Call Of Duty: Black Ops II – Recenzia

16 novembra, 2012 Lukáš Kanik

Všetci sme boli pri čakaní na nové COD pesimisti. Teraz ale môžem s radosťou prehlásiť, že tento diel sa podaril.

Od nového Call of Duty som veľa toho nečakal a predvádzačka multiplayeru na GamesCome ma len utvrdila v tom, že so zmenami sa vrece neroztrhlo a hra si drží svoj vlastný štandard. Naozaj som nečakal, že Treyarch tento rok prinesie zmien až toľko a možnosti v kampani vystrelí na vyššiu úroveň. Tým nechcem povedať, že sa nový diel zbavil nedostatkov, ktoré sužujú sériu, proste sa ten Black Ops 2 hrá lepšie.

Hlavné novinky priniesol singleplayer, ktorý stavil na prvky, ktoré by mali sérii priniesť taký prevrat, ako naposledy príchod Modern Warfare v roku 2007. Spletitá kampaň vám totiž dáva možnosť odohrať aj nepovinné Strike Force misie, ktoré kombinujú stratégiu s klasickou FPS strieľačkou. A tou je Black Ops 2 znova až do špiku kostí.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UTWQ4Va1FYE[/youtube]

Zhruba sedem hodín kampane vás bude sprevádzať príbehom postáv z predošlého Black Ops a konflikt studenej vojny sa prenesie do súčasnosti. Ak ste hrali prvý Black Ops, ste v miernej výhode, pretože okolo Masona a Woodsa sa bude točiť celé retrospektívne rozprávanie. Tí, čo staršiu hru neodohrali zúfať nemusia, zápletka je originálna a lepšia, ako predtým.

Celá kampaň strieda aktuálny konflikt s rozprávaním z minulosti a tak sa môže stať, že sa trochu v neustále striedajúcich misiách stratíte, všetko napraví postupné vyvrcholenie hry z prítomnosti. Prítomnosťou je v tomto prípade rok 2025, svet plný elektronických systémov, futuristických zbraní a dokonalých ozbrojených systémov. Raul Menendez – hlavný záporák – vymyslí dokonalý a prešpekulovaný útok, ktorý má postaviť veľmoci do vojny.

  

Menendeza napísal scenárista filmu Dark Knight Rises, čo u fanúšikov vzbudilo nádej o zaujímavom príbehu a investícia sa oplatila. Retrospektívne misie ponúkajú znova veľmi silné momenty, kde sa Menendez stáva hrdinom a skurvysynom zároveň. Zoberte ho ako chcete, hlavné je, že výprava príbehu je naozaj dobrá a prekonáva slabší Battlefield, aj Medal of Honor na plnej čiare.

Zlý a dobrý koniec, je to na vás

Príbeh je navyše okorenený rozhodnutiami, ktoré vás čakajú (a to nekecám), v niekoľkých pasážach hry máte možnosť vybrať si smrť jedného, či druhého a to bude mať vplyv na záver hry. Okrem toho dostanete možnosť si sviatočne vybrať medzi vozidlami na ovládanie, alebo medzi postupom v štýle snajprovať vs. blízky boj. Dopad na kampaň majú aj Strike Force misie, ktoré sú nepovinné a je len na vás, či sa ich zúčastníte. Oplatí sa.

  

V Strike Force misiách pôjde zväčša o priklonenie daných štátov na svoju stranu, no vyskytnú sa aj také, kde môžete oslobodiť, či zabiť dôležitú príbehovú postavu. Dopad na priebeh hry je tým zaručený. Strike Force úlohy prinášajú do série čerstvý vánok kombináciou FPS a stratégie, ktorú môžete využívať podľa potreby. K dispozícii budú vždy malé oddiely vojakov, stacionárne guľomety, chodiaci tank, alebo lietajúce drony, všetko toto je možné ovládať podľa potreby.

