiel a 32 textúr. K tomu 494 názvov vlastnosti a 256 názvov typu zbrane.

Zbrane v hre vyrába osem výrobcov známych z prvej hry, no tie najlepšie vám samozrejme zhodí nejaký ten Boss. Vďaka tomu, že každá zbraň je úplne odlišná od tej druhej si ich oveľa viac obľúbite, či už vďaka štýlu, vzhľadu, alebo vlastnostiam pri streľbe. Ja napríklad najviac milujem zbrane typu „Strieľajú tak rýchlo, ako dokážeš stláčať spúšť,“ čiže plne manuálne zbrane, pri ktorých si idem zodrať prsty. Občas dám prednosť revolveru, pred rotačným samopalom a v inventári si vždy nosím aj manuálne kúsky. V hre však narazíte aj na takéto podivné stvorenia:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9oUKjv9Afck[/youtube]

Vráťme sa ale k nepriateľom, do ktorých treba dávkovať olovo od začiatku, do konca. Klaniam sa ich dizajnu preto, lebo každý jeden tvor na Pandore má svoje slabé miesto, ktoré vždy trafíte kritickým hitom. Ak nezvládnete malých varkidov na zemi a vyliahnu sa do veľkých lietajúcich, skúste im odstreliť krídlo, padnú k zemi ako hrušky. Veľkého crystaliska zase dokážete zabiť iba streľbou do nôh, a zvyšok, na ten si nájdete element, ktorý daný nepriateľ nemôže vystáť.

Elementy sú špeciálne vlastnosti zbraní, ktoré boli uvedené už v prvej hre. Okrem zápalnej, elektrizujúcej a vybuchujúcej munície budete používať aj žieravinu, s ktorou hravo vyradíte zbroj a plechovky a nakoniec aj špinu, ktorá oslabí nepriateľa proti klasickému druhu nábojov. Ku klasickým vlastnostiam zbraní, ako damage, rýchlosť paľby, rýchlosť prebíjania, alebo počet nábojov tak pribúdajú nové vlastnosti, vďaka ktorým si na každého nepriateľa nájdete to, s čím ho dáte dole najrýchlejšie. A takýto výmenný štýl boja je na nezaplatenie, oplatí sa nosiť pri sebe aspoň jeden kúsok z každého elementu, pretože nikdy neviete, kde vás questy zavedú a aký protivník tam na vás bude čakať.

  

Questy, spása žánru RPG

Do nebies musím vychváliť aj questy, ktoré sa od jednotky ponaučili a nečaká vás žiadna frustrácia alebo stereotypné chodenie z jedného miesta Pandory na druhé. Teraz sú oveľa prehľadnejšie, dokážete si ich zoradiť podľa obtiažnosti, oblasti, alebo statusu, vďaka čomu sa nemusíte prehrabovať v záznamníku, aby ste zistili, či nablízku nemáte ďalší cieľ. Rôznorodosť questov je perfektná a nemám jej čo vytknúť. Príbehové sú samozrejme najprepracovanejšie, ale odporúčam venovať sa aj tým bočným, ktoré sú často krát zábavnejšie, ako tie hlavné.

Nečaká vás žiadne prines tamto, zabi toto, ale vždy sa to zvrtne do niečoho väčšieho a jediné opakujúce sa misie sú tie, kedy v určitom čase beháte po poštových schránkach. Práve v bočných questoch dostane hráč možnosť voľby, ktorá však nemá žiadny dopad na nejaký príbeh. Ide len o to, či ste nenažraní po jednej odmene, alebo druhej. Iné questy zase splníte bez ohľadu na to, či ste spravili to, čo od vás chceli. Napríklad budete riešiť vraždu a máte správne identifikovať vraha na základe stôp. Ak sa vám to nepodarí, nevadí.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ERe3wZdIAtc[/youtube]

Dôležitým platidlom sa v hre stáva Eridium, ktoré slúži ako platidlo na čiernom trhu. Tu sa máte možnosť vybaviť upgradom kapacity inventára, držanej munície a kapacitou trezora, do ktorého si v meste môžete odložiť vzácne predmety. Mesto Sanctuary vám celkovo ponúka najviac možností, ako stráviť pohodové chvíľky. Dá sa tu dobre nakúpiť a predať, zahrať na automatoch (takmer vždy výherných podotýkam!), alebo klavíri a dokonca je tu priestor pre kustomizáciu postavy. Týka sa to len zmeny farby oblečenia a tváre, no môžete si tiež resetovať vaše skill pointy, ktoré ste postave doteraz pridelili a zvoliť tak úplne iný strom schopností.

