Bound by Flame – Recenzia

10 mája, 2014 Michal Pavlík

Aké to je, mať v sebe ambiciózneho démona a pri tom žiť vo svete zmietanom vojnou proti nemrtvým,  sa dozviete v recenzii Bound by Flame.

Francúzskych vývojárov Spiders určite nepozná každý. Pred rokom vydali hru Mars: War Logs a o jej počínaní si môžete prečítať v Lukášovej recenzii. Hra dopadla všelijako, niekomu sa páčila, niekomu nie. Teraz ide o to, či sa Spiders poučili na svojich chybách alebo si ich vzali z Marsu aj sem, do sveta Vertiel. Pozrite si trailer a získate predstavu o hre.

Videli ste? Žijúci a zaujímavý svet plný hrôzostrašných príšer, démoni, žoldnieri a romantika, jednoducho paráda. V skutočnosti tejto hre niečo chýba. Ako to teda Bound by Flame začína? Ako správna RPG vám hra na začiatku ponúkne tvorbu postavy, tu je to presnejšie výber pohlavia, tváre a vlasov. Dal som si zarasteného junáka, pretože sa mi vôbec nepáčili ženské tváre a to tak rád hrávam za ženské postavy. Od prvého videa ma všetci volajú Vulcan a z dialógov zisťujem, že som člen družiny Freeborn Blades, inak povedané žoldnieri. Našou úlohou je bezpečne dopraviť skupinu červených kúzelníkov do elfského mesta, kde má pokračovať ich misia za záchranu sveta zmietaného vojnou.

Hneď v prvej polhodinke hrania ma pri nepodarenom rituále navštívi ohnivý démon a odmieta odísť z môjho svalnatého tela. Od tejto udalosti sa tento otravný parazit, inak riadny filozof a manipulátor, bude miešať do všetkého čo sa týka Vulcana, hlavného hrdinu/hrdinky. Jeho snahou je ovládnuť Vulcana, sprístupniť svoje pekelné schopnosti a dostať sa do Worldheartu, kde chce dokončiť svoje poslanie. To je tak v skratke začiatok hlavnej dejovej linky.

Bound By Flame 13 Bound By Flame 1 Bound By Flame 12

Okrem hlavného príbehu, ktorý je v podstate celkom zaujímavý, ale veľmi zle podaný, môže Vulcan plniť množstvo vedľajších úloh. Tie sú väčšinou nudné a po niekoľkých hodinách hrania som dokončoval iba tie, na ktoré som narazil v ťažení za hlavnou dejovou linkou. Pohyb vo svete Vertiel funguje ako na Witcherovi, akurát s tým problémom, že tu som nenašiel žiadne úchvatné scenérie a každá mapa vyzerala ako zbierka viacerých koridorov, čiže aj keď som bol v džungli alebo v na ľadovej pláni, stále som mal pocit, že som uväznený v nejakom bludisku a nie v otvorenom priestore.

Pri zachraňovaní sveta stretnete množstvo klasických postáv, ale len niektoré z nich majú niečo do seba. Rozhovor s nimi funguje na spôsob Dragon Ageu a Bound by Flame sa snaží, aby mal hráč pocit budovania vzťahov, no ja som ho za celú hru nenašiel. Všetky postavy a hlavne Vulcan až príliš často v dialógoch a v cutscénach nadávajú, až mi to niekedy bolo smiešne. Všetci sa správajú “realisticky” a aj tu sa Bound by Flame snaží vytvoriť dospelú atmosféru aká je napríklad vo Witcherovi. Medzi zaujímavé postavy patrí iba Eldwen a Mathras. Eldwen je tá bielovlasá čarodejnica s najhlbším výstrihom na svete, pri ktorej som si až do konca hry nebol v ničom istý. Mathras je nemrtvý s dobrým duchom, žijúci stovky rokov a inak srandista prvej triedy. Trošku mi pripomínal Sheogoratha z Elder Scrolls hier.