Na druhej strane môžu hráči jednoducho otvoriť veliteľskú mapu a jednotky presúvať v strategickom prostredí. Kedykoľvek sa môžete prevteliť do akejkoľvek jednotky alebo stroja a behať po bojisku na vlastnú päsť, alebo v klasickom FPS móde rozdávať rozkazy ostatným jednotkám. Je to príjemné spestrenie závalu príbehových misií, no často nevybalansované a dosť neohrabané. Preto si myslím, že budú hráči voliť skôr klasický postup na vlastnú päsť v úlohe jedného z vojakov.

  

Kampaň vás zavedie do rôznych kútov sveta, ako to v COD býva a vždy je na tom lepšie, ako konkurenčný Medal of Honor. Schválne narazíte na zaplavené mesto, takže porovnať spracovanie podobných levelov v oboch hrách nebude ťažké. V Black Ops 2, hlavne tých futuristických misiách, budete vo veľkom využívať techniku. Pôjde o zlaňovanie s pomocou lepkavých rukavíc, o odpočúvanie osôb pomocou kamery alebo o rôzne naháňačky na dopravných prostriedkoch. V rámci možností si zajazdíte na autách a zalietate na stíhačke, zjednodušené pre masy, žiadny simulátor nečakajte. Prekvapením môže byť jazda na koňoch, kedy budete zároveň sypať rakety do tankov.

Koridor menší, ako by sme čakali

Levely sú nečakane otvorené a o označení “koridorovka” by som dnes už popremýšľal. Takmer v každej misii máte pasáže, kde je možné zvoliť postup. To vám otvára možnosti, ako obehnúť nepriateľov, ako sa dostať na neprístupné miesta, ako získať lepšie zbrane a podobne. Neviem ako je na tom Infinity Ward pri vývoji ďalšieho COD, ale Treyarch odviedol sakra dobrú prácu, čo sa level designu a nelineárnosti týka.

  

K tomu prispievajú aj skryté miestnosti a nástroje, ku ktorým sa dostanete len s výbavou na odomykanie. Prvok z multiplayeru po prvý krát dorazil aj do hry pre jedného hráča a pred každou misiou si upravíte svoj arzenál. Je to vlastne “create a class” v singláči a vymeniť sa dajú nie len zbrane a úpravy na zbrane, ale aj granáty, perky a výbava. Práve k nej patria nástroje na odomykanie tajných dverí a strihanie reťazí. V takto skrytých miestach nájdete strelné zbrane, ručné zbrane (mačeta, katana) a dokonca aj vojenské posily, ktoré oslobodíte napríklad z vyvaleného transportéra.

V jednom sa kampaň nezmenila – budú sa na vás valiť hordy hlúpych nepriateľov, ktorí radi vbehnú do rany. Všimnúť si ale môžete ich interakcie s okolím, dokážu si vyvaliť stôl, aby sa skryli a radi vás zastihnú s vytiahnutým nožom. Tímoví parťáci sú síce nesmrteľní, ale odvádzajú celkom schopnú prácu a vyčistiť bojisko dokážu aj bez vášho pričinenia.  Vy na to však máte slušný arzenál klasických, aj futuristických zbraní, rôznych granátov a ďalších vecičiek, tak preto to nevyužiť? Na zbraň si napríklad primontujte radarový zameriavač, s ktorým uvidíte cez steny.

  

Multiplayer stále silnou stránkou COD

Multiplayeru som chcel pôvodne venovať osobitnú recenziu, ale ten zase toľko noviniek neprináša. Je to presne taký multiplayer, aký majú hráči COD radi – rýchly a jednoduchý. Rok 2025 samozrejme prináša kopu moderných zbraní a vylepšení, ktoré budú hráči brať nie len so sebou, ale s radosťou využívať v systéme killstreakov. Chopiť sa môžete napríklad autíčka, alebo Quad útočnej helikoptéry na diaľkové ovládanie.

Killstreaky už nefungujú na počet zabití, ale na počet bodov, ktoré dokážete na jeden život nazbierať. V prehľadnej tabuľke si potom vyberiete tri najobľúbenejšie útoky. Malé zmeny prináša aj vybavenie. Už za vás nebude odomykať nové vylepšenia hra, ale vy sami, za dosiahnuté hodnosti totiž získavate tokeny, ktoré môžete minúť za sprístupnenie doplnku. Výber je fakt bohatý, nechýba možnosť vytvoriť si vlastné triedy s vlastným vybavením.