Strom akčných schopností vs. vylepšenie štatistík

Zvyčajne, ak berieme do úvahy tie kvalitnejšie RPG, býva zvykom, že svoju postavu je možné vylepšovať v dvoch smeroch. Na jednej strane odomykáte všelijaké akčné skilly, ktoré aktívne používate v boji. Na tej druhej zase svoju postavy vybavujete rôznymi haraburdami, ktoré jej majú zvýšiť nejakú tú vlastnosť. To ale vedie k tomu, že so sebou nesiete plný batoh hlúpostí a meníte podľa potreby. Vývojári z Gearboxu to vymysleli inak, zašli ďalej, ale okľukou.

  

Spolu s levelom dostávate skill pointy, ktoré prideľujete svojej postave v strome schopností, čo najviac ovplyvňuje vývoj postavy. Potom so sebou nesiete zbrane a štíty, ktoré samé o sebe pridávajú silné percento k určitej štatistike (rýchlosť prebíjania, životy atd). Ďalej môžete objaviť relikviu, ktorú aplikujete na svoju postavu. Relikvie môžu zvýšiť elementálny damage, predĺžiť nitro na vozidlách, alebo skrátiť dobu na čakanie akčného skillu. Nezabudnem ani na Class módy, špeciálne vylepšienia určené len pre vašu triedu. A nakoniec tu máme Badass Rank – akési ingame mini achievementy, ktorých splnením získavate Badass tokeny. Tie za rôzne splnené úlohy získavate oveľa častejšie, preto ich investícia do postavy pridá zhruba jedno percento k jednej zo štrnástich štatistík. Možno je to až príliš prešpekulované, každopádne investujete do seba, nie do vybavenia.

Priestor na osobný rozvoj je tu naozaj obrovský, vlastne všetko v Borderlands 2 je robené vo veľkom štýle. A hlavne, robené poriadne. Vo svete funguje fast travel, pri ktorom väčšinou nájdeme aj Catch-A-Raaajd spawn pre vozidlá. Vozový park sa rozrástol na štyri kusy, pričom každý z nich môžete kustomizovať podobne, ako v jednotke. Postavy a ich questy sú perfektné, stretnete zaujímavé aj vtipné charaktery, napríklad dvestokilovú mechaničku, alebo 13 ročné decko, ktoré vyrába najlepšie bomby na Pandore či narazíte na quest s porno časopismi.

  

Vault Hunteri sú tím, nestály a disfunkčný tím, ale stále tím!

Nakopať zadky banditom bude oveľa väčšia zábava, ak si nájdete rovnakého badassa akými ste vy. Kooperácia je predsa to, čo bolo na hre prezentované najviac a čo drží jednotku pri živote doteraz. Ak sa s niekým spojíte, otvoríte svoju kampaň pre verejnosť, alebo len pre priateľov, čakajte ešte väčší spawn ešte silnejších badass protivníkov. Väčší a silnejší badass protivníci ale znamenajú ešte lepší badass loot, takže uvážte, či vám za to tie nervy stoja. Jasné že hej!

Loot padá však všetkým zúčastneným spoločne, tak nebuďte nenažraní a podeľte sa. Máte možnosť tiež obchodovať s itemami a peniazmi, alebo vyzvať spoločníka na priateľský duel. Stavte doňho tisícku a bude o to zaujímavejší.

