Bulletstorm – Recenzia

27 februára, 2011 Lukáš Kanik

Electronic Arts znovu trafilo do čierneho. Štúdiá Epic Games a People Can Fly stvorili novú akčnú pecku, v ktorej žiadna končatina nezostane pri tele. Predstavujeme Bulletstorm!

Pod pojmom Bulletstorm je možné predstaviť si masaker podobný neustálej streľbe, akcie a hordy nepriateľov smädných po krvi. Po zhliadnutí vývojárskych denníkov a in-game trailerov prezentujúcich vám dokonca napadne nič iné, len deťom zakázaná strieľačka plná násilia a nadávok. Videli ste vekové hodnotenie hry? Krv, intenzívne násilie, čiastočná nahota, sexuálne témy, nadávky a alkohol. Aj to všetko je Bulletstorm, zábava je ale zaručená!

Poľské štúdio People Can Fly, ktoré odkúpilo Epic štúdio sa po svojom projekte Painkiller pustilo do naozaj chutného sústa a priniesli nám novú FPS zbesilú jazdu. Hra sa uberá podobným štýlom, teraz oveľa zábavnejším, s oveľa prepracovanejším príbehom a netreba zabúdať ani na ďalšie zložky hry, medzi ktoré patrí nie len originalita, ale aj humor. Sloganom hry je už toľko krát videné „kill with skill“, respektíve „zabi so zručnoťou“.

  

Hra zasadená do budúcnosti plnej pirátov a rozmáhajúcej sa Americkej občianskej vojny, v ktorej sa zoznámite s Graysonom Huntom, vedúcim elitnej jednotky Dead Echo, ktorá kedysi brázdila vesmír a plnila vládne misie. S prepitým nosom sa konfederácii obrátili chrbtom po tom, čo zistili, že boli len hnusne zneužívaní, a zabíjali nevinných. Náhodou ale narazí na loď Ulysses, ktorej velí zradný generál Serrando, takže Grayson pod vplyvom chutného chľastu využíva príležitosť na pomstu. Útok končí haváriou oboch lodí na planétku Stygia. Je čas nájsť preživších a dokončiť pomstychtivý plán.

Po vyjdení z lode nachádza Gray vodítko, akési zariadenie na manipuláciu s objektmi. Vďaka nemu je schopný nie len pritiahnuť v ceste stojace objekty, ale aj ľudí, čo sa skvele hodí v boji proti pirátom, ktorých je na planéte početné množstvo. S vodítkom ste schopný vyhodiť ich do vzduchu v slow-motion móde, spomalenom čase, ktorý vám dáva možnosť na rozmyslenie. Zariadenie je tiež navrhnuté tak, aby hodnotilo váš bojový výkon – ste odmeňovaný bodmi, ktoré je možné využiť na nákup zásob v zásobovacích kapsulách. Body zase získavate zabíjaním, vytváraním nespočetného množstva komb a druhov smrtí, ktoré treba vyskúšať na hordách nepriateľov.

Gray ovláda niekoľko pohybov, a to preliezanie prekážok, podliezanie, šplhanie, zoskakovanie, a hlavne kopanie do všetkého možného. Vďaka tomu budete môcť odkopnúť premety, stojace v ceste, inak sa nepohnete. Na druhej strane sú kopance do gulí účinným spôsobom, ako sa zbaviť nepriateľa na desiatky spôsobov. Odkopnutie na kaktus, do vrtule ventilácie, výkop do kaňona, do ostnatých drôtov, do elektrického vedenia, k mäsožravej rastline, alebo do drvivej turbíny vodnej elektrárne. Podobným prvkom je aj sklz po podlahe, ktorý má rovnaký účinok, ako kopanec – vykopne a spomalí nepriateľa do vzduchu. Komu slúži kreativita, určite sa vynájde.

  

Vodítko, kopanec, prostredie a zbrane – to sú nástroje skazy v rukách Graysona, respektíve vašich ovládačoch. Množstvo rôznych druhov zabitia je obrovské, v hre má svoju databázu rozdelenú podľa zbraní a nástrojov. Aj tých je pekný počet, a nemyslím, že budete mať svoju obľúbenú zbraň, lebo využiť sa dajú naozaj všetky. Nepriatelia sú rôznorodí, niektorí vojaci sú dokonca takí šikovní, že sa dokážu vyhnúť elektrickému náboju, ktorý využíva práve vodítko na chytanie objektov. Iní sú zase masívne obrnení a vybavený ťažkým guľometom, ďalší sa pohybujú na malých vrtuľníkoch, narazíte aj na mutantov a dokonca aj na niekoľkých bossov, a zamestnajú vás aj vycerené zuby gigantickej godzilly. Pokým pri menších čajových večierkoch radi zostanete pri samopale, revolveri, alebo brokovnici, na väčšie telesá je dobré použiť hopkajúci granátomet, reťazovú výbušninu, ktorá je schopná znehybniť objekt, a jeho vnútornosťami vymaľovať fasádu, alebo sniperku s navádzacími strelami. Špecialitkou je aj vrták, ktorý využijú najmä domáci kutili, a vyrobia si z tiel pekný ventilátor.