  

Niektoré mapy sú recyklované zo singleplayeru, konkrétne zo všetkých Strike Force misií a tie sa dosť rýchlo obohrajú. Tie nové sú inak bez výhrad, možno trochu väčšie, ako býva zvykom. Riešiť to budú určite ďalšie balíčky, za ktoré si hráči priplatia.

Zombie mód ešte zábavnejší

Nakoniec ostáva Zombie mód, ktorý je lepší, než predtým. Nie len pre skvelý design máp uzavretých, aj otvorených, ale aj samotná hrateľnosť, ktorá pridáva na zábave. Hráči budú sami, alebo v kooperácii odolávať vlnám zombie, pričom si môžu kupovať zbrane, či odomykať nové úseky. Zombie  zatiaľ beží v štyroch herných módoch na troch mapách (štvrtou je Nuketown).

Novinky sa objavili v podobe automatov na nápoje, kde si zakúpením pekne drahej fľašky môžete na nejaký čas aktivovať perk. Z mŕtvych zombie potom občas spadne bonus v podobe dvojitého XP, instakill, maximálneho zásobníka, alebo mini atómovky. Na mape sú tiež takzvané “Mystery Boxy” v ktorých si za peniaze náhodne vyžrebujete nejakú zbraň. V hre osamote zažijete celkom napäté momenty, kooperácia štyroch hráčov je však oveľa zábavnejšia.

  

Po grafickej stránke sa Black Ops 2 posunul v jedinej veci – v animáciách a renderovaných sekvenciách, ktoré sú síce značne skomprimované, ale stále celkom živé. Animácie tvárí a postáv v hre sú znova celkom prepracované, zvyšok ostáva na latke, na ktorej sa COD drží už nejaký ten rok. V niektorých pasážach som si hovoril, že posledný Modern Warfare vyzerá lepšie, v iných som zase pochválil použité efekty.

V tomto je Battlefield a Medal of Honor jednoznačne napred a dobrému hernému spracovaniu je zastaralá grafika a rozmazané textúry skôr urážkou. Výhodou je optimalizácia, hru si zahrajú aj majitelia starých počítačov. Do hry vám bude hrať výborný soundtrack (v SP aj MP), kombinujúci dubstep a miestne songy, podľa toho, kde na svete sa nachádzate. Aj pri kvalitných slúchadlách je ale zvuk priemerný a detailov strašne málo.

  

Čo dodať, Black Ops 2 spôsobil revolúciu v sérii Call Of Duty, akú čakal asi málokto. Kampaň v priemernej dĺžke ponúka solídnu zápletku a perfektnú výpravu, no neustále striedanie prítomnosti a minulosti môže publiku popliesť detaily zaujímavého príbehu. Herné mechaniky znova postúpili o krok vpred, Treyarch sa rozhodol otvoriť levely a vytvoriť nelineárny príbeh s rozhodnutiami. Jednoznačne pozitívny krok, ktorý by sa mal zachovať.

Možnosť vytvoriť si triedu pred misiou je tiež pozitívna, rovnako ako odreagovanie v strategických Strike Force misiách. Multiplayer však toľko inovácií nepriniesol, zachováva si ale svoju vysokú kvalitu, čo sa nedá povedať o technickom spracovaní. To je po toľkých rokoch naozaj zastarané a potrebuje renováciu. Slabšia AI už k sérii patrí.

COD: Black Ops 2 si môžete kúpiť v internetovom obchode XGames.sk

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=”príbeh, filmová výprava, postavy, nelinearita príbehu a postupu, úprava triedy v SP, zombie mód” cons=”nedostatky AI a grafiky, slabšie ozvučenie, recyklácia multiplayeru, nie príliš podarené Strike Force” score=85 verdict=”Pre fanúšikov série povinnosť, Black Ops 2 je v mnohých aspektoch lepší, než predchodcovia. FPS žáner nespasí, ani neurazí, inovácie v singleplayeri a Zombie móde stereotypnú sériu COD určite oživili.”]

Lukáš Kanik
Sledujte ma:

You can leave a response, or trackback from your own site.