  

Grafika a možné nepodarky

Nádherná, tak by sa dala opísať inak nehostinná Pandora, v ktorej vám každý badass ide po krku. Po vizuálnej stránke ponúka Borderlands 2 skvelé pohľady, aj napriek tomu, že ide o cell-shadovanú grafiku, čiže ručne kreslenú. Jasné, Unreal Engine má svoje roky za sebou a hra v ničom neexceluje, celkový dojem z farieb, modelov a textúr je však stále pozitívny. Zamrzí veľmi pomalé doskakovanie textúr, na druhú stranu poteší skvelá optimalizácia a pre fajnšmekrov aj prítomnosť Nvidia PhysX.

Jediný do očí bijúci bug je kolízia modelov, kedy sa vám predmety prepadnú do skaly, alebo bandita strieľa seknutý v prekážke. Ich inteligencia je síce blízko bodu mrazu, ale vďaka pohybu a dynamike hry si to zas tak všímať nebudete. Badass Goliáš samozrejme pôjde priamo na vás, zatiaľ čo rýchly bandita potkan dokáže uskočiť práve vtedy, ako stlačíte spúšť. Trochu naštve aj častejší spawn nepriateľov počas jednej a tej istej misie, čudné však je, že sa spawnujú aj bossovia, čo dokáže pokaziť inak hladký priebeh questu. Dizajn levelov je tiež skvelý, aj keď vás dva, či tri questy pošlú na jedno miesto, vždy navštívite zákutia, o ktorých ste ani nevedeli.

  

Tiež musím pochváliť užívateľské prostredie, minimapa je síce krpatá, ale po otvorení tej veľkej nebudete mať problém. Nakoniec sa dostávam k inventáru, ktorý si u mňa vyslúži skôr kritiku. Pri hraní s myšou ide o krkolomnú výmenu zbraní v hlúpo vyriešenom inventári, kedy neviem, či idem zbrane porovnať, alebo meniť. Tento problém som odstránil hraním s gamepadom, kde mi ovládanie inventára príde oveľa jednoduchšie. Všetky položky v inventári je možné zoradiť, avšak keď si inventár zoradíte podľa typu, ukáže vám len zbrane, ostatné veci zobrazíte až novým zoradením podľa použitia. Poteší aj možnosť prezrieť si každý jeden predmet v 3D a voľne s ním otáčať.

Recenziu podčiarknem parádnym ozvučením celej hry, od skvelého dabingu (pozn.: pri vzdialení sa od postavy sa zapne vysielačka, geniálne), cez plynulé prechody hudobných motívov počas akcie až po samotné zvuky v interiéroch a exteriéroch.

Čo dodať, trávim hodiny pri podarenom FPS RPG ktorý posunul latku nie len zábavy a vtipu v hrách. Len nadpriemernú príbehovú linku obaľujú parádne a variabilné vedľajšie questy s rozhodovaním, desiatky druhov nepriateľov a zaujímaví bossovia, tony zbraní, bohatý loot a možnosti rozvoja postavy. Prostredia a ľudí si rýchlo zapamätáte, obľúbite si ich a vžijete sa do sveta, v ktorom je stále čo objavovať. Čo je na tom najlepšie, hráč sa v tomto všetkom nestratí, na nepriateľoch si nájde slabé miesta, obľúbi si určité zbrane a nezaplní si inventár nadbytočnými vecami, ktoré sužujú ostatné RPG.

Hru si môžete okamžite kúpiť v internetovom shope XGames.sk za najnižšiu cenu.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“Variabilita questov, bohatý svet, nepriatelia, geniálny design zbraní, postavy a dialógy, zvuky a grafika, coop“ cons=“Engine, inventár, spawny“ score=91 verdict=“Jednotka prekonaná vtipom, zábavou a hernou náplňou. Skoro všetky herné prvky, ktorým sa v Gearboxe venovali, sú vypilované takmer k dokonalosti, nebyť technických chýb, nepodareného inventára alebo nepríjemných spawnov, niet čo hre vytknúť. Body navyše pridávajú zábavné momenty, super postavy a samozrejme kooperácia.“]

 

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články