Zbrane majú navyše aj sekundárny mód, ktorý je samozrejme možné si odomknúť a dokúpiť si v kapsulách. Sniperka má vybuchujúce náboje na odpal, granátomet niekoľko násobne vybuchujúci granát alebo revolver, ktorým rozhadzujete svetlice všade naokolo. Aj tak banálna vec, akou je samopal, ponúkne náboj, ktorý vám zröntgenuje nepriateľa, no dávka žiarenia vám pacienta rozpustí na kosť. Asi si už viete predstaviť, koľko rôznych smrtí môžete v hre predviesť, a ich kombináciou si vydolovať skvelé skóre, ktoré sa môže aj násobiť.

Síce hru striedajú prestrihové scény, väčšinu budete sledovať v FPS pohľade, pri ktorom dôjde na situácie interakcie so scénou, a aj za stlačenie akčného tlačidla v istý moment dostanete body. Miera pridelených bodov bude znázornená veľkosťou písma, pri ktorej ste schopný zareagovať. Aj tie drobné sa zídu, no celkovo veľa toho neminiete, a na samom konci hry vám zostane kopa nepotrebných skill bodov. Ak teda budete hrať tak nenažrane ako ja. Nepriatelia ale postupom hry budú pritužovať, budú odolnejší, a narazíte aj na pasáže, ktoré budete musieť opakovať niekoľko krát.

  

Celá hra jemne pripomína Call of Duty. Akčné, strhujúce momenty, tona predscriptovaných scén, príbehových zvratov, poľutovanie nad stratou partnera, na konci príbehové vyvrcholenie. Celou hrou ale budete chodiť s partnerom, respektíve partnermi alebo sexi Trischkou, ktorá vám to najskôr poriadne naloží. Osviežením je aj interakcia s prostredím, kedy budete musieť zapnúť rôzne ovládače, a pocit veliteľa a vodcu sa tak uchová. Epické momenty v hre vám zase naženú poriadny adrenalín. Obrovské ťažobné koleso tesne za zadkom, Godzilla hltajúca budovy, gigantická jaskyňa alebo padajúce útroby budovy, to všetko sa skvele strieda, kontrastuje a tak stereotyp nepríde ani do konca hry. Tá sa mimochodom skladá zo siedmych aktov. Po skončení kampane sa môžete naplno pustiť do  Echo módov – rýchlych útržkov z kampane, v ktorých ide len o zbieranie bodov za čas, ktorým prejdete daný úsek. Nakoniec tu máme aj co-op multiplayer, v ktorom si s priateľmi užijete kopu hodín deštrukcie a to vo vlnách nepriateľov, alebo v čase na dosiahnutie vysokých skóre. Pripravené je aj DLC s novými Echo mapami.

Príbehom sprevádzajú sympatické postavy, Grayson ako hlavný aktér si to všetko poriadne užíva. Jeho hlášky už majú podtón slávneho Dukeho, a vždy vtipne okomentuje aj najťažšie situácie. Na upozornenie partnera Ishiho „Sakra, majú viac vtruľníkov!“, existuje len jedna poznámka. „My máme viac nábojov!“ Aj názvy skillshotov sú veľmi vtipné, a Požiarnik, Mäsová fontána, Symfónia krvi alebo Šiškebab vám tiež vyladia úsmev na tvári. Nechýba ani pokojná melodická hudba vo výťahu, ako to už býva v amerických filmoch. Po celej hre sú roztrúsené zberateľské objekty, 28 novinových robotov, ktoré môžete zničiť, alebo fľaše s alkoholom. S alkoholom v krvi na pár sekúnd síce ďaleko nezájdete, ani toho veľa nevidíte, ale znovu len vytvoríte nové kombá súvisejúce s ožratým Graysonom.

  

Technické spracovanie hry nie je na úrovni, na akú sú zvyknutý hard-core hráči, ale zase nezaostáva za dnešným nadpriemerom. V nastaveniach hry (PC) je možné vyskúšať si konzoloidné ovládanie a zapnúť si funkciu autoaim, no už nikdy, nikdy to nechcem zažiť. Laser z myši už môžete vyhodiť. Čo sa art-štýlu týka, pripomína mi Bionic Commando. Malebné prostredia striedajú temné chodby, vonku krajina vyzerá naozaj krásne, aj keď je mesto totálne zničené. Prispievajú k tomu určite aj slnečné lúče, ktoré ste si určite vychutnávali v Crysise. Popravde sa na hru pozerá veľmi dobre, je preplnená všelijakými efektmi, no pri bližšom pohľade je vidieť zbesilo pomiešané textúry, osemuholníkové palmy a mreže umelo vsunuté do ďalšieho modelu. Neostré textúry ale zdaňujú skvelú optimalizáciu. Narazíte aj na veľmi nelogické chyby, napríklad plaziaci sa elektrický výboj po dreve a podobne.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“zamapätateľné momenty, fantastické scripty, skvelý vizuál, skillshot systém, hlášky postáv“ cons=“technicky nedotiahnuté, miestami chaos, chýba SP coop“ score=85 verdict=“Bulletstorm nám toto obdobie sucha poriadne spríjemnil, a pripravil nás na obdobie ďalších vychádzajúcich FPS. Toto je ale nárez, aký sme ešte nevideli, a hráčom dovoľuje nepredstaviteľné a nespočetné druhy zabíjania. Interaktivita alebo prostredie spojené so skvelou výpravou zamestnajú aj príležitostných drvičov hláv. „]

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články