Obe postavy si môžete vyskúšať ak svojich spoločníkov. Každý je orientovaný na niečo iné. Môžete mať zo sebou liečiteľku, neľútostného bojovníka s mečom alebo Eldwen, ktorá dokáže preklínať a odstavovať vedomie nepriateľov. Vyberte si. Týto spoločníci sa nedajú priamo ovládať a upravovať ako na Mass Effecte alebo Dragon Age, môžete im dať základné príkazy a to je všetko. Nedostávajú skúsenosti, takže v posledných hodinách hrania umrú v boji ako prví a všetko zostane na Vulcanovi. Vývojári možno zabudli na pojem “vyváženie”.

Bound By Flame 2 Bound By Flame 5 Bound By Flame 8

Príbeh sa mení podľa rozhodnutí Vulcana. Ja by som to skôr opísal takto; Príbeh sa až tak moc nemení a Vulcan rozhoduje kto prežije a kto nie. Takže rozhodnutie hráča ovplyvní niekoľko udalostí v hre, ale nie je to nič výnimočné a neviem, či by som hru prechádzal opäť, aby som videl čo sa stane po iných rozhodnutiach. Skôr by som hru prešiel znovu iba z jedného dôvodu, démonovi by som nechal slobodnú vôľu. Iba on je tým zaujímavým prvkom v rozhodnutiach, pretože dokáže meniť povahu a výzor Vulcana. Inak je potenciál príbehu nevyužitý a hra ma len zbytočne naladila na udalosti a nepriateľov, s ktorými som sa v hre nestretol.

Ostatné postavy sú podpriemerné a nezaujímavé. Našťastie sú všetky nahovorené a z času na čas sa ťažko viditeľný pohyb pier trafí do toho, čo osoby práve hovoria. Okrem toho majú nulový neverbálny prejav, sem tam pohnú rukami alebo zmenia pózu, takže som z nich mal umelý, neprirodzený pocit. Musím ale pochváliť štúdio Spiders za cutscény. Tie sa spúšťali hlavne po zavraždení bossa a slúžili ako fatalita, takže sa na to dalo dobre pozerať. Okrem toho som v hre našiel aj zopár celkom emotívnych chvíľ, no narátam ich na jednej ruke a to je veľká škoda. Ak sa už vývojári snažili vytvoriť krutý, realistický svet, tak týchto momentov v hre mohlo byť oveľa viac.

Bound By Flame 15 Bound By Flame 11 Bound By Flame 7

Vývoj hlavnej postavy sa rozdeľuje na tri časti. Buď budete všetko rúbať s obojručnými zbraňami alebo budete používať zákernejšie dýky a do tretice je tu ohnivá mágia od démonického kamoša. Vývojári sa najviac pohrali s prvým štýlom a ten jediný je dobrý a vyžaduje si štipku taktiky v súbojoch. Dýky by boli tiež fajn, ak by Vulcan mohol v boji robiť kotrmelce do bokov. Na miesto toho je tu iba “úskoková možnosť”. Tá vyzerá úplne zle a kazí celkový dojem pri bojoch. Jediná výhoda používanie dýk je prikrádanie. V tomto stealthe som dokázal na jediný útok od zadu zabiť silného nepriateľa. Moc som tomuto zakrádaniu ale nerozumel, pretože aj keď som sem tam išiel čelne k nepriateľovi, tak ma neuvidel a inokedy ma spozoroval aj keď som postupoval úplne od chrbta.

Posledný vývojový strom obsadzuje ohnivá mágia. Takže fireball, ohnivá explózia okolo hrdinu, štít z plameňov a podobné záležitosti. Neviem si predstaviť hrať iba čisto s mágiou a ja osobne som ju bral, iba ako doplnok k prvým dvom štýlom boja. Súboje ma zo začiatku veľmi bavili a tešil som sa na schopnosti a správanie nových nepriateľov. Prišlo ale sklamanie, pretože aj keď vyzerali nepriatelia zaujímavo a bolo ich dosť, boj proti nim sa stal nudou. Môže za to hlavne stavba levelov a neustále prechádzanie tými istými mapami dookola. Bavilo by vás 5x za sebou zabíjať tú istú skupinku príšer, ktoré nepoužívajú žiadne špeciálne schopnosti a jediné čo musíte robiť, je uhnúť sa útoku a zaútočiť?

