Close to the Sun – Recenzia

Close to the Sun Recenzia

Tajmoná loď plná vedcov v samom strede oceánu. Čo by sa mohlo pokaziť?

First-person hororová adventúra Close to the Sun si svoju premiéru na PC odkrútila už v máji tohto roku a teraz sa vracia vystrašiť aj hráčov na konzolách. A darí sa jej to celkom dobre. Talianskym vývojárom zo štúdia Storm in a teacup sa podarilo pomocou UNREAL 4 enginu vytvoriť naozaj podmanivý svet. Okrem krátkeho prológu sa celý príbeh odohráva na tajomnej lodi HELIOS ďaleko v medzinárodných vodách.

Píše sa rok 1897 a technologický zázrak Helios navrhnutý samotným Nikola Teslom sa stáva utopickým útočiskom pre stovky vedcov z celého sveta. Ďaleko od pevniny, mimo dohľad zvedavých očí verejnosti sa tak môžu bez zbytočných otázok rodiť aj tie najkontroverznejšie vynálezy.

V úlohe novinárky Rose Archer sa sem vydávame na vlastnú päsť vypátrať mladšiu sestru Adu, ktorá nás o pomoc žiada v záhadnom dopise. Ihneď po príchode na Helios sa začína črtať už familiárne známa zápletka hororových hier. Červený nápis KARANTÉNA a zlovestné ticho nám napovedia, že niečo určite nie je v poriadku. K vypátraniu sestry sa teda automaticky pridáva aj ďalšia úloha – zistiť čo zapríčinilo karanténu a kde vlastne zmizli všetci vedci.

Zdá sa, že pri vytváraní technologicky vyspelej alternatívnej minulosti jednoducho neexistuje krok vedľa a tak ako mnoho ďalších hier, aj Close to the Sun vás očarí svojím krásnym prostredím a atmosférou. Pozor si treba dávať iba na zobrazenia interakcie s predmetmi, ktoré často splývajú so zle osvetleným okolím. V interiéri si nostalgicky zaspomíname na Rapture z Bioshocku, prípadne na niektorú z lokalít zo série Dishonored. Na rozdiel od Jacka a Corva si ale Rose bude musieť vystačiť úplne bez zbraní, len so svojím rozumom a rýchlymi nohami potrebnými pri početných útekoch.

Pri sestrách Archerových je ďalšou ústrednou postavou príbehu aj vtedajší génius a podivín, Nikola Tesla. Okrem pár prestrihových scén dáva svoju prítomnosť pocítiť aj na všadeprítomných plagátoch a kresbách. Vývojári pridali do hry aj zopár easter eggov a referencií na Teslov osobný život. Ak nepatríte k obdivovateľom jeho diela, karikatúra s holubom alebo často využívaná číslica 3 vám zrejme veľa nepovie. A ak áno, určite viete aj to, že Tesla bol okrem skvelého vynálezcu najmä vizionár a bohužiaľ väčšina jeho vynálezov ostali len nečinne ležať na papieroch.

Na Heliose, mieste neobmedzených možností, je všetko inak. Tu platí, že ak niečo dokážete vymyslieť, dokážete to aj úspešne skonštruovať. Okrem množstva moderných  Teslových vynálezov tu hlboko v železných útrobách prebieha pod taktovkou Ady Archer aj jeden konkrétny nebezpečný výskum, pri ktorom sa vedci snažia „ukradnúť“ energiu samotnému prúdu času. Takáto neuvážená manipulácia s fyzikálnymi zákonmi samozrejme nemôže dopadnúť dobre a trest v podobe strašidelných anomálií na seba nenechá dlho čakať.

Hra vás šetriť nebude a už od tretej kapitoly sú tu zmasakrované telá, krv a odtrhnuté končatiny na dennom poriadku. Súčasťou hrateľnosti sú (bohužiaľ) aj akčné sekvencie, v ktorých utekáte pred nepriateľmi a príšerami. Takéto lacné naskriptované naháňačky sú tu ako päsť na oko a hre podľa mňa vôbec nesvedčia. Kvôli striktnej lineárnosti je dráha pri úteku veľmi obmedzená a vám stačí len bez rozmyslu trieliť vpred až pokiaľ po pár sekundách nedosiahnete bezpečné miesto. A ak vás aj nepriateľ dobehne, vďaka nie príliš podareným animáciám vás celá situácia skôr rozosmeje než vystraší.

Z rovnako lacného súdka sú aj pri hororoch neodmysliteľné „jumpscary“. Nečakané zabuchnutie dverí, zhasnutie svetiel, prebehnutie tajomnej postavy, samozrejme všetko sprevádzané prehnanými zvukmi. A áno, nechýba ani mŕtvola v záchodovej kabínke. Skrátka veci, nad ktorými skúsení a náročnejší hráči len prevrátia očami.  Po celý čas som mala pocit, že tvorcovia si jednoducho zaumienili za každú cenu obhájiť titul hororu. Pritom hra disponuje vlastnou, svojskou a nenútenou atmosférou, za ktorú by sa nemusela hanbiť nejedna AAA hra.

Dostatočne prepracované nie sú ani logické (v tomto prípade skôr nelogické) úlohy, ktorých našťastie nie je veľa. Často sa zdá, že správne riešenie a spôsob akým sa k nemu dopracovať chápu len autori hry. Oveľa viac ma bavilo jednoduché ale efektné hľadanie správnej sekvencie čísel potrebnej na otvorenie dverí. Logické puzzle striedajú úlohy, kde využívate namiesto intelektu rýchlosť, obratnosť a správne načasovanie.

Príjemným prekvapením bol pre mňa dabing. Na to, že sa jedná o indie záležitosť sa tu stretávame s pomerne kvalitne nadabovanými dialógmi, ktoré kontrastujú s odfláknutými animáciámi postáv. To si vývojári zrejme veľmi dobre uvedomujú a preto nás počas celej hry nepustia príliš blízko k iným postavám.

Na záver mi nedá nevytknúť ešte jednu vec. Osobne pri podobnom žánri nepreferujem príliš dlhé hry. Close to the Sun vám ani pri dôkladnom prechádzaní jednotlivých kapitol a snahe pozbierať všetky collectibles nezaberie viac ako 4 hodiny. Čo mi ale vadí je očividná snaha umelo naťahovať príbeh. Napríklad je až do očí bijúce, že niektoré kapitoly sú tu len do počtu a pre príbeh nie sú vôbec prínosom. Pritom by stačilo len trochu pribrzdiť gradáciu príbehu. Úplne nepochopiteľne sa tvorcovia rozhodli priamo prezradiť hlavnú zápletku hry už v úvode hry. Vďaka tomuto neuváženému kroku už od začiatku vieme, že je na Heliose narušená časová kontinuita. Informácia, na ktorú by sa oplatilo počkať hoci aj do druhej polovice.

Ako obyčajný walking simulátor mohol titul ďaleko prevyšovať ostatných vo svojom žánri. Umelo pôsobiace úteky pred nepriateľmi, lacné „ľakačky“ a rýchla gradácia sú len zbytočné násilie páchané na inak výbornej hre. V spojení s nevýraznými logickými puzzle sa hra nenávratne prepadá medzi nekonečné zástupy podobných priemerných hier.

Close to the Sun vychádza 29.10.2019 na PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch.
Close to the Sun 29,99€
  • 8/10