Bound by Flame 18 2014-05-08_00017 Bound by Flame 17

Fanúšikovia “Do it yourself” alebo craftu si na svoje neprídu určite. Tento takzvaný craft je vlastne iba augmentácia výbavy, ktorú nájdete. Nečakajte teda vytváranie vlastných predmetov, ak nerátam pasce a elixíry. Po každom zabitom nepriateľovi nelogicky zostane maličký mešec plný rôznych surovín, ktoré s mŕtvym nemajú nič spoločné. Z týchto surovín potom upravujete svoje vybavenie. Napríklad pri úprave meča môžete zmeniť jeho čepeľ alebo vymeniť hlavicu. Máte na výber z niekoľkých možností, či už chcete väčší kritický zásah alebo pridanie jedu na útok a podobné. Pri brnení je to podobne, len tie efekty sú samozrejme iné. Väčšie obranné číslo zbroje, odolnosť na temnú mágiu, na ľad alebo čarovné uspokojenie nositeľa brnenia. Žartujem. Zbroje sú inak otrasne mohutné a je ich málo. Ak chcete vyzerať ako skutočný fantasy lukostrelec alebo čarodejník tak smola.

Vedľajšie možnosti som v hre nenašiel. Takže okrem úloh a augmentácie tu nie je nič, čo by vás v hre držalo. Žiadne odhaľovanie tajomstiev Vertielu alebo naháňanie legendárnej výbavy tu nenájdete. Celú hru som prešiel za 15 hodín. Posledného bossa som zabíjal asi hodinu a bola to prvá skutočná výzva na akú som v Bound by Flame narazil. Na výber som mal 4 obtiažnosti, hral som to na druhej a vyskúšal som aj poslednú. Pri tej by som po hodine prišiel o všetky nervy a neviem kto to môže na nej hrať, keďže odmeny za zabitých nepriateľov sú úplne náhodné a nepostačujúce. Takže ak hru prejdete 2x, za “dobrého” a aj “zlého” Vulcana, zaberie vám cca 30 hodín hrania.

Bound by Flame 16 Bound By Flame 3 Bound By Flame 9

Musím pochváliť zvukovú stránku hry. Efekty znejú obstojne, no najväčšie plus je jednoznačne hudba od Oliviera Deriviera. Spravil soundtracky pre Remember Me, Assassinovské Freedom City a Alone in the Dark. Buď spravil pre hru málo pesničiek alebo soundtrack vývojári nevyužili, pretože sa piesne, aj keď dobré, často opakovali. Pohyb v inventári a úlohách mi prišiel konzolový, tak tiež aj ovládanie postavy je skôr určené na gamepad ako na klávesnicu, ale nie je to žiadna katastrofa a PC hráč si rýchlo zvykne. Pri súbojoch ma občas rozhnevala neposlušný kamera.

Bound by Flame sa snaží kombinovať Witchera s Dragon Ageom, no nie celkom sa to hre darí. Lokácie sú nudné a veľmi zle sa medzi nimi cestuje, rozhodnutia nemajú na hru až taký dopad a súboje sú po čase nudné, až otravné. Príbeh nie je zlý, ale hráča nedokáže úplne vtiahnuť do deja a stále zostáva na mieste pozorovateľa, aj keď iba statočný Vulcan dokáže zachrániť svet. Je na vás, či sa vám oplatí investovať približne 30€ do hry, ktorá tak veľmi túži byť AAA RPG a konkurovať svojím slávnym inšpiráciám.

Bound by Flame si môžete kúpiť na Steame.
Bound by Flame
  • 8/10
  • 7/10
    Vizuál - 7/10
  • 6/10
    Hrateľnosť - 6/10
  • 7/10
    Cena/Hodnota - 7/10
7/10

Bound by Flame sa snaží vyberať z podobných hier len to najlepšie, ale nedokáže to spracovať do zábavnej formy. Zatiaľ čo ste poháňaní celkom dobrým príbehom, tak budete čeliť nudným, až otravným súbojom, navštívite nie príliš vydarené miesta a stretnete postavy bez života a charakteru. Dovolím si ale napísať, že ak bude ďalšia hra od Spiders tiež RPG, tak dopadne určite lepšie ako Bound by Flame.

4.17 (6 votes)

Michal Pavlík